/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Switch efter en router
Fra : Ole Braad-Sørensen


Dato : 22-04-11 08:12

Jeg har netop anskaffet husets 5. computer (herligt)

Desværre har min router kun 4 udgange

Jeg har derfor prøvet at tilslutte en af udgangene på routeren til en switch
(uplink indgangen) og to computere til udgangene på switchen, men no go. Det
funker bare ikk.

Er det jeg gør helt hen i skoven, altså umuligt, eller skal jeg bakse videre med
forsøget?

Har prøvet at udskifte switchen med en anden router og så kan jeg komme på
internettet på de to nævnte computere, men arbejdsgruppern er stadig lost.

--
Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com
(Danmarks kedeligste hjemmeside)

 
 
Villy57 (22-04-2011)
Kommentar
Fra : Villy57


Dato : 22-04-11 08:39


> Jeg har derfor prøvet at tilslutte en af udgangene på routeren til en
> switch
> (uplink indgangen) og to computere til udgangene på switchen, men no go.
> Det
> funker bare ikk.


Det lyder da ellers helt rigtigt... og det plejer ikke at volde problemer
med en 'dum switch'

(forklaringen: "Use a regular UTP (Unshielded Twisted Pair) cable to connect
the "Uplink" port on one hub to a "Normal" port on the other. " fra
http://www.practicallynetworked.com/networking/port_expand.htm )

long shot: Er alle kablerne 'lige igennem'? (og checket?)


Mvh Villy



Cykelsmeden (22-04-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 22-04-11 08:55

Den 22-04-2011 09:38, Villy57 skrev:
>> Jeg har derfor prøvet at tilslutte en af udgangene på routeren til en
>> > switch
>> > (uplink indgangen) og to computere til udgangene på switchen, men no go.
>> > Det
>> > funker bare ikk.
>
> Det lyder da ellers helt rigtigt... og det plejer ikke at volde problemer
> med en 'dum switch'
>
> (forklaringen: "Use a regular UTP (Unshielded Twisted Pair) cable to connect
> the "Uplink" port on one hub to a "Normal" port on the other. " fra
> http://www.practicallynetworked.com/networking/port_expand.htm )
>
> long shot: Er alle kablerne 'lige igennem'? (og checket?)
Switchen er tilsyneladende ikke helt ny, da "uplink" er forsvundet i og
med at portene idag næsten udelukkende er autosense.
Men mange switche har en lille kontakt til uplinkporten, som bestemmer
om man skal bruge et ligeud eller krydset kabel.
Ellers prøv at flytte kablet fra uplinkporten til en af de andre porte.
i en switch er signalerne ligeglade, sålænge kablet passer.

//finn


Cykelsmeden (22-04-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 22-04-11 09:03

Den 22-04-2011 09:54, Cykelsmeden skrev:
> Ellers prøv at flytte kablet fra uplinkporten til en af de andre porte.
> i en switch er signalerne ligeglade, sålænge kablet passer.

Kom derfor lige i tanke om:
Også på mange switche fra den tid, er sidste port den samme som
uplinkporten, bare med lige kabler hvor uplink er til krydsede, så vær
opmærksom på, om der må være/er kabel i begge stik samtidig.

//finn

Ole Braad-Sørensen (22-04-2011)
Kommentar
Fra : Ole Braad-Sørensen


Dato : 22-04-11 12:02

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> wrote:

>Switchen er tilsyneladende ikke helt ny, da "uplink" er forsvundet i og
>med at portene idag næsten udelukkende er autosense.
>Men mange switche har en lille kontakt til uplinkporten, som bestemmer
>om man skal bruge et ligeud eller krydset kabel.
>Ellers prøv at flytte kablet fra uplinkporten til en af de andre porte.
>i en switch er signalerne ligeglade, sålænge kablet passer.

Tak for hjælpen til allesammen

Nej, switchen er nok +10 år gammel, så den har nogle år på bagen.

Meget af den snak som I sende ud her, må jeg indrømme, er sort tale for mig, men
ovenstående er da T at føle på. Problemet var nok "krydset" kabel or not. Jeg
flyttede kablet fra routeren over i port #1 og to andre computere over i #2 og
#3 og sandelig om det ikke skidtet kører som en drøm

--
Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com
(Danmarks kedeligste hjemmeside)

Cykelsmeden (22-04-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 22-04-11 13:10

Den 22-04-2011 13:02, Ole Braad-Sørensen skrev:
> Meget af den snak som I sende ud her, må jeg indrømme, er sort tale for mig,

det kan altid være svært at ramme samme referenceniveau
> men
> ovenstående er da T at føle på. Problemet var nok "krydset" kabel or not. Jeg
> flyttede kablet fra routeren over i port #1 og to andre computere over i #2 og
> #3 og sandelig om det ikke skidtet kører som en drøm
godt det hjalp!

//finn

Axel Hammerschmidt (22-04-2011)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 22-04-11 11:11

Ole Braad-Sørensen <nospam@soholm.com> wrote:

<snip>

> Desværre har min router kun 4 udgange
>
> Jeg har derfor prøvet at tilslutte en af udgangene på routeren til en
> switch (uplink indgangen) og to computere til udgangene på switchen, men
> no go. Det funker bare ikk.

Der er muligvis tale om en hub? I så fald får du lav hastighed på dit
LAN. Løsnigen med routeren er nok bedre.

Som Cykelsmeden foreslår, så kan det skyldes at uplinkporten og een af
de første andre porte deles om forbindelsen.

> Er det jeg gør helt hen i skoven, altså umuligt, eller skal jeg bakse
> videre med forsøget?
>
> Har prøvet at udskifte switchen med en anden router og så kan jeg komme på
> internettet på de to nævnte computere, men arbejdsgruppern er stadig lost.

Du kan roligt bruge din ekstra router som switch. Du skal de-aktiverer
DHCP serveren og kun benytte LAN stik.


--
Ikke ham på Facebook.

Jesper Lund (22-04-2011)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 22-04-11 14:13

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Nej, switchen er nok +10 år gammel, så den har nogle år på bagen.

Hvis jeg var dig ville jeg lige måle strømforbruget på switchen med et
spar'o'meter. En ny 5-port 100 Mbps switch koster under 100 kroner, og
den bruger 2-3 Watt (målt på en nyere Zyxel 5-port 100 Mbps). Hvis en 10-
år gammel switch bruger 10-15 Watt, er der break-even på udskiftning på
et lille års tid.

--
Jesper Lund

Ole Braad-Sørensen (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Ole Braad-Sørensen


Dato : 23-04-11 08:18

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

>Hvis jeg var dig ville jeg lige måle strømforbruget på switchen med et
>spar'o'meter. En ny 5-port 100 Mbps switch koster under 100 kroner, og
>den bruger 2-3 Watt (målt på en nyere Zyxel 5-port 100 Mbps). Hvis en 10-
>år gammel switch bruger 10-15 Watt, er der break-even på udskiftning på
>et lille års tid.

Lyseslukker Nu gik D lie så godt!

Den bruger guhjælpemig 20 w.
Ærgerligt at sku ud o købe mer dyrt udstyr

--
Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com
(Danmarks kedeligste hjemmeside)

Cykelsmeden (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 23-04-11 09:09

Den 23-04-2011 09:18, Ole Braad-Sørensen skrev:
>> >Hvis jeg var dig ville jeg lige måle strømforbruget på switchen med et
>> >spar'o'meter. En ny 5-port 100 Mbps switch koster under 100 kroner, og
>> >den bruger 2-3 Watt (målt på en nyere Zyxel 5-port 100 Mbps). Hvis en 10-
>> >år gammel switch bruger 10-15 Watt, er der break-even på udskiftning på
>> >et lille års tid.
> Lyseslukker Nu gik D lie så godt!
>
> Den bruger guhjælpemig 20 w.
> Ærgerligt at sku ud o købe mer dyrt udstyr

ka jeg ikke regne?

20 W i i et år får jeg til 17 KWh - 1,7 ~ 35 kr. så forrentningen bliver
over ~2.5 år
Med dine formodede 10-15 w bliver forrentningen da endnu ringere
- men det er selvfølgeligt stadig også udmærket

//finn

Hans Kjaergaard (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 23-04-11 09:20

On Sat, 23 Apr 2011 10:09:04 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>Den 23-04-2011 09:18, Ole Braad-Sørensen skrev:
>>> >Hvis jeg var dig ville jeg lige måle strømforbruget på switchen med et
>>> >spar'o'meter. En ny 5-port 100 Mbps switch koster under 100 kroner, og
>>> >den bruger 2-3 Watt (målt på en nyere Zyxel 5-port 100 Mbps). Hvis en 10-
>>> >år gammel switch bruger 10-15 Watt, er der break-even på udskiftning på
>>> >et lille års tid.
>> Lyseslukker Nu gik D lie så godt!
>>
>> Den bruger guhjælpemig 20 w.
>> Ærgerligt at sku ud o købe mer dyrt udstyr
>
>ka jeg ikke regne?
>
>20 W i i et år får jeg til 17 KWh - 1,7 ~ 35 kr. så forrentningen bliver
>over ~2.5 år
>Med dine formodede 10-15 w bliver forrentningen da endnu ringere
> - men det er selvfølgeligt stadig også udmærket
Ja forrest i regnetimerne sad du vist ikke ?

8760 timer på et år (24*365)
Det må så ende op i 8760*20 = 175,200 kWh
Ganget op med en kWh pris på 1,7 må blive omkring 297,84 Kr.

Kører vi den i gemmen med 10 Watt ender vi på 148,92 Kr.
Kører vi den i gemmen med 15 Watt ender vi på 223,38 Kr.


/Hans

Cykelsmeden (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 23-04-11 09:43

Den 23-04-2011 10:19, Hans Kjaergaard skrev:
> Det må så ende op i 8760*20 = 175,200 kWh
tal-fat-svag har jeg altid været
undskylder, jeg missede en kommaplads!

//finn

Erik Olsen (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 23-04-11 10:55

Cykelsmeden wrote:

> ka jeg ikke regne?
>
> 20 W i i et år får jeg til 17 KWh - 1,7 ~ 35 kr. så forrentningen
> bliver over ~2.5 år
> Med dine formodede 10-15 w bliver forrentningen da endnu ringere
> - men det er selvfølgeligt stadig også udmærket

Du regner på tilbagebetalingstid, ikke forrentning.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
Don't work harder, just work smarter
http://www.modelbaneteknik.dk/


Cykelsmeden (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 23-04-11 11:22

Den 23-04-2011 11:54, Erik Olsen skrev:
> Du regner på tilbagebetalingstid, ikke forrentning.
Ja!
- og endvidere forkert :>)

//finn

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste