|
| Farvetemperatur? Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 28-06-11 19:58 |
|
Hm, da jeg fik min EOS 5D, syntes jeg, billederne var alt, alt for kolde
i farvetonerne, så jeg checkede indstillingerne igennem, og det viste
sig, at farvetemperatur stod til 4000ºK/Canon sRGB ICC, så jeg
nulstillede alt. Det satte farvetemperaturen op til Canons std. på
5200ºK + Canon sRGB ICC...
Jeg synes stadig, billederne er lidt over i det kolde. - Hvor meget skal
jeg sætte den op, hvis jeg gerne vil have en farvetone, der minder lidt
om Fuji Provia / AgfaChrome Professional 35mm 100ASA/ISO film?
Eller vil det være nok at skifte fra Canons sRGB ICC til Adobe sRGB ICC?
(såvidt jeg kan se, er Adobes lig med den sRGB 2.1 ICC, der fx. er i
Photoshop CS). - Eller bør jeg sætte selve farvetemperaturen op til de
5600ºK, som er std. for AgfaChrome Professional filmene?
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Hans Kruse (28-06-2011)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 28-06-11 21:27 |
|
On 2011-06-28 20:57:52 +0200, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:
>
> Hm, da jeg fik min EOS 5D, syntes jeg, billederne var alt, alt for kolde
> i farvetonerne, så jeg checkede indstillingerne igennem, og det viste
> sig, at farvetemperatur stod til 4000ºK/Canon sRGB ICC, så jeg
> nulstillede alt. Det satte farvetemperaturen op til Canons std. på
> 5200ºK + Canon sRGB ICC...
>
> Jeg synes stadig, billederne er lidt over i det kolde. - Hvor meget skal
> jeg sætte den op, hvis jeg gerne vil have en farvetone, der minder lidt
> om Fuji Provia / AgfaChrome Professional 35mm 100ASA/ISO film?
>
> Eller vil det være nok at skifte fra Canons sRGB ICC til Adobe sRGB ICC
> ? (såvidt jeg kan se, er Adobes lig med den sRGB 2.1 ICC, der fx. er i
> Photoshop CS). - Eller bør jeg sætte selve farvetemperaturen op til d e
> 5600ºK, som er std. for AgfaChrome Professional filmene?
Tag dine billeder i RAW og juster efterfølgende. Sæt kameraet til AWB
og juster når det er nødvendigt i RAW konverteringen.
--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://hanskrusephotography.zenfolio.com/ ,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625
| |
Erik Richard Sørense~ (28-06-2011)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 28-06-11 22:30 |
|
Hans Kruse wrote:
> On 2011-06-28 20:57:52 +0200, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:
>> Hm, da jeg fik min EOS 5D, syntes jeg, billederne var alt, alt for kolde
>> i farvetonerne, så jeg checkede indstillingerne igennem, og det viste
>> sig, at farvetemperatur stod til 4000ºK/Canon sRGB ICC, så jeg
>> nulstillede alt. Det satte farvetemperaturen op til Canons std. på
>> 5200ºK + Canon sRGB ICC...
>>
>> Jeg synes stadig, billederne er lidt over i det kolde. - Hvor meget skal
>> jeg sætte den op, hvis jeg gerne vil have en farvetone, der minder
>> lidt om Fuji Provia / AgfaChrome Professional 35mm 100ASA/ISO film?
>>
>> Eller vil det være nok at skifte fra Canons sRGB ICC til Adobe sRGB
>> ICC ? (såvidt jeg kan se, er Adobes lig med den sRGB 2.1 ICC, der fx.
>> er i Photoshop CS). - Eller bør jeg sætte selve farvetemperaturen op
>> til d e 5600ºK, som er std. for AgfaChrome Professional filmene?
>
> Tag dine billeder i RAW og juster efterfølgende. Sæt kameraet til AWB og
> juster når det er nødvendigt i RAW konverteringen.
Hm, ja, det er selvfølgelig en mulighed, - selvom jeg foretrækker at
tage billederne, - hvordan skal man sige det, - er mest muligt 'færdige'
uden at skulle justere alt for meget, når der trykkes på kanppen. - Og
så er der jo også lige det, at jeg ofte har både analogt og digitalt
med, når jeg er ude...
- Jeg er heller ikke den store Photoshop ekspert, så hvis jeg skal til
at bruge den så'n for alvor, skal jeg vist til at lære den noget bedre
at kende. - Mine 'computer specialer' er helt klart lyd og
tekstbehandling, - og godt nok snakker man om 'farvet lyd, - meeen...
det er jo noget helt andet..-))
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Hans Kruse (29-06-2011)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 29-06-11 09:12 |
|
On 2011-06-28 23:30:10 +0200, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:
> Hm, ja, det er selvfølgelig en mulighed, - selvom jeg foretrækker at
> tage billederne, - hvordan skal man sige det, - er mest muligt 'færdige
> ' uden at skulle justere alt for meget, når der trykkes på kanppen. - O
> g så er der jo også lige det, at jeg ofte har både analogt og digital t
> med, når jeg er ude...
Ja, enten skal du lære at sætte farvetemperaturen efter lyset på stedet
eller også RAW.
>
> - Jeg er heller ikke den store Photoshop ekspert, så hvis jeg skal til
> at bruge den så'n for alvor, skal jeg vist til at lære den noget bedr e
> at kende. - Mine 'computer specialer' er helt klart lyd og
> tekstbehandling, - og godt nok snakker man om 'farvet lyd, - meeen...
> det er jo noget helt andet..-))
Du behøver slet ikke bruge Photoshop! Med din 5D kan du bruge Canon
DPP, som er gratis og følger med hvert kamera. Alternativt kan du bruge
iPhoto på Mac'en. Den er meget basal mht. billederedigering og ellers
findes der Aperture, som du kan købe på Appstore til 469kr. Det er
endda meget billigt for et full feature workflow og RAW
konverteringsprogram. Der er også Adobe Lightroom som svarer til
Aperture på mange måder, men som er meget dyrere. Omkring 2000kr for
initial licens.
--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://hanskrusephotography.zenfolio.com/ ,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625
| |
Ukendt (28-06-2011)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-06-11 23:19 |
|
>"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i en meddelelse
>news:4e0a2430$0$316$14726298@news.sunsite.dk...
>Hm, da jeg fik min EOS 5D, syntes jeg, billederne var alt, alt for kolde i
>farvetonerne, så jeg checkede indstillingerne igennem, og det viste sig, at
>farvetemperatur stod til 4000ºK/Canon sRGB ICC, så jeg nulstillede alt. Det
>satte farvetemperaturen op til Canons std. på 5200ºK + Canon sRGB ICC...
>
>Jeg synes stadig, billederne er lidt over i det kolde. - Hvor meget skal
>jeg sætte den op, hvis jeg gerne vil have en farvetone, der minder lidt om
>Fuji Provia / AgfaChrome Professional 35mm 100ASA/ISO film?
Jeg kan kun tilslutte mig Hans Kruses forslag om at anvende RAW. Det gør jeg
selv, og det har gjort "livet lettere" hvad angår digital fotografering for
mig. Det er klart, jo bedre man laver billederne i marken, desto mindre skal
man lave bagefter ved computeren. Nogle gange slet intet.
Dit problem - som jeg forstår det - er, at dit valg af farvetemperatur mest
svarer til at ændre "lysets farve", og at dine billeder ikke rammer samme
farvetoninger som dine film, da hver filmtype svarer til en specifik
farveprofil (RGB-kurve). Ved at anvende RAW får du lettere ved at skabe
nøjagtige profiler, hvor farvebalancen er tilpasset dine ønsker om
farvetemperaturer i skygger, mellemtone og højlys og ikke kun en generel
farvebalance. Jeg hader generelt kolde billeder.
Jeg kender ikke AGFA'en - har kun brugt RSX II. Ellers er jeg vist mest til
Kodak.
mvh
Joachim
| |
Erik Richard Sørense~ (29-06-2011)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 29-06-11 00:20 |
|
J.Larsen wrote:
> "Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev:
>> Hm, da jeg fik min EOS 5D, syntes jeg, billederne var alt, alt for kolde i
>> farvetonerne, så jeg checkede indstillingerne igennem, og det viste sig, at
>> farvetemperatur stod til 4000ºK/Canon sRGB ICC, så jeg nulstillede alt. Det
>> satte farvetemperaturen op til Canons std. på 5200ºK + Canon sRGB ICC...
>>
>> Jeg synes stadig, billederne er lidt over i det kolde. - Hvor meget skal
>> jeg sætte den op, hvis jeg gerne vil have en farvetone, der minder lidt om
>> Fuji Provia / AgfaChrome Professional 35mm 100ASA/ISO film?
>
> Jeg kan kun tilslutte mig Hans Kruses forslag om at anvende RAW. Det gør jeg
> selv, og det har gjort "livet lettere" hvad angår digital fotografering for
> mig. Det er klart, jo bedre man laver billederne i marken, desto mindre skal
> man lave bagefter ved computeren. Nogle gange slet intet.
>
> Dit problem - som jeg forstår det - er, at dit valg af farvetemperatur mest
> svarer til at ændre "lysets farve", og at dine billeder ikke rammer samme
> farvetoninger som dine film, da hver filmtype svarer til en specifik
> farveprofil (RGB-kurve). Ved at anvende RAW får du lettere ved at skabe
> nøjagtige profiler, hvor farvebalancen er tilpasset dine ønsker om
> farvetemperaturer i skygger, mellemtone og højlys og ikke kun en generel
> farvebalance. Jeg hader generelt kolde billeder.
Faktisk meget godt sagt... - Eller jeg kan måske også sige det sådan...
- Hvis et bestemt motiv - fx. en rose (English purple) - har en RGB
værdi på 150/5/70 ved 5600ºK ude i naturen, vil jeg foretrække, at
kameraets indstilling er så tæt på denne værdi som overhovedet muligt -
både på mit digitale EOS 5D og på mine analoge EOS 600 og/eller 1N*) med
AgfaChrome eller Provia, så jeg undgår at skulle lave en masse
efterbehandling.
*) Selv på analoge kameraer er der stor forskel på, hvordan den
indbyggede computer tolker værdierne selv ved brug af samme film. EOS
600 og 1N er de to, der ligger tættest på hinanden, mens fx. en 300X
eller 300V ligger tættere på en 5D i std. indstilling.
> Jeg kender ikke AGFA'en - har kun brugt RSX II. Ellers er jeg vist mest til
> Kodak.
AgfaChrome Professional fandtes i både 50ASA, 100ASA og 200ASA og som
både dias-, farvenegativ- og sort/hvid film. Fujis Provia er den, jeg
synes, der nu kommer tættest på AgfaChrome. - I en periode brugte jeg
meget Konicas diasfilm, men den var til gengæld /for/ varm i tonen, så
jeg måtte bruge et rosa filter (0,5) for at kompensere.
Nå, men jeg må nok prøve at eksperimentere lidt med 5D'erens
indstillinger og så se, hvor jeg synes, de rammer bedst muligt...
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
;o)-max- (29-06-2011)
| Kommentar Fra : ;o)-max- |
Dato : 29-06-11 08:54 |
|
On 28-06-2011 20:57, Erik Richard Sørensen wrote:
>
Eller bør jeg sætte selve farvetemperaturen op til de
> 5600ºK, som er std. for AgfaChrome Professional filmene?
Det lyder som en ok løsning, når du nu ikke vil fotografere
i RAW. I sin tid skiftede vi fra AWB til cloudy (5600k)
indstillingen for at få den varmere tone i billederne.
Men så opdagede vi RAW og alle dens herligheder, de kan ikke
overdrives. Alternativt kan du prøve NIK plugin til PS, der
tror jeg du finder div gamle film look, det kræver kun et
enkelt klik eller to.
-max-
| |
Hans Kruse (29-06-2011)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 29-06-11 09:13 |
|
On 2011-06-29 09:53:36 +0200, " -max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:
> On 28-06-2011 20:57, Erik Richard Sørensen wrote:
>>
> Eller bør jeg sætte selve farvetemperaturen op til de
>> 5600ºK, som er std. for AgfaChrome Professional filmene?
>
> Det lyder som en ok løsning, når du nu ikke vil fotografere
> i RAW. I sin tid skiftede vi fra AWB til cloudy (5600k)
> indstillingen for at få den varmere tone i billederne.
> Men så opdagede vi RAW og alle dens herligheder, de kan ikke
> overdrives. Alternativt kan du prøve NIK plugin til PS, der
> tror jeg du finder div gamle film look, det kræver kun et
> enkelt klik eller to.
Det er meget sjovt at lege med NIK's muligheder, men det kræver dog at
hvidbalancen er sat nogenlunde på forhånd.
--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://hanskrusephotography.zenfolio.com/ ,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625
| |
;o)-max- (29-06-2011)
| Kommentar Fra : ;o)-max- |
Dato : 29-06-11 09:24 |
|
On 29-06-2011 10:12, Hans Kruse wrote:
>>
>> Det lyder som en ok løsning, når du nu ikke vil fotografere
>> i RAW. I sin tid skiftede vi fra AWB til cloudy (5600k)
>> indstillingen for at få den varmere tone i billederne.
>> Men så opdagede vi RAW og alle dens herligheder, de kan ikke
>> overdrives. Alternativt kan du prøve NIK plugin til PS, der
>> tror jeg du finder div gamle film look, det kræver kun et
>> enkelt klik eller to.
>
men det kræver dog at
> hvidbalancen er sat nogenlunde på forhånd.
??? Er det ikke det tråden har handlet om
men bortset fra det så er det ikke korrekt
NIK retter uden problemer tungsten til daglys
og mere nænsomt end auto tasterne i PS.
-max-
| |
Hans Kruse (29-06-2011)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 29-06-11 10:35 |
|
On 2011-06-29 10:24:13 +0200, " -max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:
> On 29-06-2011 10:12, Hans Kruse wrote:
>>>
>>> Det lyder som en ok løsning, når du nu ikke vil fotografere
>>> i RAW. I sin tid skiftede vi fra AWB til cloudy (5600k)
>>> indstillingen for at få den varmere tone i billederne.
>>> Men så opdagede vi RAW og alle dens herligheder, de kan ikke
>>> overdrives. Alternativt kan du prøve NIK plugin til PS, der
>>> tror jeg du finder div gamle film look, det kræver kun et
>>> enkelt klik eller to.
>>
> men det kræver dog at
>> hvidbalancen er sat nogenlunde på forhånd.
>
> ??? Er det ikke det tråden har handlet om
> men bortset fra det så er det ikke korrekt
Jo, selvfølgelig, men du brugte ordet alternativt, så jeg opfattede det
som at du foreslår at NIK bruges på JPG filer fra kameraet.
> NIK retter uden problemer tungsten til daglys
> og mere nænsomt end auto tasterne i PS.
> -max-
Måske er der noget jeg overser eller som ikke findes i min version, som
er NIK for Lightroom. Dvs. man kalder f.eks. Color Efex Pro fra
Lightroom. Jeg ser ikke nogen hvidbalance justeringsmuligheder. Har
heller aldrig søgt efter det, da jeg retter det til i Lightroom før jeg
kalder NIK moduler. Når du nævner auto tasterne i PS, mener du så ACR?
--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://hanskrusephotography.zenfolio.com/ ,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625
| |
Jens Bruun (29-06-2011)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 29-06-11 18:10 |
|
Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> skrev i meddelelsen
4e0a2430$0$316$14726298@news.sunsite.dk:
> Jeg synes stadig, billederne er lidt over i det kolde. - Hvor meget
> skal jeg sætte den op, hvis jeg gerne vil have en farvetone, der
> minder lidt om Fuji Provia / AgfaChrome Professional 35mm 100ASA/ISO
> film?
Det kommer sgu' da an på under hvilke lysforhold, du fotograferer.
> Eller vil det være nok at skifte fra Canons sRGB ICC til Adobe sRGB
> ICC? (såvidt jeg kan se, er Adobes lig med den sRGB 2.1 ICC, der fx.
> er i Photoshop CS). - Eller bør jeg sætte selve farvetemperaturen op
> til de 5600ºK, som er std. for AgfaChrome Professional filmene?
Du aner simpelthen ikke, hvad farvetemperatur er for noget - vel?
--
-Jens B.
D.e.f.f.e.s.
| |
Soeren Friberg (29-06-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 29-06-11 20:13 |
| | |
Jens Bruun (29-06-2011)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 29-06-11 21:32 |
|
Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> skrev i meddelelsen
4e0b794b$0$304$14726298@news.sunsite.dk:
>> Du aner simpelthen ikke, hvad farvetemperatur er for noget - vel?
>>
> Øh, nu kræver det temmelig meget viden at vide, hvad man ikke ved..
Jepper. Og solen står op i øst, og det er onsdag i dag. Og i morgen er det
torsdag, og min mormor hed Olga.
Men har du noget at byde ind med, eller kan du bare godt lide at se dig selv
på skrift?
--
-Jens B.
D.e.f.f.e.s.
| |
Soeren Friberg (29-06-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 29-06-11 22:18 |
|
Den 29-06-2011 22:32, Jens Bruun skrev:
> Soeren Friberg<hushovmesteren@msn.com> skrev i meddelelsen
> 4e0b794b$0$304$14726298@news.sunsite.dk:
>
>>> Du aner simpelthen ikke, hvad farvetemperatur er for noget - vel?
>>>
>> Øh, nu kræver det temmelig meget viden at vide, hvad man ikke ved..
>
> Jepper. Og solen står op i øst, og det er onsdag i dag. Og i morgen er det
> torsdag, og min mormor hed Olga.
>
> Men har du noget at byde ind med, eller kan du bare godt lide at se dig selv
> på skrift?
>
Ja, hvad kan man forvente. At spørge en person om vedkommende har
forstået, det som han udtaler sig om, er i alle henseender tåbeligt,
modstridende og dit begavede og forstående bidrag:
> Jeg synes stadig, billederne er lidt over i det kolde. - Hvor meget
> > skal jeg sætte den op, hvis jeg gerne vil have en farvetone, der
> > minder lidt om Fuji Provia / AgfaChrome Professional 35mm 100ASA/ISO
> > film?
"Det kommer sgu' da an på under hvilke lysforhold, du fotograferer."
Ja, sikke en forståelse
--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/fotofriberg.dk
http://1x.com/artist/sfriberg/photos
| |
Soeren Friberg (29-06-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 29-06-11 22:35 |
| | |
Jens Bruun (30-06-2011)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 30-06-11 07:48 |
|
Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> skrev i meddelelsen
4e0b9a9d$0$310$14726298@news.sunsite.dk:
>>>> Jeg synes stadig, billederne er lidt over i det kolde. - Hvor meget
>>>> skal jeg sætte den op, hvis jeg gerne vil have en farvetone, der
>>>> minder lidt om Fuji Provia / AgfaChrome Professional 35mm
>>>> 100ASA/ISO film?
>>
>> Det kommer sgu' da an på under hvilke lysforhold, du fotograferer.
>>
> Vås!
> Nævnte - eller andre - film indretter IKKE deres farvetemperatur
> afhængig af lysforholdene!
Der er vist kun én (eller rettere to), der våser i denne tråd. Kender du
begrebet "en stråmand"?
--
-Jens B.
D.e.f.f.e.s.
| |
Soeren Friberg (29-06-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 29-06-11 22:26 |
|
Den 28-06-2011 20:57, Erik Richard Sørensen skrev:
>
> Hm, da jeg fik min EOS 5D, syntes jeg, billederne var alt, alt for kolde
> i farvetonerne, så jeg checkede indstillingerne igennem, og det viste
> sig, at farvetemperatur stod til 4000ºK/Canon sRGB ICC, så jeg
> nulstillede alt. Det satte farvetemperaturen op til Canons std. på
> 5200ºK + Canon sRGB ICC...
>
> Jeg synes stadig, billederne er lidt over i det kolde. - Hvor meget skal
> jeg sætte den op, hvis jeg gerne vil have en farvetone, der minder lidt
> om Fuji Provia / AgfaChrome Professional 35mm 100ASA/ISO film?
>
> Eller vil det være nok at skifte fra Canons sRGB ICC til Adobe sRGB ICC?
> (såvidt jeg kan se, er Adobes lig med den sRGB 2.1 ICC, der fx. er i
> Photoshop CS). - Eller bør jeg sætte selve farvetemperaturen op til de
> 5600ºK, som er std. for AgfaChrome Professional filmene?
>
> mvh. Erik Richard
Nogle prøver at forklare dig, at gamle film indrettede deres hvidbalance
alt efter lysforholdene, blandt andre Jens B. Det er ikke korrekt. Så
naturligvis kan du stille din hvidbalance ind, så den nogenlunde passer
til en given filmtype. Imidlertid vil du så - ligesom med fil - i mange
tilfælde opnå en forkert hvidbalance. Dette kunne man tidligere i nogen
grad tage højde for at udskifte til en passende film. Fx. havde jeg et
Zeiss kamera med udskiftelig bagstykke (ret kostbart), men ganske
avanceret på det tidspunkt.
Som nævnes i tråden kan du undgå denne problematik ved at fotografere i
raw-format og efterfølgende stille korrekt hvidbalance. Alternativt
selvfølge indstille korrekt manuelt ved optagelsen.
--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/fotofriberg.dk
http://1x.com/artist/sfriberg/photos
| |
Soeren Friberg (29-06-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 29-06-11 22:27 |
| | |
Erik Richard Sørense~ (29-06-2011)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 29-06-11 23:26 |
|
Soeren Friberg wrote:
> Den 28-06-2011 20:57, Erik Richard Sørensen skrev:
>>
>> Hm, da jeg fik min EOS 5D, syntes jeg, billederne var alt, alt for kolde
>> i farvetonerne, så jeg checkede indstillingerne igennem, og det viste
>> sig, at farvetemperatur stod til 4000ºK/Canon sRGB ICC, så jeg
>> nulstillede alt. Det satte farvetemperaturen op til Canons std. på
>> 5200ºK + Canon sRGB ICC...
>>
>> Jeg synes stadig, billederne er lidt over i det kolde. - Hvor meget skal
>> jeg sætte den op, hvis jeg gerne vil have en farvetone, der minder lidt
>> om Fuji Provia / AgfaChrome Professional 35mm 100ASA/ISO film?
>>
>> Eller vil det være nok at skifte fra Canons sRGB ICC til Adobe sRGB ICC?
>> (såvidt jeg kan se, er Adobes lig med den sRGB 2.1 ICC, der fx. er i
>> Photoshop CS). - Eller bør jeg sætte selve farvetemperaturen op til de
>> 5600ºK, som er std. for AgfaChrome Professional filmene?
>
> Nogle prøver at forklare dig, at gamle film indrettede deres hvidbalance
> alt efter lysforholdene, blandt andre Jens B. Det er ikke korrekt.
Véd du hvad, Søren, - jeg tager det, der kommer fra Jens B med ikke bare
et gran salt, men et helt vognlæs.
> Så naturligvis kan du stille din hvidbalance ind, så den nogenlunde
> passer til en given filmtype. Imidlertid vil du så - ligesom med fil
> - i mange tilfælde opnå en forkert hvidbalance. Dette kunne man
> tidligere i nogen grad tage højde for at udskifte til en passende
> film. Fx. havde jeg et Zeiss kamera med udskiftelig bagstykke (ret
> kostbart), men ganske avanceret på det tidspunkt.
Ja, den type kamera kender jeg godt. - Jeg kunne få det samme til to af
mine Topcon kameraer, men selv brugt koster de en formue...
Modsat på mit EOS D60, hvor kun hvidbalancen kan justeres, kan jeg
indstille både farvetemperatur og hvidbalance hver for sig på EOS 5D, så
jeg på den måde kan tilpasse 'filmen' til hver enkel optagelse ved at
justere på den ene eller begge, men jeg foretrækker klart faste værdier
som primær indstilling.
> Som nævnes i tråden kan du undgå denne problematik ved at fotografere i
> raw-format og efterfølgende stille korrekt hvidbalance. Alternativt
> selvfølge indstille korrekt manuelt ved optagelsen.
RAW er selvfølgelig det mest proffe at arbejde med, men som skrevet, så
er mit kendskab til Photoshops muligheder her kun til husbehov. - Og jeg
er stadig så meget 'af den gamle skole', at jeg vil foretrække så lidt
efterbehandling som overhovedet muligt.
Indtil videre har jeg sat WB til Canon Standard og CT til 5200ºK, men
ændrer den nok til 5600ºK*) for at lægge den så tæt på Provia/AgfaChrome
som muligt, så jeg uden at skulle spekulere mere på det kan skifte
mellem min 1N (film) og 5D (digital) - og så ellers koncentrere mig om
komposition og optagelse.
I går (tirsdag) aftes tog jeg lige et par hurtige skud ind over Århus ud
mod havnen ved 21-tiden for at se, om det havde hjulpet. Der er en
tydelig forbedring, så det lidt varmere lys, der er på det tidspunkt en
sommeraften, kom langt bedre frem end de samme motiver lige efter, jeg
fik kameraet, og hvor det stod helt nede på 4200ºK.
*) Samme standard som i Apple ColorSync både på de gamle OS 7.5 til
9.2.x og på OS X - ihvertfald til og med ver. 10.6.8.
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Soeren Friberg (29-06-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 29-06-11 23:39 |
|
Den 30-06-2011 00:26, Erik Richard Sørensen skrev:
> Ja, den type kamera kender jeg godt. - Jeg kunne få det samme til to af
> mine Topcon kameraer, men selv brugt koster de en formue...
Ja, meget kostbart, men dog mindre end 2 huse!
I øvrigt mener jeg, at Bryan Peterson anbefaler en fast indstillet
farvetemperatur, hvilket jeg også altid brugte på D200, da dette
udgangspunkt var bedre end det foreslåede. Men nu synes jeg automatikken
gør det ganske godt. I øvrigt ved vi jo godt i denne gruppe, at der ikke
findes nogen korrekt og eksakt farvetemperatur
Det er ikke en gang givet, at forskellige personer ser det samme!
--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk
http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788
http://sfriberg.smugmug.com
http://1x.com/v2/#member/10362/
| |
Ukendt (30-06-2011)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-06-11 01:34 |
|
"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse
news:4e0ba99d$0$313$14726298@news.sunsite.dk...
> I øvrigt ved vi jo godt i denne gruppe, at der ikke findes nogen korrekt
> og eksakt farvetemperatur
Fin pointe!
Jeg kommer tit i situationer, hvor jeg skal overveje, om jeg skal bevare en
tydelig "forkert" farvebalance eller ændre den til de farver, der burde være
"naturlige". Jeg tænker her på aftenbilleder med varmt gult sollys.
Vinterbilleder giver til gengæld kolde billeder, da lyset rummer mere blåt
lys. Når man står dér i øjeblikket, vil hjernen vænne sig til
lyssammensætningen. Er det min hukommelse eller kameraet der har ret? Farver
er relative. Billeder vil altid være en fortolkning af virkeligheden.
-Joachim
| |
Ole Larsen (30-06-2011)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 30-06-11 06:13 |
|
On 30-06-2011 00:26, Erik Richard Sørensen wrote:
>
>
> Soeren Friberg wrote:
>>
>> Nogle prøver at forklare dig, at gamle film indrettede deres
>> hvidbalance alt efter lysforholdene, blandt andre Jens B. Det er ikke
>> korrekt.
Det er vel korrekt nok, men du udtrykker det lidt klodset:
Film er produceret til en given farvetemperatur (de "har" ikke en
farvetemperatur) og benyttes de ved
en anden farvetemperatur bliver resultatet i varierende grad anderledes
end tiltænkt. Derfor det mylder af korrektionsfiltre der engang eksisterede.
Derfor er det også imo en dårlig ide at stille et dslr til en fast,
universel farvetemperatur. Og det kræver ikke den store ledvogtereksamen
at stille i PS eller LR når man benytter raw
| |
Soeren Friberg (30-06-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 30-06-11 08:12 |
|
Den 30-06-2011 07:12, Ole Larsen skrev:
> On 30-06-2011 00:26, Erik Richard Sørensen wrote:
>>
>>
>> Soeren Friberg wrote:
>
>>>
>>> Nogle prøver at forklare dig, at gamle film indrettede deres
>>> hvidbalance alt efter lysforholdene, blandt andre Jens B. Det er ikke
>>> korrekt.
>
> Det er vel korrekt nok, men du udtrykker det lidt klodset:
Nej, det er ikke korrekt. En given film indretter IKKE sin
farvetemperatur efter lysforholdene. Derfor er det meget korrekt, at man
måtte tage højde for den konstante farvetemperatur under optagelsen.
Hvis det er det Jens mener - men altså ikke skriver - så er vi jo enige,
og så er der jo ingen grund til at diskutere det.
--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/fotofriberg.dk
http://1x.com/artist/sfriberg/photos
| |
Erik Richard Sørense~ (30-06-2011)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 30-06-11 13:23 |
|
Soeren Friberg wrote:
> Den 30-06-2011 07:12, Ole Larsen skrev:
>>> Soeren Friberg wrote:
>>>> Nogle prøver at forklare dig, at gamle film indrettede deres
>>>> hvidbalance alt efter lysforholdene, blandt andre Jens B. Det er ikke
>>>> korrekt.
>>
>> Det er vel korrekt nok, men du udtrykker det lidt klodset:
>
> Nej, det er ikke korrekt. En given film indretter IKKE sin
> farvetemperatur efter lysforholdene. Derfor er det meget korrekt, at man
> måtte tage højde for den konstante farvetemperatur under optagelsen.
> Hvis det er det Jens mener - men altså ikke skriver - så er vi jo enige,
> og så er der jo ingen grund til at diskutere det.
Præcis! en analog film er _født_ med en bestemt farvetemperatur - udfra
producentens norm for den pågældende filmtype. - Og det er her, jeg fx.
har brugt forskellige filtre til at modvirke / kompensere under
forskellige lysforhold ved brug af en given filmtype.
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Jens Bruun (30-06-2011)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 30-06-11 14:16 |
|
Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> skrev i meddelelsen
4e0c6a88$0$305$14726298@news.sunsite.dk:
>> Nej, det er ikke korrekt. En given film indretter IKKE sin
>> farvetemperatur efter lysforholdene. Derfor er det meget korrekt, at
>> man måtte tage højde for den konstante farvetemperatur under
>> optagelsen. Hvis det er det Jens mener - men altså ikke skriver - så
>> er vi jo enige, og så er der jo ingen grund til at diskutere det.
>
> Præcis! en analog film er _født_ med en bestemt farvetemperatur -
> udfra producentens norm for den pågældende filmtype.
Nej. En analog film er kalibreret til at give "rigtige" farver (hvid=hvid),
når der fotograferes ved bestemte lysforhold (=ved en bestemt
farvetemperatur). Bestemte lysforhold er f.eks. dagslys (overskyet, ca.
7500K), dagslys (sol, ca. 5500K), glødepærer (ca. 3000K) mm. Det er altså
rent vrøvl at tale om, at en analog film er _født_ med en bestemt
farvetemperatur.
Du har tidligere også blandet farverum (sRGB, Adobe RGB) og ICC-profiler
ind, og det viser med al tydelighed, at du simpelthen ikke aner en rygende
fis om emnet.
Og så har du fået et helt simpelt tip om at fotografere i RAW, da det ganske
eliminerer dine problemer, men det har du - som det gamle fjols, du er -
valgt ikke at lytte til. I stedet kører du bare derudaf med noget, du
simpelhen ikke har forstået det helt grundlæggende i.
Jeg kunne give dig andre tips til, hvordan du på stedet let kan indstille
dit kameras indbyggede JPEG-generator til nogenlunde korrekt
farvetemperatur, men jeg ved, at du heller ikke vil kunne finde ud af dét,
så du slipper.
--
-Jens B.
D.e.f.f.e.s.
| |
Ole Larsen (30-06-2011)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 30-06-11 17:04 |
|
On 30-06-2011 14:22, Erik Richard Sørensen wrote:
>
> Soeren Friberg wrote:
>>>
>>> Det er vel korrekt nok, men du udtrykker det lidt klodset:
>>
>> Nej, det er ikke korrekt. En given film indretter IKKE sin
>> farvetemperatur efter lysforholdene. Derfor er det meget korrekt, at
>> man måtte tage højde for den konstante farvetemperatur under
>> optagelsen. Hvis det er det Jens mener - men altså ikke skriver - så
>> er vi jo enige, og så er der jo ingen grund til at diskutere det.
>
Det er let at påstå at noget ikke er korrekt når man klipper det
væsentlige væk. Jeg skrev:
Film er produceret til en given farvetemperatur (de "har" ikke en
farvetemperatur) og benyttes de ved
en anden farvetemperatur bliver resultatet i varierende grad anderledes
end tiltænkt. Derfor det mylder af korrektionsfiltre der engang eksisterede.
Og dette er 100% korrekt!
| |
Ole Larsen (30-06-2011)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 30-06-11 17:12 |
|
On 30-06-2011 18:04, Ole Larsen wrote:
> On 30-06-2011 14:22, Erik Richard Sørensen wrote:
>>
>> Soeren Friberg wrote:
>
>>>>
>>>> Det er vel korrekt nok, men du udtrykker det lidt klodset:
>>>
>>> Nej, det er ikke korrekt. En given film indretter IKKE sin
>>> farvetemperatur efter lysforholdene. Derfor er det meget korrekt, at
>>> man måtte tage højde for den konstante farvetemperatur under
>>> optagelsen. Hvis det er det Jens mener - men altså ikke skriver - så
>>> er vi jo enige, og så er der jo ingen grund til at diskutere det.
>>
>
> Det er let at påstå at noget ikke er korrekt når man klipper det
> væsentlige væk. Jeg skrev:
>
> Film er produceret til en given farvetemperatur (de "har" ikke en
> farvetemperatur) og benyttes de ved
> en anden farvetemperatur bliver resultatet i varierende grad anderledes
> end tiltænkt. Derfor det mylder af korrektionsfiltre der engang
> eksisterede.
>
> Og dette er 100% korrekt!
Og, kan jeg tilføje, J.B. har helt ret.
| |
Erik Richard Sørense~ (01-07-2011)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 01-07-11 00:19 |
|
Ole Larsen wrote:
> On 30-06-2011 14:22, Erik Richard Sørensen wrote:
>>
>> Soeren Friberg wrote:
>
>>>>
>>>> Det er vel korrekt nok, men du udtrykker det lidt klodset:
>>>
>>> Nej, det er ikke korrekt. En given film indretter IKKE sin
>>> farvetemperatur efter lysforholdene. Derfor er det meget korrekt, at
>>> man måtte tage højde for den konstante farvetemperatur under
>>> optagelsen. Hvis det er det Jens mener - men altså ikke skriver - så
>>> er vi jo enige, og så er der jo ingen grund til at diskutere det.
>>
>
> Det er let at påstå at noget ikke er korrekt når man klipper det
> væsentlige væk. Jeg skrev:
>
> Film er produceret til en given farvetemperatur (de "har" ikke en
> farvetemperatur) og benyttes de ved
> en anden farvetemperatur bliver resultatet i varierende grad anderledes
> end tiltænkt. Derfor det mylder af korrektionsfiltre der engang
> eksisterede.
>
> Og dette er 100% korrekt!
Tjae... "Emulgations made to 5600ºK at white gamma 1,8 according to
German industrial standard (DIN)". - Det er, hvad der står på
indlægssedlen til AgfaChrome Professional 100ASA/ISo dias film. - På de
tilsvarende røde AgfaChrome 50ASA og 100ASA (afløserne for de klassiske
CT18 og CT21) står der præcis det samme m.u.a. white gamma, der
refererer til 2.2 istedet for 1,8, - og de er vidt forskellige i
farvetonen. - AgfaChrome 50/100ASA er mere 'gylden' i farvetonen end
AgfaChrome Professional.
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Ole Larsen (01-07-2011)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 01-07-11 00:37 |
|
On 01-07-2011 01:19, Erik Richard Sørensen wrote:
>
> Tjae... "Emulgations made to 5600ºK at white gamma 1,8 according to
> German industrial standard (DIN)". - Det er, hvad der står på
> indlægssedlen til AgfaChrome Professional 100ASA/ISo dias film. - På de
> tilsvarende røde AgfaChrome 50ASA og 100ASA (afløserne for de klassiske
> CT18 og CT21) står der præcis det samme m.u.a. white gamma, der
> refererer til 2.2 istedet for 1,8, - og de er vidt forskellige i
> farvetonen. - AgfaChrome 50/100ASA er mere 'gylden' i farvetonen end
> AgfaChrome Professional.
>
> mvh. Erik Richard
>
Og ??
| |
Erik Richard Sørense~ (01-07-2011)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 01-07-11 03:02 |
|
Ole Larsen wrote:
> On 01-07-2011 01:19, Erik Richard Sørensen wrote:
>> Tjae... "Emulgations made to 5600ºK at white gamma 1,8 according to
>> German industrial standard (DIN)". - Det er, hvad der står på
>> indlægssedlen til AgfaChrome Professional 100ASA/ISo dias film. - På de
>> tilsvarende røde AgfaChrome 50ASA og 100ASA (afløserne for de klassiske
>> CT18 og CT21) står der præcis det samme m.u.a. white gamma, der
>> refererer til 2.2 istedet for 1,8, - og de er vidt forskellige i
>> farvetonen. - AgfaChrome 50/100ASA er mere 'gylden' i farvetonen end
>> AgfaChrome Professional.
>
> Og ??
Blot for at sige, at selvom 2 film er sat til nogenlunde samme værdi fra
producentens side, kan de være vidt forskellige.
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Ole Larsen (01-07-2011)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 01-07-11 05:59 |
|
On 01-07-2011 04:01, Erik Richard Sørensen wrote:
>
>
> Ole Larsen wrote:
>> On 01-07-2011 01:19, Erik Richard Sørensen wrote:
>>> Tjae... "Emulgations made to 5600ºK at white gamma 1,8 according to
>>> German industrial standard (DIN)". - Det er, hvad der står på
>>> indlægssedlen til AgfaChrome Professional 100ASA/ISo dias film. - På de
>>> tilsvarende røde AgfaChrome 50ASA og 100ASA (afløserne for de klassiske
>>> CT18 og CT21) står der præcis det samme m.u.a. white gamma, der
>>> refererer til 2.2 istedet for 1,8, - og de er vidt forskellige i
>>> farvetonen. - AgfaChrome 50/100ASA er mere 'gylden' i farvetonen end
>>> AgfaChrome Professional.
>>
>> Og ??
>
> Blot for at sige, at selvom 2 film er sat til nogenlunde samme værdi fra
> producentens side, kan de være vidt forskellige.
>
> mvh. Erik Richard
>
Det ville være mærkeligt andet og især når de er produceret til
forskellig gamma.
Og det ændrer intet på hvad jeg allerede har sagt.
Når en film er produceret med angivelse af en farvetemperatur, betyder
det at den er tilstræbt korrekt farvegengivende når lyset den anvendes
i, har den givne farvetemperatur. Det betyder ikke at filmen
"har" en given farve. Når en film anvendes ved en anden
farvetemperatur af lyset, vil gengivelsen blive en anden end tilstræbt
af producenten.
Nøjagtigt som hvis du på en dslr sætter en fast farvetemperatur og så
anvender den under forskellige lysforhold
| |
Soeren Friberg (01-07-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 01-07-11 07:27 |
|
Den 01-07-2011 06:59, Ole Larsen skrev:
>>
>
> Det ville være mærkeligt andet og især når de er produceret til
> forskellig gamma.
> Og det ændrer intet på hvad jeg allerede har sagt.
Nu sker der det retorisk, at du skriver en masse rigtigt, men skaber
altså en pseudo-diskussion ifm. dit uforståelige forsvar af JB s vås:
"
Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> skrev i meddelelsen
4e0a2430$0$316$14726298@news.sunsite.dk:
> > Jeg synes stadig, billederne er lidt over i det kolde. - Hvor meget
> > skal jeg sætte den op, hvis jeg gerne vil have en farvetone, der
> > minder lidt om Fuji Provia / AgfaChrome Professional 35mm 100ASA/ISO
> > film?
Jens Brun replikerer:
Det kommer sgu' da an på under hvilke lysforhold, du fotograferer."
(citat slut)
Erik har altså ikke spurgt om kurser/belæringer i farvetemperaturforhold
generelt, men blot hvilken temperatur, der svarer bedst til en given
film. At mene, at denne farvetemperatur afhænger af lysforholdene tyder
ikke på en kæmpevide på området.
--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/fotofriberg.dk
http://1x.com/artist/sfriberg/photos
| |
Soeren Friberg (30-06-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 30-06-11 08:15 |
| | |
.J.S... (30-06-2011)
| Kommentar Fra : .J.S... |
Dato : 30-06-11 16:20 |
|
"Erik Richard Sørensen" wrote in message
news:4e0ba68d$0$308$14726298@news.sunsite.dk...
Du nævner tidligere muligheden for at skifte farverum fra sRBG til Adobe,
men det har ingenting med hvidbalansen at gøre.
Med mindre du har brug for at lave proffesionel print og i øvrigt har en
"Wide gamut" skærm som kan vise alle farverne i Adobe RGB farve rummet, så
lad det endeligt står til sRGB.
>Modsat på mit EOS D60, hvor kun hvidbalancen kan justeres, kan jeg
>indstille både farvetemperatur og hvidbalance hver for sig på EOS 5D, så
>jeg på den måde kan tilpasse 'filmen' til hver enkel optagelse ved at
>justere på den ene eller begge, men jeg foretrækker klart faste værdier som
>primær indstilling.
Der er ikke tale om to indstillinger !
Den farvetemperatur du kan sætte i menuen er blot en valgfri hvidbalance som
bliver brugt når du vælger K (kelvin) som hvidbalance på toppen af kameraet.
5DII (muligvis også 5D) har der ud over noget hvidbalance korrektion hvor
man kan tilføje/fjerne farvestik, men det er noget ret syret noget hvor man
vælger ved at flytte en prik i en blue,amber,magenta,green matrix . Det kan
bruges som man i gamle dage brugte farvekorrektions filtre men kræver vist
en ret god forståelse af tingene.
mvh/JS
| |
Erik Richard Sørense~ (30-06-2011)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 30-06-11 23:56 |
|
.J.S... wrote:
> "Erik Richard Sørensen" wrote:
> [...]
>
> Du nævner tidligere muligheden for at skifte farverum fra sRBG til
> Adobe, men det har ingenting med hvidbalansen at gøre.
> Med mindre du har brug for at lave proffesionel print og i øvrigt har en
> "Wide gamut" skærm som kan vise alle farverne i Adobe RGB farve rummet,
> så lad det endeligt står til sRGB.
Det har jeg faktisk - 2 stk. endda... - både en 24" HP Prof pivot skærm
og en prof 28" ViewSonic. Begge kan justeres onscreen, men jeg har valgt
kun at justere igennem Apple ColorSync, så farvebalancen kommer så tæt
på Adobes std. ICC sRGB-ICC61966-2.1 (CS2) som muligt. - Jeg véd godt,
at det er nødvendigt med en hardware kalibrator, hvis det skal være
perfekt, men jeg har ikke lyst til at ofre flere tusind kroner til det
lidt, jeg bruger CS.
>> Modsat på mit EOS D60, hvor kun hvidbalancen kan justeres, kan jeg
>> indstille både farvetemperatur og hvidbalance hver for sig på EOS 5D,
>> så jeg på den måde kan tilpasse 'filmen' til hver enkel optagelse ved
>> at justere på den ene eller begge, men jeg foretrækker klart faste
>> værdier som primær indstilling.
>
> Der er ikke tale om to indstillinger !
> Den farvetemperatur du kan sætte i menuen er blot en valgfri hvidbalance
> som bliver brugt når du vælger K (kelvin) som hvidbalance på toppen af
> kameraet.
Jo, det er to helt uafhængige indstillinger på 5D. Værdierne til WB
ændres ikke, når jeg ændrer på selve CT manuelt. Derimod ændrer både CT
og WB, hvis jeg bruger 'K'-knappen på toppen af kameraet - eller, hvis
jeg sætter kameraet på EWB (Evaluated White Balance). - På de områder er
der meget stor forskel på 5D og 5D Mk II - jvf. manualerne til både Mk I
og II. K-knappen virker også som en af de få mulige bruger definerede
indstillinger, hvis der vælges fuldautomatisk (grønt P på drejeskiven).
> 5DII (muligvis også 5D) har der ud over noget hvidbalance korrektion
> hvor man kan tilføje/fjerne farvestik, men det er noget ret syret noget
> hvor man vælger ved at flytte en prik i en blue,amber,magenta,green
> matrix . Det kan bruges som man i gamle dage brugte farvekorrektions
> filtre men kræver vist en ret god forståelse af tingene.
Det ser ud til, 5D kan lidt i samme retning - dog tilsyneladende med 3
små skyde-knapper for R, G og B - lidt ala Photoshops indstilling, når
der bruges ColorMatch2 farvepalette, - og det er noget bøvlet, så det
holder jeg mig fra.
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
.J.S... (01-07-2011)
| Kommentar Fra : .J.S... |
Dato : 01-07-11 00:33 |
|
"Erik Richard Sørensen" wrote in message
news:4e0cfef5$0$313$14726298@news.sunsite.dk...
..J.S... wrote:
> "Erik Richard Sørensen" wrote:
> [...]
>> Modsat på mit EOS D60, hvor kun hvidbalancen kan justeres, kan jeg
>> indstille både farvetemperatur og hvidbalance hver for sig på EOS 5D, så
>> jeg på den måde kan tilpasse 'filmen' til hver enkel optagelse ved at
>> justere på den ene eller begge, men jeg foretrækker klart faste værdier
>> som primær indstilling.
>
> Der er ikke tale om to indstillinger !
> Den farvetemperatur du kan sætte i menuen er blot en valgfri hvidbalance
> som bliver brugt når du vælger K (kelvin) som hvidbalance på toppen af
> kameraet.
Jo, det er to helt uafhængige indstillinger på 5D. Værdierne til WB
ændres ikke, når jeg ændrer på selve CT manuelt. Derimod ændrer både CT
og WB, hvis jeg bruger 'K'-knappen på toppen af kameraet - eller, hvis
jeg sætter kameraet på EWB (Evaluated White Balance). - På de områder er
der meget stor forskel på 5D og 5D Mk II - jvf. manualerne til både Mk I
og II. K-knappen virker også som en af de få mulige bruger definerede
indstillinger, hvis der vælges fuldautomatisk (grønt P på drejeskiven).
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Hmnn, har nu hentet en PDF af manualen til 5D og kan ikke se der er forskel
på indstillinger for CT/WB ??
Jeg forstår heller ikke hvad du mener med at både WB og CT ændrer sig, det
er jo blot to ord for det samme. Vælger du WB til dagslys med 'sol' symbolet
er det præcis det samme som hvis du sætter CT inde i menuen til 5200 og så
vælger K som WB på toppen af kameraet.
Men måske vi bare taler forbi hindanden med hensyn til hvad uafhængig
indstilling betyder
mvh/JS
| |
Erik Richard Sørense~ (01-07-2011)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 01-07-11 02:58 |
|
.J.S... wrote:
> "Erik Richard Sørensen" wrote:
>> .J.S... wrote:
>> "Erik Richard Sørensen" wrote:
>>>> Modsat på mit EOS D60, hvor kun hvidbalancen kan justeres, kan jeg
>>>> indstille både farvetemperatur og hvidbalance hver for sig på EOS 5D,
>>>> så jeg på den måde kan tilpasse 'filmen' til hver enkel optagelse ved
>>>> at justere på den ene eller begge, men jeg foretrækker klart faste
>>>> værdier som primær indstilling.
>>>
>>> Der er ikke tale om to indstillinger !
>>> Den farvetemperatur du kan sætte i menuen er blot en valgfri
>>> hvidbalance som bliver brugt når du vælger K (kelvin) som hvidbalance
>>> på toppen af kameraet.
>>
>> Jo, det er to helt uafhængige indstillinger på 5D. Værdierne til WB
>> ændres ikke, når jeg ændrer på selve CT manuelt. Derimod ændrer både CT
>> og WB, hvis jeg bruger 'K'-knappen på toppen af kameraet - eller, hvis
>> jeg sætter kameraet på EWB (Evaluated White Balance). - På de områder er
>> der meget stor forskel på 5D og 5D Mk II - jvf. manualerne til både Mk I
>> og II. K-knappen virker også som en af de få mulige bruger definerede
>> indstillinger, hvis der vælges fuldautomatisk (grønt P på drejeskiven).
>
> Hmnn, har nu hentet en PDF af manualen til 5D og kan ikke se der er
> forskel på indstillinger for CT/WB ??
>
> Jeg forstår heller ikke hvad du mener med at både WB og CT ændrer sig,
> det er jo blot to ord for det samme. Vælger du WB til dagslys med 'sol'
> symbolet er det præcis det samme som hvis du sætter CT inde i menuen til
> 5200 og så vælger K som WB på toppen af kameraet.
>
> Men måske vi bare taler forbi hindanden med hensyn til hvad uafhængig
> indstilling betyder
Kun hvis du stiller drejeknappen på den grønne fuldautomatiske
indstilling. Vælger du P, AV, TV, M eller en af de andre, kan du
indstille både CT og WB _hver for sig - altså fuldstændig uafhængig af
hinanden.
Når du så har arkiveret indstillingerne enten som kameraets std.
indstilling eller som en af de valgbare brugerindstillinger 1-4, kan du
bruge K-knappen som en EWB knap til at flytte på de præ-indstillede
værdier +/-1/3 trin, hvorved du flytter på _både_ CT og WB. - Præcis på
samme måde, som jeg kan på min D60, der ikke har individuelle
indstillinger af CT og WB.
Vælger du den grønne programknap, kan du _ikke_ indstille hverken WB
eller CT manuelt. På grøn fuldautomatik stilles kameraet til Canons std.
indstilling, og du kan kun bruge K-knappen til at flytte i +/-1/3 trin
inden for Canons egen indstilling, og det er /kun/ WB, der ændres. CT
forbliver fast på 5200ºK.
Jeg véd ikke, hvor meget du kender til ColorSync, men den grønne
programknap på 5D svarer til flg. indstilling i ColorSync.
R = Red gamma = 1,8
G = Green gamma = 1,8
B = Blue gamme = 1,8
WB = White gamma = 1,8
CT = 5600ºK
Flytter du WB til fx. 2,0, rykker du samtidig på både R, G og B -
ligeledes til 2,0 @6500ºK. Flytter du til WB til 1,6, rykkes R, G og B
tilsvarende og CT rykkes til 4600ºK.
Vælger du istedet 'P' på drejeknappen, vil ColorSync værdierne se sådan ud.
R = Red gamma = 1,8
G = Green gamma = 1,8
B = Blue gamme = 1,8
WB = White gamma = 1,8
CT = 5600ºK
Flytter du nu fx. WBs gamma til 2,0 men bevarer de øvrige indstillinger
samme værdier, hvorved du får lidt skarpere/klarere grundfarver.
Flytter du så CT til fx. 5000ºK, bevares de øvrige indstillinger på
deres std. værdier på 1,8, men billedet bliver alligevel en smule
'varmere' i tonen - altså blødere og en smule mere 'gylden' i
farvegengivelse, selvom WB beholder RGB værdierne på 255/255/255 - altså
ren hvid. Og ved at bruge K-knappen kan du nu 'flytte' R+G+B +/-2 i 1/3
trin, men kun _samlet_ og altså ikke hver for sig. Ved den metode
bevares både WB og CT på de indstillinger, du selv har defineret.
Flytter du så drejeknappen tilbage til det grønne P, neutraliseres
indstillingerne tilbage til Canon standard, og dine egne definerede
indstillinger går tabt, medmindre du har arkiveret dem som en af de
bruger-definerede faste indstillinger.
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Jens Bruun (30-06-2011)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 30-06-11 07:49 |
|
Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> skrev i meddelelsen
4e0b985b$0$308$14726298@news.sunsite.dk:
> Nogle prøver at forklare dig, at gamle film indrettede deres
> hvidbalance alt efter lysforholdene, blandt andre Jens B.
Nej, det har ingen påstået. Har du svært ved at læse dansk?
--
-Jens B.
D.e.f.f.e.s.
| |
Soeren Friberg (30-06-2011)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 30-06-11 08:13 |
| | |
|
|