Hvis det var sandt?
===============
Hvis det var sandt, at Jesus havde eksisteret, ville tingene virkelig 
være sket, som de fortælles i evangelierne? Vi gennemgår de hebraiske 
og de græske skrifter og vi sætter dem op mod hinanden og mod andre 
skrifter fra dengang. Her nøjes vi med bibelen, historiske 
kendsgerninger og lidt logisk tænkning.
Ved Damaskus
============
Men hvad skulle han ved den by?
==========================
Jesus' genopstandelse beskrives som et centralt begreb i den kristne 
tro. Det omtales som et fakta, men det er ikke bevist af nogen.
Jesus har vist sig for dem, der troede på ham. Det er uheldigt, for 
virkningen ville have været bedre, hvis han vist sig for de præster, 
der fik ham dømt, for Pilatus, som sendte ham til korset, eller for de 
vantro. Men nej, han valgte at vise sig for dem, som i forvejen troede 
på ham. Dette gør arbejdet om at finde ud af fakta i den historie ret 
så vanskelig.
En vigtig pointe i det, at Jesus viste sig for de forskellige, er, at 
der bruges det græske verbum: ofté, som er et passiv form af verbet og 
betyder, at han lod sig blive set, så at sige, hvilket er et udtryk som 
benyttes, når man taler om, at Gud er kommet til udtryk. Vi skal se her 
en guddommeliggørelse af Jesus.
Problemet er, at listen over dem, der har set Jesus, ikke er helt den 
samme fra evangelium til evangelium, og man kan med sikkerhed fastslå, 
at den opstandne Jesus for eksempel er blevet tilføjet til Markus længe 
efter. Det ved man med sikkerhed, da man har fundet gamle manuskripter, 
og disse sluttede med Markus 16:8.
Ifølge Apostlenes Gerninger har Paulus set og hørt Jesus tale til ham. 
Det betragter man som så vigtigt en sag, at den bliver omtalt hele tre 
gange i Apostlenes Gerninger: Kapitel 9, kapitel 22 og kapitel 26. Men 
en sag, som er så vigtig, at det omtales så mange gang af Lukas (som er 
ham, som ifølge traditionen har skrevet Apostlenes Gerninger), omtales 
stort set aldrig i nogen af de breve, Paulus har skrevet selv. Der 
kommer små hentydninger, men det er meget få. Vi skal huske på, at 
Apostlenes Gerninger er skrevet efter Paulus' breve.
Men lad os se mere nøjagtigt på de tre udgaver af fortællingen.
Der tale om et lys, der kommer fra himlen og blinder Paulus (ApG. 9:3). 
Forfatteren fortæller lidt senere, at det er "ved middagstid" (ApG. 
22:6). Paulus bliver så blændet, at han falder til jorden (ApG. 
22:6-10), og i den tredje fortælling fortælles dog, at det ikke kun er 
Paulus, men også hans rejsedeltagere, der bliver væltet (ApG. 26:14). 
Paulus bliver ændret fra forfølger til tjener.
Paulus ser intet, han hører en stemme, der kalder ham: Saul, Saul! 
Stemmen kalder to gange, ligesom Moses bliver kaldt to gange i 
fortællingen om den brændende busk. I den tredje fortælling fortælles 
der, at der bliver kaldt på ham på hebraisk.
I den første fortælling er dialogen rimelig kort. Paulus får ordre til 
at gå til Damaskus (ApG. 9:6). Temaet er nogenlunde den samme i den 
anden fortælling (ApG. 22:10), men den er afgjort meget mere udviklet i 
den tredje version, hvori Paulus bliver befalet en mission over for 
ikke-jøder: ... jeg har vist mig for dig netop for at udvælge dig til 
tjener og til vidne både om det, du har set, og om det, jeg vil lade 
dig se, når jeg redder dig fra folket og fra hedningerne. Dem sender 
jeg dig til for at åbne deres øjne, så de vender om fra mørke til lys 
og fra Satans magt til Gud, for at de kan få syndsforladelse og få 
samme lod som alle de andre, der er helliget ved troen på mig. (ApG. 
26:16-18).
Man må notere sig, at i alle tre tilfælde tager dialogen fat i et 
spørgsmål stillet af Paulus, nemlig: Hvem er du, Herre?, hvilket må 
siges at være et falsk spørgsmål, da han selv besvarer det spørgsmål, 
han stiller.
Spørgsmålet har derfor ikke andet formål end at slå Herrens identitet fast.
Paulus' følge "står målløs" (faktisk er de blevet stumme, som Zakarias, 
Johannes døberens far, når han hører englen Gabriel give ham nyheden).
I den første fortælling hører de stemmen, men ser ingen (ApG. 9:7), i 
den anden ser de lyset, men hører ikke noget (ApG. 22:9), og i den 
tredje version er Paulus tydeligvis den eneste, der hører (ApG. 26:14). 
Ifølge den fortælling kan ingen bevise, hvad Paulus har hørt, set eller 
ej. Ej heller hvad andre har set eller hørt. Tre fortællinger, tre 
versioner.
Efter at Jesus har talt til ham, bliver Paulus blind: Skønt hans øjne 
var vidt åbne, kunne han ikke se (ApG. 9:8) og Da jeg på grund af denne 
lysglans ikke kunne se, måtte jeg ledes ved hånden af mine ledsagere og 
kom så til Damaskus (Apg. 22:11), men når han fortæller om sit syn til 
Herodes Agrippa, glemmer han helt den del af fortællingen for derimod 
fortælle, at hedningene skal åbne deres øjne (ApG. 26:18).
Skulle man resumere sagen, så ville man kunne sige noget lignende: Idet 
han var på vej til Damaskus, mødte Paulus ved middagstid et lysglimt. 
Han genkendte Herren i dette lys, som sender ham til en mission for at 
forkynde for hedningene.
Ser man på fortællingen, så kan man bemærke, at der er tre 
balancepunkter, og disse er: høre/ikke høre, se/ikke se og tro/ikke tro.
Man kunne vælge at forstå fortællingerne som metaforer og ikke som 
fortællinger. Hvis det ikke var fordi Paulus fortæller os, at han var 
på vej til Damaskus? Hvad er det for en detalje at give, og hvad 
betyder det?
Paulus har retning mod Damaskus, mod synagogerne, for at fange og 
mishandle dem, der tror på Jesus.
Der er mange usandsynligheder i denne fortælling.
For det første det, at farisæerne skulle havde udkommanderet eller 
tilladt Paulus til at gøre det. Farisæere var faktisk kendt for at være 
meget brede i deres forståelse, og tanken om at Paulus skulle sendes ud 
for at udryde nazaræerne, som faktisk er en anden kendt gren af 
farisæerne, er usammenhængende og usandsynlig.
Der har altid været flere grundforståelser af jødedommen, og omend de 
forskellige ikke var enige, så gik de ikke rundt og forfulgte hinanden 
af denne grund.
Det er endnu mere uforståeligt, når man ved, at Damaskus, på Paulus' 
tid, var en del af det arabiske rige (nabatæer), og hverken Rom endsige 
Templets præster havde nogen som helst indflydelse eller noget at sige 
om Damaskus overhovedet.
Dette forbliver en gåde. Det er dog et faktum: Paulus havde ingen 
myndighed fra præsterne hverken i templet eller andre steder til at 
forfølge nogen som helst. Den slags dokumenter eller praksis 
eksisterede slet ikke.
Damaskus var under ingen af de til Paulus' knyttede riger: Israel eller 
Romeriget. Ingen af disse to havde nogen form for myndighed i Damaskus. 
Det at forfølge troende i et fremmed land ville sandsynligvis have ført 
til krig.
Hvis man skal prøve at få mening af fortællingen, kan flere se en 
allegori, en krypteret betydning: Saul, kunne være en pseudonym for den 
bibelske Saulus, hvis liv han har overtaget. Lige som Saulus er han af 
Benjamins stamme, hebræer, søn af Israel, og er så gået over til at 
blive kristen.
Kan man finde andre forklaringer på Paulus' oplevelse?
Rationnelt set kan vi ikke overse træthed efter en lang rejse, manglen 
på mad, vand, risikoen for solstik, når solen slår så hårdt, som der 
fortælles af Paulus selv.
Patologisk set, kan vi her se beskrivelse af et epileptisk anfald, 
hvilket ikke er at forkaste, eller en bestemt form af skizofreni, den 
såkaldte hysterisk amblyopti, som blandt andre gener kan føre til 
blindhed i kortere eller længere perioder.
Personligt mener jeg, at man skal huske, at vanviddet flere gange 
bliver nævnt samtidigt som Paulus. Så har jeg da været vanvittig 
(2.kor. 2:11), fortæller Paulus om sig selv, "du er vanvittig, Paulus! 
Den megen lærdom driver dig til vanvid", siger Festus til ham.
Vanvid drejer om Paulus, sammen med en eventuel skyldfølelse, da han, i 
sin vanvid eller vrede (afhængigt af oversættelserne) har forfulgt 
Herrens disciple på det grusomste... forudsat denne del af historien 
naturligvis er sandt... Hvilket er emnet for en anden tekst.(Cyril 
Malka)
(<
http://www.nytestamente.org/tekst/Ved_Damaskus>)
-- 
Venligst,
Cyril
Det Nye Testamente - Fortæller man alt? => 
http://www.nytestamente.org