Ulykkesfugle på kystbanen?
2005 indførtes efterkontrol før afgang for at sikre, at toge ku køre
og døre var forsvarligt lukket.
Nov 2010 bortsparedes dette for at undgå forsinkelser
Siden er sket en række ikke-fatale ulykker, hvoraf nogle er så sære,
at man må mistænke at der er skabt en ulykkesfuglmentalitet, og der
skabes basis for ministerstorm.
Når man i forrige århundredes start indførte stoplys ved vejkryds, så
var der en GUL mellemperiode mellem kør og stop.
Måske døre bør have sådant lys, så de barnevognsbrugere og senile, der
let skaber problemer, kan nøjes med at passere døre når klarmelding.
I min barndoms sporveje var der samme anarki som på indiske jernbaner
- hvor folk sidder på taget og hopper af og på i farten og
ulykkesantal er minimalt, fordi man ved, at man ligger som man har
redt.
Noget må kunne læres af det, for Kystbanen er jo ikke
højhastighedstog.
|