Smagsdommeri=flertalsdiktatur
Grove generaliseringer om jøders mærkværdigheder var eneste belæg for
naziernes indledende jødehad i 1920erne. Samt den rimelige, ubevislige
teori om at et internationalt jødisk netværk havde medskyld i
1919-fredens grusomhed mod Tyskland.Det førte til at flertalsdiktatur
skabte holocaust
Man sku i tide have gennemtænkt briters kløgt om smag og
mindretalsbeskyttelse
"Hvis hele menneskeheden undtagen en havde et synspunkt, og den ene
tænkte modsat, ville menneskeheden have lige så lidt ret til at
censurere mod den ene, som han, hvis han havde magt, ville have ret
til at censurere mod menneskeheden. John Stuart Mill l806-l873
"A person's taste is as much his own peculiar concern as his opinion
or his purse. John Stuart Mill l806-l873
Var disse banaliteter forstået, havde man ikke skabt en
Weimarforfatning der så let kunne føre fra flertalsvælde til diktatur,
hvilket især skete da Hitler som kansler og med Gøring som
rigsdagsformand forbød kommunistpartiet
Det var snævertsynet at hetze mod jøder, der var uproblematiske tyske
statsborgere
Det er sagligt og OK i DK i dag at hetze mod muslimer
Det er smagsdommeri at forkæle teater med flere kr pr borger, end hvad
staten bruger til at få alle danskere på internettet. Hvilket let
kunne gøres ved at pålægge internet-duelige arbejdsløse at stå til
rådighed som vejledere fra deres hjem i en hotline
Der er indlysende demokratiske fordele ved at flest mulig
debatinteresserede let får billig hjælp til at løse net-problemer.
Man bør stole på, at facebok-interesse kan bundfælde sig i interesse
for politisk analyse, og når journalister undersøger folkestemning,
bør de indlede med testspørgmål om baggrundsviden om det aktuelle
lovforslag, og det vil være interessant at vide om de, der har sat sig
lidt ind i emnets argumenter for og imod er bare halvt så
socialistiske som de der affyrer en mening uden baggrundsviden. De
videndes mening er interessantest, når man vil vurdere om hvad valgets
udfald kan blive.
"Ingen ved, hvad "folk" helst vil have, hvis de satte sig ind
i sagerne i alle deres sammenhænge." Mogens Glistrup 1994-bog
|