Fjordudsigt og naboer
Fra : Michael Jorgensen

Dato : 09-08-01 12:14

Hvad gør man når man har betalt for en vandudsigt, der derefter
forsvinder pga. birketræer der vokser op på naboens grund?

Naboens grund har en tinglysning der forhindrer byggeri, og er bevokset
af siv/rør. Men da der for nogle år siden blev etableret en kunstig sø
på grunden, og det opgravede materiale blev placeret ved siden af søen,
blev der jo pludselig grobund for andet end siv. Så nu vokser der en hel
skov af birketræer op dernede, alt imens naboen går og gnider sig i
hænderne fordi han forudser at vi en dag vil betale ham for at holde
denne (ikke-naturlige) trævækst nede. Han har talt om at sælge retten
til at holde væksten nede... Gnier!

Så vidt vi ved blev det opgravede materiale placeret ulovligt ved siden
af søen (skulle have været fjernet helt fra området), men da grunden har
skiftet ejer siden, kan man måske ikke gøre noget ved det, eller hvad?

Hegnsloven (og de 1.80 meter) gælder kun for hegn i skel, og altså ikke
for bevoksning inde på grunden.

Grunden der er tale om har ingen speciel status i matrikelregistret,
selvom det er forreste grund ned til stranden.

Kan nogen fortælle os hvad vi kan gøre?

Mvh,
Michael.

Fra : ab

Dato : 09-08-01 17:56

I kan ikke gøre andet end hvad der kan aftales med "forboen" i
mindelighed. At grunden pludselig bliver omdannet til kuperet
terrain
eller tilplantet med træer er der heller ikke noget at gøre
ved.

Hvis træerne pludselig bliver skåret ned kan det jo være svært
at bevise,
hvem der har gjort det.

- Noget andet er at man ikke uden videre kan påregne at en flad
mark
altid vil blive ved at se sådan ud. Føler I at I har købt
"Jeres udsigt"
har I nok gjort regning uden vært.

MVH ab

Michael Jorgensen <mike_joergensen@earthling.net> wrote in

Fra : Alladin

Dato : 10-08-01 08:58

Sådan en møg nabo.

Hvis du ikke kan nå en løsning med ham, så husk lige at klage over
ejendomsvurderingen, der kan være temmelig mange penge at spare pga. den
manglende udsigt. (lad være hvis du overvejer at sælge)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-01 21:52

Når han nu er så decideret ude på chikane og nævner pengeafpresning kan jeg
give et udemærket råd. Tag en sav og sav dem ned en mørk nat. Han lider
næppe under det, men får problemet med at bevise at netop i har gjort det. I
kan jo hævde at han selv må have gjort det for at lave en sag ud af det, da
han er småtosset (og det er han jo). Skulle det komme så vidt at i dømmes i
sagen, bliver bøden nok temmelig overkommelig. Men hvis situationen tager
sig sådan ud, at området iøvrigt er ved at gro til, og i blot vil klippe et
(grimt) hul til jeres udsigt, ville jeg lade være.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Borge

Dato : 12-08-01 01:15

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev

> Når han nu er så decideret ude på chikane og
> nævner pengeafpresning

Så ville jeg ikke have betænkeligheder ved at skyde ham lige på stedet -
måske pine ham langsomt ihjel på en eller anden måde.

> Tag en sav og sav dem ned en mørk nat. Han lider
> næppe under det

Næhhh, han skal lide på anden vis.

> kan jo hævde at han selv må have gjort det for at
> lave en sag ud af det

Ja, han gør alt for at få dig ned med nakken.

> da han er småtosset (og det er han jo).

Småtosset? Han er skingrende gal.

> Skulle det komme så vidt at i dømmes i sagen,
> bliver bøden nok temmelig overkommelig.

Tænk slet ikke så langt - i mange tilfælde betaler selvtægt sig faktisk.

> Men hvis situationen tager sig sådan ud, at
> området iøvrigt er ved at gro til, og i blot vil
> klippe et (grimt) hul til jeres udsigt, ville jeg
> lade være.

Hvis den udsigt, som man har betalt for i dyre domme, er ved at gro til på
grund af en tåbelig nabo - så er man nødt til at gøre noget ved det. Hvis
man ikke kan snakke almindeligt med ham, er man nødt til at tage grovere
metoder i brug - og eventuelt bruge min første metode, som har fungeret med
stor succes.

Jeg har naturligvis ikke slået nogen ihjel, men jeg har tit tænkt tanken. I
øjeblikket har jeg en nabo (Knud) der breder sig. Han kan ikke forstå at de
små grå betonpæle i hjørnet er slelpælene, og han bygger bare halvtag efter
halvtag ind over min grund, og så skal jeg se på alt det skrammel han gemmer
på, gennem en utæt syrenhæk, som faktisk står på min grund. I et andet
naboskel har han sat kartofler som går langt ind på dennes grund, så nu er
vi nogle stykker der har lyst til at klunge ham op.

/borge

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 12-08-01 19:15

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Når han nu er så decideret ude på chikane og nævner pengeafpresning kan jeg
> give et udemærket råd. Tag en sav og sav dem ned en mørk nat.

Glimrende råd...
Så kan man selv vågne spændt hver morgen, for at se om naboen mon har
hævnet sig i nattens løb.

Fri os for selvtægt, og brug de love og regler der er.
Og hvis ingen love forbyder træerne på naboens grund, så har han ret til
at have sine træer.

En enkelt lov-paragraf der kunne komme på tale er
Naturbeskyttelsesloven, som svjh forbyder ændringer i terræn og
beplantning indenfor søbeskyttelsesgrænsen (300m?). Hvis træerne er
selvsåede er der ikke noget at komme efter, men hvis de skyldes de
terræn-ændringer, der blev foretaget i sin tid (og hvis der ikke er
givet dispensation), kan disse terrænændringer kræves ført tilbage til
det oprindelige, sandsynligvis uagtet at ejendommen har skiftet hænder i
mellemtiden.

--Johan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-01 23:33

> [...]
> givet dispensation), kan disse terrænændringer kræves ført tilbage til
> det oprindelige, sandsynligvis uagtet at ejendommen har skiftet hænder i

Jo det er måske en vej at gå, hvis man ellers synes at et fjols er så fin en
behandling værd. Den søde tanke kunne så være at han kommer til at ligge på
knæ og skovle mudder op. Om man vil starte en krig, må jo vurderes ud fra
hvad sagen er værd, og hvor godt man er rustet til en rask lille krig. Men
at tale om at slå ihjel, som det blev nævnt i et andet indlæg, er vist ikke
rigtigt at nævne i denne sammenhæng.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 13-08-01 01:46

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> [...]
> knæ og skovle mudder op. Om man vil starte en krig, må jo vurderes ud fra
> hvad sagen er værd, og hvor godt man er rustet til en rask lille krig.

En "nabo-krig" som bygger på selvjustits "is just not an option"!

1. Tal med naboen om problemet og forklar hvad der generer.
Hvis det ikke giver det ønskede resultat, bør man
2. Overveje om man vil acceptere situationen som den er, for
"nabo-fredens" skyld. Ellers kan man
3. Undersøg om naboen overhovedet har gjort noget ulovligt.
Hvis han ikke har gjort noget ulovligt, må man affinde sig med tingenes
tilstand, ellers kan man
4. Forfølge sagen retsligt. Hvis naboen informeres herom, kan det være
han bliver mere medgørlig.

Forøvrigt bør man huske, at tingene kun præsenteres fra den enes side
her på usenet.

--Johan

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-08-01 08:55

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Når han nu er så decideret ude på chikane og nævner pengeafpresning kan jeg
> give et udemærket råd. Tag en sav og sav dem ned en mørk nat. Han lider

Ja undskyld jeg nævner det men du er da vist ikke en af de skarpeste
knive i skuffen hva?

Til original poster:

Snak med naboen om det ellers bliver det bare til mere ballade end I er
tjent med.
At begynde en nabokrig er helt ærligt begyndelsen til en tvivlsom titel
som landsbytosse.
Det er da forståeligt at I er kede af at udsigten forsvinder men der er
ikke noget der hedder at man sælger en udsigt.
Specielt ikke hvis den går igennem en anden mands have.

Mvh
Roberto (håber I finder ud af det uden for mange barnlige tiltag).

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-08-01 06:59

Roberto Saldo wrote:

> [...]
>
> Mvh
> Roberto (håber I finder ud af det uden for mange barnlige tiltag).

Hvortil P.R.S. svarer pr email:

> Jeg vil naturligvis ikke svare offentligt på sådan en udtalelse. Min

Hvorfor ikke?
Svaret tåler da sagtens dagens lys.

> intelligens fejler ikke noget, men hvis du kan nævne noget i mit brev der
> antyder dette ville jeg da gerne høre nærmere. For en anden gangs skyld skal

Du opfordrer til selvtægt og nabokrig, det er ikke det mest brilliante i
min regnebog.
Undskyld hvis det sårede dig mere end godt er.
Jeg synes ikke man skal finde sig i hvad som helst, men heller ikke
forfalde til gement hærværk.

> du nok ikke komme med sådanne 'pænt indpakkede' tilsvininger af andre, med
> mindre der er belæg for det.

Det er ikke høfligt at svare 'privat' når indlægget er offentligt.

Mvh
Roberto

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-08-01 00:00

Vedrørende min nabokrig med Roberto:

Det må være mindre pænt at offentliggøre det jeg skriver til dig privat. Jeg
mener klart du bryder de regler der gælder for nyhedsgrupper. Og her kunne
krigen så gå videre, hvis jeg fandt dig egnet til straf.

I stedet har du sikret dig at jeg aldrig mere kommenterer noget fra din
hånd, så gør dig ikke al for megen ulejlighed med at svare på dette, da jeg
ikke læser det.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen