/ Forside / Interesser / Fritid / Musik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Musik
#NavnPoint
Nordsted1 29914
ans 21076
dova 20615
Klaudi 18463
Kazistuta 18027
3773 17729
boibbo 13999
o.v.n. 13226
refi 11088
10  tedd 8824
Stafetten: Cromatisk mundharmonika
Fra : Martin Bak


Dato : 06-01-11 21:36

Til min 40 års fødselsdag, som ligger mere end 6 år tilbage, ønskede jeg
mig - og fik - en cromatisk harpe.

Jeg har altid med fornøjelse og en vis overbevisning spillet på bluesharpe,
men den cromatiske har altid draget mig, og oh hvor ville jeg gerne mestre
det instrument.

Nu har jeg (efter 6 år!) taget mig sammen til at fordybe mig i teknikker,
men det ER altså herresvært.

Giv mig lidt inspiration, -lad os høre virtuoserne rulle sig ud

Jeg fandt et lille klip med Stevie Wonder. Hvem ville ikke gerne kunne
spille sådan. Læg også lige mærke til at denne lille simple video har været
vist over 3,5 mio gange!

http://www.youtube.com/watch?v=1vxVyaYuGYE

--
Martin
http://www.martinbak.dk



 
 
Max (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 06-01-11 21:47

Hej Martin

> Jeg har altid med fornøjelse og en vis overbevisning spillet på
> bluesharpe, men den cromatiske har altid draget mig, og oh hvor ville
> jeg gerne mestre det instrument.

Du bliver nødt til at fortælle lidt mere, jeg har ingen anelse om
hvad du snakker om, er en mundharpe mere end en mundharpe ?
Hvordan høre man forskel ? Og hvad er den tekniske forskel ?

Fortæl, fortæl, vi kan høre på dig i timevis.

--
Mvh
Max



Allan Krautwald (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Allan Krautwald


Dato : 06-01-11 21:56


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4d262a61$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Du bliver nødt til at fortælle lidt mere, jeg har ingen anelse om
> hvad du snakker om, er en mundharpe mere end en mundharpe ?
> Hvordan høre man forskel ? Og hvad er den tekniske forskel ?
>
> Fortæl, fortæl, vi kan høre på dig i timevis.
>
> --

ja der stod jeg sgu også pludselig af



Martin Bak (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 06-01-11 22:05


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4d262a61$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Martin
>
>> Jeg har altid med fornøjelse og en vis overbevisning spillet på
>> bluesharpe, men den cromatiske har altid draget mig, og oh hvor ville
>> jeg gerne mestre det instrument.
>
> Du bliver nødt til at fortælle lidt mere, jeg har ingen anelse om
> hvad du snakker om, er en mundharpe mere end en mundharpe ?
> Hvordan høre man forskel ? Og hvad er den tekniske forskel ?
>
>
Overraskende. Men for at tage det sidste først:
En almindelig bluesharpe, som f.eks. Dylan bruger, er en lille handy sag der
er indrettet så den har lige de toner i en skala der er mest anvendte i
blues og rock-sammenhænge. Der er således mange toner og halvtoner den ikke
kan frembringe. Derfor er det, at man når man spiller bluesharpe gerne har
et mindre arsenal af harper, for at kunne finde en med en skala der passer
til det meste.

Den cromatiske er helt anderledes. Den er, ja -cromatisk. Det vil sige at
den er opbygget så den har alle hel- og halvtoner. I praksis har den så en
knap på siden, der flytter en plade så luften passerer enten den øvre eller
den nedre række af huller, og det giver adgang til at lave nogle slides og
bendings som ikke kan lade sig gøre på en bluesharpe, der jo er låst i en
bestemt skala.

Hvordan hører man forskel? Æh.. Enten ved at man straks kan høre det. Eller
hvis man ikke har forudsætninger for det, så måske ved at spillet er
betydeligt mere avanceret og melodisk afstemt når det er en cromatisk harpe
der trakteres.

--
Martin
http://www.martinbak.dk



Allan Krautwald (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Allan Krautwald


Dato : 06-01-11 22:26


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:4d262e31$0$23762$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>>
> Overraskende. Men for at tage det sidste først:
> En almindelig bluesharpe, som f.eks. Dylan bruger, er en lille handy sag
> der er indrettet så den har lige de toner i en skala der er mest anvendte
> i blues og rock-sammenhænge. Der er således mange toner og halvtoner den
> ikke kan frembringe. Derfor er det, at man når man spiller bluesharpe
> gerne har et mindre arsenal af harper, for at kunne finde en med en skala
> der passer til det meste.
>
> Den cromatiske er helt anderledes. Den er, ja -cromatisk. Det vil sige at
> den er opbygget så den har alle hel- og halvtoner. I praksis har den så en
> knap på siden, der flytter en plade så luften passerer enten den øvre
> eller den nedre række af huller, og det giver adgang til at lave nogle
> slides og bendings som ikke kan lade sig gøre på en bluesharpe, der jo er
> låst i en bestemt skala.
>
> Hvordan hører man forskel? Æh.. Enten ved at man straks kan høre det.
> Eller hvis man ikke har forudsætninger for det, så måske ved at spillet er
> betydeligt mere avanceret og melodisk afstemt når det er en cromatisk
> harpe der trakteres.
>

Ja det var da en god og forståelig forklaring
Er det så sådan en legenden Toots Thielemann spiller på?



Martin Bak (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 06-01-11 22:30


"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse
news:4d263369$0$36581$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
> news:4d262e31$0$23762$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>
>>>
>> Overraskende. Men for at tage det sidste først:
>> En almindelig bluesharpe, som f.eks. Dylan bruger, er en lille handy sag
>> der er indrettet så den har lige de toner i en skala der er mest anvendte
>> i blues og rock-sammenhænge. Der er således mange toner og halvtoner den
>> ikke kan frembringe. Derfor er det, at man når man spiller bluesharpe
>> gerne har et mindre arsenal af harper, for at kunne finde en med en skala
>> der passer til det meste.
>>
>> Den cromatiske er helt anderledes. Den er, ja -cromatisk. Det vil sige at
>> den er opbygget så den har alle hel- og halvtoner. I praksis har den så
>> en knap på siden, der flytter en plade så luften passerer enten den øvre
>> eller den nedre række af huller, og det giver adgang til at lave nogle
>> slides og bendings som ikke kan lade sig gøre på en bluesharpe, der jo er
>> låst i en bestemt skala.
>>
>> Hvordan hører man forskel? Æh.. Enten ved at man straks kan høre det.
>> Eller hvis man ikke har forudsætninger for det, så måske ved at spillet
>> er betydeligt mere avanceret og melodisk afstemt når det er en cromatisk
>> harpe der trakteres.
>>
>
> Ja det var da en god og forståelig forklaring
> Er det så sådan en legenden Toots Thielemann spiller på?
>
Ja, han er en mester på det instrument

--
Martin
http://www.martinbak.dk



Allan Krautwald (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Allan Krautwald


Dato : 06-01-11 23:00


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:4d263426$0$23755$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>
> Ja, han er en mester på det instrument
>
> --

Ja for pokker...kan huske at han altid kunne mig til at lytte, når han var
på TV, selvom det lå langt fra det musik, jeg normalt lyttede til. Se det er
en virkelig mester med kvalitet



Max (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 06-01-11 22:26

Hej Martin

Så blev man da så meget klogere idag, jeg troede at
en mundharpe var en mundharpe, og forskellene kun
lå i hvor store de var. Men jeg husker faktisk godt en
skolekammerat jeg havde, han havde sådan en mund-
harpe med den der regulering på.

Takker for info, så må jeg tænke mig om og se om jeg
kender noget musik der kan være med sådan en. En af
dem jeg først tænkte på var jo Toots, men han er taget.

--
Mvh
Max



Åge Halldorsson (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 06-01-11 21:50


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:4d26278d$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...

> Giv mig lidt inspiration, -lad os høre virtuoserne rulle sig ud

Indenfor det sidste år har Tyskland fået en særdeles populær musiker
indenfor mundharpe-rister.
Det er selvfølgelig hitliste-stormeren Michael Hirte.
http://www.youtube.com/watch?v=axOz1tW3aUY

Lad os også lige tage en smutter til Østrig og høre............
"Mundharpe-kvartet Østrig": http://www.youtube.com/watch?v=X9D5Yt0hYII

Hilsen Åge


Rasmus Jensen (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Rasmus Jensen


Dato : 06-01-11 21:51

Martin Bak wrote:
>
> Jeg fandt et lille klip med Stevie Wonder. Hvem ville ikke gerne kunne
> spille sådan. Læg også lige mærke til at denne lille simple video har
> været vist over 3,5 mio gange!
>
> http://www.youtube.com/watch?v=1vxVyaYuGYE

der er da meget mere cromatisk mundharpe spil i denne her:
http://www.youtube.com/watch?v=b2WzocbSd2w&feature=related
go fornøjelse... det lyder fedt...

mvh
Rasmus



Ukendt (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-01-11 22:16

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in
news:4d26278d$0$23756$14726298@news.sunsite.dk:

> Til min 40 års fødselsdag, som ligger mere end 6 år tilbage, ønskede
> jeg mig - og fik - en cromatisk harpe.
>
> Jeg har altid med fornøjelse og en vis overbevisning spillet på
> bluesharpe, men den cromatiske har altid draget mig, og oh hvor ville
> jeg gerne mestre det instrument.
>
> Nu har jeg (efter 6 år!) taget mig sammen til at fordybe mig i
> teknikker, men det ER altså herresvært.
>
> Giv mig lidt inspiration, -lad os høre virtuoserne rulle sig ud
>

I min optik mesteren over dem alle: Toots Thielemans

http://www.youtube.com/watch?v=yKnG_9q4crA

Her med Bluesette, også kendt som "bedårende sommarvals"

Venligst
Lars

Ukendt (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-01-11 22:38

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in
news:4d26278d$0$23756$14726298@news.sunsite.dk:

> Til min 40 års fødselsdag, som ligger mere end 6 år tilbage, ønskede
> jeg mig - og fik - en cromatisk harpe.
>
> Jeg har altid med fornøjelse og en vis overbevisning spillet på
> bluesharpe, men den cromatiske har altid draget mig, og oh hvor ville
> jeg gerne mestre det instrument.
>
> Nu har jeg (efter 6 år!) taget mig sammen til at fordybe mig i
> teknikker, men det ER altså herresvært.
>

Jamen tak for en anledning til igen at fortabe sig i "Røret", hvor jeg
fandt (og faldt for) denne trio:

http://www.youtube.com/watch?v=JX7zWSp2UFI&feature=related

Venligst
Lars

Martin Bak (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 07-01-11 23:07


"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i en meddelelse
news:moGdnXs0s4qHq7vQnZ2dnUVZ8nCdnZ2d@giganews.com...
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in
> news:4d26278d$0$23756$14726298@news.sunsite.dk:
>
>> Til min 40 års fødselsdag, som ligger mere end 6 år tilbage, ønskede
>> jeg mig - og fik - en cromatisk harpe.
>>
>> Jeg har altid med fornøjelse og en vis overbevisning spillet på
>> bluesharpe, men den cromatiske har altid draget mig, og oh hvor ville
>> jeg gerne mestre det instrument.
>>
>> Nu har jeg (efter 6 år!) taget mig sammen til at fordybe mig i
>> teknikker, men det ER altså herresvært.
>>
>
> Jamen tak for en anledning til igen at fortabe sig i "Røret", hvor jeg
> fandt (og faldt for) denne trio:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=JX7zWSp2UFI&feature=related
>
>
Sikke et show off Gad vide hvor de har fået bygget de harper henne...

--
Martin
http://www.martinbak.dk



Max (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 06-01-11 22:43

Hej Martin

> Giv mig lidt inspiration, -lad os høre virtuoserne rulle sig ud


Det er ikke nemt, du har fundet et hul i min samling,
men her er dog to personer jeg har, og Wonder har
jeg naturligvis også.

BILLY JOEL AND TOOTS THIELEMANS -LEAVE A TENDER MOMENT ALONE
http://www.youtube.com/watch?v=1bAKX2DIooA

--
Mvh
Max



Ukendt (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-01-11 09:31

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4d26378b$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> BILLY JOEL AND TOOTS THIELEMANS -LEAVE A TENDER MOMENT ALONE
> http://www.youtube.com/watch?v=1bAKX2DIooA

Det var også den første jeg tænkte på da jeg så emnet. Bare et flot nummer.

/Alex



Henning (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 07-01-11 12:38

On 2011-01-06 22:43, Max wrote:
> Hej Martin
>
>> Giv mig lidt inspiration, -lad os høre virtuoserne rulle sig ud
>
> Det er ikke nemt, du har fundet et hul i min samling,
> men her er dog to personer jeg har, og Wonder har
> jeg naturligvis også.
>
> BILLY JOEL AND TOOTS THIELEMANS -LEAVE A TENDER MOMENT ALONE
> http://www.youtube.com/watch?v=1bAKX2DIooA
>

og hvad med "næsten danskeren" Oscar Lee
http://www.youtube.com/watch?v=ETSicGCce68

Max (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 07-01-11 13:00

Hej Henning

> og hvad med "næsten danskeren" Oscar Lee
> http://www.youtube.com/watch?v=ETSicGCce68

Spiller han ikke blues mundharmonika ?

--
Mvh
Max



Ukendt (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-01-11 15:40

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4d27005b$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Spiller han ikke blues mundharmonika ?

