En lille skatkiste af Wilhelm Beck
 
 
 Juli 31
 
 "Dømmer ikke, at i ikke dømmes, thi med hvad  dom i dømme, skulle i dømmes, 
 og med hvad maal, i maale, skal der maales til eder igjen. Men hvi ser du 
 skjæven, som er i din broders øje, men bjælken i dit eget øje bliver du ikke 
 var? Eller hvorledes siger du til din broder: lad mig drage skjæven ud af 
 dit øje, og se, der er en bjælke i dit øje! Du øjenskalk! drag først bjælken 
 ud af dit øje, og da kan du se til at drage skjæven ud af din broders øje!" 
 Matt 7.1-5
 
 Din kjærlighed, o Frelser, os forene,
 At vi maa et med dig og i dig mene,
 Ak, helliggjør vort legem, aand og sjæl,
 At vi kan her ustraffeligt vandre,
 Indtil du al vor sorrig vil forandre
 Til evigt vel!
 
 Det er det af verden saa meget misbrugte ord, som stadigt kastes os hellige 
 i øjnene af de mennesker, for hvem sandhed og løgn, tro og vantro ere lige 
 gode, derfor maa vi ikke dømme, om mennesker leve i det ene eller det andet. 
 Men det kan jo umuligt være den Herres mening, som vil frelse os fra løgnen 
 og lære os sandheden, som vil, at vi skulle omvende os fra vantro til tro. 
 Saa maa vi jo nødvendigt dømme skarpt om disse ting. Og naar vi daglig leve 
 mellem mennesker og det ligger os alvorligt paa hjerte, at de mennesker maa 
 frelses, er et umuligt ikke at have en dom om disse mennesker, om de ere 
 vantro eller troende, medens vi dog bestandig maa huske paa, at vor dom kun 
 er en underretsdom, som kan kuldkastes af en højesteretsdom af ham, som er 
 bestemt til "levendes og dødes dommer", som Morten Luther engang sagde: To 
 ting vil jeg undre mig over, naar jeg kommer i himlen, at jeg vil finde 
 mennesker der, som jeg aldrig havde ventet vilde komme i himlen, og at jeg 
 vil savne nogle, som jeg havde været saa vis paa at finde der.
 
 Men naar Herren siger "dømmer ikke!" saa er meningen den, at vi Guds børn 
 aldrig maa afsige nogen højesteretsdom over noget menneske, aldrig maa 
 fordømme noget menneske, som om vi vare bestemte til at være levendes og 
 dødes dommere, hvilket embede Herren en gang for alle har forbeholdt sig 
 selv. Aldrig maa du dømme om noget vantro menneske, at det aldrig kan blive 
 omvendt, og altsaa erklærer det for evigt fordømt. Det er en ubarmhjertig 
 dom, som vidner om, hvor lidt man føler den store barmhjertighed, der er 
 vederfaret en selv ved selv at være bleven omvendt. Og aldrig maa du 
 fordømme noget troende menneske troen, fordi du ser noget galt og syndigt 
 hos det. Det er atter en ubarmhjertig dom, som vidner om, hvor lidt man har 
 set, hvormeget galt og syndigt der endnu er hos en selv, efter at man er 
 blevet et troende menneske. Det skulde dog være en hovedforskjel mellem 
 vantro og troende, at medens de vantro glæde sig over de fejl, de kunne se 
 hos andre, maa de troende bedrøves derover.
 
 Men grunden til denne ubarmhjertige dømmen er, at man "ikke ser hjælken i 
 eget øje", medens man har saa let ved at "se skjæven i broderens øje". Som 
 vi med vort naturlige øje jo kun kunne se udad og ikke kunne se os selv uden 
 ved at se i et spejl, saaledes er det ogsaa, naar  talen er om at se andres 
 og vore egne fejl. Andres fejl kunne vi saa let se, men vi kunne ikke se 
 indad i os selv uden ved hjælp af et spejl. Men vi have jo et saadant spejl, 
 hvori vi kunne se os selv med alle vore fejl klart og tydeligt. Og dette 
 spejl er Guds lov, dette klare blanke spejl, hvori vi se saa klart, hvad der 
 er Guds villie og lov for et menneskes liv. Ser du dig selv i dette spejl, 
 saa  skal du snart se "bjælken i dit eget øje", ja se, hvor meget der 
 mangler i dit eget liv af det, som Guds lov kræver af et menneskeliv. Ser du 
 dig hver dag i detet spejl, saa faar du saa travlt med at "drage bjælken ud 
 af dit øje", faar saa meget at gjøre med dig selv, saa at der bliver kun 
 lidt tid til at beskjæftige dig saameget med "skjæven i din broders øje".
 
 Men Herren dadler ikke, at vi ogsaa ville hjælpe vore brødre af med det, som 
 er galt go synd hos dem, naar du blot "først drager bjælken ud af dit eget 
 øje" -  saa maa gjerne "drage skjæven ud af din broders øje", siger han. Men 
 skal dette gjøres uden at dømme eller fordømme din broder, saa maa du lære 
 den kunst af din Frelser. Og da vil jeg raade dig: Gjør dig selv til et 
 spejl for Jesus. Lad ham staa for dig i hele hans skjønne barmhjertige maade 
 at behandle sine skrøbelige venner paa, fremfor alt i den barmhjertige 
 maade, hvorpaa han daglig behandler dig selv med alle dine skrøbeligheder - 
 lad ham staa saadan for dig, indtil dit hjerte bliver et spejl, hvori hans 
 barmhjertige sind spejler sig, saa kan du tage fat paa  skjæven i din 
 broders øje med den rette varsomme haand. Øjet maa jo behandles varsomt. 
 Amen!
 
 
 
 
 
  
            
             |