Engelsk bøf
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 22-04-11 21:59

jeg hade min veninde til mad her til aften og jeg havde købt 4 Engelske
bøffer som jeg aldrig har lavet før - tænkte de var gode for de koste
sgu spidsen på et scot mesil - det eneste jeg viste var at de bare ikke
skal have ret lang tid , jeg valgte så at give dem trods alt 10 minutter
på hver side ved meget svag varme og de blev da både gennemstegte og
ikke tøre , men så synes jeg heller ikke de var bedre - nå men jeg havde
købt 4 og vi kunne kun spise 2 - hvad gør jeg med de 2 sidste ? varmer
dem op eller bikse mad eller noget helt andet ?

--
Mv
Bo M Mogensen

Fra : Niels

Dato : 22-04-11 15:19

On Apr 22, 10:58 pm, Bo M Mogensen <usn...@gmail.com> wrote:
> [...]
> købt 4 og vi kunne kun spise 2 - hvad gør jeg med de 2 sidste ? varmer
> dem op eller bikse mad eller noget helt andet ?

Skær dem i skiver og spis dem til frokost på et stykke rugbrød med
f.eks. hjemmelavet remoulade + ristede løg eller med bløde løg + evt.
spejlæg.

10 min på hver side er al for lang tid efter min smag, hvis det er
bøffer af alm. tykkelse.

--
Niels

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 23-04-11 00:47

Den 22-04-2011 23:18, Niels skrev:

> Skær dem i skiver og spis dem til frokost på et stykke rugbrød med
> f.eks. hjemmelavet remoulade + ristede løg eller med bløde løg + evt.
> spejlæg.

Det er da sådan det skal være :)

> 10 min på hver side er al for lang tid efter min smag, hvis det er
> bøffer af alm. tykkelse.

Det var meget svag varme den går fra 1->9 og de blev stegt på 3 og de
blev ikke tøre hvad jeg synes er døden for alt hvad man kan putte i en
mund som jeg lige kan komme på

--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-04-11 11:43

Den 23-04-2011 01:46, Bo M Mogensen skrev:
> Det var meget svag varme den går fra 1->9 og de blev stegt på 3 og de
> blev ikke tøre hvad jeg synes er døden for alt hvad man kan putte i en
> mund som jeg lige kan komme på
uhadada!

bank dem med hånden så de er ligetykke
lidt olie og en klat smør på panden, og når den er glohed, giv dem 1-2
min. på hver side.
Læg dem så på en tallerken, steg løg og lav sovsen. Læg dem tilbage i
sovsen omkring 3-4 min. og server!
Du burde kun have lavet de 2 og smidt de 2 andre i fryseren til næste uge.

//finn

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 23-04-11 14:59

Den 23-04-2011 12:43, Cykelsmeden skrev:
> [...]
> min. på hver side.
> Læg dem så på en tallerken, steg løg og lav sovsen. Læg dem tilbage i

ja jeg viste ikke de skulle have så meget varme men jeg panisk ved at
lave noget som helst mad tørt - havde helt glemt det med at banke køde
det var noget man gjorde i min barndom ... de 2 der blev i overskud - ja
det var en fejl beregning troede egentligt vi i det mindst kunne spise 3
også kunne hunden få den sidste ..

> Du burde kun have lavet de 2 og smidt de 2 andre i fryseren til næste uge.

jaee - tak for tips :)

--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-04-11 15:34

Den 23-04-2011 15:58, Bo M Mogensen skrev:
> ja jeg viste ikke de skulle have så meget varme men jeg panisk ved at
> lave noget som helst mad tørt - havde helt glemt det med at banke køde
> det var noget man gjorde i min barndom ...
uha, den kødbanken var noget man gjorde på eks. snitsler, hvor man
næsten tævede kødet i stykker med en hammer. Det er heldigvis ikke mere
moderne
Den her banken er kun med en flad hånd, for netop at stykkerne skal have
samme tykkelse - ikke mere!
Det med den hårde varme i meget kort tid, er netop for at lukke porerne,
så saften bliver inde. Husk også: INGEN salt på kødet før der er
stegeskorpe - kan faktisk vente til servering. ( det er helt fint med peber)

> de 2 der blev i overskud - ja
> det var en fejl beregning troede egentligt vi i det mindst kunne spise 3
> også kunne hunden få den sidste .
Ak ja, den erkendelse er vi flere som er nået til ;(

//finn
..

Fra : Emil

Dato : 23-04-11 16:54

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> wrote:

>Det med den hårde varme i meget kort tid, er netop for at lukke porerne,
>så saften bliver inde. Husk også: INGEN salt på kødet før der er
>stegeskorpe - kan faktisk vente til servering. ( det er helt fint med peber)

Jeg vil anbefale dig at læse - og forstå:
<http://www.foedevarestyrelsen.dk/publikationer/alle_publikationer/2002/001.htm>
Men OK! Det er jo en gammel sag
Naturlovene er dog ikke ændret siden.

m.v.h. Emil

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-04-11 17:38

Den 23-04-2011 17:53, Emil skrev:
> Jeg vil anbefale dig at læse - og forstå:
> <http://www.foedevarestyrelsen.dk/publikationer/alle_publikationer/2002/001.htm>
> Men OK! Det er jo en gammel sag
> Naturlovene er dog ikke ændret siden.

Herligt man kan blive ved med at lære nyt!

At saltet intet betyder havde jeg set før, men tillader mig indtil
videre at være uenig. Kød som ligger i saltlage starter en udtørring.

men afsnittet:
Det er stadig en udbredt opfattelse, at man kan holde kødsaften inde i
kødet, hvis man lukker kødets porer med kraftig varme, men det er
primært centrumtemperaturen, der afgør svindets størrelse.
Kommer man bøffen på en mindre varm pande, ser det ud som om, der
trænger mere saft ud af kødet end ved hård varme. Men det skyldes, at
saften fordamper hurtigere, når panden er meget varm.

giver stof til eftertanke.
Jeg bliver så lidt forvirret af næste sætning, som jo faktisk er det jeg
gør:

For at forhindre at kødet koger frem for at stege, er det bedst at holde
en forholdsvis høj varme. Men panden er tilstrækkeligt varm, når man
steger i fedtstof. Smør og margarine bruner ved ca. 175°C.

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-04-11 17:41

Den 23-04-2011 18:38, Cykelsmeden skrev:
> Jeg bliver så lidt forvirret af næste sætning, som jo faktisk er det jeg
> gør:

Ok, hvis du ikke har læst mit oprindelige svar, kan du jo have forstået
at jeg anbefaler en TØR pande. Jeg anbefalede en sjat olie og en klat
smør

//finn

Fra : Emil

Dato : 23-04-11 21:10

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> wrote:

>At saltet intet betyder havde jeg set før, men tillader mig indtil
>videre at være uenig. Kød som ligger i saltlage starter en udtørring.

Saltlage har stor indflydelse på det saltede. Normalt bruges en 10%
salt/sukker 80/20 opløsning.
Det er korrekt, at saltlagen starter en udtørring af kødet. Det
skyldes osmose (vand vandrer mod det salteste, for at udligne
forskellene).

Når der er opnået ligevægt i det yderste kødlag, vil der ske en
udligning af saltet, som efterhånden vil diffundere ind i kødet.
Her vil saltet igen sutte vand fra saltlagen.

Du skal opfatte det det som en "tidevandsbølge", hvor de
forskelligtrettede kræfter veksler med uforudlige, korte,
tidsintervaller.

Fakta er, at efter ca. et døgn på køl vil kødets vægt være øget med ca
10%, hvilket ikke blot øger saftigheden, men også mangedobler den
sensoriske oplevelse og kødets saftighed.

>For at forhindre at kødet koger frem for at stege, er det bedst at holde
>en forholdsvis høj varme. Men panden er tilstrækkeligt varm, når man
>steger i fedtstof. Smør og margarine bruner ved ca. 175°C.

Det er grundlæggende forkert. Oksekød skal først varmebehandles (gerne
flere timer/døgn) ved 57,5ºC, hvorved man får omdannet bindevæv til
gelatine, altså rødt og mørt kød.
Temperaturen kan hæves indtil 60.5ºC hvis man ønsker rosastegt kød,
herover så skal man til at passe på. Kig på temperaturkurverne i mit
tidligere link (Fakta, myter ...)

Det bedste stegefedt er klaret smør, da det er proteinstofferne som
branker, og de er jo fjernet her.
Så den optimale stegetemperatur er den højeste, som du kan opnå, lige
omkring/før rygepunktet for det anvendte fedtstof, typisk omkring
210ºC. Brug en støbejernspande, da tefal m.v. ikke tåler varmen.

Stegetiden for en oksebøf er max. 30 sekunder på 1. side og 20
sekunder på 2. side. Kødet skal kun lige brunes let, så den rigtige
bøfsmag opstår.

m.v.h. Emil

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-04-11 23:18

Den 23-04-2011 22:10, Emil skrev:

> [...]
> Det er korrekt, at saltlagen starter en udtørring af kødet. Det
> skyldes osmose (vand vandrer mod det salteste, for at udligne
Jeg skrev forkert!
Hvad jeg skulle have skrevet var salt, ikke saltlage.
det må gøre en forskel??
(Skinkerne lægges i salt nogle dage/uger inden de fortsætter tørring
ophængt)

Det mere indviklede med oksekødet, venter jeg med at studere til
påskebryggen har lagt sig

//finn

Fra : Emil

Dato : 24-04-11 03:14

> [...]

>det må gøre en forskel??
>(Skinkerne lægges i salt nogle dage/uger inden de fortsætter tørring

Forskellen er blot, at tørsaltningen kun kan trække vand fra kødet,
som hurtigt danner en tynd barriere, så en total udtørring ikke sker
med det samme. Kødet bliver mere tørt, men smagsfuldt.
Saltlagen kan trække fugt ind i kødet, som derved bliver mindre
holdbart, men mere saftigt.

Den efterfølgende lufttørring (evt. også røgning) danner en
pergamenspapir-agtig overflade, der virker som en slags indpakning,
hvor saltindholdet danner en effektiv barierre mod bakterier.

Hele kødstykker antages, som udgangspunkt, at være bakteriefrie.
Den modning af kødet som sker under tørringen, kaldes "ædel
forrådnelse", og kan nærmest sammenlignes med skimmelost.

>Det mere indviklede med oksekødet, venter jeg med at studere til
>påskebryggen har lagt sig

He he.. Ja, jeg kom til at blande Sous-vide tilberedning ind i
billedet, da det er den tilberedningsform jeg selv bruger - med stor
tilfredshed.
Denne problematik skal vi nok først tage op, når der kommer nogle
kedelige regnvejrsdage, hvis det ellers har nogen interesse,

Nyd fortsat de gode påskedage.

m.v.h. Emil

Fra : Kurt Lund

Dato : 27-04-11 19:00

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> wrote

> Så den optimale stegetemperatur er den højeste, som du kan opnå, lige
> omkring/før rygepunktet for det anvendte fedtstof, typisk omkring
> 210ºC. Brug en støbejernspande, da tefal m.v. ikke tåler varmen.

Rigtigt. Tefal tåler ikke varmen, så hvad kan man egentlig bruge dem til?
Bruger selv stålpande eller støbejernsgrillpande af sammen årsag.

--
Kurt Lund

Fra : Emil

Dato : 27-04-11 19:24

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote:

>Rigtigt. Tefal tåler ikke varmen, så hvad kan man egentlig bruge dem til?

Æggeretter. Det forudsætter så. at de er blevet behandlet (indsmurt og
opvarmet gentagne gange) med olie - og så er vi lige vidt.

>Bruger selv stålpande eller støbejernsgrillpande af sammen årsag.

Det samme her. Og så behøver de ikke at være dyre.
<http://www.grillbutikken.dk/category.php?id_category=25>

Man skal behandle dem med omtanke. Men så holder de også til flere
generationer.

m.v.h. Emil

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 24-04-11 23:05

> Jeg vil anbefale dig at læse - og forstå:
> <http://www.foedevarestyrelsen.dk/publikationer/alle_publikationer/2002/001.htm>
> Men OK! Det er jo en gammel sag
> Naturlovene er dog ikke ændret siden.

en opskrift behøves skam ikke at blive bedre af at blive ny
det bedste mad jeg har fået blev lavet af mine bedste forældre :)

--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 24-04-11 23:05

Den 23-04-2011 16:34, Cykelsmeden skrev:

> uha, den kødbanken var noget man gjorde på eks. snitsler, hvor man
> næsten tævede kødet i stykker med en hammer. Det er heldigvis ikke mere
> moderne

ja ok jeg kan ikke huske de nærmer omstændigheder ud over hvordan
hammeren så ud og hvor drabeligt det virkede :)

> Den her banken er kun med en flad hånd, for netop at stykkerne skal have
> samme tykkelse - ikke mere!

ok

> [...]
> så saften bliver inde. Husk også: INGEN salt på kødet før der er
> stegeskorpe - kan faktisk vente til servering. ( det er helt fint med

ja ok - for de blev sgu ikke gode dem jeg lavede men det var nok fordi
mit fokus primært lå på de for guds skyld ikke måtte blive tøre ...

> Ak ja, den erkendelse er vi flere som er nået til ;(

ja men pyt med det - det er trods alt mere kikset at have gæster til
spisning og der så ikke er mad nok - ikke det er sket men stadigt :)

Mv.
Bo

--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-04-11 17:40

Bo M Mogensen <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen
svudne2fSb-bcSzQnZ2dnUVZ8sOdnZ2d@giganews.com:

> [...]
> - nå men jeg havde købt 4 og vi kunne kun spise 2 - hvad gør jeg med
> de 2 sidste ? varmer dem op eller bikse mad eller noget helt andet ?

Smid dem i en stor gryde sammen med to mursten. Hæld vand på. Lad det koge i
mindst seks timer. Smid kødet ud og spis murstenene.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-04-11 18:45

Sun, 24 Apr 2011 18:39:47 +0200 skrev Jens Bruun:

> [...]
>
>Smid dem i en stor gryde sammen med to mursten. Hæld vand på. Lad det koge i
>mindst seks timer. Smid kødet ud og spis murstenene.

- eller udvid med opskriften fra "The Wonderfull Soupstone":
http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/The-Wonderful-Soup-Stone-lyrics-Dr-Hook-the-Medicine-Show/616D692A5D13A86748256CAA001066B5

(www.kortlink.dk/sing365/8key)
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Jeg har lige kvalt en six-pack - bare for at se den dø