On 17 Jul., 10:30, Cyril Malka <ma...@nytestamente.org> wrote:
> Hvis det var sandt?
> ==============
> Hvis det var sandt, at Jesus havde eksisteret, ville tingene virkelig
> være sket, som de fortælles i evangelierne? Vi gennemgår de hebraiske
> og de græske skrifter og vi sætter dem op mod hinanden og mod andre
> skrifter fra dengang. Her nøjes vi med bibelen, historiske
> kendsgerninger og lidt logisk tænkning.
>
> Jesus - født af prostitutionen?
> =======================
>
> Er Jesus et uægte barn?
> ===================
> Det er slående at se, evangelierne igennem, at Jesus *ikke*
> identificeres som "Jesus søn af Josef", men som "Jesus af Nazareth" (en
> by, der ikke eksisterede på daværende tidspunkt), som "nazoreer",
> "galilæer" eller, endnu mere forbavsende, som "Marias søn" (Mrk. 6:3)
>
> Dette, mere end noget andet, kunne henlede tankerne på, at han ikke var
> et ægte barn, men et "biologisk barn".
>
> I noget tidlig apokryf litteratur blev Maria også anklaget for at have
> haft seksuelle forhold til en romersk soldat: Panther (Pandera). Hun er
> blevet kaldt "libertine", "prostitueret", og ifølge den alexandriske
> tradition påstod man, at hun havde begået incest med sin bror.
>
> Eksisterede disse anklager allerede, dengang Jesus levede?
>
> Måske. Dette kunne forklare mange ting. Deriblandt:
>
> Hvorfor er Jesus så brutal over for sin egen mor? Han opfører sig
> bestemt ikke, som en jøde bør, over for sin mor og familie:
>
> - Men han svarede dem: »Hvem er min mor og mine brødre?« Og han så
> rundt på dem, der sad omkring ham, og han sagde: » Se, her er min mor
> og mine brødre. For den, der gør Guds vilje, er min bror og søster og
> mor.« (Mark. 3:33)
> - Men vinen slap op, og Jesu mor sagde til ham: »De har ikke mere
> vin.«Jesus sagde til hende: »Hvad vil du mig, kvinde? Min time er endnu
> ikke kommet.« (Joh. 2:3)
>
> Hos Lukas er han bestemt ikke mere respektfuld over for sin mor.:
>
> - Men han sagde til dem: »Hvorfor ledte I efter mig? Vidste I ikke, at
> jeg bør være hos min fader?« (Luk. 1:49)
>
> Og til en forbipasserende, som roser Maria:
>
> - Mens han sagde det, var der en kvinde i skaren, der råbte: »Saligt er
> det moderliv, som bar dig, og de bryster, du diede!« Men han svarede:
> »Javist! Salige er de, som hører Guds ord og bevarer det!«
>
> Hvorfor? Har Maria da ikke være lydig over for Gud?
>
> Derfor vil traditionen finde på en udmærket måde at stoppe alt dette.
> I Matthæus evangeliet (som antages at være skrevet før Lukas, hvorfor
> det antages, at Lukas har skrevet noget af og føjet til) bygger
> Matthæus jomfrudommen på Es. 7:14. Så stopper man alle de her
> ubehageligheder.
>
> Men det er en ret så enøjet oversættelse. På hebraisk benyttes
> udtrykket "alma", hvilket vil sige: Ung kvinde.
>
> Oversætterne har oversat "alma" med "parthenos", "jomfruen". Hvilket er
> med den nyere græske form, der benyttes af evangelisterne, en anden
> betydning end den oprindelige, eller også dækkede "parthenos" over
> noget andet, da man skal notere sig, at det eneste andet sted, hvor
> ordet "parthenos" bruges i septuagint, er om Dina, Jakobs datter, som
> har været voldtaget. (1.mos. 34:3)
>
> Jomfrufødslen som dække for uægte barn. For mange er det nemmere at
> tro, end det, der ellers fremkommer af Jesus' opførsel over for sin
> familie, med hvem han tydeligvis har et anstrengt forhold.
>
> Dette forklarer, hvorfor han ikke gifter sig: Det er forbudt for et
> uægte barn at gifte sig med en "datter af Israel" (lov 576 af de 613
> som bygger på 5.mos. 23:3.). Ligeledes hvorfor han nøjedes med at omgås
> letlevende kvinder og de få kvinder, som var blevet "helbredt for onde
> ånder og sygdomme" (Luk. 8:2).
>
> Det er ikke en "metafor", at nogle af Jesu modstandere siger til ham
> "Vi er ikke uægte børn" (Joh. 8:41).
>
> Dog skal man lægge mærke til, at det, at være en uægte søn, af og til
> er et tegn fra Gud. I Hoseas bliver Jizreel født af en prostitueret:
> Hos. 1:2-4.
>
> Dette bliver udkommanderet af Gud, så Jizreel kan blive Hans værktøj
> for at samle sønner af Juda og af Israel. Men det var måske for svært
> at acceptere ... Hellere lave Maria om til en jomfru.
>
> Ser vi på Jesus' stamtræ ifølge Matthæus, bemærker vi noget spændende.
> Det er sjældent, man trækker kvinder ind i bøgerne. Dog vælger Matthæus
> at inkludere hele fire kvinder i Jesus' stamtræ (matt. 1:1-17)
>
> Tamar: Som forklæder sig som prostitueret for at forføre sin stedfar
> Rahab: Prostitueret (Jos. 2:2)
> Ruth: Som forførte Booz (ruth 3:6-13) og
> Batseba: Urias kone, Davids elskerinde.
>
> Alle har utroskab eller prostituion som fællesnævner, som om Matthæus
> ville "undskylde" eler berettige Marias handlinger. Forklare det, ville
> man sige i moderne psykologi.
>
> Dog skal der bemærkes, at den bibelske tradition frygter ikke at hæve
> disse syndige kvinder, så de bliver feterede: Rahab er jo en national
> heltinde, Tamar "har retten på sin side" (1.mos. 38:26).
>
> Det er værd at bemærke, at alle disse kvinder er ureglementerede mødre
> af en "Davids søn", født for at gøre Guds vilje.
>
> Et blink, et skjult budskab fra Matthæus? En berettigelse?
>
> Under alle omstændigheder er der intet under i, at Jesus, født af
> ukendt far, betragtet som uægte barn af hans omgivelser, forjaget,
> forbudt, smidt ud, forkastet ser en guddommelig skæbne i det.(Cyril
> Malka)
>
> (<
http://www.nytestamente.org/tekst/Jesus_-_f%F8dt_af_prostitutionen?>)
>
> --
> Venligst,
>
> Cyril
>
> Det Nye Testamente - Fortæller man alt? =>
http://www.nytestamente.org
Når man forstår helheden,,summen af alt hvad der kan læses i biblen af
både det gamle testamente og Jesus ord i det ny
så forstår man at det er en kundskab hvormed du kan vende din kedelige
og snagende energi til noget lysende og godt
kender du til at være i dødssyge tilstande ,,men bruger ordene,,
opskriften rigtigt
så vil dit lys blive brændende
og du vil kun beskæftige dig med den del af sagen
Jesus taler jo om at kundskaben om himlen vil komme til mennesker og
de vil rive himlen til sig
og dem som har lært at hive himlen til sig nu i det små
vil kalde dit indlæg for uvæsentligt overflade sneagerri