|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Metode til at få Google (og andre) til at ~ Fra : Preben Nielsen
 | 
 Dato :  12-08-11 00:12
 | 
 |  | Findes der en metode, så jeg kan få Google og andre søgemaskiner til
 at undlade at indeksere udvalgte dele af en side?
 I min lokale søgemaskine gøres det ved indsættelse af kommentarer
 efter princippet <!--STOP-->tekst der ikke skal indekseres<!--START--
 >. Så jeg tænkte, at der måske findes mere "universelle" metoder, som
 kan anvendes i forbindelse med de de store søgemaskiner?
 
 Baggrunden er følgende: Min menu er en html-menu, som er inkluderet
 v.hj.a. php på alle sider. Dvs. at indholdet i menuen af søgemaskiner
 vil blive indekseres som en del af indholdet på alle sider. Det kan
 føre til irrelevante søgeresultater. Jeg har fx et menupunkt, der
 hedder "symboler". Ordet "symboler" skal selvfølgelig indekseres i
 relation til den ene side der omhandler symboler, men det er
 uhensigtsmæssigt, at ordet indekseres som indhold på samtlige andre
 sider, der ikke handler om symboler. Det vil i alle tilfælde være
 irrelvant og uhensigsmæssigt at en side med specifikt indhold bliver
 fundet via en søgemaskine på baggrund af et ord i menuen, som der er
 meget lille chance for relaterer sig til indholdet på siden.
 
 Da jeg ikke ved, hvad en - hvis den findes - "universel" metode til at
 få søgemaskinerne til at undlade indeksering af dele af en side kan
 bestå i, ved jeg ikke om spørgsmålet er placeret i den rigtige gruppe..
 
 Jeg håber der findes en løsning, der er lige så simpel som den min
 lokale søgemaskine betjener sig af. Og den skal vel at mærke kun
 udelade ineksering af teksten men ikke forhindre at links i menuen
 bliver fulgt.
 
 /Preben
 
 
 |  |  | 
  Kim Ludvigsen (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  12-08-11 08:14
 | 
 |  | 
 
            Den 12-08-2011 08:12, Preben Nielsen skrev:
 > Findes der en metode, så jeg kan få Google og andre søgemaskiner til
 > at undlade at indeksere udvalgte dele af en side?
 Jeg tror, du har opfundet et ikke-eksisterende problem. 
 Google vil normalt aldrig placere en side højt i 
 resultatlisten på grund af et enkelt ord, uanset om det er i 
 en menu eller et andet sted på siden.
 Google kigger på indholdet af siden, og indekserer ud fra 
 det, og Google er også smart nok til at kunne se, hvad der 
 er en menu, og hvad der er almindelig tekst.
 Hvis du har en side, hvor du oplever noget andet, vil jeg da 
 meget gerne se den.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Tips til hjemmesidesnedkeren:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.php |  |  | 
  Preben Nielsen (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Nielsen
 | 
 Dato :  12-08-11 14:14
 | 
 |  | On 12 Aug., 09:13, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:
 
 >...og Google er også smart nok til at kunne se, hvad der
 > er en menu, og hvad der er almindelig tekst.
 
 Dette er jo helt centralt. Hvis man kan regne med Googles evne til at
 kunne differentiere mellem hvad der er menu og hvad der er tekst, er
 mit spørgsmål besvaret. Og jeg behøver så ikke foretage mig noget som
 helst for at løse et ikke-eksisterende problem.
 
 Hvor VED du, Kim, fra at der er sådan? Eller msåke andre kan supplere:
 Hvor ved vi fra at Google kan skelne mellem menu og tekst, når begge
 dele blot er html?
 
 Det der derudover er skrevet siden mit sidste indlæg vender jeg
 tilbage til, når min hjerne ikke længere er fredagstræt.
 
 /Preben
 
 
 |  |  | 
   Birger Sørensen (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Birger Sørensen
 | 
 Dato :  12-08-11 22:51
 | 
 |  | 
 
            Preben Nielsen skrev:
 > On 12 Aug., 09:13, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:
 >
 >> ...og Google er også smart nok til at kunne se, hvad der
 >> er en menu, og hvad der er almindelig tekst.
 >
 > Dette er jo helt centralt. Hvis man kan regne med Googles evne til at
 > kunne differentiere mellem hvad der er menu og hvad der er tekst, er
 > mit spørgsmål besvaret. Og jeg behøver så ikke foretage mig noget som
 > helst for at løse et ikke-eksisterende problem.
 >
 > Hvor VED du, Kim, fra at der er sådan? Eller msåke andre kan supplere:
 > Hvor ved vi fra at Google kan skelne mellem menu og tekst, når begge
 > dele blot er html?
 >
 > Det der derudover er skrevet siden mit sidste indlæg vender jeg
 > tilbage til, når min hjerne ikke længere er fredagstræt.
 >
 > /Preben
 Bare et lille pip...
 Der findes altså andre søgemaskiner end Google...
 Birger
 -- 
http://varmeretter.dk  - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk |  |  | 
   Kim Ludvigsen (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  12-08-11 23:35
 | 
 |  | 
 
            Den 12-08-2011 22:14, Preben Nielsen skrev:
 > On 12 Aug., 09:13, Kim Ludvigsen<use...@kimludvigsen.dk>  wrote:
 >
 >> ...og Google er også smart nok til at kunne se, hvad der
 >> er en menu, og hvad der er almindelig tekst.
 >
 > Hvor VED du, Kim, fra at der er sådan?
 Fordi, ellers ville Google ikke fungere ret godt.
 Desuden er det ikke så svært at skelne. Menupunkterne er 
 links, der fører til en anden side på samme website. Og de 
 går sandsynligvis igen på hver side på sitet.
 Selv jeg ville kunne skrive kode, der kan skelne mellem en 
 menu og almindelig tekst. Og jeg er ikke særlig skrap til at 
 kode.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Red slettede filer med PC Inspector:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-pcinspector.php |  |  | 
    Philip Nunnegaard (13-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Philip Nunnegaard
 | 
 Dato :  13-08-11 00:09
 | 
 |  |  |  |  | 
     Kim Ludvigsen (13-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  13-08-11 07:14
 | 
 |  | 
 
            Den 13-08-2011 01:08, Philip Nunnegaard skrev:
 > Kim Ludvigsen skrev:
 >
 >> Selv jeg ville kunne skrive kode, der kan skelne mellem en
 >> menu og
 >> almindelig tekst. Og jeg er ikke særlig skrap til at kode.
 >
 > Jeg ville så ikke kunne finde ud af nogen algoritme for det.
 > At de har kunne finde ud af det med min Hitsurf.dk (1), er
 > dog til at forstå fordi jeg har sat menuen op i listeform
 > med <ul> og <li>. Men det skal der nok stadig være nogle der
 > ikke gør. Ville du også kunne opdage menuen der?
 En menupunkt vil typisk være at finde på alle sider, så det 
 er blot at gennemgå siderne for interne links, der er på 
 alle sider med undtagelse af måske en enkelt side - for det 
 tilfælde, at den aktuelle side ikke linker til sig selv.
 Det er ikke nødvendigt at kigge på, om der er brugt fx <p>, 
 <ul> eller <table>.
 Det er selvfølgelig et yderst simpelt eksempel, og det kan 
 slet ikke sammenlignes med, hvad Google og de andre gør. Men 
 det burde være ret præcist til at finde en menu. Selv på 
 sitet i min menu vil det virke, selvom jeg ellers bruger en 
 forfærdelig masse interne links, som ikke er menupunkter på 
 siderne.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Hjælp til computeren og internettet:
http://kimludvigsen.dk |  |  | 
      Philip Nunnegaard (13-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Philip Nunnegaard
 | 
 Dato :  13-08-11 08:26
 | 
 |  | Kim Ludvigsen skrev:
 
 > En menupunkt vil typisk være at finde på alle sider, så det er blot at
 > gennemgå siderne for interne links, der er på alle sider med undtagelse
 > af måske en enkelt side - for det tilfælde, at den aktuelle side ikke
 > linker til sig selv.
 
 Så altså en sammenligning af flere sider for at se lighedstegn?
 
 > Men det burde være ret
 > præcist til at finde en menu. Selv på sitet i min menu vil det virke,
 > selvom jeg ellers bruger en forfærdelig masse interne links, som ikke er
 > menupunkter på siderne.
 
 Jeg studsede netop over noget sjovt her.
 Foruden hovedmenupunkterne var der nogle enkelte andre interne links
 (som ikke var med i menuen) med i Googles disposition (eller hvad man nu
 kalder det). Men det var vel at mærke interne links som jeg selv finder
 væsentlige.
 
 --
 Philip
 
 
 |  |  | 
  John (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John
 | 
 Dato :  12-08-11 08:54
 | 
 |  | 
 
            Preben Nielsen formulerede fredag:
 > Findes der en metode, så jeg kan få Google og andre søgemaskiner til
 > at undlade at indeksere udvalgte dele af en side?
 Ja måske.
 Opret en robots.txt
 User-agent: *
 Disallow: /grafik/
 Disallow: /images/
 Google vil undgå at indexere filer med titlen grafik, og images.
 men at forhindre tekststykker i at blive indexeret hmmm så skal det 
 formentlig pakkes ind i en div.
 Ikke lige noget jeg har rodet med
 -- 
 Mvh John
www.wordpresstema.dk
www.wordpress.dk/forum |  |  | 
  scootergrisen (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : scootergrisen
 | 
 Dato :  12-08-11 02:44
 | 
 |  | Jeg har ikke hørt om sådan en "funktion" til at undlade dele af en
 side.
 Kun at undlade hele sider med robots.txt filen.
 
 Men jeg tænker at hvis google nu vidste at det var en menu så ville
 den måske helt undlade at bruge den i søge resultater.
 I HTML 5 er der et nyt tag som hedder <nav> </nav> som netop er
 beregnet til menuer.
 Så jeg tænker at måske kunne google gøre sådan at <nav> ikke kom med
 men altså det er ikke noget jeg har hørt om. Bare noget jeg tænker.
 
 Men jeg tror du får svært ved at bestemme hvad google skriver ved dine
 links.
 På min hjemmeside bruger google for eksempel det der står i :
 <meta name="description" content="beskrivelse"/>
 
 Så måske det er det du er ude efter så kan du skrive det du vil der
 også kommer det måske i google som beskrivelse ved dine links.
 
 
 |  |  | 
  Karl Erik Christense~ (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karl Erik Christense~
 | 
 Dato :  12-08-11 12:00
 | 
 |  | 
 
            On 12-08-2011 08:12, Preben Nielsen wrote:
 > Jeg håber der findes en løsning, der er lige så simpel som den min
 > lokale søgemaskine betjener sig af. Og den skal vel at mærke kun
 > udelade ineksering af teksten men ikke forhindre at links i menuen
 > bliver fulgt.
 >
 > /Preben
 Nope - der findes ingen simpel løsning (så kunne alle jo finde ud af det 
   ).
 Men du gør klogt i at tænke i sidenavne, titler og headers.
 Eks.
 Du har et websted hvor du beskriver hvordan man selv kan fremstille 
 tyggegummi    Sidens navn er (bør være) tyggegummi.html, sidens title også noget der 
 indeholder ordet "tyggegummi". Overskrifterne på siden: brug 
 "tyggegummi" så ofte som muligt.
 Google elsker dette.
 På en anden side fortæller du om din skoletid:
 <p>Da jeg gik i 4'de klasse forelskede jeg mig i Lise, der altid tyggede 
 tyggegummi.</p>
 Her vil Google være "smart" nok til ikke at indexere siden som en 
 "tyggegummi-side".
 Endelig har du muligheden at bruge "canonical" tags - Dem kan du læse om 
 her:
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=da&answer=139394&ctx=cb&src=cb&cbid=cm2w1538lzal&cbrank=3 Hvis dit engelske er til det, så se videoen. Det er lutter guldkorn den 
 behårede mand lukker ud    Karl Erik.
 -- 
http://dmwebdesign.dk  - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste
http://webdesign.ranunkelvej.com  - Artikler om webdesign
            
             |  |  | 
  Karl Erik Christense~ (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karl Erik Christense~
 | 
 Dato :  12-08-11 12:29
 | 
 |  |  |  |  | 
   Kim Ludvigsen (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  12-08-11 13:28
 | 
 |  | 
 
            Den 12-08-2011 13:29, Karl Erik Christensen skrev:
 >
 > Den behårede mand siger b.la.:
 > "Dine interne links bør linke til den fulde url til siderne".
 >
 > <a href="http://din_server.dk/tyggegummi.html">Lav  dit
 > tyggegummi selv</a>
 >
 > og ikke bare:
 > <a href="tyggegummi.html">Lav dit tyggegummi selv</a>
 Det kan være en ulempe, fx hvis man på et senere tidspunkt 
 vil flytte rundt på sine sider og placere dem i andre 
 mapper. Jeg køber ikke hans argument.
 Hvis Google gør forskel ved indekseringen, er man 
 selvfølgelig nødt til at tage højde for det, men det kan jeg 
 ikke forestille mig, at de gør. Hvis jeg ikke tager meget 
 fejl, vil Googles bot se det relative link som den fulde url.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Red slettede filer med PC Inspector:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-pcinspector.php |  |  | 
    Karl Erik Christense~ (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karl Erik Christense~
 | 
 Dato :  12-08-11 14:00
 | 
 |  | 
 
            On 12-08-2011 14:28, Kim Ludvigsen wrote:
 > Den 12-08-2011 13:29, Karl Erik Christensen skrev:
 >>
 >> Den behårede mand siger b.la.:
 >> "Dine interne links bør linke til den fulde url til siderne".
 >>
 >> <a href="http://din_server.dk/tyggegummi.html">Lav  dit
 >> tyggegummi selv</a>
 >>
 >> og ikke bare:
 >> <a href="tyggegummi.html">Lav dit tyggegummi selv</a>
 >
 > Det kan være en ulempe, fx hvis man på et senere tidspunkt vil flytte
 > rundt på sine sider og placere dem i andre mapper. Jeg køber ikke hans
 > argument.
 >
 > Hvis Google gør forskel ved indekseringen, er man selvfølgelig nødt til
 > at tage højde for det, men det kan jeg ikke forestille mig, at de gør.
 > Hvis jeg ikke tager meget fejl, vil Googles bot se det relative link som
 > den fulde url.
 >
 <a href="http://din_server.dk/ny_mappe/tyggegummi.html">Lav  dit 
 tyggegummi selv</a>
 <a href="ny_mappe/tyggegummi.html">Lav dit tyggegummi selv</a>
 Har jeg misforstået dig? Jeg ser ikke den store forskel i energi behovet.
 Karl Erik.
 -- 
http://dmwebdesign.dk  - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste
http://webdesign.ranunkelvej.com  - Artikler om webdesign
            
             |  |  | 
     Kim Ludvigsen (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  12-08-11 14:25
 | 
 |  | 
 
            Den 12-08-2011 15:00, Karl Erik Christensen skrev:
 > On 12-08-2011 14:28, Kim Ludvigsen wrote:
 Jeg tror, vi snakker forbi hinanden i øjeblikket, så 
 undskyld, hvis jeg fortsætter i et "forkert" spor:
 >> Det kan være en ulempe, fx hvis man på et senere tidspunkt
 >> vil flytte rundt på sine sider og placere dem i andre mapper.
 >
 > <a href="http://din_server.dk/ny_mappe/tyggegummi.html">Lav > dit tyggegummi selv</a>
 >
 > <a href="ny_mappe/tyggegummi.html">Lav dit tyggegummi selv</a>
 >
 > Har jeg misforstået dig? Jeg ser ikke den store forskel i
 > energi behovet.
 Hvis du har tyggegummi.html liggende i "ny_mappe" og 
 billederne i den underliggende mappe "billeder", og du så 
 senere vil flytte tyggegummi.html til "endnu_nyere_mappe", 
 så skal du ændre alle linkene til billederne.
 Skifter man domæne, vil det desuden give problemer, også 
 selvom man kun benytter relative links til billederne, så 
 det kun er HTML-siderne, der bruges faste links til.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Det nemmeste komma:
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=decimalkomma |  |  | 
      Karl Erik Christense~ (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karl Erik Christense~
 | 
 Dato :  12-08-11 16:16
 | 
 |  | 
 
