/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
De pro-kreationistiske kræfter.
Fra : Patruljen


Dato : 14-03-11 06:43

"Derpå sagde Gud: Lad os gøre Mennesker i vort Billede, så de ligner
os, til at herske over Havets Fisk og Himmelens Fugle, Kvæget og alle
vildtlevende Dyr på Jorden og alt Kryb, der kryber på Jorden! Og Gud
skabte Mennesket i sit Billede; i Guds Billede skabte han det, som
Mand og Kvinde skabte han dem" fortælles i Biblens 1. Mosebog.
Skabelsen er en af de smukkeste fortællinger om livets opståen både i
den kristne, jødiske og islamiske religion. Den har fascineret talrige
kunstnere og er emnet for nogle af de største kunstværker i verden.
Fortællingen har stor skønhed og gennemslagskraft. Adam og Evas
uddrivelse af paradiset repræsenterer syndefaldet, som er et
grundlæggende begreb i de kristelige trosretninger. Det er forståeligt
at store dele af menneskeheden i århundreder har betragtet skabelsen
som viden om menneskets oprindelse.

I de sidste 150 år har videnskabsmænd sat spørgsmålstegn ved om
skabelsen er den fulde sandhed. Evolutionslæren, genetikken og
molekylærbiologien har givet ny viden om livets oprindelse,
dyrearternes udvikling og menneskets opståen. Senest har
sekventeringen af det humane genom grundlæggende ændret vores
opfattelse m.h.t. primaternes udvikling og racebegrebet. Kun få gener
adskiller Homo sapiens fra de store menneskeaber og de såkaldte
menneskelige racer kan ikke identificeres genetisk. Dermed synes
beretningen om Guds skabelse af mennesket at have mistet sit grundlag
som en plausibel hypotese på linie med evolutionen.

Forskellen mellem de to opfattelser er, at der ikke er knyttet tro og
en almægtig Gud til den naturvidenskabelige beskrivelse af livets
opståen og menneskets oprindelse. Naturvidenskaben bygger ikke på
religiøse, filosofiske eller følelsesmæssige begreber. Dette er både
dens begrænsning og styrke. Begrænsning fordi vi ikke får et livssyn
gennem naturvidenskaben. Styrke fordi vi betragter verden objektivt og
empirisk. Derfor er det moderne menneskes holdning til livet præget af
såvel det kristne livssyn og den naturvidenskabelige erkendelse.
Sammen med det politiske demokrati og den borgerlige frihed har dette
livssyn dannet grundlag for de vestlige landes materielle, økonomiske
og videnskabelige førerstilling i verden.

Imidlertid sætter flere både inden for og uden for de vestlige
demokratier spørgsmålstegn til rækkevidden af den naturvidenskabelige
erkendelse. Den er formuleret i en skepsis overfor fremskridt inden
for bioteknologien. Skeptikerne omfatter en blandet gruppe mennesker
fra religiøse kristne og islamister til politisk engagerede økologer
og naturaktivister. Fælles for dem er en modstand mod alt som moderne
naturvidenskab indebærer med genmodificerede organismer, kloning, in
vitro fertilisering, stamceller og genterapi. I enkelte tilfælde ytrer
modstanden sig ved voldelige metoder i form af demonstrationer,
aktioner og politisk mord. Her er den religiøse fanatisme i form af
kreationismen en del af spektret. Gennem tro på Biblens
skabelsesberetning som en fuldgyldig forklaring af livets og
menneskets opståen bidrager de til tvivl og uklarhed om
naturvidenskabens metoder og resultater. Biblens og naturvidenskabens
beskrivelse af livets opståen er ikke ligeværdige hypoteser som kan
behandles på samme niveau. I Biblens tilfælde drejer det sig om en
billedlig fremstilling af Guds almægtighed og kærlighed til livet på
jorden. Biblen præsenterer en religiøs og kulturel helhedsopfattelse
af menneskets placering som det højeste væsen i hierarkiet af dyr og
planter. Det er en misforståelse at opfatte skabelsesberetningen som
en hypotese for livets opståen. En helhjertet tro på skabelsen må
betragtes som irrationel og bero på uvidenhed.

Den kreationistiske fundamentalisme, som benægter Big Bang og
evolutionen og accepterer skabelsen som en bogstavelig og nøjagtig
beskrivelse af hvordan vores verden opstod, er et fænomen, som typisk
forekommer i visse dele af USA. Amerikanske kreationister ønsker at
rense naturvidenskaben for den viden, som de selv tvivler på, ved at
reducere evolutionen til en teori blandt andre. De ønsker, at
lærebøger i biologi skal præsentere skabelsen og evolutionen som
ligeværdige teorier, som eleverne kan vælge i mellem. Gallup
undersøgelser i USA viser at 47 % af indbyggerne i det land, som førte
an i sekventeringen af det humane genom, benægter evolutionen, som
førte til menneskets eksistens og som er bekræftet af talløse
genetiske data. I USA rejser kreationismens fremgang atter debatten om
Darwin mod Jesus, og amerikanske lærere udtrykker bekymring over den
overtro de møder hos eleverne.

I to amerikanske stater: Kansas og New Mexico indførte skolevæsenet i
1996 retningslinier som bandlyste undervisning i evolution og jordens
opståen for 6 milliarder år siden og accepterede kreationismens tro på
at Gud skabte universet, jorden og livet på 6 dage for 10.000 år
siden. Alt lige fra Big Bang teorien, den geologiske tidsskala og
radioaktivt henfald til måling af fossilers alder blev fjernet.
Aktionen blev støttet politisk af medlemmer af det "Kristne Højre" og
konservative republikanere. George W. Bush erklærede under sin
valgkamp i 2000 at "hvad angår evolutionen, er dommen over hvordan Gud
skabte verden endnu ikke er afsagt". I år lykkedes det forskere i New
Mexico samlet i Coalition for Excellence in Science Education at få
ophævet det kreationistiske credo som havde præget undervisningen i 3
år. I Kansas arbejder forskere på at bekæmpe skolevæsenets anti-
evolutions retningslinier og vinde over de pro-kreationistiske
kræfter.

Forskere i andre dele af verden har accepteret dette paradoks som et
amerikansk fænomen. Imidlertid er europæiske forskere nu bekymrede
efter at fænomenet har krydset Atlanten. Engelske aviser har afsløret
at skoler, som betales delvis af skatteyderne, præsenterer
kreationismens holdninger som et respektabelt "videnskabeligt"
alternativ til fremstillingen i lærebøger og det officielle pensum i
biologi. I en skole i det nordøstlige England har en privat sponsor,
som er evangelisk kristen, fået indført sine egne religiøse holdninger
i undervisningen. Et andet eksempel er en Syvende Dags Adventist skole
i det nordlige London. Sagerne har vakt stor opmærksomhed fordi den
engelske statsminister Tony Blair støtter de private skoler. Det vides
ikke om Blair, som selv er troende kristen, deler kreationisternes
synspunkter. De katolske og anglikanske kirker i England, som
accepterer evolutionslæren, har taget afstand fra Blairs synspunkter
og understreger at den kreationistiske fundamentalisme er ligeså
skadelig for religionen som for forskningen. Det er deprimerende, at
en intellektuel kamp, som blev udkæmpet og bilagt i 1870?erne, nu
åbnes igen baseret på misforståelser af både naturvidenskaben og
Biblen.

I Tyrkiet er debatten mellem evolution og kreationisme et mikrokosmos
af en mere omfattende kamp mellem sekularisme og Islam, som har raset
siden Kemal Atatürk grundlagde den sekulære Tyrkiske Republik i 1922.
Undervisning i kreationisme i skolen har svinget med de islamiske
partiers indflydelse. I 1986 indførte Undervisningsministeriet et
afsnit om "videnskabelig kreationisme" i gymnasiets lærebøger.
Ministeriet beordrede også undervisning i Lamarckisme side om side med
Darwins evolutionsteori. Den franske naturalist Jean Baptiste Lamarck
mente at evolutionen foregår ved overførsel af erhvervede egenskaber
fra forældre til børn i løbet af livet. Modstanderne af kreationismen
har dannet en Evolutionsgruppe som vil forklare offentligheden det
videnskabelige grundlag for evolutionsteorien. Det Tyrkiske Akademi
vil fordele 3000 kopier af en ny tyrkisk udgave af Science and
Creationism: A View from the National Academy of Sciences" (2. udgave,
1999) udgivet det Amerikanske Naturvidenskabelige Akademi. Den
engelske udgave kan læses på internettet: http://www.nap.edu/books/0309064066/html/

I Danmark vinder kreationismen også frem. Kristne friskoler underviser
eleverne i skabelsen som en videnskabelig teori for livets opståen på
linie med evolutionslæren. I islamiske friskoler undervises i biologi
efter koranen, hvor Gud optræder som verdens skaber. Præster i Den
Danske Folkekirke mener at Gud er den absolutte virkelighed, som
ligger udenfor menneskets fatteevne og at naturvidenskaben intet har
med sandheden om mennesket at gøre. Kristendommen indeholder en
virkelighed, der er langt større end naturvidenskaben vil bilde os
ind. Bibeltro kristne tror ikke på, at vi nedstammer fra aberne. De
har valgt at tro på biblen og dermed på skabelsesberetningen. Enkelte
danske politikere bl.a. fra Kristeligt Folkeparti har udtrykt
forståelse for kreationismen som en teori for verdens opståen og
menneskets udvikling. En officiel reaktion på kreationismens fremmarch
i Danmark kommer fra Undervisningsministeriet, som er i gang med at
undersøge om de religiøse friskoler følger de gældende læseplaner i
biologi og i modsat fald vil stoppe for de statslige tilskud til
skolerne. Debatten om kreationismen har præget aviserne i efteråret
2002. Flere er foruroligede over den fundamentalistiske kristendom i
Danmark og dens lighed med islam. Andre mener, at tro på Gud og
skabelsen giver grundlag for at tvivle på evolutionen. Kreationismen
har fået fodfæste i Danmark.
http://www.biokemi.org/biozoom/issues/496/articles/2022

 
 
tkruse (14-03-2011)
Kommentar
Fra : tkruse


Dato : 14-03-11 13:12

On 14 Mar., 13:42, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:
> "Derpå sagde Gud: Lad os gøre Mennesker i vort Billede, så de ligner
> os, til at herske over Havets Fisk og Himmelens Fugle, Kvæget og alle
> vildtlevende Dyr på Jorden og alt Kryb, der kryber på Jorden! Og Gud
> skabte Mennesket i sit Billede; i Guds Billede skabte han det, som
> Mand og Kvinde skabte han dem" fortælles i Biblens 1. Mosebog.
> Skabelsen er en af de smukkeste fortællinger om livets opståen både i
> den kristne, jødiske og islamiske religion. Den har fascineret talrige
> kunstnere og er emnet for nogle af de største kunstværker i verden.
> Fortællingen har stor skønhed og gennemslagskraft. Adam og Evas
> uddrivelse af paradiset repræsenterer syndefaldet, som er et
> grundlæggende begreb i de kristelige trosretninger. Det er forståeligt
> at store dele af menneskeheden i århundreder har betragtet skabelsen
> som viden om menneskets oprindelse.
>
> I de sidste 150 år har videnskabsmænd sat spørgsmålstegn ved om
> skabelsen er den fulde sandhed. Evolutionslæren, genetikken og
> molekylærbiologien har givet ny viden om livets oprindelse,
> dyrearternes udvikling og menneskets opståen. Senest har
> sekventeringen af det humane genom grundlæggende ændret vores
> opfattelse m.h.t. primaternes udvikling og racebegrebet. Kun få gener
> adskiller Homo sapiens fra de store menneskeaber og de såkaldte
> menneskelige racer kan ikke identificeres genetisk. Dermed synes
> beretningen om Guds skabelse af mennesket at have mistet sit grundlag
> som en plausibel hypotese på linie med evolutionen.
>
> Forskellen mellem de to opfattelser er, at der ikke er knyttet tro og
> en almægtig Gud til den naturvidenskabelige beskrivelse af livets
> opståen og menneskets oprindelse. Naturvidenskaben bygger ikke på
> religiøse, filosofiske eller følelsesmæssige begreber. Dette er både
> dens begrænsning og styrke. Begrænsning fordi vi ikke får et livssyn
> gennem naturvidenskaben. Styrke fordi vi betragter verden objektivt og
> empirisk. Derfor er det moderne menneskes holdning til livet præget af
> såvel det kristne livssyn og den naturvidenskabelige erkendelse.
> Sammen med det politiske demokrati og den borgerlige frihed har dette
> livssyn dannet grundlag for de vestlige landes materielle, økonomiske
> og videnskabelige førerstilling i verden.
>
> Imidlertid sætter flere både inden for og uden for de vestlige
> demokratier spørgsmålstegn til rækkevidden af den naturvidenskabelige
> erkendelse. Den er formuleret i en skepsis overfor fremskridt inden
> for bioteknologien. Skeptikerne omfatter en blandet gruppe mennesker
> fra religiøse kristne og islamister til politisk engagerede økologer
> og naturaktivister. Fælles for dem er en modstand mod alt som moderne
> naturvidenskab indebærer med genmodificerede organismer, kloning, in
> vitro fertilisering, stamceller og genterapi. I enkelte tilfælde ytrer
> modstanden sig ved voldelige metoder i form af demonstrationer,
> aktioner og politisk mord. Her er den religiøse fanatisme i form af
> kreationismen en del af spektret. Gennem tro på Biblens
> skabelsesberetning som en fuldgyldig forklaring af livets og
> menneskets opståen bidrager de til tvivl og uklarhed om
> naturvidenskabens metoder og resultater. Biblens og naturvidenskabens
> beskrivelse af livets opståen er ikke ligeværdige hypoteser som kan
> behandles på samme niveau. I Biblens tilfælde drejer det sig om en
> billedlig fremstilling af Guds almægtighed og kærlighed til livet på
> jorden. Biblen præsenterer en religiøs og kulturel helhedsopfattelse
> af menneskets placering som det højeste væsen i hierarkiet af dyr og
> planter. Det er en misforståelse at opfatte skabelsesberetningen som
> en hypotese for livets opståen. En helhjertet tro på skabelsen må
> betragtes som irrationel og bero på uvidenhed.
>
> Den kreationistiske fundamentalisme, som benægter Big Bang og
> evolutionen og accepterer skabelsen som en bogstavelig og nøjagtig
> beskrivelse af hvordan vores verden opstod, er et fænomen, som typisk
> forekommer i visse dele af USA. Amerikanske kreationister ønsker at
> rense naturvidenskaben for den viden, som de selv tvivler på, ved at
> reducere evolutionen til en teori blandt andre. De ønsker, at
> lærebøger i biologi skal præsentere skabelsen og evolutionen som
> ligeværdige teorier, som eleverne kan vælge i mellem. Gallup
> undersøgelser i USA viser at 47 % af indbyggerne i det land, som førte
> an i sekventeringen af det humane genom, benægter evolutionen, som
> førte til menneskets eksistens og som er bekræftet af talløse
> genetiske data. I USA rejser kreationismens fremgang atter debatten om
> Darwin mod Jesus, og amerikanske lærere udtrykker bekymring over den
> overtro de møder hos eleverne.
>
> I to amerikanske stater: Kansas og New Mexico indførte skolevæsenet i
> 1996 retningslinier som bandlyste undervisning i evolution og jordens
> opståen for 6 milliarder år siden og accepterede kreationismens tro på
> at Gud skabte universet, jorden og livet på 6 dage for 10.000 år
> siden. Alt lige fra Big Bang teorien, den geologiske tidsskala og
> radioaktivt henfald til måling af fossilers alder blev fjernet.
> Aktionen blev støttet politisk af medlemmer af det "Kristne Højre" og
> konservative republikanere. George W. Bush erklærede under sin
> valgkamp i 2000 at "hvad angår evolutionen, er dommen over hvordan Gud
> skabte verden endnu ikke er afsagt". I år lykkedes det forskere i New
> Mexico samlet i Coalition for Excellence in Science Education at få
> ophævet det kreationistiske credo som havde præget undervisningen i 3
> år. I Kansas arbejder forskere på at bekæmpe skolevæsenets anti-
> evolutions retningslinier og vinde over de pro-kreationistiske
> kræfter.
>
> Forskere i andre dele af verden har accepteret dette paradoks som et
> amerikansk fænomen. Imidlertid er europæiske forskere nu bekymrede
> efter at fænomenet har krydset Atlanten. Engelske aviser har afsløret
> at skoler, som betales delvis af skatteyderne, præsenterer
> kreationismens holdninger som et respektabelt "videnskabeligt"
> alternativ til fremstillingen i lærebøger og det officielle pensum i
> biologi. I en skole i det nordøstlige England har en privat sponsor,
> som er evangelisk kristen, fået indført sine egne religiøse holdninger
> i undervisningen. Et andet eksempel er en Syvende Dags Adventist skole
> i det nordlige London. Sagerne har vakt stor opmærksomhed fordi den
> engelske statsminister Tony Blair støtter de private skoler. Det vides
> ikke om Blair, som selv er troende kristen, deler kreationisternes
> synspunkter. De katolske og anglikanske kirker i England, som
> accepterer evolutionslæren, har taget afstand fra Blairs synspunkter
> og understreger at den kreationistiske fundamentalisme er ligeså
> skadelig for religionen som for forskningen. Det er deprimerende, at
> en intellektuel kamp, som blev udkæmpet og bilagt i 1870?erne, nu
> åbnes igen baseret på misforståelser af både naturvidenskaben og
> Biblen.
>
> I Tyrkiet er debatten mellem evolution og kreationisme et mikrokosmos
> af en mere omfattende kamp mellem sekularisme og Islam, som har raset
> siden Kemal Atatürk grundlagde den sekulære Tyrkiske Republik i 1922.
> Undervisning i kreationisme i skolen har svinget med de islamiske
> partiers indflydelse. I 1986 indførte Undervisningsministeriet et
> afsnit om "videnskabelig kreationisme" i gymnasiets lærebøger.
> Ministeriet beordrede også undervisning i Lamarckisme side om side med
> Darwins evolutionsteori. Den franske naturalist Jean Baptiste Lamarck
> mente at evolutionen foregår ved overførsel af erhvervede egenskaber
> fra forældre til børn i løbet af livet. Modstanderne af kreationismen
> har dannet en Evolutionsgruppe som vil forklare offentligheden det
> videnskabelige grundlag for evolutionsteorien. Det Tyrkiske Akademi
> vil fordele 3000 kopier af en ny tyrkisk udgave af Science and
> Creationism: A View from the National Academy of Sciences" (2. udgave,
> 1999) udgivet det Amerikanske Naturvidenskabelige Akademi. Den
> engelske udgave kan læses på internettet:http://www.nap.edu/books/0309064066/html/
>
> I Danmark vinder kreationismen også frem. Kristne friskoler underviser
> eleverne i skabelsen som en videnskabelig teori for livets opståen på
> linie med evolutionslæren. I islamiske friskoler undervises i biologi
> efter koranen, hvor Gud optræder som verdens skaber. Præster i Den
> Danske Folkekirke mener at Gud er den absolutte virkelighed, som
> ligger udenfor menneskets fatteevne og at naturvidenskaben intet har
> med sandheden om mennesket at gøre. Kristendommen indeholder en
> virkelighed, der er langt større end naturvidenskaben vil bilde os
> ind. Bibeltro kristne tror ikke på, at vi nedstammer fra aberne. De
> har valgt at tro på biblen og dermed på skabelsesberetningen. Enkelte
> danske politikere bl.a. fra Kristeligt Folkeparti har udtrykt
> forståelse for kreationismen som en teori for verdens opståen og
> menneskets udvikling. En officiel reaktion på kreationismens fremmarch
> i Danmark kommer fra Undervisningsministeriet, som er i gang med at
> undersøge om de religiøse friskoler følger de gældende læseplaner i
> biologi og i modsat fald vil stoppe for de statslige tilskud til
> skolerne. Debatten om kreationismen har præget aviserne i efteråret
> 2002. Flere er foruroligede over den fundamentalistiske kristendom i
> Danmark og dens lighed med islam. Andre mener, at tro på Gud og
> skabelsen giver grundlag for at tvivle på evolutionen. Kreationismen
> har fået fodfæste i Danmark.http://www.biokemi.org/biozoom/issues/496/articles/2022

Viden står over tro,,de troede de var til
patruljen mærker sin røv i sædet,,han tror han har en røv
og nu ikke bare tror han,,han har nu også viden om vad han skal bruge
sin røv til
ser du
har du viden om hvordan du ser denne skrift
viden bygger sig op ved hjælp af tro
du tror du ser og så opstår der viden om hvordan du ser
men øjet kom først
og hvordan det virke,,det er der ingen videnskab der ved
så tro er størst



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste