Hvis det var sandt?
===============
Hvis det var sandt, at Jesus havde eksisteret, ville tingene virkelig 
være sket, som de fortælles i evangelierne? Vi gennemgår de hebraiske 
og de græske skrifter og vi sætter dem op mod hinanden og mod andre 
skrifter fra dengang. Her nøjes vi med bibelen, historiske 
kendsgerninger og lidt logisk tænkning.
=== CUT ===
Kristendommens opfindelse
======================
Er Jesus skaberen af kristendommen?
==============================
Jesus opfandt ikke kristendommen. Jesus var en mand, der levede i en 
periode og forkyndte et budskab. Da Jesus døde, stod disciplerne uden 
leder og uden skrifter. Ingen organisation, ingen retningslinjer... 
Intet. Kristendommen skulle gennem en lang proces, før den blev det, vi 
kender i dag. Før vi ser på Paulus og den kristendom, vi kender i dag, 
som er meget forskelligt fra den lære, Jesus forkyndte, skal vi se på 
de forskellige af bevægelsens arvtagere.
Problemerne begyndte efter Jesus død. Selv om mange troede at bygge på 
de hebraiske skrifter, at Jesus var Messias, Kristus, den salvede, så 
døde han. Og selv om man kan finde skrifter, som man kan tolke som, at 
Messias skal lide, så står der ikke angivet, at han skulle dø.
Ud over dette problem så er der det, at ifølge disciplene er Jesus 
genopstået. Selv om jøderne (fariæserne) allerede tror på 
genopstandelsen, så det er ikke noget nyt, er der tale om en fælles 
genopstandelse, ikke en individuel genopstandelse. Dette vil man derfor 
tolke som "et tegn fra himlen".
Disciplene blev oplært af Jesus : "Og han begyndte med Moses og alle 
profeterne og udlagde for dem, hvad der stod om ham i alle Skrifterne." 
(Luk. 24:27).
Kun Matthæus fremhæver Peter på denne måde. Peter er langt fra at have 
denne samme status hos Markus eller Lukas. Peter bliver også flere gang 
sat på plads på ret så barske vis i samtlige de tre synoptiske 
evangelier. Man kan aldrig se Peter alene, han er altid omgivet af 
mindst en eller to andre disciple. Han er tydeligvis ikke til at stole 
på. Det selv om Matthæus af og til forsøger at give ham en god rolle. 
Det er for eksempel ham, som beder Jesus om at kalde ham ud på vandet. 
Jesus gør det, Peter kommer ud af båden og begynder at gå på vandet mod 
Jesus, men: "... da han så den stærke storm, blev han bange, og han 
begyndte at synke og råbte: »Herre, frels mig!« Straks rakte Jesus 
hånden ud, greb fat i ham og sagde: »Du lidettroende, hvorfor tvivlede 
du?" (matt. 14:30,31)
Det samme i Markus, dér bliver Peter sat ret så eftertrykkeligt på 
plads: "Men Jesus vendte sig om, så på sine disciple, irettesatte Peter 
og sagde: »Vig bag mig, Satan! For du vil ikke, hvad Gud vil, men hvad 
mennesker vil.«" (Mark. 8:33)
Satan er Peters ny tilnavn.
Fra Markus og til Johannes går det hårdt til imod Peter, og der 
fortælles med mangen en detalje om, at Peter var den, der fornægtede 
Jesus. Peter, som i samtlige evangelier fortæller om, at han er trofast 
over for Jesus, og som fortæller om sin trofasthed og kærlighed bliver 
kun mødt med hån og sarkasme: " Men Jesus sagde til ham: »Sandelig 
siger jeg dig: Allerede i nat, før hanen galer to gange, vil du 
fornægte mig tre gange.«" (Mark. 14:30)
Efter at Jesus er blevet fanget i Getsemanes have, og Peter er fulgt 
med, fornægter han Jesus tre gange, når han bliver genkendt på gaden. 
Man må her undre sig over, hvilke personer Jesus omgiver sig med, da 
hans nærmeste venner er forsvundne allesammen på nær to, hvoraf en har 
stukket ham til romerne og den anden fornægter ham hårdnakket. Guds søn 
var tydeligvis ikke god til at vælge sine venner.
I Johannes-evangeliet stiger faktisk spændingen, for når Jesus flere 
gange fortæller, at han vil blive forrådt af en af disciplene kunne man 
nemt, ud fra den måde, Peter bliver behandlet i det hele taget, tro, at 
det rent faktisk bliver Peter, der skal forræde ham.
At ville bygge kristendommen oven på Peters person ville ikke være at 
bygge på sten, men på sand. Stærk og svag, for hurtig i vendingen og 
tænker sig ikke særlig meget om, modig men fej... Alt i alt, ikke noget 
særlig stærkt grundlag at bygge på. Tydeligvis er den Peter, der 
fortælles om i Apostlenes gerninger af en helt anden støbning end 
fiskeren fra evangelierne.
Det er først efter den beskrivelse i Apostlenes Gerninger, at Peter 
bliver en reference til den kristne verden.
Jesus havde brødre og søstre, i modsætning til det, der undervises i 
den katolske kirke. Brødrene bliver nævnt i evangelierne, Jakob, Joses, 
Judas, Simon... (Mark. 6:3 og Matt. 13:55)
Jesus familie er åbenbart meget national og stolt. Jesus, Joshué på 
hebraisk, er den der førte israelene inde på Israels jord, Jakob er en 
af Israels patriarker, Joses (josef) er Jakobs søn, ham der var fader 
til stammerne Manasse og Efraim og Judas og Simon er navnene på to af 
makkabes revolutions chefer.
Der må så formodes, at når disciplene venter i Jerusalem på, at Jesus 
kommer tilbage, så har de lært lektien, og at der menes, at genkomsten, 
parousien, hvor Jesus kommer tilbage for at dømme de levende og de 
døde, var nært forestående. Jesus sagde til sine disciple: "Sandelig 
siger jeg jer: Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før 
de ser Menneskesønnen komme i sit rige.«". (Matt. 16:28)
Og i mellemtiden, hvem var arvtager? Hvem skulle lede menigheden i den 
korte tid?
Peter får ofte æren af at være lederen. Den berømte sætning gør ham til 
efterfølgeren: "Og jeg siger dig, at du er Peter, og på den klippe vil 
jeg bygge min kirke, og dødsrigets porte skal ikke få magt over den." 
(Matt. 16:18).
Dette af Jesu ord er højst sandsynligt en forfalskning, det ville være 
utroligt, at Jesus havde sagt det. For det første fordi den kun er i 
Matthæus evangeliet, for det andet fordi ordspillet på græsk er 
temmelig unøjagtigt: Peter siges godt nok Petros, men sten siges petra. 
Endda den mest troende skriftkloge kunne dårligt forestille sig, at 
Jesus ville lave et dårligt ordspil på græsk med en stakkels fisker, 
som højst sandsynligt ikke forstod andet end aramæisk.
Det antages, at Peter bliver Jesu efterfølger, uden tvivlsomt ordspil i 
Johannes-evangeliet, i hvilket han faktisk oftest benævnes som Simon 
Peter. Det dobbelte navne findes ikke i de andre evangelier, dér bliver 
han bare kaldt Peter eller Simon.
Men det er vigtigt at mærke sig, at den magt, der gives til Peter i 
kapitel 16, faktisk allerede bliver frataget ham i kapitel 18:1-4 i 
samme evangelie: "PÃ¥ den tid kom disciplene hen til Jesus og spurgte: 
»Hvem er den største i Himmeriget?« Han kaldte et lille barn hen til 
sig, stillede det midt iblandt dem og sagde: »Sandelig siger jeg jer: 
Hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i 
Himmeriget. Den, der ydmyger sig og bliver som dette barn, er den 
største i Himmeriget."
Jesus fortæller så videre om, at for hvad at sidde til højre og venstre 
for ham angår, så er det ikke ham, der bestemmer, men Gud. Lytter man 
til Matthæus, så brokker alle disciplene sig. Selv om Peter ikke er 
specificeret her, kan man ikke forestille sig, at han ikke også brokker 
sig, da det ellers vel ville stå angivet: Alle med undtagelse af Peter. 
Dette var ikke tilfældet.
Vi ser tydeligvis her, at der er tale om en meget nationalistisk 
familie. Derfor må vi antage, at familien var en ganske almindelig 
jødisk familie, som der fandtes mange af i Israel, som ønskede romerne 
væk fra det Hellige Land, og som fik de seks eller syv børn.
Vi har set tidligere på de problemer der var i forbindelse med Jesu 
fødsel. Om Maria blev voldtaget, misbrugt eller blot var sin trolovet 
utro, kan vi ikke afgøre med sikkerhed, men man kunne derfor godt 
forestille sig, at Jesus ikke blev behandlet som sine brødre. Jesus 
behandler bestemt ikke sin mor særlig pænt, og det kunne meget vel 
tænkes, at de øvrige familiemedlemmer, brødre og søstre, holder sammen 
med moderen.
Dette kan hjælpe os til at forstå, hvorfor Jesus har et gennemsnitlig 
meget anstrengt forhold til alt, hvad det hedder familie. Det forklarer 
også, hvorfor han ikke kan forstå, at nogen vil foretrække at begrave 
sin fader end at følge ham. Familien er ikke meget værd i Jesus øjne:
En bror skal udlevere sin bror til døden, og en far sit barn, og børn 
skal rejse sig imod deres forældre og få dem dømt til døden. (Matt. 
