/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Gamle objektiver og sensors tykkelse
Fra : Soeren Friberg


Dato : 15-05-11 19:06

Hvor meget betyder det, at digitale censorer er noget tykkere end de
gamle film (især de tyndeste emulsioner) i forhold til gamle objektiver?

Konkret hørte jeg en fotograf fortælle, at hans gamle 180mm gav
problemer med skarphed på digitale kameraer, da den i følge ham er
beregnet til en tynd film.

Hvad er jeres erfaringer og/eller vurdering?


--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/fotofriberg.dk
http://1x.com/artist/sfriberg/photos

 
 
Ukendt (15-05-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-05-11 20:12


"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse
news:4dd015f8$0$308$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvor meget betyder det, at digitale censorer er noget tykkere end de gamle
> film (især de tyndeste emulsioner) i forhold til gamle objektiver?
>
> Konkret hørte jeg en fotograf fortælle, at hans gamle 180mm gav problemer
> med skarphed på digitale kameraer, da den i følge ham er beregnet til en
> tynd film.
>
> Hvad er jeres erfaringer og/eller vurdering?

Manuelt fokus på mit Canon 400D er lidt svært. Det skyldes nok matskiven,
men det er jo også kun et amatørkamera. Ofte rammer jeg skævt, og det
problem har jeg aldrig haft med filmbaserede kameraer (som slet ikke har
autofokus). Kalibreringsproblem måske? Problemet er ikke knyttet til et
specielt objektiv.

Sensorens tykkelse har vel kun betydning for kameraets design, hvis
afstanden til dens overflade fra objektivet er konstant fra kamera til
kamera. Hvor meget den "stikker bagud" afgør kun husets tykkelse. Hvis
f.eks. Nikon sætter en tyndere sensor i, må afstanden holdes konstant, hvis
objektiverne fra de andre/ældre huse skal passe.

Uanset filmens tykkelse vil emulsionen vende fremad mod objektivet, og
afstanden herfra og til objektivet vil være konstant.

Det eneste problem jeg lige kan se med tynde film er, hvis trykpladen bag
filmen har slappe fjedre, og filmen derfor ikke holdes "fladt" mod
lysporten. Det kan skabe områder, hvor fokus svigter, fordi filmen "bølger".

-Joachim



Langgaard (15-05-2011)
Kommentar
Fra : Langgaard


Dato : 15-05-11 13:16

On 15 Maj, 20:05, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:
> Hvor meget betyder det, at digitale censorer er noget tykkere end de
> gamle film (især de tyndeste emulsioner) i forhold til gamle objektiver?
>
> Konkret hørte jeg en fotograf fortælle, at hans gamle 180mm gav
> problemer med skarphed på digitale kameraer, da den i følge ham er
> beregnet til en tynd film.
>
> Hvad er jeres erfaringer og/eller vurdering?
>

Hej

Jeg tror nærmere at det er udviklingen af nye objektiver der gør at de
gode gamle "topobjektiver" er mindre gode i forhold til de nyudviklede
som han nok sammenligner med. I min verden er der ingen forskel på
"lysgangen" i nye og gamle objektiver.

Når man taler om objektiver kun til digitalkameraer som ikke passer på
analoge kameraer, f.eks. Canon EF-S, så er det vel kun fordi de ikke
dækker formatet, kunne de monteres, ville de helt sikkert tegne fint
inden får de rammer det mindre format dækker.

--
Langgaard




Soeren Friberg (15-05-2011)
Kommentar
Fra : Soeren Friberg


Dato : 15-05-11 20:30

Den 15-05-2011 21:15, Langgaard skrev:
> On 15 Maj, 20:05, Soeren Friberg<hushovmeste...@msn.com> wrote:
>> Hvor meget betyder det, at digitale censorer er noget tykkere end de
>> gamle film (især de tyndeste emulsioner) i forhold til gamle objektiver?
>>
>> Konkret hørte jeg en fotograf fortælle, at hans gamle 180mm gav
>> problemer med skarphed på digitale kameraer, da den i følge ham er
>> beregnet til en tynd film.
>>
>> Hvad er jeres erfaringer og/eller vurdering?
>>
>
> Hej
>
> Jeg tror nærmere at det er udviklingen af nye objektiver der gør at de
> gode gamle "topobjektiver" er mindre gode i forhold til de nyudviklede
> som han nok sammenligner med. I min verden er der ingen forskel på
> "lysgangen" i nye og gamle objektiver.
>
> Når man taler om objektiver kun til digitalkameraer som ikke passer på
> analoge kameraer, f.eks. Canon EF-S, så er det vel kun fordi de ikke
> dækker formatet, kunne de monteres, ville de helt sikkert tegne fint
> inden får de rammer det mindre format dækker.
>
Ja, jeg vil også tro du har ret. Men det generer mig, at han er dygtig
og prof. fotograf (og familiemedlem). Jeg kan måske godt følge, at de
farvefølsomme områder på emulsionen i en farvefilm ikke nødvendigvis
sidder i præcist samme plan, men jeg ikke følge ham i at moderne
objektiver skulle være anderledes mht. brændpunkt. Men igen, er det ikke
noget, jeg aner noget om.


--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/fotofriberg.dk
http://1x.com/artist/sfriberg/photos

Erik Richard Sørense~ (16-05-2011)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 16-05-11 01:13


Soeren Friberg wrote:
> Den 15-05-2011 21:15, Langgaard skrev:
>> On 15 Maj, 20:05, Soeren Friberg<hushovmeste...@msn.com> wrote:
>>> Hvor meget betyder det, at digitale censorer er noget tykkere end de
>>> gamle film (især de tyndeste emulsioner) i forhold til gamle objektiver?
>>>
>>> Konkret hørte jeg en fotograf fortælle, at hans gamle 180mm gav
>>> problemer med skarphed på digitale kameraer, da den i følge ham er
>>> beregnet til en tynd film.
>>>
>>> Hvad er jeres erfaringer og/eller vurdering?
>>
>> Jeg tror nærmere at det er udviklingen af nye objektiver der gør at de
>> gode gamle "topobjektiver" er mindre gode i forhold til de nyudviklede
>> som han nok sammenligner med. I min verden er der ingen forskel på
>> "lysgangen" i nye og gamle objektiver.
>>
>> Når man taler om objektiver kun til digitalkameraer som ikke passer på
>> analoge kameraer, f.eks. Canon EF-S, så er det vel kun fordi de ikke
>> dækker formatet, kunne de monteres, ville de helt sikkert tegne fint
>> inden får de rammer det mindre format dækker.
>>
> Ja, jeg vil også tro du har ret. Men det generer mig, at han er dygtig
> og prof. fotograf (og familiemedlem). Jeg kan måske godt følge, at de
> farvefølsomme områder på emulsionen i en farvefilm ikke nødvendigvis
> sidder i præcist samme plan, men jeg ikke følge ham i at moderne
> objektiver skulle være anderledes mht. brændpunkt. Men igen, er det ikke
> noget, jeg aner noget om.

Du skal se, det er en 'fejl 40', som jeg skriver til Leif. - Jeg tror
ikke, det er noget med optikken eller filmplanet at gøre. Hvis du nu har
både et analogt og digitalt hus, du kan sammenligne med, vil du se, at
der er en filmplanmarkør på begge. På mit EOS D60 kan jeg se, den sidder
præcis på samme måde som på mine analoge huse. - Jeg har godt nok ikke
målt det, men umiddelbart ser det ud til, der er præcis samme afstand
til husets bajonetfront på både analogt og digitalt hus. Så det bør ikke
have noget at sige...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Erik Richard Sørense~ (16-05-2011)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 16-05-11 01:06



Langgaard wrote:
> On 15 Maj, 20:05, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:
>> Hvor meget betyder det, at digitale censorer er noget tykkere end de
>> gamle film (især de tyndeste emulsioner) i forhold til gamle objektiver?
>>
>> Konkret hørte jeg en fotograf fortælle, at hans gamle 180mm gav
>> problemer med skarphed på digitale kameraer, da den i følge ham er
>> beregnet til en tynd film.
>>
>> Hvad er jeres erfaringer og/eller vurdering?
>
> Jeg tror nærmere at det er udviklingen af nye objektiver der gør at de
> gode gamle "topobjektiver" er mindre gode i forhold til de nyudviklede
> som han nok sammenligner med. I min verden er der ingen forskel på
> "lysgangen" i nye og gamle objektiver.
>
> Når man taler om objektiver kun til digitalkameraer som ikke passer på
> analoge kameraer, f.eks. Canon EF-S, så er det vel kun fordi de ikke
> dækker formatet, kunne de monteres, ville de helt sikkert tegne fint
> inden får de rammer det mindre format dækker.

Det kunne jo også være, at den pågældende fotograf har glemt at stille
skarpt, så han bruger det som en undskyldning.

Jeg har nogle rigtig gode manuelle objektiver til forskellige af mine
kameraer og har nu fået fat i div. adaptere, så jeg kan bruge dem på
både mit EOS D60 og de analoge EOS huse. - Det er da rigtig, man skal
være mere opmærksom, når/hvis det er en helt glat matskive uden nogen
former for snitbillede eller mikroraster, men jeg synes nu ikke, det
giver de store problemer...

Jeg har fx. en Tonina 500mm/f:8 (800mm på D60) med M42 gevind, som jeg
lige har afprøvet her den anden dag sammen med mit nyindkøbte EF/M42-EOs
adapter. - Faktisk slet ikke så tosset endda. - Den er lidt svær at
styre, da den er ca. 40cm lang, og jeg fik den ikke monteret på stativet
med objektivets stativadapter, men fik huset sat direkte på stativet...

De første par billeder var ikke så gode, men det var netop, fordi jeg
var kommet til at dreje afstandsindstillingen, så den ikke var på
uendelig, nu når det var billeder ud over Århus Havn, jeg tog billeder
af. - Men da det 'problem' var løst, fik jeg faktisk et par ret gode
skud. Jeg er ret imponeret over, hvad 'den gamle' kan præstere. -
Fuldstændig knivskarp allerede ved bl. 8. For at være sikker, blændede
jeg ned til bl. 11, og det gjorde så, at alt helt ind til ca. 25m er skarp.

Ved samme lejlighed fik jeg også lige afprøvet min 135mm/f:2,8
Tele-Ennalyt (216mm på D60) - også med M42. - Det er et fantastisk
objektiv at arbejde med. 100% skarp selv ved bl. 2,8. - Er Tokina
optikken god, så er Ennalyt'en fabelagtig god. - Jeg brugte de samme
motiver ud over Århus med begge for at kunne sammenligne. - Jeg forstår
godt, hvorfor bl.a. både Leitz og Carl Zeiss blev ret sure, da Claus
Enna lancerede den optik. - Hvor Leitz' 135mm/f:2,8 koster ca.
18.000kr. og Zeiss' 135mm/f:2,8 ca. 10.000kr., kostede Ennalyt
135mm/f:2,8 'kun' ca. 5000kr..

Så nu mangler jeg blot at teste min Tamron BBar 80-250mm/f:3,8 med
dedikeret BBar 2x TC, så er jeg gennem alle 'de tunge drenge'.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Langgaard (16-05-2011)
Kommentar
Fra : Langgaard


Dato : 16-05-11 06:32

On 16 Maj, 02:06, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:
> Langgaard wrote:
> > On 15 Maj, 20:05, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:
> >> Hvor meget betyder det, at digitale censorer er noget tykkere end de
> >> gamle film (især de tyndeste emulsioner) i forhold til gamle objektiver?
>
> >> Konkret hørte jeg en fotograf fortælle, at hans gamle 180mm gav
> >> problemer med skarphed på digitale kameraer, da den i følge ham er
> >> beregnet til en tynd film.
>
> >> Hvad er jeres erfaringer og/eller vurdering?
>
> > Jeg tror nærmere at det er udviklingen af nye objektiver der gør at de
> > gode gamle "topobjektiver" er mindre gode i forhold til de nyudviklede
> > som han nok sammenligner med. I min verden er der ingen forskel på
> > "lysgangen" i nye og gamle objektiver.
>
> > Når man taler om objektiver kun til digitalkameraer som ikke passer på
> > analoge kameraer, f.eks. Canon EF-S, så er det vel kun fordi de ikke
> > dækker formatet, kunne de monteres, ville de helt sikkert tegne fint
> > inden får de rammer det mindre format dækker.
>
> Det kunne jo også være, at den pågældende fotograf har glemt at stille
> skarpt, så han bruger det som en undskyldning.
>
> Jeg har nogle rigtig gode manuelle objektiver til forskellige af mine
> kameraer og har nu fået fat i div. adaptere, så jeg kan bruge dem på
> både mit EOS D60 og de analoge EOS huse. - Det er da rigtig, man skal
> være mere opmærksom, når/hvis det er en helt glat matskive uden nogen
> former for snitbillede eller mikroraster, men jeg synes nu ikke, det
> giver de store problemer...
>
> Jeg har fx. en Tonina 500mm/f:8 (800mm på D60) med M42 gevind, som jeg
> lige har afprøvet her den anden dag sammen med mit nyindkøbte EF/M42-EOs
> adapter. - Faktisk slet ikke så tosset endda. - Den er lidt svær at
> styre, da den er ca. 40cm lang, og jeg fik den ikke monteret på stativet
> med objektivets stativadapter, men fik huset sat direkte på stativet...
>
> De første par billeder var ikke så gode, men det var netop, fordi jeg
> var kommet til at dreje afstandsindstillingen, så den ikke var på
> uendelig, nu når det var billeder ud over Århus Havn, jeg tog billeder
> af. - Men da det 'problem' var løst, fik jeg faktisk et par ret gode
> skud. Jeg er ret imponeret over, hvad 'den gamle' kan præstere. -
> Fuldstændig knivskarp allerede ved bl. 8. For at være sikker, blændede
> jeg ned til bl. 11, og det gjorde så, at alt helt ind til ca. 25m er skarp.
>
> Ved samme lejlighed fik jeg også lige afprøvet min 135mm/f:2,8
> Tele-Ennalyt (216mm på D60) - også med M42. - Det er et fantastisk
> objektiv at arbejde med. 100% skarp selv ved bl. 2,8. - Er Tokina
> optikken god, så er Ennalyt'en fabelagtig god. - Jeg brugte de samme
> motiver ud over Århus med begge for at kunne sammenligne. - Jeg forstår
> godt, hvorfor bl.a. både Leitz og Carl Zeiss blev ret sure, da Claus
> Enna lancerede den optik. - Hvor Leitz' 135mm/f:2,8 koster ca.
> 18.000kr. og Zeiss' 135mm/f:2,8 ca. 10.000kr., kostede Ennalyt
> 135mm/f:2,8 'kun' ca. 5000kr..
>
> Så nu mangler jeg blot at teste min Tamron BBar 80-250mm/f:3,8 med
> dedikeret BBar 2x TC, så er jeg gennem alle 'de tunge drenge'.
>

Hej Erik

Jeg så på Lauritz.com at der var en, jeg tror det var en Tamron 35-70
mm 1:3.5 CF Marco BBAR MC Ø. 58, med Contax/Yashica fatning, det var
måske noget for dig?

http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=1&ItemId=2221093&ReturnUrl=http%3a%2f%2fwww.lauritz.com%2fItemList%2fItemList.aspx%3fLanguageId%3d1%26DC%3d1%26CPIn%3d0%26ISz%3d0%26PSz%3d30%26PSzG%3d30%26SO%3d3%26ST%3d0%26TTyp%3d0%26TVal%3d0%26FLId%3d1%26FCId%3d1%26FText%3dtamron%26LLan%3dFalse%26New%3d0%232221093EndTagRU

--
Langgaard

Erik Richard Sørense~ (16-05-2011)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 16-05-11 14:50


Langgaard wrote:
> Jeg så på Lauritz.com at der var en, jeg tror det var en Tamron 35-70
> mm 1:3.5 CF Marco BBAR MC Ø. 58, med Contax/Yashica fatning, det var
> måske noget for dig?
>
> http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=1&ItemId=2221093&ReturnUrl=http%3a%2f%2fwww.lauritz.com%2fItemList%2fItemList.aspx%3fLanguageId%3d1%26DC%3d1%26CPIn%3d0%26ISz%3d0%26PSz%3d30%26PSzG%3d30%26SO%3d3%26ST%3d0%26TTyp%3d0%26TVal%3d0%26FLId%3d1%26FCId%3d1%26FText%3dtamron%26LLan%3dFalse%26New%3d0%232221093EndTagRU

Hej Leif - Den har jeg allerede til min Contax kamera. Jeg fik det med
sammen med et par Zeiss optikker, da jeg købte en 137MDQ, der ser ud,
som om den aldrig har været brugt, selvom jeg købte det af en prof
fotograf... Og ja, det /er/ et godt objektiv - også betydeligt bedre end
både Canons EF 35-70mm, 28-80mm og 28-90mm...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hans Kruse (15-05-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 15-05-11 22:56

On 2011-05-15 20:05:46 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Hvor meget betyder det, at digitale censorer er noget tykkere end de
> gamle film (især de tyndeste emulsioner) i forhold til gamle objektiver?
>
> Konkret hørte jeg en fotograf fortælle, at hans gamle 180mm gav
> problemer med skarphed på digitale kameraer, da den i følge ham er
> beregnet til en tynd film.
>
> Hvad er jeres erfaringer og/eller vurdering?

Det har jeg aldrig hørt om og tror ikke der er noget om det. Problemet
er nok snarere det typiske 100% view syndrom, hvor man sidder og kigger
efter forskelle og "glemmer" forskellen mellem hvad 100% repræsenterer.
Det samme kan man opleve hvis man sammenligner mellem forskellige
opløsninger på DSLR kameraer. F.eks. vil en gammel Canon 10D 6 MP
typisk se noget skarpere ud i 100% view end 18NP 7D (ved 100 ISO)! Men
printer man billeder fra sidstnævnte i samme størrelse som førstnævnte
så vil 7D være den med den største skarphed og detaljer.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Soeren Friberg (16-05-2011)
Kommentar
Fra : Soeren Friberg


Dato : 16-05-11 07:50

Den 15-05-2011 23:55, Hans Kruse skrev:
> On 2011-05-15 20:05:46 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:
>
>> Hvor meget betyder det, at digitale censorer er noget tykkere end de
>> gamle film (især de tyndeste emulsioner) i forhold til gamle objektiver?
>>
>> Konkret hørte jeg en fotograf fortælle, at hans gamle 180mm gav
>> problemer med skarphed på digitale kameraer, da den i følge ham er
>> beregnet til en tynd film.
>>
>> Hvad er jeres erfaringer og/eller vurdering?
>
> Det har jeg aldrig hørt om og tror ikke der er noget om det. Problemet
> er nok snarere det typiske 100% view syndrom, hvor man sidder og kigger
> efter forskelle og "glemmer" forskellen mellem hvad 100% repræsenterer.
> Det samme kan man opleve hvis man sammenligner mellem forskellige
> opløsninger på DSLR kameraer. F.eks. vil en gammel Canon 10D 6 MP typisk
> se noget skarpere ud i 100% view end 18NP 7D (ved 100 ISO)! Men printer
> man billeder fra sidstnævnte i samme størrelse som førstnævnte så vil 7D
> være den med den største skarphed og detaljer.
>
Formodentlig, ja.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/fotofriberg.dk
http://1x.com/artist/sfriberg/photos

N.B.DK (16-05-2011)
Kommentar
Fra : N.B.DK


Dato : 16-05-11 06:10

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
news:4dd015f8$0$308$14726298@news.sunsite.dk
> Konkret hørte jeg en fotograf fortælle, at hans gamle 180mm gav
> problemer med skarphed på digitale kameraer, da den i følge ham er
> beregnet til en tynd film.
>
> Hvad er jeres erfaringer og/eller vurdering?

At det er noget sludder.

--
MVH. N_B_DK



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste