Rendering af skrift i Mac OS X
Fra : Jakob Bock

Dato : 10-08-01 23:02

Jeg sidder og er ved at blive vanvittig over ImageReady, som jeg mest bruger
til at lave simple knapper til websites -- text på farvet baggrund. Jeg ved
ikke om ImageReady føler at den er for fin til den slags -- i hvertfald gør
den livet surt for mig ved konstant at komme med underlige fejlmeddelelser
og kræve uendeligt meget ram og hd plads. At programmet så også er noget så
langsomt, fejlbehæftet og bøvlet at bruge er en helt anden sag.

I min situation ville det være nemmere at skrive et program i REALbasic til
at løse opgaven -- hvis ikke lige textrenderingen i Mac OS 8.6 er noget nær
ubrugelig.

Mit spørgsmål lyder derfor, om der er nogen her der kan fortælle mig, om den
textrendering Mac OS X kan tilbyde kan stå mål med den i f.eks. Photoshop og
ImageReady.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 11-08-01 00:47

In article <B79A267B.43E8%jakobb@mail.tele.dk>, Jakob Bock
<jakobb@mail.tele.dk> wrote:

> Mit spørgsmål lyder derfor, om der er nogen her der kan fortælle mig, om den
> textrendering Mac OS X kan tilbyde kan stå mål med den i f.eks. Photoshop og
> ImageReady.

Tjah... nu er det jo svært at sammenligne et OS med et
billedbehandlingsprogram. Men udover at man ikke (umiddelbart) kan
kontrollere detaljerne omkring optegningen, så har begge da mulighed for
(og OS X gør det som standard) at lave skrifterne anti-alias'ede.

- gustav kristoffer ek <http://ek.dk/>

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-08-01 15:21

> Tjah... nu er det jo svært at sammenligne et OS med et
> billedbehandlingsprogram.

Nu er det jo heller ikke det jeg forsøger.

> Men udover at man ikke (umiddelbart) kan
> kontrollere detaljerne omkring optegningen, så har begge da mulighed for
> (og OS X gør det som standard) at lave skrifterne anti-alias'ede.

Det ved jeg jeg også. Problemet er bare at OS 8.x og sikkert også OS 9
renderer især PostScript fonte _meget_ dårligt. Det er først og fremmest
afstanden mellem de enkelte bogstaver den ikke kan styre.

Venlig hilsen
Jakob