/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
naboens træer.
Fra : Jacob Brandt Jørgens~


Dato : 28-04-11 15:51

Jeg har lige haft et naboens træer ind over mit brændeskur, fler ødelagte
ondulineplader , en smadret vindskede, har i flere år bedt om at fåskåret af
træet. Må jeg save grene af på et andet af hans træer, som er 2 meter ind
over hegnet ? Fornuftig samtale med vedkommende er tilsyneladende ikke
muligt. "Jacobus".



 
 
Max (28-04-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 28-04-11 16:15

Hej Jacob

> om at fåskåret af træet. Må jeg save grene af på et andet af hans
> træer, som er 2 meter ind over hegnet ? Fornuftig samtale med


Prøv at læse her, og så meld skaderne til dit forsikringsselskab.

--
Mvh
Max



Erik Ginnerskov (29-04-2011)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 29-04-11 17:31

Jacob Brandt Jørgensen wrote:
> Jeg har lige haft et naboens træer ind over mit brændeskur, fler
> ødelagte ondulineplader , en smadret vindskede, har i flere år bedt
> om at fåskåret af træet. Må jeg save grene af på et andet af hans
> træer, som er 2 meter ind over hegnet ?

I den udstrækning grene fra hans træ ødelægger eller truer med at ødelægge
din ejendom, er du berettiget til at skære grenene tilbage uden at spørge.
Men det skader næppe at orientere naboen først.

> Fornuftig samtale med vedkommende er tilsyneladende ikke muligt.

Trist med den slags naboer.



Poul (30-04-2011)
Kommentar
Fra : Poul


Dato : 30-04-11 09:20

On 29 Apr., 18:31, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk> wrote:

Erik Ginnerskov skriver: "I den udstrækning grene fra hans træ
ødelægger eller truer med at ødelægge
din ejendom, er du berettiget til at skære grenene tilbage uden at
spørge."

Er du sikker på det? Kan du henvise til en lovtekst?

Mvh. Poul

Erik Ginnerskov (30-04-2011)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 30-04-11 22:12

Poul wrote:

> Er du sikker på det? Kan du henvise til en lovtekst?

Nej, jeg ringede til en jurist blandt mine bekendte. Han refererede en
paragraf i jeg tror det var hegnsloven. Er du i tvivl, så prøv politiet.
Selvfølgelig skal man ikke finde sig i, at naboens træer f.eks. river
tagstenene af ens hus.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk



Max (30-04-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 30-04-11 22:19

Hej Erik

> Nej, jeg ringede til en jurist blandt mine bekendte. Han refererede en
> paragraf i jeg tror det var hegnsloven. Er du i tvivl, så prøv
> politiet. Selvfølgelig skal man ikke finde sig i, at naboens træer
> f.eks. river tagstenene af ens hus.

Nej, men hegnsloven giver dig faktisk ikke ret til at fjerne dem.

§ 19. Den til hegnet stødende jord må ikke behandles eller benyttes således,
at hegnet herved beskadiges.
Stk. 2. Grene, som vokser ind gennem hegnet eller så tæt hen over hegnet,
at dette herved udsættes for beskadigelse, eller som er til ulempe for den
for naboejendommens drift nødvendige færdsel med redskaber, maskiner
og køretøjer, er naboen berettiget til at afkappe i skellinien.
Stk. 3. Grene, der på grund af alder, råd el. lign. skønnes at være farlige
for sikkerheden på naboejendommen, kan hegnsynet efter naboens
begæring pålægge ejeren at fjerne.

