/ Forside / Teknologi / Administrative / MS-Office / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS-Office
#NavnPoint
sion 18709
refi 14474
Klaudi 9389
Rosco40 5695
berpox 5456
dk 5398
webnoob 4919
Benjamin... 4870
o.v.n. 4637
10  EXTERMINA.. 4373
Excel 2007 - få dato i række følge?
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 27-02-11 17:51

Hej.

Jeg er ved at lave et budget i Excel. Men hvordan skriver jeg datoen så jeg
kan sorter i en rækkefølge? Nu skriver jeg sådan her: 26.03.2010, men det
kan Excel ikke finde ud af.
Hvordan kan jeg så skrive den?
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.



 
 
Jørn Andersen (27-02-2011)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 27-02-11 19:12

On Sun, 27 Feb 2011 17:50:50 +0100, "Jørgen Nielsen"
<longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> wrote:

>Jeg er ved at lave et budget i Excel. Men hvordan skriver jeg datoen så jeg
>kan sorter i en rækkefølge? Nu skriver jeg sådan her: 26.03.2010, men det
>kan Excel ikke finde ud af.
>Hvordan kan jeg så skrive den?

Har du prøvet med 26-3-2010 - ?
Hvsi du så bedre kan li' at de *vises* med punktummer, så bruger
formattering.

Værdier er én ting, mens visningen afhænger af formatteringen.

Good luck!

--
Jørn Andersen
socialister.dk
marxisme.dk

Jørgen Nielsen (28-02-2011)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 28-02-11 17:26


"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
news:aq4lm6dv6tfpk50lkhtbj2aspen6f1qhro@4ax.com...
>
> Har du prøvet med 26-3-2010 - ?
> Hvsi du så bedre kan li' at de *vises* med punktummer, så bruger
> formattering.

Jeg har skrevet datoen 26.03.2010, men når jeg går ind og marker kolonnen og
går ind i formatering og f.eks. vælger 26-03-2010, så ændre den ikke noget.
Jeg tror også at datoen skal skrives anderledes, for når jeg går ind og
vælger sorter, så kommer datoen ikke til at står i nummerorden. Der kommer
nogle datoer fra 2011 til at stå midt i det hele.

> Værdier er én ting, mens visningen afhænger af formatteringen.

Du må godt forklare det nærmere. Jeg er noget grøn i Excel

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.



Kurt B. Andersen (28-02-2011)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 28-02-11 21:41


"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4d6bcca4$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
> news:aq4lm6dv6tfpk50lkhtbj2aspen6f1qhro@4ax.com...
>>
>> Har du prøvet med 26-3-2010 - ?
>> Hvsi du så bedre kan li' at de *vises* med punktummer, så bruger
>> formattering.
>
> Jeg har skrevet datoen 26.03.2010, men når jeg går ind og marker kolonnen
> og går ind i formatering og f.eks. vælger 26-03-2010, så ændre den ikke
> noget. Jeg tror også at datoen skal skrives anderledes, for når jeg går
> ind og vælger sorter, så kommer datoen ikke til at står i nummerorden. Der
> kommer nogle datoer fra 2011 til at stå midt i det hele.
>
>> Værdier er én ting, mens visningen afhænger af formatteringen.
>
> Du må godt forklare det nærmere. Jeg er noget grøn i Excel
>
> --
Du skal først fortælle excel, at den kolonne du skriver dine datoer i, skal
være datoformat.
Marker kolonnen. Højreklik i kolonnen og vælg Formater Celler og under tal
vælger du så Dato.
Til højre vælger du så det datoformat, som du vil anvende i kolonnen.
Du skal lidt under midten for at finde formatet 26.03.2010.

Herefter vil du kunne sortere dine datoer.

Kurt


Jørn Andersen (01-03-2011)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 01-03-11 05:34

On Mon, 28 Feb 2011 21:41:19 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@gmail.com> wrote:

>
>"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>news:4d6bcca4$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
>> news:aq4lm6dv6tfpk50lkhtbj2aspen6f1qhro@4ax.com...
>>>
>>> Har du prøvet med 26-3-2010 - ?
<snip>

>> --
>Du skal først fortælle excel, at den kolonne du skriver dine datoer i, skal
>være datoformat.
>Marker kolonnen. Højreklik i kolonnen og vælg Formater Celler og under tal
>vælger du så Dato.
>Til højre vælger du så det datoformat, som du vil anvende i kolonnen.
>Du skal lidt under midten for at finde formatet 26.03.2010.
>
>Herefter vil du kunne sortere dine datoer.

Nej, det mener jeg ikke er rigtigt.
En tekst bliver ikke til en dato (dvs. et tal) ved at ændre
formattering.

Indtast fx "37700" i et felt, fx i C3. Det er et tal, men hvis du
formatterer det som en dato, vises det som 20. marts 2003.
Men uanset om du formatterer det som en dato eller et tal, vil
funktionen =Year(C3) returnere 2003.

Problemet er, at når spørgerens input er "26.03.2010", så er det en
tekst-værdi. Og =Year(C3) vil give input-fejl.

Hvis man derimod indtaster "20-3-2003" (med dansk sprog), vil man få
den rigtige værdi - som så kan formatteres enten som tal (37700) eller
som dato.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
socialister.dk
marxisme.dk

Kurt B. Andersen (01-03-2011)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 01-03-11 19:52


"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i meddelelsen
news:3lsom6lopqi7tb21931kadhjlpdra7bcp1@4ax.com...
> On Mon, 28 Feb 2011 21:41:19 +0100, "Kurt B. Andersen"
> <kurtanospam@gmail.com> wrote:
>
>>
>>"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>>news:4d6bcca4$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> "Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
>>> news:aq4lm6dv6tfpk50lkhtbj2aspen6f1qhro@4ax.com...
>>>>
>>>> Har du prøvet med 26-3-2010 - ?
> <snip>
>
>>> --
>>Du skal først fortælle excel, at den kolonne du skriver dine datoer i,
>>skal
>>være datoformat.
>>Marker kolonnen. Højreklik i kolonnen og vælg Formater Celler og under tal
>>vælger du så Dato.
>>Til højre vælger du så det datoformat, som du vil anvende i kolonnen.
>>Du skal lidt under midten for at finde formatet 26.03.2010.
>>
>>Herefter vil du kunne sortere dine datoer.
>
> Nej, det mener jeg ikke er rigtigt.
> En tekst bliver ikke til en dato (dvs. et tal) ved at ændre
> formattering.
>
> Indtast fx "37700" i et felt, fx i C3. Det er et tal, men hvis du
> formatterer det som en dato, vises det som 20. marts 2003.
> Men uanset om du formatterer det som en dato eller et tal, vil
> funktionen =Year(C3) returnere 2003.
>
> Problemet er, at når spørgerens input er "26.03.2010", så er det en
> tekst-værdi. Og =Year(C3) vil give input-fejl.
>
> Hvis man derimod indtaster "20-3-2003" (med dansk sprog), vil man få
> den rigtige værdi - som så kan formatteres enten som tal (37700) eller
> som dato.
>
> Mvh. Jørn
>
> --
Jeg vil stille et modspørgsmål - har du prøvet den metode jeg anviste.
Jeg går ikke ud fra, at spørgeren indtaster 37700 for efterfølgende at ændre
det til en dato via formattering.
Han skriver, at han skriver datoerne som 26.03.2010 og det er et af de mange
formater, som man via datoformattering kan få excel til at opfatte som en
dato, og der kan sorteres på det.
Det virkede, da jeg prøvede det. Eftersom cellerne på forhånd er formatteret
som datoværdier, så vil input i cellen vel også blive opfattet som sådan?
Eksempelvis vil en indtastning 20-02-2010 automatisk blive ændret til
20.02.2010 på grund af det foruddefinerede datoformat i cellen. Så derfor
bliver indtastning med punktummer lige så legal en dato som den man ellers
normalt bruger.
Men skal vi blive ved din indtastning af 37700, så vil den i mit eksempel
ikke vise 20. marts 2003, men derimod 20.03.2003, så på denne baglæns måde,
kan man altså også se, at excel opfatter det som en dato, som skrives i det
format, som jeg har bedt den om i stedet for på den måde, som den eller
standard er sat io til