10:21, Mark. 13:12, Luk. 21:16)
Herre, hvor mange gange skal jeg tilgive min broder, når han forsynder 
sig imod mig? (Matt. 18:21), spørger Simon Peter. Har Jesus ikke en 
bror, der hedder Simon?
Hele vejen igennem fortæller Jesus om, at hans familie er hans 
disciple, ikke hans kødelige familie. Igennem evangelierne kan man se 
og forstå, at Jesu brødre ikke talte blandt disciplene, hans familie 
omtaler ham flere gange som "tosset".
Der citeres godt nok navne på disciple, som er de samme som Jesu 
brødre, men det kan indvendes, at disse navne var rimelig almindelige 
dengang, og det kan derved ikke være bevis for, at det var familien, 
der var med. Familien bliver ofte dårligt behandlet af evangelisterne, 
fordi de troede ikke på ham (Joh. 7:5). Andre evangelister behandler 
familien noget pænere, og derfor kan man ikke være sikker på, hvilken 
rolle familien har haft i alt det her.
Dog, hvis man, i stedet for at læse evangelierne, nøjes med at læse 
Paulus' breve og Apotlenes gerninger, vil man se, at Jesus' familie er 
ganske tæt knyttet til det, man kommer til at kalde Jerusalems menighed.
SÃ¥ tydeligvis er familien kommet ind i billedet senere.
I sin første korinterbrev skriver Paulus listen over dem, der har set 
den genopståede Jesus: Efter Peter og de 12 nævner han Jakob. Denne 
bliver i øvrigt ikke nævnt andre steder i Det Nye Testamente og er kun 
nævnt af Paulus.
Tydeligvis viser Jesus sig kun til dem, der tror på ham, og Jakob 
kommer først efter Peter og efter de 12.
Og hvorfor, i Galaterne, når Paulus fortæller, at han har villet besøge 
Peter, kunne han ikke se ham, men kunne kun møde "Jakob Herrens bror", 
hvorfor tilføjer han: Jeg tager Gud til vidne på, at hvad jeg skriver 
her, ikke er løgn! (Gal. 1:19).
Skulle det være en løgn, han skal forsvare sig over for, at han ikke 
har mødte Peter eller har mødt Jakob?
Der ville ikke være noget under i at møde Jakob, før man møder Peter, 
hvis Peter har den store rolle... Medmindre... Medmindre man ikke 
plejer at få lov til at se Jakob "bare sådan", at det faktisk var noget 
specielt at møde Jakob, fordi Jakob har taget styringen af menigheden.
I mangen en sekt, i mangen en bevægelse, uanset hvilken, også inden for 
den psykoanalytiske bevægelse, kan man se disse brud. Hvem kan bedst 
videreføre mesterens lære? Eleverne, som har fulgt ham, eller familien? 
Problemet var ikke til stede hos Freud, da hans datter også var hans 
elev, men den franske psykoanalytiske skole blev brudt i flere stykker 
efter den berømte fransk psykoanalytikers, Jacques Lacans, død, da både 
hans familie og hans nærmeste medarbejdere mente at være dem, der 
kendte hans lære bedst.
Tydeligvis har Jakob haft en stor autoritet i Jerusalems menighed og i 
øvrigt en stor autoritet for viderførselen af læren. Ellers ville 
Paulus ikke havde været tvunget til at mødes med ham, før de kunne 
vedtage ændringer.
Endelig har vi Paulus.
Ham som har oplevet Jesus i et syn. Ifølge Apostlenes Gerninger 
begyndte han med at forfølge de kristne (som ikke blev kaldt kristne 
endnu på dette tidspunkt).
Riget kom ikke, Apostlenes døde den ene efter den anden, uden at det 
ventede rige dukkede op. Der skulle gøres noget, før at alt gik til 
grunde.
Læren skulle ændres, betydningerne skulle ændres, der skulle ske en del 
ting, medmindre man ønskede, at Jesus' lære skulle forsvinde.
Dette blev så Paulus' arbejde. Det lykkedes Paulus at ændre sagerne 
således, så kristendommen kunne overleve.
Den kristendom, man efterlever i dag, er den, der blev forkyndt af 
Paulus, ikke af Jesus, hvorfor en del af evangelierne blev ændret, så 
de kan passe ind i Paulus' lære.
(<
http://www.nytestamente.org/tekst/Kristendommens_opfindelse>)
-- 
Venligst,
Cyril
Det Nye Testamente - Fortæller man alt? => 
http://www.nytestamente.org