--
Mvh
Max



Bo M Mogensen (30-04-2011)
Kommentar
Fra : Bo M Mogensen


Dato : 30-04-11 17:23

Den 28-04-2011 16:51, Jacob Brandt Jørgensen skrev:
> Jeg har lige haft et naboens træer ind over mit brændeskur, fler ødelagte
> ondulineplader , en smadret vindskede, har i flere år bedt om at fåskåret af
> træet. Må jeg save grene af på et andet af hans træer, som er 2 meter ind
> over hegnet ? Fornuftig samtale med vedkommende er tilsyneladende ikke
> muligt. "Jacobus".
>

logik burde diktere at hvad der rager ind over din egendom burde du
kunne fælde efter behov og har naboens træer forvoldt skade på din
egendom så må han være erstatnings pligtig - men jeg prøver lige at x
poste det til dk.videnskab.jura - de ved det sikkert eller måske

xpost : dk.fritid.hus-og-have + dk.videnskab.jura

--
Mv.
Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd
http://alturl.com/nbj6g
Charles Bukowski

Cykelsmeden (01-05-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 01-05-11 20:21

Den 30-04-2011 18:22, Bo M Mogensen skrev:
> logik burde diktere at hvad der rager ind over din egendom burde du
> kunne fælde efter behov og har naboens træer forvoldt skade på din
> egendom så må han være erstatnings pligtig - men jeg prøver lige at x
> poste det til dk.videnskab.jura - de ved det sikkert eller måske
Mine træer rager ikke ind til, men skygger for naboen
Naboens 3 gravkøtere kommer ikke ind til mig men larmer konstant.

Jeg har budt ham 2 muligheder:
A. Saver han i mine træer, skyder jeg hendes hunde.
B. Afskaffer hun sine hunde, fælder jeg mine træer.

Der har ikke været dialog siden

//finn

Per H (01-05-2011)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 01-05-11 21:12

On Sun, 01 May 2011 21:20:50 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>Den 30-04-2011 18:22, Bo M Mogensen skrev:
>> logik burde diktere at hvad der rager ind over din egendom burde du
>> kunne fælde efter behov og har naboens træer forvoldt skade på din
>> egendom så må han være erstatnings pligtig - men jeg prøver lige at x
>> poste det til dk.videnskab.jura - de ved det sikkert eller måske
>Mine træer rager ikke ind til, men skygger for naboen
>Naboens 3 gravkøtere kommer ikke ind til mig men larmer konstant.
>
>Jeg har budt ham 2 muligheder:
>A. Saver han i mine træer, skyder jeg hendes hunde.
>B. Afskaffer hun sine hunde, fælder jeg mine træer.
>
>Der har ikke været dialog siden


Du skal nok vente med at skyde hans hunde, til de er inde på din
grund.
--

Mvh

per


Allan Vebel (03-05-2011)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 03-05-11 23:10

Cykelsmeden skrev:

> Jeg har budt ham 2 muligheder:
> A. Saver han i mine træer, skyder jeg hendes hunde.
> B. Afskaffer hun sine hunde, fælder jeg mine træer.
>
> Der har ikke været dialog siden

Jeg har marker på alle fire sider, nogen gange er
der korn, andre gange er der raps, der står med
en flot gul farve i foråret, og andre gange er der
majs, der bliver mere end to meter højt.

Jo, vi kan da høre naboens hunde, flere hundrede
meter væk, men det generer ikke.

Jo, vi kan da se naboens træer, flere hundrede meter
væk, men de generer ikke.

Hvorfor flytter du ikke bare på landet?

Vi har hund og kat - de generer ingen, og vi bliver ikke
generet af noget som helst

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk


lom k (03-05-2011)
Kommentar
Fra : lom k


Dato : 03-05-11 23:20

Allan Vebel wrote:

> Cykelsmeden skrev:
>
> > Jeg har budt ham 2 muligheder:
> > A. Saver han i mine træer, skyder jeg hendes hunde.
> > B. Afskaffer hun sine hunde, fælder jeg mine træer.
> >
> > Der har ikke været dialog siden
>
> Jeg har marker på alle fire sider, nogen gange er
> der korn, andre gange er der raps, der står med
> en flot gul farve i foråret, og andre gange er der
> majs, der bliver mere end to meter højt.
>
> Jo, vi kan da høre naboens hunde, flere hundrede
> meter væk, men det generer ikke.
>
> Jo, vi kan da se naboens træer, flere hundrede meter
> væk, men de generer ikke.
>
> Hvorfor flytter du ikke bare på landet?
>
> Vi har hund og kat - de generer ingen, og vi bliver ikke
> generet af noget som helst

håber du holder din kat for dig selv, fordi jeg kunne godt forestille
mig at der var nogen som ikke gider den, uden at du har fået det at vide

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Klaus G. (05-05-2011)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 05-05-11 16:24

> håber du holder din kat for dig selv, fordi jeg kunne godt forestille
> mig at der var nogen som ikke gider den, uden at du har fået det at vide
Hvis folk ikke siger det til kattens ejer, så er de jo ikke såen RIGTIG
trætte af den, men bare såen "sur-på-alting-der-er-at-være-sur-på"-agtig.

--
Klaus G.


Allan Vebel (05-05-2011)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 05-05-11 23:10

lom k skrev:

> håber du holder din kat for dig selv, fordi jeg
> kunne godt forestille mig at der var nogen som
> ikke gider den, uden at du har fået det at vide

Hvordan skal jeg holde katten for mig selv, når
jeg bare lukker den ud i mørket?

Det har jeg altid gjort, også dengang jeg boede
i et villakvarter - det har aldrig givet anledning til
problemer.

> ikke gider den, uden at du har fået det at vide

I en landsby får man altid sådan noget at vide,
hvis det skaber problemer - her er plads nok til
alle, og ingen problemer

Jo, jeg har da hørt om en hankat der har hærget
et helt villakvarter med sin jamren om natten, men
det er slet ikke sådan noget vi er ude i her.

Naboens hunkat kommer ofte ind i vores have,
hvor den smyger sig om mine ben. Imens ligger
Garfield og sover i min lænestol, og vil ikke ud
før mørket falder på - og så er naboens kat
sikkert inde.

Vi har haft katte og hunde gennem hele livet, og
har aldrig haft problemer med det.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk


Michael Sørensen (06-05-2011)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 06-05-11 15:59

Den 06-05-2011 00:10, Allan Vebel skrev:
> lom k skrev:
>
>> håber du holder din kat for dig selv, fordi jeg
>> kunne godt forestille mig at der var nogen som
>> ikke gider den, uden at du har fået det at vide
>
> Hvordan skal jeg holde katten for mig selv, når
> jeg bare lukker den ud i mørket?
>
> Det har jeg altid gjort, også dengang jeg boede
> i et villakvarter - det har aldrig givet anledning til
> problemer.

Nej, men giver den problemer må ansvaret være dit, da katten vel ikke
kan stilles til ansvar?

Ved at lukke katten ud accepterer man også muligheden, at katten aldrig
kommer hjem.

Allan Vebel (08-05-2011)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 08-05-11 19:30

Michael Sørensen skrev:

> Nej, men giver den problemer må ansvaret
> være dit, da katten vel ikke kan stilles til
> ansvar?

Så må vi tage den derfra. Jeg har da ikke tænkt
min at undlade at lukke katten ud

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk


Cykelsmeden (04-05-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 04-05-11 22:26

Den 04-05-2011 00:09, Allan Vebel skrev:
>
> Vi har hund og kat - de generer ingen, og vi bliver ikke
> generet af noget som helst
Det har resten af vejen også, uden det giver problemer, men når man får
3 hysteriske køtere i øret på ½m. afstand, 24/7 bare man nærmer sig
hækken, så!

Jeg elsker både hund og kat, og har selv haft begge dele, men de skal
s.. lære at naboen også har ret til at være i haven!

//finn

Allan Vebel (05-05-2011)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 05-05-11 00:05

Cykelsmeden skrev:

>> Vi har hund og kat - de generer ingen, og vi
>> bliver ikke generet af noget som helst
>
> Det har resten af vejen også, uden det giver
> problemer, men når man får 3 hysteriske køtere
> i øret på ½m. afstand, 24/7 bare man nærmer
> sig hækken, så!

Det er netop en af de grunde til at vi bor som vi
gør - ingen naboer, ingen problemer

> Jeg elsker både hund og kat, og har selv haft
> begge dele, men de skal s.. lære at naboen
> også har ret til at være i haven!

Naboer er kun til besvær. Åbne marker som nabo
kan også være en udfordring, men det giver ingen
problemer i forhold til hund og kat.

Vi har 200 meter til nærmeste nabo, vi snakker
da sammen alligevel, det foregår bare ikke lige
over hækken.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk


Erik Ginnerskov (05-05-2011)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 05-05-11 00:08

Allan Vebel wrote:

> Naboer er kun til besvær. Åbne marker som nabo
> kan også være en udfordring, men det giver ingen
> problemer i forhold til hund og kat.
>
> Vi har 200 meter til nærmeste nabo, vi snakker
> da sammen alligevel, det foregår bare ikke lige
> over hækken.

Her lever vi i fordragelighed med naboerne. Men åbne marker hele vejen rundt
og langt til naboers evindeligt gøende hunde kan jeg da godt misunde dig.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk


Allan Vebel (05-05-2011)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 05-05-11 23:30

Erik Ginnerskov skrev:

> Her lever vi i fordragelighed med naboerne. Men
> åbne marker hele vejen rundt og langt til naboers
> evindeligt gøende hunde kan jeg da godt misunde
> dig.

Det var altså også det bedste ved at flytte fra et
hunde- og nabofyldt villakvarter i Nordsjælland til en
fredelig landsby på Sydfyn - det har vi aldrig
fortrudt.

Her er luft til hunden, katten, Land Roveren, naboen,
genboen, forsamlingshuset, sankthansaften, livet i
landsbyen, det at vi kender hinanden - det er det der
giver livet en ekstra dimmention.

Jeg savner absolut ikke villakvarteret - her er fre'

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk


Erik Ginnerskov (11-05-2011)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 11-05-11 21:50

Allan Vebel wrote:

> Jeg savner absolut ikke villakvarteret - her er fre'

Ja, Fyn er fin. Savner heller ikke Nordsjælland.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk


Lisbet Overvad Laurs~ (11-05-2011)
Kommentar
Fra : Lisbet Overvad Laurs~


Dato : 11-05-11 23:16

Allan Vebel wrote:
> Jeg savner absolut ikke villakvarteret - her er fre'

Men åbenbart mælkebøtter;0)
--
Lisbet



Erik Ginnerskov (16-05-2011)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 16-05-11 23:27

Lisbet Overvad Laursen wrote:

>> Jeg savner absolut ikke villakvarteret - her er fre'
>
> Men åbenbart mælkebøtter;0)

De er nu heller ikke noget ukendt fænomen i Nordsjælland.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk


Allan Vebel (16-05-2011)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 16-05-11 23:58

Erik Ginnerskov skrev:

>> Men åbenbart mælkebøtter;0)
>
> De er nu heller ikke noget ukendt fænomen i
> Nordsjælland.

Jeg har stor succes med at brænde dem væk
med en gasbrænder.

Grøftekanten, på den anden siden af vejen (mod
vest) har hele ugen fået kuren at brænde de cirka
100 frø der sidder på hver plante - så blæser de
ikke ind i min have for at lave flere planter

Eksisterende planter er blevet ristet på bladene,
de kommer garenteret ikke igen - græsset tager
over, nu hvor vi får en masse regn.

Jeg kan jo se at de går ud, kan se at de kommer
med forsøg på at sætte frø, så er det bare at give
den dødsstødet næste gang.

Det er faktisk en rigtig hyggelig fornøjelse, og
naboer, der kommer forbi, standser og snakker
om deres ukrudt, og hvad de gør ved det.

De brænder også deres ukrudt væk nu, det er
den bedste økologiske metode - skal det være
gas eller kemikalier?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste