Et "tigerbarn" som Mozart var i dag blevet tvangsfjernet af de sociale
myndigheder.
I 1700-tallet da Mozart og Goethe blev født, havde staten nogle få
skod-skoler til storby-børn og andre måtte lære fra forældre,
læreplads eller private enelærere.
Det fik dygtige lærere til at forbedre skolerne, så
klasseundervisningen næsten kunne konkurere med de enelærere, som
rige forældre ansatte og som bl.a. gjorde Goethe til et vidunderbarn.
I USA i dag kaldes sådanne børn "tigerbørn" efter at kinesisk-jødiske
børn blev virtuose klassisk-spillende berømtheder, og moderen udgav
bestseller-bogen "Kampråb fra en tigermor"
Dengang var der ikke noget med at "det som ikke alle kan lære, skal
ingen lære" - konkurrence og misundelse var skarp, og socialisme var
minimal. Da der indførtes skolepligt i DK i 1814, var der slet ikke
skoleadgang til alle, og på landet klemtes to klasser med forskellig
aldersniveau ofte ind i samme klasseværelse samtidigt.
Allerede i det gamle Grækenland hetzede man mod hybris(overmod) dvs
man påbød "Du skal ikke tro du er noget", dvs man leflede for
massernes misundelse mod eliten. Litteratur og myter truede, at
overmodige blærerøve ville af guderne blive straffet med "nemesis" fx
at flyvemaskineopfindelse gav døds-fald.
Men man kunne ikke få bugt med vidunderbørnene, når forældre havde
fremragende evner til at lære fra sig, og det havde komponisten
Leopold Mozart vedr både en datter og sønnen Wolfgang Amadeus Mozart.
Faderen var den første som udgav en "violinskole" dvs øvelsessstykker
i nodebogform, og sønnen optrådte som 6-årig ved snese af Europas
fyrstehoffer og komponerede en opera som 11-årig
De blev pæset, og når man ser hetzen mod de, der sender deres børn på
balletskole, må man antage, at i dag ville folk vende sig mod den
pression, der brugtes mod WA Mozart for at gøre ham til operakomponist
som 11-årig, og imod hvordan faderen detailstyrede sin søns optræden
op til høj alder.Det var ikke gået i dag, og han var blevet
tvangsfjernet og normaliseret og sådan kommunal emsighed er måske
årsag til, at meget kunst er gået i stå i dag.
Mange børn har efter vidunderbarn-karriere oplevet forfærdelig
nedtur, når medierne pludselig var ligeglade med dem, og at deres
optur efterfulgtes af uundgåelig nedtur, er blevet kaldt et offer for
menneskehedens sensations-trang. Nogle er blevet syge og døde i lavere
alder end Mozarts dødsalder, 35 år.
Vedr kinesiske og japanske børn har tragedier været undgået ved, at
selvtillid på et felt overførtes til andre felter, så de kunne få
succes i et mere normalt job, efter de var kulmineret som berømte
medie-stars. Klæbehjerne hos autister er derimod hos vesterlændinge
blevet kaldt sygdom, "idiot savant", og behandlere har forsømt
omskoling.
|