            On 12-08-2011 15:25, Kim Ludvigsen wrote:
 > Hvis du har tyggegummi.html liggende i "ny_mappe" og billederne i den
 > underliggende mappe "billeder", og du så senere vil flytte
 > tyggegummi.html til "endnu_nyere_mappe", så skal du ændre alle linkene
 > til billederne.
 >
 > Skifter man domæne, vil det desuden give problemer, også selvom man kun
 > benytter relative links til billederne, så det kun er HTML-siderne, der
 > bruges faste links til.
 >
 Kan godt se din pointe - Jeg er selv ved at flytte eksisterende sider 
 til nyt websted.
 De eksisterende siders tilhørende billeder, ligger i "images" medens det 
 nye websted bruger "img".
 Løsningen er at oprette "images" på det nye websted - så kan alle gamle 
 sider anvendes.
 Det ville også være nemt blot at "søg/udskift" images -> img i alle 
 gamle sider, men på denne måde adskilles de gamle billeder fra de nye.
 Egentlig ikke det store problem.
 Karl Erik.
 -- 
http://dmwebdesign.dk  - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste
http://webdesign.ranunkelvej.com  - Artikler om webdesign
            
             |  |  | 
  Allan (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan
 | 
 Dato :  12-08-11 22:48
 | 
 |  | 
 
            Den 12-08-2011 12:59, Karl Erik Christensen skrev:
 > On 12-08-2011 08:12, Preben Nielsen wrote:
 > Du har et websted hvor du beskriver hvordan man selv kan fremstille
 > tyggegummi    > Sidens navn er (bør være) tyggegummi.html, sidens title også noget der
 > indeholder ordet "tyggegummi". Overskrifterne på siden: brug
 > "tyggegummi" så ofte som muligt.
 > Google elsker dette.
 >
 Det er ikke korrekt, at "tyggegummi" skal bruges så mange gange som muligt.
 Hvis du overoptimerer, så straffer Google det. "tyggegummi" skal stå "et 
 passende" antal gange.
 Med venlig hilsen
 Allan
            
             |  |  | 
  runeofdenmark@hotmai~ (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : runeofdenmark@hotmai~
 | 
 Dato :  12-08-11 06:46
 | 
 |  | On 12 Aug., 05:28, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:
 
 > Hvis Google gør forskel ved indekseringen, er man
 > selvfølgelig nødt til at tage højde for det, men det kan jeg
 > ikke forestille mig, at de gør. Hvis jeg ikke tager meget
 > fejl, vil Googles bot se det relative link som den fulde url.
 
 Det kommer an på, hvor man er kommet ind på siden. Har man www vs. non-
 www/canonical-problemer, så kan det være en ulempe ikke at bruge fulde
 URLer. Husk, at de fleste hostere er sat op med en 302 imellem www og
 non-www. Det tillader principielt alle kan linke til din side både med
 og uden www.
 
 Omvendt, så mener jeg ikke det er nødvendigt at bruge fulde URLer,
 hvis man har de rigtige 301 på plads, for så skabes den "rigtige" URL
 automatisk. Nu snakker vi alene SEO - det har SVJV ingen større
 betydning for brugervenligheden om man bruger det ene eller det andet.
 Ejheller iøvrigt om man bruger en 302 eller 301.
 
 
 MVH
 Rune Jensen
 
 
 |  |  | 
  Preben Nielsen (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Nielsen
 | 
 Dato :  12-08-11 09:36
 | 
 |  | 
 
            On 12 Aug., 09:13, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:
 > Jeg tror, du har opfundet et ikke-eksisterende problem.
 > Google vil normalt aldrig placere en side højt i
 > resultatlisten på grund af et enkelt ord, uanset om det er i
 > en menu eller et andet sted på siden.
 >
 > Google kigger på indholdet af siden, og indekserer ud fra
 > det, og Google er også smart nok til at kunne se, hvad der
 > er en menu, og hvad der er almindelig tekst.
 Det kan godt være at problemet er ikke-eksisterende, og at Google er
 smart nok - hvilket jeg dog ikke har 100% tillid til. Jeg har selv
 tænkt samme tanke, men tænkte at jeg hellere, hvis det var let at lave
 en præventiv løsning, ville gardere mig på forhånd (sitet er ikke
 online endnu).
 Jeg stødte som nævnt ind i problematikken og dermed overvejelserne, da
 jeg erfarede at min lokale søgemaskine ikke skelnede mellem menuer og
 anden tekst. (Og det er som også nævnt løst.)
 On 12 Aug., 10:44, scootergrisen <scootergri...@gmail.com> wrote:
 > Men jeg tror du får svært ved at bestemme hvad google skriver ved dine
 > links.
 > På min hjemmeside bruger google for eksempel det der står i :
 > <meta name="description" content="beskrivelse"/>
 >
 > Så måske det er det du er ude efter så kan du skrive det du vil der
 > også kommer det måske i google som beskrivelse ved dine links.
 Jeg må tilstå at jeg ikke har brugt det med beskrivelser, idet Google
 alligevel selv valgte citat fra siden, hvor søgeordet indgik, men det
 er længe siden jeg gjorde den erfaring, så det kan jo godt være ændret
 siden. At skrive beskrivelser til alle sider bliver ikke lige med det
 første.
 On 12 Aug., 12:59, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
 wrote:
 > Men du g r klogt i at t nke i sidenavne, titler og headers.
 Ja, og det gør jeg også - dog ikke i selve teksten, som jeg insisterer
 på skal være for læsere, ikke for robotter    > Endelig har du muligheden at bruge "canonical" tags - Dem kan du l se om
 > her:http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=da&answer=1... Ja, den så jeg for nogen tid siden, men så vidt jeg husker handler det
 om at fortælle hvilken af to eller flere sider med (mere eller mindre)
 identisk indhold eller hvilke af forskellige URL'er til samme side,
 der skal være canonical, og det handler jo, så vidt jeg kan se, om
 noget helt andet.
 /Preben
            
             |  |  | 
  Kim Ludvigsen (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  12-08-11 17:28
 | 
 |  | 
 
            Den 12-08-2011 17:35, Preben Nielsen skrev:
 > On 12 Aug., 09:13, Kim Ludvigsen<use...@kimludvigsen.dk>  wrote:
 >
 >> Google kigger på indholdet af siden, og indekserer ud fra
 >> det, og Google er også smart nok til at kunne se, hvad der
 >> er en menu, og hvad der er almindelig tekst.
 >
 > Det kan godt være at problemet er ikke-eksisterende, og at Google er
 > smart nok - hvilket jeg dog ikke har 100% tillid til.
 Det kan du roligt have. Det, som du frygter, er noget som 
 mange er villige til at betale store penge for. Der er 
 nemlig mange, der gerne vil have indekseret sider for ord, 
 selvom siden ikke handler om det/de pågældende ord.
 > Jeg stødte som nævnt ind i problematikken og dermed overvejelserne, da
 > jeg erfarede at min lokale søgemaskine ikke skelnede mellem menuer og
 > anden tekst. (Og det er som også nævnt løst.)
 Nu ved du så, hvorfor andre ikke bare har kunnet eftergøre 
 Googles succes. Søgemaskiner skal være smarte, de skal ikke 
 bare medtage alle sider med et bestemt ord.
 > Jeg må tilstå at jeg ikke har brugt det med beskrivelser, idet Google
 > alligevel selv valgte citat fra siden, hvor søgeordet indgik, men det
 > er længe siden jeg gjorde den erfaring, så det kan jo godt være ændret
 > siden. At skrive beskrivelser til alle sider bliver ikke lige med det
 > første.
 Nogle gange bruger Google et citat fra selve teksten, andre 
 gange bruges sidens beskrivelse.
 Sidens beskrivelse bruges også af facebook og Google+, når 
 brugere af tjenesterne vil bringe et link til din side. Det 
 er noget, jeg først selv fornylig har fundet ud af, så jeg 
 har også en masse sider, jeg skal have ændret ved lejlighed.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:
http://kimludvigsen.dk/linux |  |  | 
  Karl Erik Christense~ (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karl Erik Christense~
 | 
 Dato :  12-08-11 17:53
 | 
 |  | 
 
            On 12-08-2011 17:35, Preben Nielsen wrote:
 > Ja, den så jeg for nogen tid siden, men så vidt jeg husker handler det
 > om at fortælle hvilken af to eller flere sider med (mere eller mindre)
 > identisk indhold eller hvilke af forskellige URL'er til samme side,
 > der skal være canonical, og det handler jo, så vidt jeg kan se, om
 > noget helt andet.
 >
 > /Preben
 En stor del af det at lave hjemmesider, drejer sig om at være kreativ    Nogle er udstyret med sans for farver og det grafiske, nogle med sans 
 for layout og programmering - nogle få (de heldige asner), er udstyret 
 med det hele    Hvis du ikke kan se hvordan "canonical" og "description" kan udnyttes, 
 så gud bedre det    Hint: du bruger jo php, som b.la. kan bruges til at indsætte ting, der 
 er specielle for netop denne side. <head> behøver jo ikke være ens for 
 alle dine sider.
 Karl Erik.
 -- 
http://dmwebdesign.dk  - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste
http://webdesign.ranunkelvej.com  - Artikler om webdesign
            
             |  |  | 
   Karl Erik Christense~ (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karl Erik Christense~
 | 
 Dato :  12-08-11 18:03
 | 
 |  | 
 
            On 12-08-2011 18:52, Karl Erik Christensen wrote:
 > Hint: du bruger jo php, som b.la. kan bruges til at indsætte ting, der
 > er specielle for netop denne side. <head> behøver jo ikke være ens for
 > alle dine sider.
 >
 > Karl Erik.
 >
 Sagt med andre ord:
 Der findes sgu ikke et magisk trylleord, der får dig til at ligge nr.1 
 på Google. Det kræver slid og ikke mindst snuhed, at skille sig ud fra 
 1.000.000.000 andre sider - der også gerne vil ligge nr.1    Karl Erik.
 -- 
http://dmwebdesign.dk  - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste
http://webdesign.ranunkelvej.com  - Artikler om webdesign
            
             |  |  | 
    Karl Erik Christense~ (12-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karl Erik Christense~
 | 
 Dato :  12-08-11 18:11
 | 
 |  | 
 
            On 12-08-2011 19:03, Karl Erik Christensen wrote:
 > Sagt med andre ord:
 > Der findes sgu ikke et magisk trylleord, der får dig til at ligge nr.1
 > på Google. Det kræver slid og ikke mindst snuhed, at skille sig ud fra
 > 1.000.000.000 andre sider - der også gerne vil ligge nr.1    >
 > Karl Erik.
 >
 Og hvis man så skal blive ved med at spinde tanker over emnet.
 Synd at mange særdeles gode sider, er lavet af folk der er nogle 
 elendige SEO folk.
 Tit finder man de bedste sider på 3 eller 4 Google side (og længere 
 gider jeg altså ikke gå i mine søgninger).
 Karl Erik.
 -- 
http://dmwebdesign.dk  - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste
http://webdesign.ranunkelvej.com  - Artikler om webdesign
            
             |  |  | 
  Preben Nielsen (13-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Nielsen
 | 
 Dato :  13-08-11 09:16
 | 
 |  | 
 
            On 12 Aug., 18:27, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:
 >...Det, som du frygter, er noget som
 > mange er villige til at betale store penge for. Der er
 > nemlig mange, der gerne vil have indekseret sider for ord,
 > selvom siden ikke handler om det/de pågældende ord.
 Og at havne på sådan en side er rigtig irriterende og avler givetvis
 bad-will hos læseren. Min interesse er ikke at få læsere til at kigge
 forbi under falske forudsætninger men derimod at gøre mit til at
 søgeresultater er brugbare og relevante.
 > Nu ved du så, hvorfor andre ikke bare har kunnet eftergøre
 > Googles succes. Søgemaskiner skal være smarte, de skal ikke
 > bare medtage alle sider med et bestemt ord.
 Når det gælder de store søgemaskiner ude i verden er jeg selvfølgelig
 helt enig. Men hvad angår søgemaskinen lokalt på mit site er jeg ikke
 enig. Her passer det mig perfekt at jeg kan bestemme præcis hvad jeg
 vil have indekseret eller ikke. Det modsatte ville irritere mig
 voldsomt.
 On 12 Aug., 18:52, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
 wrote:
 > Hvis du ikke kan se hvordan "canonical" og "description" kan udnyttes,
 > så gud bedre det    >
 > Hint: du bruger jo php, som b.la. kan bruges til at indsætte ting, der
 > er specielle for netop denne side. <head> behøver jo ikke være ens for
 > alle dine sider.
 Jeg forstår ikke, hvad du mener, og det er, som det fremgår af det jeg
 skriver til sidst, nok også ligemeget, da det problem, som er trådens
 emne, ser ud til at have vist sig at være ikke-eksisterende.
 On 12 Aug., 19:03, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
 wrote:
 > Sagt med andre ord:
 > Der findes sgu ikke et magisk trylleord, der får dig til at ligge nr.1
 > på Google. Det kræver slid og ikke mindst snuhed, at skille sig ud fra
 > 1.000.000.000 andre sider - der også gerne vil ligge nr.1    Uddybningen hjalp ikke på forståelsen. Og jeg kan ikke se
 berøringsfladen med trådens spørgsmål.
 Tilbage til spørgsmålet: I og med at det ser ud til at der er enighed
 (det er i hvert fald ikke modsagt) om at Google kan skelne mellem menu
 og den enkeltes sides specifikke indhold, forlader jeg mig på dette og
 vil derfor ikke foretage mig yderligere, idet det problem, som er
 trådens emne, så ikke eksisterer.
 Tak for inputs.
 /Preben
            
             |  |  | 
  Preben Nielsen (17-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Nielsen
 | 
 Dato :  17-08-11 13:27
 | 
 |  | 
 
            Blot lige for at følge trådens emne til dørs, i fald andre måtte have
 gjort sig de samme overvejelser som mig. Et videoklip med en Google-
 medarbejder forekommer at dokumentere netop det, som ovenfor også blev
 konklussionen, nemlig at Google er smart nok til at klare ærterne:
http://www.youtube.com/watch?v=LHZIt0FisWI /Preben
            
             |  |  | 
  Rune Jensen (18-08-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Jensen
 | 
 Dato :  18-08-11 02:28
 | 
 |  | 
 
            On Aug 17, 9:27 pm, Preben Nielsen <p...@vinsiderne.dk> wrote:
 > Blot lige for at følge trådens emne til dørs, i fald andre måtte have
 > gjort sig de samme overvejelser som mig. Et videoklip med en Google-
 > medarbejder forekommer at dokumentere netop det, som ovenfor også blev
 > konklussionen, nemlig at Google er smart nok til at klare ærterne:
 >
 > http://www.youtube.com/watch?v=LHZIt0FisWI Det er Matt Cutts som tager sig af søgemaskinespørgsmål hos Google og
 iøvrigt også står for deres antispam. Ham kan du godt stole på. Jeg
 har set flere videoer (og videoforedrag) med ham, og han er atid lige
 til benet og ærlig. Han har iøvrigt også en blog.
 MVH
 Rune Jensen
            
             |  |  | 
 |  |