Kurt


Jørn Andersen (01-03-2011)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 01-03-11 20:47

On Tue, 1 Mar 2011 19:52:11 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@gmail.com> wrote:

>> Hvis man derimod indtaster "20-3-2003" (med dansk sprog), vil man få
>> den rigtige værdi - som så kan formatteres enten som tal (37700) eller
>> som dato.
<snip>
>> --
>Jeg vil stille et modspørgsmål - har du prøvet den metode jeg anviste.

Ja.

>Jeg går ikke ud fra, at spørgeren indtaster 37700 for efterfølgende at ændre
>det til en dato via formattering.

Det gør jeg heller ikke - det var blot for at illustrere, at der
ligger en tal-værdi bag ved datoen.

>Han skriver, at han skriver datoerne som 26.03.2010 og det er et af de mange
>formater, som man via datoformattering kan få excel til at opfatte som en
>dato, og der kan sorteres på det.
>Det virkede, da jeg prøvede det. Eftersom cellerne på forhånd er formatteret
>som datoværdier, så vil input i cellen vel også blive opfattet som sådan?

Ikke hos mig (Excel 2010). Hvis jeg indtaster 26-3-10 får jeg en dato.
Hvis jeg indtaster 26.03.2010 gør jeg ikke - selv om kolonnen er
formateret til dette på forhånd.
(Og man kan ikke konvertere værdien "26.03.2010" til en dato bare ved
at ændre format.)

>Eksempelvis vil en indtastning 20-02-2010 automatisk blive ændret til
>20.02.2010 på grund af det foruddefinerede datoformat i cellen.

Ja. Men hvis du kigger oppe i input linien (over selve arket, lige
efter "fx"), så vil der stå "20-02-2010" ( i hvert fald hos mig).

>Så derfor
>bliver indtastning med punktummer lige så legal en dato som den man ellers
>normalt bruger.

Har du prøvet at ændre format til fx *et andet* datoformat på en
kolonne, hvor du har indtastet på de to forskellige måder? Og ændrer
de så format begge steder?

(Du vil også kunne se, at dato-/talværdier er højrestillede i
kolonnen, mens tekst-værdier er venstrestillede (hvis der ikke er rørt
ved default-justeringen).)

>Men skal vi blive ved din indtastning af 37700, så vil den i mit eksempel
>ikke vise 20. marts 2003, men derimod 20.03.2003, så på denne baglæns måde,
>kan man altså også se, at excel opfatter det som en dato, som skrives i det
>format, som jeg har bedt den om i stedet for på den måde, som den eller
>standard er sat io til

Jeg mener ikke, at din logik holder: Talværdien 37700 kan formatteres
som enten en dato eller et tal. Excel "opfatter" det for så vidt kun
som et tal - men kan vise det på forskellige måder.

Hvis du skriver 37700 i et felt, der er formatteret som tal, og bruger
funktionen =ÅR(feltet) [eller =YEAR(feltet)], vil du få samme resultat
(nemlig 2003) som hvis det er formatteret som dato.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
socialister.dk
marxisme.dk

Kurt B. Andersen (02-03-2011)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 02-03-11 01:01


"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i meddelelsen
news:u6iqm6p9lkb9q9nahm6j0qt1021d7j2rg4@4ax.com...
> On Tue, 1 Mar 2011 19:52:11 +0100, "Kurt B. Andersen"
> <kurtanospam@gmail.com> wrote:
>
>
> Ikke hos mig (Excel 2010). Hvis jeg indtaster 26-3-10 får jeg en dato.
> Hvis jeg indtaster 26.03.2010 gør jeg ikke - selv om kolonnen er
> formateret til dette på forhånd.
> (Og man kan ikke konvertere værdien "26.03.2010" til en dato bare ved
> at ændre format.)
>
>>Eksempelvis vil en indtastning 20-02-2010 automatisk blive ændret til
>>20.02.2010 på grund af det foruddefinerede datoformat i cellen.
>
> Ja. Men hvis du kigger oppe i input linien (over selve arket, lige
> efter "fx"), så vil der stå "20-02-2010" ( i hvert fald hos mig).
>
Jeg beklager, at jeg åbenbart ikke fik testet godt nok. De datoer jeg havde
konstrueret havde jeg desværre lavet således, at laveste dag også lå i
ældste årstal, så når jeg sorterede på stigende og faldende lagde jeg ikke
mærke til, at den sorterede på dagen uden at tage hensyn til årstallet. Så
derfor giver det du skrev nu mening.
Så nu kan jeg se, at hvis man ønsker at formatet skal stå som 03.03.2010 og
kunne sortere på det, så skal man formattere, som jeg beskrev, men når man
skriver ind, skal man i cellen skrive 03-03-2010, som du beskrev, og så vil
den underliggende formattering ændre - til .
Så det vil se rigtigt ud, men som du anfører læser excel at det er dato ud
fra indtastningen med ---, hvorfor man vil kunne sortere i stigende og
faldende i kolonnen.
Skriver man derimod datoerne direkte ind med punktummer vil det ikke
fungere.
Dumt af mig, at jeg ikke bemærkede, at jeg konstruerede så dårlige
testdatoer, at jeg ikke kunne se, at den sorterede forkert.

Kurt


Jørn Andersen (07-03-2011)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 07-03-11 04:59

On Wed, 2 Mar 2011 01:01:29 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@gmail.com> wrote:

>Jeg beklager, at jeg åbenbart ikke fik testet godt nok.
<snip>

Tak for tilbagemelding.
Jeg er langt fra Excel-haj, men var bare stødt på den problematik og
syntes ikke, at det du skrev passede med min oplevelse.
Så det var også en chance for mig for at se om jeg faktisk huskede
rigtigt

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
socialister.dk
marxisme.dk

Lars E. P. (02-03-2011)
Kommentar
Fra : Lars E. P.


Dato : 02-03-11 10:50

Sun, 27 Feb 2011 17:50:50 +0100, skrev "Jørgen Nielsen"
<longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> :

>Hej.
>
>Jeg er ved at lave et budget i Excel. Men hvordan skriver jeg datoen så jeg
>kan sorter i en rækkefølge? Nu skriver jeg sådan her: 26.03.2010, men det
>kan Excel ikke finde ud af.
>Hvordan kan jeg så skrive den?

Bare lige en indskudt bemærkning:

Hvis jeg vil angive en dato i indeværende år, kan jeg nøjes med at
skrive f.eks "2/3" (uden gåseøjne), så vil Excel automatisk opfatte
det som datoen 02-03-2011 hvis cellen er formatteret som Standard
eller et dato og/eller klokkeslæts format.

Jeg kan ikke huske om jeg selv har ændret en eller anden indstilling
så den gør sådan, men det er da meget praktisk

Hilsen Lars


Jørn Andersen (07-03-2011)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 07-03-11 00:27

On Wed, 02 Mar 2011 10:50:14 +0100, Lars E. P. <usenet@SLETkal2000.dk>
wrote:

>Bare lige en indskudt bemærkning:
>
>Hvis jeg vil angive en dato i indeværende år, kan jeg nøjes med at
>skrive f.eks "2/3" (uden gåseøjne), så vil Excel automatisk opfatte
>det som datoen 02-03-2011 hvis cellen er formatteret som Standard
>eller et dato og/eller klokkeslæts format.
>
>Jeg kan ikke huske om jeg selv har ændret en eller anden indstilling
>så den gør sådan, men det er da meget praktisk

Det gælder også i fx Access - det har sparet mig for en del
tastatur-slid

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
socialister.dk
marxisme.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste