/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
medvind-topfart?
Fra : lindstroem


Dato : 22-04-11 04:24

Medvind - topfart?

Min søn og jeg var på vej fra Hamborg til grænsen og ”testede” i den
forbindelse min Audi 1,8t.
Den kørte 180 km/t ved 4000 omdrejninger uden problemer og jeg turde
derefter ikke køre hurtigere. På motorvejen hvor hastigheden er fri
skal jeg i øvrigt lige love for at tyskerne giver den gas.
Knægten og jeg talte bagefter om, at vindmodstanden er det afgørende
forhold for, at tophastigheden for Audien er cirka 225 km/t.
Vindmodstanden stiger jo med kvadratet på hastigheden.Ved tophastighed
kører Audiens motor med 5.000 omdrejninger – om sat er det 45 km/t ved
1000 omd i topgear..

Med letløbsolier, gode hjullejer og jævn vej der ikke omsætter
energien til hoppen op og ned samt dæk med relativ lav rullemodstand,
så er der vel i hovedsagen kun luftmodstand, der betyder noget for en
bils tophastighed?
På den baggrund blev knægten og jeg enige om:
1) At bilens tophastighed vil være lavere om vinteren med ”tung” luft..
(Er der tabeller man kan slå op vedr temperatur og luftmodstand?)
2) At ved medvind på 12,5m/sek (45 km/t) kan Audien køre 270 km/timen
(6000 omdrejninger) I så fald vil den ved 270 km/t være belastet af
samme vindmodstand som ved vindstille og 225 km/t
3) At ved medvind på 25 m/sek kan Audien køre 315 km/timen (7000
omdrejninger, hvilket vil sige at den er lidt op i
omdrejningstællerens røde felt, og i fald jeg sidder bag rattet i mit
ditto )

Er vi gal på den?

Bedste hilsner
Lindstroem

 
 
Per (22-04-2011)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 22-04-11 19:00

lindstroem wrote:
> Pa den baggrund blev knagten og jeg enige om:
> 1) At bilens tophastighed vil vare lavere om vinteren med "tung" luft.

Jeg tankte narmere pa det modsatte.

Der er flere (ilt) molekyler i luften pr kubikmeter, nar det er koldt =
bilen yder en hojere effekt.

Bla. ogsa derfor man bruger intercooler til at kole indsugningsluften ned
med.

Mvh. Per



Per Henneberg Kriste~ (05-05-2011)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 05-05-11 18:51

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4db1c259$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> lindstroem wrote:
>> Pa den baggrund blev knagten og jeg enige om:
>> 1) At bilens tophastighed vil vare lavere om vinteren med "tung" luft.
>
> Jeg tankte narmere pa det modsatte.
>
> Der er flere (ilt) molekyler i luften pr kubikmeter, nar det er koldt =
> bilen yder en hojere effekt.


Kun hvis motorprogrammeringen tillader mere brandstof nar indsugningsluften
er koldere ..

--
Per
www.campingogbil.dk
(lidt om biler, bilclub og camping)


Anders Wegge Keller (05-05-2011)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 05-05-11 18:55

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> writes:

> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

>> Der er flere (ilt) molekyler i luften pr kubikmeter, nar det er
>> koldt = bilen yder en hojere effekt.

> Kun hvis motorprogrammeringen tillader mere brandstof nar
> indsugningsluften er koldere ..

Sidder der ikke en luftmassemåler i indsugningen på de fleste nyere
biler?

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Per Henneberg Kriste~ (06-05-2011)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 06-05-11 17:45

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen
news:87ei4dqbh1.fsf@huddi.jernurt.dk...
> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> writes:
>
>> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>
>>> Der er flere (ilt) molekyler i luften pr kubikmeter, nar det er
>>> koldt = bilen yder en hojere effekt.
>
>> Kun hvis motorprogrammeringen tillader mere brandstof nar
>> indsugningsluften er koldere ..
>
> Sidder der ikke en luftmassemåler i indsugningen på de fleste nyere
> biler?


Jo :)

Jeg har selv monteret en Intercooler på en Golf II. Det gav absolut ingen
forskel i ydelsen eller maks. turbotryk før visse ændringer i motorstyringen
(motorstyringen var mekanisk dengang).


--
Per
www.campingogbil.dk
(lidt om biler, bilclub og camping)


Uffe Kousgaard (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 23-04-11 10:08

"lindstroem" <lindstroem.ib@gmail.com> wrote in message
news:9419b43c-ab3e-404c-840b-5514d8cb4837@f15g2000pro.googlegroups.com...

> 3) At ved medvind på 25 m/sek kan Audien køre 315 km/timen (7000
> omdrejninger, hvilket vil sige at den er lidt op i
> omdrejningstællerens røde felt, og i fald jeg sidder bag rattet i mit
> ditto )

Der er også hastighedsafhængig rullemodstand og endelige så er medvinden
næppe direkte bagfra eller helt stabil. Det ville med andre ord gå rigtig
galt ved 25 m/s (=en lille storm). Jeg ville i alle fald ikke køre >100 km/t
ved den vindstyrke.

Bilen yder ikke nødvendigvis det samme ved 7000 som ved 5000 o/min, så det
kan også påvirke din tophastighed i medvind.



lindstroem (23-04-2011)
Kommentar
Fra : lindstroem


Dato : 23-04-11 03:41

On 22 Apr., 20:00, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> lindstroem wrote:
> > Pa den baggrund blev knagten og jeg enige om:
> > 1) At bilens tophastighed vil vare lavere om vinteren med "tung" luft.
>
> Jeg tankte narmere pa det modsatte.
>
> Der er flere (ilt) molekyler i luften pr kubikmeter, nar det er koldt =
> bilen yder en hojere effekt.
>
> Bla. ogsa derfor man bruger intercooler til at kole indsugningsluften ned
> med.
>
> Mvh. Per

Ja du kan have en pointe.
Så vidt jeg kan finde ud af vil et temperaturfald på 25 grader (fra 25
til 0 grader) kun give cirka 3 pct øget modstand. Så i fald samme
temperatur giver en betydelig effektforøgelse, som er i stand til at
kompenserer for den kraft som luftmodstanden fra den koldere
repræsenterer, ja så kan man sørme køre stærkere om vinteren!
Hmm det gør regnestykket svært idet den enkelte bils aerodynamik må
inddrages idet det formentlig er med stor forskel hvor meget effekt
der skal til for at kompensere for den kolde lufts forøgede modstand.
Men en generel regel om at en bil kan køre hurtigere om sommeren er
der måske ikke grundlag for?!


Bertel Lund Hansen (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-04-11 14:33

lindstroem skrev:

> Med letløbsolier, gode hjullejer og jævn vej der ikke omsætter
> energien til hoppen op og ned samt dæk med relativ lav rullemodstand,
> så er der vel i hovedsagen kun luftmodstand, der betyder noget for en
> bils tophastighed?

Nej. Der er mange faktorer der spiller ind. Bilen kan f.eks. ikke
køre 500 km/t med tilkoblet motor selv om vindens hastighed lagt
oveni bilens gav det resultat.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Johnny Andersen (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Johnny Andersen


Dato : 23-04-11 23:14



>"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen
>news:4db2d4df$0$312$14726298@news.sunsite.dk...

>>lindstroem skrev:

>> Med letløbsolier, gode hjullejer og jævn vej der ikke omsætter
> >energien til hoppen op og ned samt dæk med relativ lav rullemodstand,
> >så er der vel i hovedsagen kun luftmodstand, der betyder noget for en
> >bils tophastighed?

>Nej. Der er mange faktorer der spiller ind. Bilen kan f.eks. ikke
>køre 500 km/t med tilkoblet motor selv om vindens hastighed lagt
>oveni bilens gav det resultat.

Bertel, dette er dk.videnskab.
Linstroem, kommer med en påstand, som du ikke er enig i.
Det ville måske være relevant, hvis du kunne dokumenterer din påstand, med
relevante beregninger?
Jeg er ikke uenig med dig - men dokumentation er altid bedre end løse
påstande.

/Johnny


Bertel Lund Hansen (24-04-2011)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-04-11 01:41

Johnny Andersen skrev:

> Det ville måske være relevant, hvis du kunne dokumenterer din påstand, med
> relevante beregninger?

Det kan jeg ikke levere, og jeg har vanskeligt ved at se hvordan
man kan lave dem. Der er mange faktorer der spiller ind.

Jeg henholder mig til at biler med omdrejningstællere har et rødt
felt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Ivar (06-05-2011)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 06-05-11 23:09

lindstroem skrev:

> 2) At ved medvind på 12,5m/sek (45 km/t) kan Audien køre 270 km/timen
> (6000 omdrejninger) I så fald vil den ved 270 km/t være belastet af
> samme vindmodstand som ved vindstille og 225 km/t

Det skal du ikke regne med. Selvom vindmodstanden er den mest
betydende faktor ved topfart, er energiforbruget til rullemodstand
m.m. betragtelig. Rullemodstanden er proportional med hastigheden.
Motoren skal altså levere større effekt, ved 270 km/t med medvind på
45 km/t, end ved 225 km/t i vindstille.
Det vil motoren få rigtigt svært ved, da biler er konstrueret
således at maksimalhastigheden ligger omkring det omdrejningstal
hvor motoren yder mest. Den vil altså yde mindre, når omdrejningstallet
stiger. Så ikke nok med, at der skal bruges større effekt, men
motoren vil afgive mindre.

Jeg vil gætte på, at hvis vinden er konstant direkte
bagfra med 45 km/t, ville det give ca. 15 km/t på toppen.


Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min Nefa-lygte



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste