On 15 Maj, 17:47, "Kall, Mogens" <Jesus.loves.you...@gmail.com> wrote:
> "Kall, Mogens" <Jesus.loves.you...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:4dbbf3eb$0$304$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> > "Kall, Mogens" <Jesus.loves.you...@gmail.com> skrev ...
>
> > Newsgroups:
> > News:dk.livssyn.kristendom
> > Sent: Monday, April 25, 2011, CET 13:06, GMT 11:06
> > Subject: Re: [Messias og Jesus] Kristendom, Jesus og mirakler
> > 12591Bnews:4db555a3$0$306$14726298@news.sunsite.dk
> >
https://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/3e4be018fe7...
>
> > > Ku' det tænkes, at den *historiske* Jesus bliver henrettet af romerne, fordi han primært
> > > udgjorde en magttrussel (overfor deres besættelsesmagt).
>
> > > Den jødiske messias er jo også en *konge*, apropos kong David.
>
> > Herefter bragte Kristeligt Dagblad torsdag den 28. april 2011 på side 11 følgende:
>
> > === citat start ===
>
> > "Jesus er på mange måder et forbillede for muslimerne gennem sin standhaftige tro på
> > Allah, for sin lydighed imod sin Skaber og for at have levet et eksemplarisk liv. Modsat
> > de kristne trormuslimer ikke på, at Jesus døde på korset, men at han blev taget ned og
> > erstattet af en anden."
>
> > Safia Auode, muslimsk jurist og forfatter
>
> > === citat slut ===
>
> > Årsagen til denne muslimske tro ang. Jesus skal findes i selve Koranen Sûra 4, 158 (157).
>
> > Det interessant i denne forbindelse er, at man altså tror på, at Jesus kom op og dingle
> > i galgen; eller rettere sagt kom op på korset for at blive tortureret til døde.
>
> > Og - *realistisk* set - MON de romerske soldater pludselig skulle fortryde, at de
> > havde korsfæstet ham ?
>
> > Hele idéen med denne tortur var jo at ta' modet fra andre oprørere, fordi de jo heri
> > kunne se, hvordan det også ville ende dem, hvis de forsøgte. Så jo mere offeret på
> > korset skreg af smerte, desto bedre. Vedkommende skulle pines til døde.
>
> > At hive Jesus ned fra korset og erstatte ham med en anden ville jo - i så fald - være et
> > udtryk for *svaghed*, så det er nok det allersidste de romerske soldater kunne finde
> > på!
>
> > Og jeg tror heller ikke, at de lod Jesus være ubevogtet, fordi så kunne jo hans tilhængere
> > STRAKS komme ham til undsætning og befri ham!
>
> > Og da hele formålet - som sagt - havde til formål at afskrække andre oprørere, da ville
> > de romerske soldater helt sikkert også sikre sig, at den korsfæstede vitterlig også var
> > 100% død. Faktisk var det dérfor, at man til slut i torturen stak et spyd ind i siden på
> > offeret, så hvis vedkommende ikke var hel død, så overlevede man i hvert fald ikke
> > dette *dræbende* spydstik!
>
> Kristeligt Dagblad skrev om korsfæstelsen Mandag den 18. april 2011 på side 5 bl.a.
> følgende:
>
>
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/415982:Historie--Korsfaestel...
>
> === citat start ===
>
> Korsfæstelse var den mest grufulde henrettelsesform
>
> [ ... ]
>
> ... der (hersker) ingen tvivl om, at den dødsdom, der overgik Jesus, var en af de mest
> smertefulde, magthavere gennem historien har benyttet.
>
> [ ... ]
>
> Sagt om korsfæstelse
>
> * Allerede på romersk tid blev korsfæstelse anset for en af de mest pinagtige
> henrettelsesformer. Således beretter flere romerske forfattere om korsfæstelsernes grufuldhed.
>
> * "At binde en romersk borger er en forbrydelse, at piske ham er en skændsel, og at dræbe
> ham er som at begå fadermord. Hvad skal jeg da kalde det at korsfæste ham? Det er umuligt
> at finde et ord, der passende kan betegne så skrækkelig en handling." Cicero (106 - 43 f.Kr.),
> romersk jurist, i en retstale mod guvernøren Verres, som ulovligt havde ladet en romersk
> borger korsfæste.
>
> * "Nagler gennemborer hans hud, og hvor end han støtter sin udmattede krop, presser han
> mod et sår. Hans øjne er udspilede i uafbrudt søvnløshed." Seneca (4 f.Kr. - 65 e.Kr.),
> romersk filosof, i en beskrivelse af den korsfæstedes lidelser
>
> * "Pinslernes klimaks, ja hvad værre er, pinslernes forlængelse og udstrækning ... en langsom
> død. Findes der noget menneske, som ville foretrække at gå til i smerte, at dø lem for lem,
> at lade sit liv ebbe ud dråbe for dråbe, snarere end at dø øjeblikkeligt ? Kan det menneske
> findes, som villigt vil bindes til det forbandede træ ?" Seneca (4 f.Kr.. - 65 e.Kr.), romersk
> filosof, om korsfæstelse.
>
> === citat slut ===
>
> Men sandheden er muligvis meget mere simpel, fordi ...
>
> Når man naglede folk op på et kors med søm (i et knogleben), havde det et formål; nemlig
> at offeret skulle prøve at holde sig i live ved at 'stå på sømmet' naglet ind i benene, og det
> gjorde afskyeligt ondt. Men undlod man at gøre dette, ville man blive kvalt (af at hænge i armene og belaste brystkassens
> vejrtrækning). Og dermed opstod torturen i den mest effektive
> form!
>
> Om Jesus står der, at han opgav ånden og døde, og det kan derfor meget vel tænkes, at
> han ligefra starten af henrettelsen på korset bevidst hart valgt IKKE at 'stå på sømmet',
> fordi han allerede havde valgt lidelsen og dødens vej.
>
> Så Jesus *afkortede* på den måde det uundgåelige: dødsprocessen..
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> > Så ...
>
> > Når man først har sagt 'A' kommer man muligvis også til at sige 'B'; underforstået: Har
> > man først tilkendegivet, at Jesus kom op på korset, da må man nok indse, at Jesus også
> > led korsdøden (uanset hvad man i øvrigt mener om ham).
>
> > Med venlig hilsen,
> > Mogens Kall, The servant of Michael.
> > --
> > Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-)
> > Last OUTPUT: 12500news:4d99795e$0$23759$14726298@news.sunsite.dk
> > Info
http://groups.google.dk/group/dk.test/msg/591d03940b49201e
> > Website
https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 12636
>
> 12748
der findes folk som med vilje kan bringe deres hjerte i stå og vække
sig selv op igen
ja selv de røde og hvide blodlemger er adskilt inden de vækker sig
selv til live igen
set i TV