Kondenseret mælk - til Dulce de leche m.m.
Fra : Emil

Dato : 25-02-11 03:07

Hej

Fakta har i uge 8 (indtil lø 26/2 2011) 397 gram kondenseret mælk på
dåse til kr. 12,-

Jeg forgæves søgt det i de lokale butikker, men uden held. Andre har
også søgt forgæves. Nogle har fundet det hos nogle Super Best, Irma og
etniske butikker, specialkøbmanden + enkelte andre.

Jeg fandt oplysningen i kommentarerne til:
>http://blog.foodfan.dk/kondenseret-maelk-naesten-dessert-paa-daase/>

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 25-02-11 09:07

Hej Emil

Det fåes mange steder efterhånden, specielt Nestle
versionen. Til at starte med var de nemme at finde
i butikker med forbindelse til mellemøsten, idag fåes
de i Bilka, Kvickly, Fakta, asiatiske butikker og så
vidre. Selv visse døgnkiosker har det.

Jeg har altid lavet karramelmasse ved at koge sådan
en dåse mindst 3 timer, pragtfuld til pandekager :)

Max

Fra : Hauge

Dato : 25-02-11 09:18

Hej
Den 25-02-2011 03:07, Emil skrev:
> Fakta har i uge 8 (indtil lø 26/2 2011) 397 gram kondenseret mælk på
> dåse til kr. 12,-

Er det ikke muligt, selv at fjerne den overskydende mængde vand og så
tilsætte den rette mængde sukker, for at lave et produkt der minder om?

Mest for at undgå endnu et industriprodukt.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 25-02-11 11:04

Hej Hauge

> Mest for at undgå endnu et industriprodukt.

Både mælk og sukker er vel industriprodukter,
så det er vel bare lidt mere industri.

Max

Fra : Hauge

Dato : 25-02-11 11:11

Hej Max
Den 25-02-2011 11:04, Max skrev:
> Både mælk og sukker er vel industriprodukter,
> så det er vel bare lidt mere industri.

Det er indholdet i dåsemad jo også, men de fleste af os samler jo selv
vores råvarer til et færdigt spiseligt produkt, som kaldes mad.

Undrer mig til tider over, hvor grænsen mellem dåsemad og mad-tilbehør
på dåse går..

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 25-02-11 11:19

Hej Hauge

> Undrer mig til tider over, hvor grænsen mellem dåsemad og mad-tilbehør
> på dåse går..

Grænsen er nok også meget svær at definere, og det er vel op til
den enkelte lang hen ad vejen at sætte den grænse man ønsker
at bruge. Ligeledes kan det jo også være svært selv at skabe det
der er på dåserne lige når man har brug for det. Et produkt som
flåede tomater på dåse kan jo kun laves i danmark i den tid hvor
man kan få rigtig solmodne tomater, og så skal man jo lave nok
til resten af året, det er ikke nemt at beregne hvor mange man
kan få brug for ud i fremtiden. Alternativet er jo så at lade være
med at bruge den slags, men det er jo et valg, og valg er det
der er mest af i den moderne madlavning.

Max

Fra : Hauge

Dato : 25-02-11 11:29

Hej Max
Den 25-02-2011 11:19, Max skrev:
> Alternativet er jo så at lade være
> med at bruge den slags, men det er jo et valg, og valg er det
> der er mest af i den moderne madlavning.

Det var også derfor mit spørgsmål, om man kunne lave et lignende
produkt, til kondenseret mælk.

Jeg bruger gerne den tid, maden tager for at blive lavet, dog accepterer
jeg også at der er nogle ting der ikke sådan lige laver sig lave, uden
industrimaskinerne.

Men.. Flåede tomater behøver ikke være på dåse, jeg har sådan en
praktisk enhed der kaldes en fryser, den kan lagre mange tomater fra
efterårets store høst i drivhuset, der endda er solmodne og *ikke*
sprøjtede.
Disse frosne tomater, smager af tomat, hvilket de fleste flåede på dåse
ikke gør. De smager som oftest af vand og syre med et svagt pift af
tomat, hvor man alligevel skal bruge tomatkoncentrat, for at få maden
til at smage af tomat, det behøver man ikke med havetomater.

Mvh Hauge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-02-11 11:54

Hauge skrev:

> Er det ikke muligt, selv at fjerne den overskydende mængde vand og så
> tilsætte den rette mængde sukker, for at lave et produkt der minder om?

Jeg fandt nedenstående opskrift i 2006, men jeg kan ikke huske om jeg har
prøvet den:

Ingredienser:

· 2 L sødmælk
· 300 g rørsukker

Fremgangsmåde:

Mælk og rørsukker bringes i kog i en gryde/pande med så stor en diameter
som muligt, herved opnås en hurtigere inddampning. For at undgå at mælken
brænder på, er det en fordel at anvende en teflonbelagt gryde/pande.

Kog mælkeblandingen ind indtil der er 9½ dL tilbage i gryden. Inddampningen
tager ca. 1 time. Under inddampningen ændrer mælken farve til svagt lysebrun
og den bliver meget tyk og kan blive en anelse grynet.

· http://j.mp/h7jVaW

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Hauge

Dato : 25-02-11 12:00

Hej Klaus
Den 25-02-2011 11:54, Klaus Alexander Seistrup skrev:
> Jeg fandt nedenstående opskrift i 2006, men jeg kan ikke huske om jeg har
> prøvet den:

Den skal prøves, jeg takker

Mvh Hauge

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-02-11 20:13

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> [...]
> tager ca. 1 time. Under inddampningen ændrer mælken farve til svagt lysebrun
> og den bliver meget tyk og kan blive en anelse grynet.

En mikrobølgeovn er genial til at koge mælk ind med.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-02-11 18:03

Hauge skrev:

> Den skal prøves, jeg takker

Meld gerne tilbage. Jeg ville måske starte med halv eller kvart portion,
det er alligevel voldsomt at ende med henved 1 L kondenseret mælk — osse
hvis det ikke mislykkes.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Hauge

Dato : 25-02-11 19:32

Den 25-02-2011 18:03, Klaus Alexander Seistrup skrev:
> Meld gerne tilbage.

Selvfølgelig :)

> Jeg ville måske starte med halv eller kvart portion,
> det er alligevel voldsomt at ende med henved 1 L kondenseret mælk — osse
> hvis det ikke mislykkes.

Jeg vil prøve med en halv portion, af samme årsag.

Mvh Hauge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-02-11 22:18

Niels Jørgen Kruse skrev:

> En mikrobølgeovn er genial til at koge mælk ind med.

Jeg får nogle grimme billeder når jeg hører ordene mikrobølgeovn og
mælk i samme sætning — men jeg har måske kørt med for højt ‘blus’?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-11 16:38

On Fri, 25 Feb 2011 03:07:11 +0100, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]
>etniske butikker, specialkøbmanden + enkelte andre.
>
>Jeg fandt oplysningen i kommentarerne til:

Hej Emil

Kondenseret mælk er meget populært i de sydøstasiatiske lande. De
asiatiske butikker her i DK jeg har været i, har alle haft det. KBH,
Aarhus og Randers.

Mvh

Dave

Fra : Kim Jensen

Dato : 08-06-11 09:48

hej
de har det i bilka har ses det denne uge
hilsen mona