|
| EU, Euroen og Schengen er i alvorlig krise~ Fra : @ |
Dato : 27-06-11 16:36 |
|
Ja, hvis man tror supereuropæerne, som Uffe Ellemann-Jensen er
talsmand for, så hersker der ingen tvivl. Årsagen er de
national-populistiske kræfter, som trives i alle lande.
Supereuropæernes universalmiddel mod alle Europas problemer har hidtil
været et endnu tættere europæisk samarbejde på bekostning af de små
velfungerende stater som Danmark. Danmark skal ofres for at bevare EU.
I tidens løb har folkeafstemninger ellers vist, at befolkningerne i de
fleste EU lande har stillet sig kritisk. Nu ser det faktisk ud til, at
euroskeptikerne har vundet en lille sejr, idet deres forudsigelser om
fremtiden, som alle ellers gjorde grin med, er ved at blive til
virkelighed.
Euroen er i dyb krise. Grækenland risikerer at gå bankerot. Guderne må
vide, hvor mange milliarder der skal til for at redde dem, hvis de da
overhovedet kan reddes. Grækenland er et blandt adskillige
sydeuropæiske lande, som har glemt at opkræve skatter fra deres
borgere, mens borgerne i de nordiske lande, Tyskland og
Storbritannien, som har lidt bedre styr på deres økonomier, nu skal
til at rette op på de røde tal på bundlinjen. At disse befolkninger
protesterer kan ikke undre nogen. Samtidig med at de skal acceptere
den ene nedskæring i velfærdsydelserne efter den anden, forventes det,
at de medvirker til at finansiere, at adskillige milliarder kan bruges
på at redde de økonomisk besværlige partnere i EU-fællesskabet.
Hvad skal man gøre? Der er god grund til at være på vagt over for de
super EU entusiaster, som altid og uden at blinke foreslår, at mere og
atter mere EU er løsningen på alle Europas økonomiske og sociale
problemer. Sådan forholder det sig ikke nødvendigvis.
Hvem ved, hvordan EU ser ud i 2020? Er befolkningerne i de europæiske
nationalstater blevet så trætte af at kanalisere egne ressourcer til
at udrede nabolandes økonomiske kaos, at vi vil se en tilbagevenden
til de nationale valutaer? Eller er Europa simpelthen blevet overhalet
indenom af fremstormende økonomier som eksempelvis den kinesiske, der
ikke hæmmes af banker, der krakker, og tårnhøje skatter?
Eksisterer euroen og dollar i 2020? Hvis ja, så er de totalt
devaluerede. Her på bloggen mener jeg imidlertid, at et sandsynligt
scenarie er, at Kina og Indien skaber en fælles valuta, der kan
konkurrere med dollaren og euroen, for at man kan forhindre en endnu
værre verdensomspændende økonomisk krise. Hvad mener I?
http://blogs.jp.dk/braendpunkt/2011/06/27/eu-euroen-og-schengen-er-i-alvorlig-krise-hvad-skyldes-det/
| |
Jens Bruun (27-06-2011)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 27-06-11 19:03 |
|
@ <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen
3p8h0792ps0l2mig0fpuet63jr3iq31gbc@4ax.com:
> Hvad mener I?
Jeg mener, det er UALMINDELIG dårlig stil at bringe et langt, ukommenteret
citat i et usenet-indlæg og foregive, at man selv har skrevet det.
Men nu er dårlig stil jo én af dine få spidskompetencer...
--
-Jens B.
D.e.f.f.e.s.
| |
@ (27-06-2011)
| Kommentar Fra : @ |
Dato : 27-06-11 20:47 |
|
On Mon, 27 Jun 2011 20:03:05 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:
>@ <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen
>3p8h0792ps0l2mig0fpuet63jr3iq31gbc@4ax.com:
>
>> Hvad mener I?
>
>Jeg mener, det er UALMINDELIG dårlig stil at bringe et langt, ukommenteret
>citat i et usenet-indlæg og foregive, at man selv har skrevet det.
>
>Men nu er dårlig stil jo én af dine få spidskompetencer...
Bruun i vanlig svinestil
som vanligt intet at byde ind med
| |
DADK (27-06-2011)
| Kommentar Fra : DADK |
Dato : 27-06-11 20:59 |
|
On 27-06-2011 21:47, @ wrote:
> On Mon, 27 Jun 2011 20:03:05 +0200, "Jens Bruun"
> <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
>
>> @<Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen
>> 3p8h0792ps0l2mig0fpuet63jr3iq31gbc@4ax.com:
>>
>>> Hvad mener I?
>>
>> Jeg mener, det er UALMINDELIG dårlig stil at bringe et langt, ukommenteret
>> citat i et usenet-indlæg og foregive, at man selv har skrevet det.
>>
>> Men nu er dårlig stil jo én af dine få spidskompetencer...
>
> Bruun i vanlig svinestil
>
> som vanligt intet at byde ind med
>
Ja, en mærkværdig kommentar. Mrutyuanjai Mishra skriver i øvrigt til
tider temmelig interessante indlæg, men han er dælen dulme også
etnocentrisk. Indere er de rigeste, de klogeste, de bedste indvandrere,
de bedste udvandrere osv.
| |
Tom L (28-06-2011)
| Kommentar Fra : Tom L |
Dato : 28-06-11 17:33 |
|
"@" <Snabel@snabel.net> wrote:
> On Mon, 27 Jun 2011 20:03:05 +0200, "Jens Bruun"
> <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
>
>> @ <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen
>> 3p8h0792ps0l2mig0fpuet63jr3iq31gbc@4ax.com:
>>
>>> Hvad mener I?
>>
>> Jeg mener, det er UALMINDELIG dårlig stil at bringe et langt, ukommenteret
>> citat i et usenet-indlæg og foregive, at man selv har skrevet det.
>>
>> Men nu er dårlig stil jo én af dine få spidskompetencer...
>
> Bruun i vanlig svinestil
>
> som vanligt intet at byde ind med
Han har jo ret. Det er dårlig form, når du ikke angiver en kilde til det
citerede.
| |
DADK (28-06-2011)
| Kommentar Fra : DADK |
Dato : 28-06-11 22:28 |
|
On 28-06-2011 18:32, Tom L wrote:
> "@"<Snabel@snabel.net> wrote:
>> On Mon, 27 Jun 2011 20:03:05 +0200, "Jens Bruun"
>> <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
>>
>>> @<Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen
>>> 3p8h0792ps0l2mig0fpuet63jr3iq31gbc@4ax.com:
>>>
>>>> Hvad mener I?
>>>
>>> Jeg mener, det er UALMINDELIG dårlig stil at bringe et langt, ukommenteret
>>> citat i et usenet-indlæg og foregive, at man selv har skrevet det.
>>>
>>> Men nu er dårlig stil jo én af dine få spidskompetencer...
>>
>> Bruun i vanlig svinestil
>>
>> som vanligt intet at byde ind med
>
> Han har jo ret. Det er dårlig form, når du ikke angiver en kilde til det
> citerede.
Og dit problem med at scrolle ned til bunden af @'s indlæg skyldtes du
lagde dig syg, på hvilke dage?
| |
Bo Warming (28-06-2011)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 28-06-11 02:52 |
|
On Mon, 27 Jun 2011 20:03:05 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:
>@ <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen
>3p8h0792ps0l2mig0fpuet63jr3iq31gbc@4ax.com:
>
>> Hvad mener I?
>
>Jeg mener, det er UALMINDELIG dårlig stil at bringe et langt, ukommenteret
>citat i et usenet-indlæg og foregive, at man selv har skrevet det.
>
>Men nu er dårlig stil jo én af dine få spidskompetencer...
Men det vigtigste er kvaliteten af indholdet af citatet . bolden er
vigtigere end manden
| |
Vidal (27-06-2011)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 27-06-11 21:12 |
|
Den 27-06-2011 17:35, @ skrev:
> Euroen er i dyb krise. Grækenland risikerer at gå bankerot. Guderne må
> vide, hvor mange milliarder der skal til for at redde dem, hvis de da
> overhovedet kan reddes. Grækenland er et blandt adskillige
> sydeuropæiske lande, som har glemt at opkræve skatter fra deres
> borgere,
Du er da sjældent veltalende i dag.
En lille pudsighed mht til den græske krise, som Dave Stewart
har gjort opmærksom på. I Grækenland skylder hver enkelt
græker $44.000, hvis gælden spredes ud.
I USA skylder hver enkelt borger på samme måde $45.000.
--
Venlig hilsen,
Vidal
| |
DADK (27-06-2011)
| Kommentar Fra : DADK |
Dato : 27-06-11 21:45 |
|
On 27-06-2011 22:12, Vidal wrote:
> Den 27-06-2011 17:35, @ skrev:
>
>> Euroen er i dyb krise. Grækenland risikerer at gå bankerot. Guderne må
>> vide, hvor mange milliarder der skal til for at redde dem, hvis de da
>> overhovedet kan reddes. Grækenland er et blandt adskillige
>> sydeuropæiske lande, som har glemt at opkræve skatter fra deres
>> borgere,
>
> Du er da sjældent veltalende i dag.
Du er #2 der ikke evnede at læse ned til afslutningen af indlægget
> En lille pudsighed mht til den græske krise, som Dave Stewart
> har gjort opmærksom på. I Grækenland skylder hver enkelt
> græker $44.000, hvis gælden spredes ud.
>
> I USA skylder hver enkelt borger på samme måde $45.000.
>
Ak ja, tal er taknemmelige - især hvis man sammenligner æbler og
giraffer i et satireshow. Til sammenligning skylder hver dansker ca lige
så meget osm hver hræker og hver amerikaner tilsammen. Men dept per
capita siger jo ikke en pind om hvorvidt et lands økonomi er sund,
gælden er for stor, renteudgifterne for høje, et land er rigt osv,
overhovedet. Se f.eks
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt eller
2007-tal
http://www.nationmaster.com/graph/eco_deb_ext_percap-economy-debt-external-per-capita
| |
Bo Warming (28-06-2011)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 28-06-11 06:34 |
|
On Mon, 27 Jun 2011 22:12:14 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:
>Den 27-06-2011 17:35, @ skrev:
>
>> Euroen er i dyb krise. Grækenland risikerer at gå bankerot. Guderne må
>> vide, hvor mange milliarder der skal til for at redde dem, hvis de da
>> overhovedet kan reddes. Grækenland er et blandt adskillige
>> sydeuropæiske lande, som har glemt at opkræve skatter fra deres
>> borgere,
>
>Du er da sjældent veltalende i dag.
>
>En lille pudsighed mht til den græske krise, som Dave Stewart
>har gjort opmærksom på. I Grækenland skylder hver enkelt
>græker $44.000, hvis gælden spredes ud.
>
>I USA skylder hver enkelt borger på samme måde $45.000.
Forskel er krig - USA vandt WW2 og stiftede dermed FN
| |
@ (28-06-2011)
| Kommentar Fra : @ |
Dato : 28-06-11 15:09 |
|
On Mon, 27 Jun 2011 22:12:14 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:
>Den 27-06-2011 17:35, @ skrev:
>
>> Euroen er i dyb krise. Grækenland risikerer at gå bankerot. Guderne må
>> vide, hvor mange milliarder der skal til for at redde dem, hvis de da
>> overhovedet kan reddes. Grækenland er et blandt adskillige
>> sydeuropæiske lande, som har glemt at opkræve skatter fra deres
>> borgere,
>
>Du er da sjældent veltalende i dag.
>
>En lille pudsighed mht til den græske krise, som Dave Stewart
>har gjort opmærksom på. I Grækenland skylder hver enkelt
>græker $44.000, hvis gælden spredes ud.
>
>I USA skylder hver enkelt borger på samme måde $45.000.
og hvad så -
USA er ikke med i Eurosamarbejdet
| |
DADK (29-06-2011)
| Kommentar Fra : DADK |
Dato : 29-06-11 05:04 |
|
On 28-06-2011 16:08, @ wrote:
> On Mon, 27 Jun 2011 22:12:14 +0200, Vidal<vidal@webspeed.dk> wrote:
>
>> Den 27-06-2011 17:35, @ skrev:
>>
>>> Euroen er i dyb krise. Grækenland risikerer at gå bankerot. Guderne må
>>> vide, hvor mange milliarder der skal til for at redde dem, hvis de da
>>> overhovedet kan reddes. Grækenland er et blandt adskillige
>>> sydeuropæiske lande, som har glemt at opkræve skatter fra deres
>>> borgere,
>>
>> Du er da sjældent veltalende i dag.
>>
>> En lille pudsighed mht til den græske krise, som Dave Stewart
>> har gjort opmærksom på. I Grækenland skylder hver enkelt
>> græker $44.000, hvis gælden spredes ud.
>>
>> I USA skylder hver enkelt borger på samme måde $45.000.
>
> og hvad så -
>
> USA er ikke med i Eurosamarbejdet
>
>
Næh, det var så en helt tredje god pointe.
| |
Vidal (29-06-2011)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 29-06-11 10:30 |
|
Den 29-06-2011 06:04, DADK skrev:
>>
>> USA er ikke med i Eurosamarbejdet
>>
>>
> Næh, det var så en helt tredje god pointe.
Så bliver det svært at sammenligne noget med noget som
helst. Ud af verdens lande er det meget få, der er med
i Eurosamarbejdet. Måske er økonomien i Nigerias økonomi
den mest fremgangsrige i verden. Vi ved det ikke, landet
er ikke med i Eurosamarbejdet.
--
Venlig hilsen,
Vidal
| |
Michael Weber (28-06-2011)
| Kommentar Fra : Michael Weber |
Dato : 28-06-11 17:57 |
|
Den 27-06-2011 22:12, Vidal skrev:
> Den 27-06-2011 17:35, @ skrev:
>
>> Euroen er i dyb krise. Grækenland risikerer at gå bankerot. Guderne må
>> vide, hvor mange milliarder der skal til for at redde dem, hvis de da
>> overhovedet kan reddes. Grækenland er et blandt adskillige
>> sydeuropæiske lande, som har glemt at opkræve skatter fra deres
>> borgere,
>
> Du er da sjældent veltalende i dag.
>
> En lille pudsighed mht til den græske krise, som Dave Stewart
> har gjort opmærksom på. I Grækenland skylder hver enkelt
> græker $44.000, hvis gælden spredes ud.
>
> I USA skylder hver enkelt borger på samme måde $45.000.
>
En anden pudsig ting er, at TADAAA....Goldman Sachs har været inde over
Grækenlands låntagning.
"Greece's debt managers agreed a huge deal with the savvy bankers of US
investment bank Goldman Sachs at the start of 2002. The deal involved
so-called cross-currency swaps in which government debt issued in
dollars and yen was swapped for euro debt for a certain period -- to be
exchanged back into the original currencies at a later date.
Fictional Exchange Rates
Such transactions are part of normal government refinancing. Europe's
governments obtain funds from investors around the world by issuing
bonds in yen, dollar or Swiss francs. But they need euros to pay their
daily bills. Years later the bonds are repaid in the original foreign
denominations.
But in the Greek case the US bankers devised a special kind of swap with
fictional exchange rates. That enabled Greece to receive a far higher
sum than the actual euro market value of 10 billion dollars or yen. In
that way Goldman Sachs secretly arranged additional credit of up to $1
billion for the Greeks.
This credit disguised as a swap didn't show up in the Greek debt
statistics. Eurostat's reporting rules don't comprehensively record
transactions involving financial derivatives. "The Maastricht rules can
be circumvented quite legally through swaps," says a German derivatives
dealer. "
http://www.spiegel.de/international/europe/0,1518,676634,00.html
Cross-Currency Swap:
http://www.investopedia.com/terms/c/cross-currency-swap.asp#axzz1QafWEUty
| |
Michael Weber (28-06-2011)
| Kommentar Fra : Michael Weber |
Dato : 28-06-11 18:40 |
|
Den 28-06-2011 18:57, Michael Weber skrev:
> Den 27-06-2011 22:12, Vidal skrev:
>> Den 27-06-2011 17:35, @ skrev:
>>
>>> Euroen er i dyb krise. Grækenland risikerer at gå bankerot. Guderne må
>>> vide, hvor mange milliarder der skal til for at redde dem, hvis de da
>>> overhovedet kan reddes. Grækenland er et blandt adskillige
>>> sydeuropæiske lande, som har glemt at opkræve skatter fra deres
>>> borgere,
>>
>> Du er da sjældent veltalende i dag.
>>
>> En lille pudsighed mht til den græske krise, som Dave Stewart
>> har gjort opmærksom på. I Grækenland skylder hver enkelt
>> græker $44.000, hvis gælden spredes ud.
>>
>> I USA skylder hver enkelt borger på samme måde $45.000.
>>
>
>
> En anden pudsig ting er, at TADAAA....Goldman Sachs har været inde over
> Grækenlands låntagning.
>
>
> "Greece's debt managers agreed a huge deal with the savvy bankers of US
> investment bank Goldman Sachs at the start of 2002. The deal involved
> so-called cross-currency swaps in which government debt issued in
> dollars and yen was swapped for euro debt for a certain period -- to be
> exchanged back into the original currencies at a later date.
>
> Fictional Exchange Rates
>
> Such transactions are part of normal government refinancing. Europe's
> governments obtain funds from investors around the world by issuing
> bonds in yen, dollar or Swiss francs. But they need euros to pay their
> daily bills. Years later the bonds are repaid in the original foreign
> denominations.
>
> But in the Greek case the US bankers devised a special kind of swap with
> fictional exchange rates. That enabled Greece to receive a far higher
> sum than the actual euro market value of 10 billion dollars or yen. In
> that way Goldman Sachs secretly arranged additional credit of up to $1
> billion for the Greeks.
>
> This credit disguised as a swap didn't show up in the Greek debt
> statistics. Eurostat's reporting rules don't comprehensively record
> transactions involving financial derivatives. "The Maastricht rules can
> be circumvented quite legally through swaps," says a German derivatives
> dealer. "
> http://www.spiegel.de/international/europe/0,1518,676634,00.html
>
>
> Cross-Currency Swap:
> http://www.investopedia.com/terms/c/cross-currency-swap.asp#axzz1QafWEUty
Nåe ja....Så er den nye præsident for ECB også fra Goldman Sachs:
"Mario Draghi to Head Europe’s Central Bank"
http://www.nytimes.com/2011/06/25/business/global/25iht-draghi25.html
| |
Anders Peter Johnsen (28-06-2011)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 28-06-11 02:21 |
|
Den 27-06-2011 17:35, @ skrev:
> Ja, hvis man tror supereuropæerne, som Uffe Ellemann-Jensen er
> talsmand for, så hersker der ingen tvivl. Årsagen er de
> national-populistiske kræfter, som trives i alle lande.
Arh, dét' da LØGN?!
Hermed begynder Uffe jo at lyde PRÆCIS som vor herværende huskommunist
Arne Wilstrup i sine stinkende dårlige undskyldninger om "urimeligt pres
fra national-fascistiske bevægelser imod den - ellers? - suveræne
socialistisk-internationale ideologis endelige sejr!"
Og SÅ kan vi da vist ganske hurtigt begynde at tale om hastigt
tilsnigende "EU-føderalisme" som ekstrem ideologi på old-kommunistisk
fascist-plan?
Uffe Ellemann-Jensen har åbenbart travlt med at besudle eget minde om en
ellers stolt og principfast FRIHEDSTRO dansk politiker under Den Kolde Krig.
Synd, at han ikke holdt sig fast på de ellers fine principper, der
konsekvent bar hans nationalstolte stædighed imod "Fodnote-politikken",
da det endelig kom til krybende spytslikkeri for "Stor-Muhamedanien" i
"Muhammed-krisen"...
Han og afdøde Chefredaktør Seidenfaden er EKSTREMT skuffende i min
politiske optik, for så vidt de netop "forlader kampen", lige der hvor
den ellers NETOP principielt burde stå!
Jeg vil for mit eget, jantelovsliderlige vedkommende håne dem lavt som
"billige principryttere" og samtidig håbe på mere ansvarlige mennesker i
deres respektive positioner for fremtiden...
Måske bare folk, som kan sige: "Nej!"?
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Ivannof (30-06-2011)
| Kommentar Fra : Ivannof |
Dato : 30-06-11 15:50 |
|
On 27 Jun., 17:35, "@" <Sna...@snabel.net> wrote:
> Ja, hvis man tror supereurop erne, som Uffe Ellemann-Jensen er
> talsmand for, s hersker der ingen tvivl. rsagen er de
> national-populistiske kr fter, som trives i alle lande.
Bla, bla.
Svaret er ret nemt hvad Euroen angør og som situationen med Grækenland
viser: Alle de lande, der har den samme valuta, må have den samme
finanspolitik. Det vil i realiteten sige SAMME REGERING. Èn jeg
kender, som arbejder med sagen siger at 80% af dansk lovgivning
kommer fra EU og skal have det danske gummistempel og føres ud i
livet. Så vi er ved at være der. Vores "grænsekrise" er et godt
eksempel på at vi ikke kan føre den politik vi gerne vil uden at
spørge EU - og få lov.
Så Euro menes: Vil vi have Europas forenede stater eller ej.
Vil vi det?
Grækenland ville ikke og prøvede at smyge sig uden om kravene.
Hilsen Ivan
| |
@ (01-07-2011)
| Kommentar Fra : @ |
Dato : 01-07-11 12:57 |
|
On Thu, 30 Jun 2011 14:49:46 -0700 (PDT), Ivannof
<ivannof@hotmail.com> wrote:
>On 27 Jun., 17:35, "@" <Sna...@snabel.net> wrote:
>> Ja, hvis man tror supereurop erne, som Uffe Ellemann-Jensen er
>> talsmand for, s hersker der ingen tvivl. rsagen er de
>> national-populistiske kr fter, som trives i alle lande.
>
>Bla, bla.
>
>Svaret er ret nemt hvad Euroen angør og som situationen med Grækenland
>viser: Alle de lande, der har den samme valuta, må have den samme
>finanspolitik. Det vil i realiteten sige SAMME REGERING. Èn jeg
>kender, som arbejder med sagen siger at 80% af dansk lovgivning
>kommer fra EU og skal have det danske gummistempel og føres ud i
>livet. Så vi er ved at være der. Vores "grænsekrise" er et godt
>eksempel på at vi ikke kan føre den politik vi gerne vil uden at
>spørge EU - og få lov.
>
>Så Euro menes: Vil vi have Europas forenede stater eller ej.
>
>Vil vi det?
>
>Grækenland ville ikke og prøvede at smyge sig uden om kravene.
vrøvl -
Grækenland og andre har været gevaldigt "kreative" med hensyn til de
oplysninger de har givet i flere år for at få det til på papiret at se
ud som om deres økonomi levede op til kravene i Euro-samarbejdet
| |
|
|