|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Universalhåndbagagekuffert Fra : Bjarne S Nielsen
 | 
 Dato :  22-06-11 16:40
 | 
 |  | Vi vil gerne købe en håndbagagekuffert med hjem, der kan bruges til både
 Aeroflot, Easyjet og andre luftfartselskaber.
 
 Nogle gange undres jeg over, hvad folk slipper afsted med at have med,
 men vi vil gerne være på den sikre side.
 
 Kan nogen hjælpe med målene for den største håndbagagekuffert, man kan
 have med uden at blive afvist?
 
 Bjarne
 
 
 |  |  | 
  Preben (22-06-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben
 | 
 Dato :  22-06-11 16:52
 | 
 |  | 
 
            Den 22.06.2011 kl. 17:40 skrev Bjarne S Nielsen  
 <bruger@eksempel.dk.invalid>:
 > Vi vil gerne købe en håndbagagekuffert med hjem, der kan bruges til både  
 > Aeroflot, Easyjet og andre luftfartselskaber.
 >
 > Nogle gange undres jeg over, hvad folk slipper afsted med at have med,  
 > men vi vil gerne være på den sikre side.
 >
 > Kan nogen hjælpe med målene for den største håndbagagekuffert, man kan  
 > have med uden at blive afvist?
 >
 > Bjarne
 Du kan læse mere her:
http://www.dimensionsguide.com/carry-on-luggage-dimensions/ Vægten kan variere fra selskab til selskab, men hos de fleste er grænsen 8  
 kg.
 Hvis du flyver Business eller 1. klasse, kan der være andre regler.
 Den indvejede baggage må hos de fleste være 1 stk., maks. 23 kg.
 Igen er der andre regler for Business og 1. klasse.
 -- 
 mvh/Preben
            
             |  |  | 
  Peter T. (22-06-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter T.
 | 
 Dato :  22-06-11 21:33
 | 
 |  | 
 
            Den 22-06-2011 17:51, Preben skrev:
 > Du kan læse mere her:
 > http://www.dimensionsguide.com/carry-on-luggage-dimensions/ Glimrende guide.  Men mange mindre selskaber samt discountselskaber er 
 ikke med i IATA.  og det har faktisk en stor betydning for passagereren.
 Væsentlige selskaber, der flyver herhjemme og som ikke er med i IATA er 
 bla. Easy-Jet og Ryan Air.  Norwegian Air har svjv meldt sig ind, men 
 jeg kender endnu ikke status på deres medlemskab.  Jeg tror dog, at de 
 har et slags "light"-medlemskab.
 > Den indvejede baggage må hos de fleste være 1 stk., maks. 23 kg.
 Den regel kan praktisk talt bruges som tommelfingerregel hos de 
 klassiske ruteselskaber (SAS, lufthansa, KLM, Delta, Qantas, LOT osv.). 
   Men det kan til gengæld variere enormt hos lavprisselskaberne.  Man 
 skal dog være opmærksom på, at hvis man flyver charter med SAS, så er 
 der andre regler.  Det var der i hvert fald sidst, da jeg fløj til 
 Hurghada med SAS for små 3 år siden. :)
 > Igen er der andre regler for Business og 1. klasse.
 Det er desværre korrekt.
 -- 
 Peter T.
            
             |  |  | 
   Peter T. (22-06-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter T.
 | 
 Dato :  22-06-11 21:35
 | 
 |  | Den 22-06-2011 22:32, Peter T. skrev:
 
 > Men det kan til gengæld variere enormt hos lavprisselskaberne.
 
 Ah.  Det står også skrevet i den glimrende guide.
 
 --
 Peter T.
 
 
 |  |  | 
   Tom L (25-06-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom L
 | 
 Dato :  25-06-11 20:33
 | 
 |  | "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:
 
 >> Igen er der andre regler for Business og 1. klasse.
 >
 > Det er desværre korrekt.
 
 Hvorfor "desværre"?
 
 
 |  |  | 
    Peter T. (26-06-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter T.
 | 
 Dato :  26-06-11 00:19
 | 
 |  | Den 25-06-2011 21:33, Tom L skrev:
 
 > "Peter T."<pinoc10@hotmail.GEBIScom>  wrote:
 >
 >>> Igen er der andre regler for Business og 1. klasse.
 >>
 >> Det er desværre korrekt.
 >
 > Hvorfor "desværre"?
 
 Businesspassagerer hos SAS må have 32 kg i kufferten og det medfører
 større og hurtigere nedslidning af bagageportørerne.  Det var noget SAS
 fandt på sidste efterår på trods af at bla. 3F advarede meget imod det.
 En bagageportør hos SGS (SAS' eget handlingselskab) i Kbh lufthavn
 løfter MINIMUM 7 tons i alle mulige kropsstillinger per arbejdsdag på 8
 timer.  Hos handlingfirmaet Novia i samme lufthavn er tallet nærmere 11
 tons - også minimum.  Og jeg har hørt tal på 25, 30 og endda 33 tons på
 en 13 timers arbejdsdag hos enkelte noviaansatte, der tør tale højt om det.
 
 --
 Peter T.
 
 
 |  |  | 
     Carsten Riis (26-06-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Riis
 | 
 Dato :  26-06-11 14:58
 | 
 |  | 
 
            Peter T. skrev  den 26-06-2011 01:19:
 > .....
 > større og hurtigere nedslidning af bagageportørerne. ....
 Hvorfor desværre?
 Det kan vel ikke være en overraskelse, når man siger ja til at håndtere 
 bagage, at man så håndterer bagage?
 Derudover betaler kunden jo for overvægt, når man kommer over de 
 maks.grænser som gælder.
 Det er vel en del af business-billetprisen, at man kan få noget mere 
 bagage med.
 Beklager at være lidt kynisk....jeg har bare svært ved at se, at det er 
 synd, når der ligesom er nogen kendte grænser som har eksisteret i 
 årevis....og når grænserne så overskrides, at kunderne så betaler kassen 
 for overskydende kilo.
 Arbejdet bliver vel også tilrettelagt på en sådan måde, at der kun 
 foregår nødvendig håndtering.
 Eller skulle man sige: kasten rundt med andre mennesker ejendom?
 -- 
 med venlig hilsen             www.de3faktorer.dk Carsten Riis                  Mere skal der ikke til
                                for varigt vægttab.
            
             |  |  | 
      Peter T. (26-06-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter T.
 | 
 Dato :  26-06-11 18:55
 | 
 |  | Den 26-06-2011 15:58, Carsten Riis skrev:
 
 > Det kan vel ikke være en overraskelse, når man siger ja til at håndtere
 > bagage, at man så håndterer bagage?
 >
 > Derudover betaler kunden jo for overvægt, når man kommer over de
 > maks.grænser som gælder.
 
 I teorien, ja.  Men det er så sandelig langt fra tilfældet.  Bagage, der
 overskrider maksimumgrænserne burde helt afvises.  Men så vil der lyde
 et ramaskrig.
 
 > Det er vel en del af business-billetprisen, at man kan få noget mere
 > bagage med.
 
 Jo.  Men der blev knurret højlydt i krogene, da businesspassagerer
 pludselig fik lov til at tage 32 kg med i en enkelt kuffert sidste
 efterår.  Jeg husker ikke hvad grænserne hos SAS var før, da jeg ikke er
 ansat hos dem.  Jeg mener dog, at de havde ret til 2x23kg.
 
 > Beklager at være lidt kynisk....jeg har bare svært ved at se, at det er
 > synd, når der ligesom er nogen kendte grænser som har eksisteret i
 > årevis....og når grænserne så overskrides, at kunderne så betaler kassen
 > for overskydende kilo.
 
 > Arbejdet bliver vel også tilrettelagt på en sådan måde, at der kun
 > foregår nødvendig håndtering.
 
 Nope.  Arbejdet foregår reelt set stadig som for 50 år siden.  Der har
 været mange løsninger rundt omkring i verden inkl. kbh lufthavn, men de
 har umiddelbart ikke virket tilfredsstillende.
 Men hvis feks. en 737er til Las Palmas skal pakkes, så sker det stadig i
 et lastrum der er 1 meter højt og x meter langt og bagagen skal stadig
 stables i lag.  Så forestil dig, at du sidder på knæ og med strakte arme
 løfter 20-25 kg op og frem omkring 200 gange på et overbooket
 charterjern.  Dette gør du så flere gange hver dag. ;)
 
 Bagageportørerne holder bogstaveligt talt mange kiropraktorer og
 fysioterapeuter væk fra arbejdsløshedskøen.  Og jeg overdriver altså
 ikke.  For det er eddernamemig et stinkende hårdt arbejde.
 
 Der er jo en årsag til at cementsække gik fra 50 til 25 kg...  Murerne
 blev slidt ned på stribe.
 
 --
 Peter T.
 
 
 |  |  | 
 |  |