|
| Er Jødisk vred misundelse roden til Vesten~ Fra : Bo Warming |
Dato : 20-07-11 17:03 |
|
Er Jødisk vred misundelse roden til Vestens ynk-katasrofe?
Nietzsche var jødernes store fortaler i et 1800er Tyskland, hvor
antisemitismen var i vild vækst, men han analyserede hvordan Europas
skæbne er blevet positivt og negativt formet af old-jødisk kultur
Han fandt tegn på, at old-rabbinerne havde helliggjort vreden, og
derved skabt en slavemoral med nagfølelser. Det er godt for en hær at
soldaterne havde intenst had mod fjenden og anså dem for
undermennesker
Misundelse mod de riges luksus liv kobledes til vrede over, at ikke
nok hjælp blev givet i almisser til enker og faderløse. En kilde til
militærgavnlig vrede var desuden lysten til hævn over forbrydere , som
dog kun måtte hævnes 1:1 - øje for øje
Nag følelserne gør skade på den misundte , der gives lav status,
ligegyldig hvor jobskabende og erhvervsgavnlig han er
Den der har begået voldelig udåd bliver hævnstraffet og hadet, og de
der fængsler føler sig gode - alt dette gav jøderne sammenhold og god
krigsmoral mod fjender.
Sammen med kristendommen har Europa overtaget dette, og var måske kun
derfor i stand til at modstå Islams ekspansion
En ulempe ved nagfølelsernes vrede og fordelingspolitik er, at de har
nulsum - i bedste fald
Misundelses-skatter mod de rige nedsæter disse nyttige borgeres
produktivitet
Hævn "gør verden blind" ved at den hævnstraffede kommer til at huse
stor vrede mod dem, der straffede.
Kineserne er klogere end det. De beskatter minimalt, og straf er
nødværge i høj grad
Arbejde skaber arbejde hos konfuzianerne, og derfor styrkes de, hver
dag.
Vor vestlige storhedsperiode var 1700-1900 hvor opfindelser fik
industrialismens hjul til at snurre og videnskabens modeller viste sig
frugtbare som basis for ny opfindelser Dengang var vi på højde med
Kina i dets guldalder, hvor de opfandt papir, bogtryk, kompas og krudt
Men jødisk nid og nag har nedsat trivslen her.
Vestens katastrofe er, at ynk mindsker arbejdsglæde og selvhjulpenhed.
Og mer og mer produktion sker nu udenfor EU og USA.
At medlidenhed og misundelse, ynk og nag, hænger sammen indså HC
Andersen og lidt senere også Nietzshe slænget bl.a. Oscar Wilde
"The gilded sheath of pity conceals the dagger of envy." Nietzsche
"Uforskammet!", sagde den portugisiske and, "ligner De mig med katten,
det rovdyr! Ikke en ond blodsdråbe er der i mig; jeg har taget mig af
Dem og god omgang skal jeg lære Dem". Og så bed hun hovedet af
sangfuglen, den lå død. "Hvad er nu det!", sagde hun, "kunne han ikke
tåle det Ja, så var han såmænd ikke for denne verden. Jeg har været
som en moder mod ham, det ved jeg! For hjerte har jeg! Og alle ænderne
samlede sig om den lille døde sangfugl; ænderne har stærke passioner,
enten har de det med misundelse eller med medlidenhed, og da der her
ikke var noget at misunde, så var de medlidende." H.C.
Andersen
| |
Bo Warming (20-07-2011)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 20-07-11 18:24 |
|
On Wed, 20 Jul 2011 18:03:15 +0200, Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:
Kombinationen yng og nag rider velfærdsstaten som en mare
>"Uforskammet!", sagde den portugisiske and, "ligner De mig med katten,
>det rovdyr! Ikke en ond blodsdråbe er der i mig; jeg har taget mig af
>Dem og god omgang skal jeg lære Dem". Og så bed hun hovedet af
>sangfuglen, den lå død. "Hvad er nu det!", sagde hun, "kunne han ikke
>tåle det Ja, så var han såmænd ikke for denne verden. Jeg har været
>som en moder mod ham, det ved jeg! For hjerte har jeg! Og alle ænderne
>samlede sig om den lille døde sangfugl; ænderne har stærke passioner,
>enten har de det med misundelse eller med medlidenhed, og da der her
>ikke var noget at misunde, så var de medlidende." H.C.
>Andersen
Et godt ord for nid-nag er RESSENTIMENT dvs følelser der vender sig
indad - Nietzsches forskning i det skete før Freud beskrev
FORTRÆNGNING
Småagtighed og misundelse følges altid ad. Bjørnstjerne Bjørnson
rs Ved umiddelbar reaktion, frigør man sig fra forgiftningen,
gentagelsen og naget. Nietzsche
rsa "How many crimes committed because their authors could not end
being wrong! Albert Camus
rsa Instinkter, der ikke finder en VENTIL UD, hævner sig indad.
Nietzsche
Rsa Resentiment eller nag-følelse er den ormstukne følelse der
aldrig skilter med sin styrke. Den overkommer et forbløffende sejtræk
fordi den kan huske sine nederlag og sin bitterhed. Nietzsche
Rsb Resentiment: Den lidelse de ikke kan komme af med, bliver ved
at dukke op, og det fører til nag. Nietzsche
rsfb Jeg egner mig ikke til politik, eftersom jeg ikke er i stand
til at ønske eller acceptere modstanderens død. Albert Camus
rsh "At være moralsk fordømmende er den foretrukne hævn for den
intellektuelt lavbundede(snævertsynede) vedr dem der i mindre grad
moraliserer. Det er også en vej til at nå underfundighed.
Onskabsfuldhed spiritualiserer" Nietzsche
rsh Den moralske Forargelse er den perfideste Slags Hævn. Oscar
Wilde
Rsh Without forgiveness life is governed by ... an endless cycle
of resentment and retaliation. Uden tilgivelse styres livet af
endeløs cyklus af modvilje og gengældelse. Roberto Assagioli
rshæ Meekness, n. Uncommon patiemce in planning a revenge that is
worth while. Ambrose Bierce 1842-1914
rsk En intelligent mand irettesætter aldrig nogen. Luc de
Vauvenargues, Luc De Clapiers De (1717-1745)
rsk Folk vi ikke kan holde ud, prøver vi at gøre mistænkelige.
Nietzsche
rsk The weakness of the modern personality comes out in the
measureless outpouring of criticism. . Nietzsche
rsk To sit in judgement morally ought to be opposed to one's
taste. Nietzsche
rsk Venlige handlinger glemmes snart, men mindet om uretfærdighed
lever videre. Latinsk ordsprog
rsk Vi har religion nok til at hade hinanden; men ikke nok til at
elske hinanden. Jonathan Swift
rskritik There is almost no man, but he sees clearlier, and
sharper, the vices in a speaker, than the virtues. Ben
Johnson
rsr Dårligt parrede fandt jeg stedse der mest hævngerrige: de
lader alle og enhver undgælde for, at de ikke mere kan løbe alene
omkring. Nietzsche
rsr Hold længe nok på din ret, og du vil havde uret. Jødisk
ordsprog.
Rsr Hvordan livet end er, drømmer man om revanche. Paul
Gauguin (1848-1903)
rsr Løgn og nid ytrer sig på kulturens stade som finesse og
kritik. Walther Rathenau
rsr Tørsten efter retfærdighed er et tegn på neurose. Arthur
Koestler
rsrr Baseness attracts everybody. Goethe
rsrr What renders us so bitter against those who trick us is that
they believe themselves to be more clever than we are. La
Rochefoucauld
rsrrr Derved, at man søger efter Begyndelser, bliver man Krebs.
Historikeren ser bagud, tilsidst tror han også bagud.Nietzsche
rss De store foragtere er de store beundrere. Nietzsche
+Taknemlighed følger hævnlystSwift
Rss En følsom person er en, som, fordi han selv har ligtorne,
altid træder andre folk over tæerne. Oscar Wilde
rSs Hævn er sød og ikke fedende. Alfred Hitchcock
rss I use emotion for the many and reserve reason for the few.
Hitler
rss Perseverance merits neither blame nor praise; it is only the
duration of our inclinations and sentiments, which we can neither
create nor extinguish. La Rochefoucauld(1613-1680) French
Classical Writ er
rsss A sentimentalist is a man who sees an absurd value in
everything and does not know the market price of any single thing.
Oscar Wilde
rsss A sentimentalist is simply one who desires to have the luxury
of an emotion without paying for it. Oscar Wilde rsss
Sentimentalism is the working off on yourself of feelings you haven't
really got. John Galsworthy
rsss Sentimentalitet er rørelse over ens egne følelser. Piet Hein
| |
|
|