Jo, den er helt tydeligt diatonisk



Henning Jensen (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Henning Jensen


Dato : 07-01-11 15:57

Den 07-01-2011 15:40, Alex Linaa skrev:
> "Max"<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4d27005b$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Spiller han ikke blues mundharmonika ?
>
> Jo, den er helt tydeligt diatonisk
>

Bemærk venligst, at det er en anden Henning end mig.

Henning (Jensen).

Max (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 07-01-11 16:08

Hej Henning

> Bemærk venligst, at det er en anden Henning end mig.


Ja, du hedder jo Jensen.

--
Mvh
Max



Henning Jensen (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Henning Jensen


Dato : 07-01-11 16:38

Den 07-01-2011 16:08, Max skrev:

> Ja, du hedder jo Jensen.

Hr. Jensen, tak.

Jeg glemte et musikeksempel. Debussy's "Clair de Lune":

http://www.youtube.com/watch?v=mQZFPzxMfHs

Henning Jensen.

Max (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 07-01-11 16:52

Hej Henning

> Hr. Jensen, tak.


Da Jensen jo ikke er et navn, ja så må
det da være Hr. Henning :)

Og så kan du få et nummer med en navnebroder :)
Den hvide neger fra Holstebro.

Henning Stærk - Sweetheart
http://www.youtube.com/watch?v=y8LRBnr3f64

--
Mvh
Max



Henning Jensen (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Henning Jensen


Dato : 07-01-11 17:17

Den 07-01-2011 16:52, Max skrev:

> Og så kan du få et nummer med en navnebroder :)
> Den hvide neger fra Holstebro.
> Henning Stærk - Sweetheart
> http://www.youtube.com/watch?v=y8LRBnr3f64

Vi er åbenbart ikke kun repræsenteret i mange racer! Her er en anden
nationalitet.
Men jeg har ladet mig fortælle at vi bliver færre og færre. Selv min far
blev træt af navnet og skiftede til noget mere eksotisk.
Her er et nummer med Kris Jensen, som jeg stadig har nogle singler
stående af.
Men det er nok lidt langt ude, at jeg er i familie med ham.

http://www.youtube.com/watch?v=ljNeAHjRAHk&feature=related

Henning Jensen.

Max (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 07-01-11 17:34

Hej Henning Jensen

> Men jeg har ladet mig fortælle at vi bliver færre og færre. Selv min
> far blev træt af navnet og skiftede til noget mere eksotisk.

Ja, men vi behøver ikke være nervøse, med det nuværende tempo
går der vidst 1300 år før navnet er truet, og lur mig om det ikke bliver
moderne igen. Jeg er meget glad for mit, alle kan huske det og
man skal ikke stave det, men til gengæld tror de at jeg stammer :)

--
Mvh
Max Jens Jensen



Martin Bak (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 07-01-11 23:12


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4d2736be$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Henning
>
>> Hr. Jensen, tak.
>
>
> Da Jensen jo ikke er et navn, ja så må
> det da være Hr. Henning :)
>
> Og så kan du få et nummer med en navnebroder :)
> Den hvide neger fra Holstebro.
>
> Henning Stærk - Sweetheart
> http://www.youtube.com/watch?v=y8LRBnr3f64
>
>
Det er nu også en bluesharpe Jeg havde fornøjelsen af at opleve
Henning Stærk ved den lille Karlslunde Festival i sommers. Han var
forrygende god. Intet mindre.

--
Martin
http://www.martinbak.dk



Max (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 07-01-11 23:17

Hej Martin

> Det er nu også en bluesharpe Jeg havde fornøjelsen af at opleve
> Henning Stærk ved den lille Karlslunde Festival i sommers. Han var
> forrygende god. Intet mindre.

Ja, det er jeg klar over, fokus var nu også på navnet Henning og
ikke så meget på harpen :)

Jeps, Henning Stærk har altid formået at formidle god levende
musik ud over scenekanten, han er nok bedre live end på CD.

--
Mvh
Max



Martin Bak (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 07-01-11 23:52


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4d2790f2$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Martin
>
>> Det er nu også en bluesharpe Jeg havde fornøjelsen af at opleve
>> Henning Stærk ved den lille Karlslunde Festival i sommers. Han var
>> forrygende god. Intet mindre.
>
> Ja, det er jeg klar over, fokus var nu også på navnet Henning og
> ikke så meget på harpen :)
>
> Jeps, Henning Stærk har altid formået at formidle god levende
> musik ud over scenekanten, han er nok bedre live end på CD.
>
Måske var det Thorslunde.. Bliver lige i tvivl.

--
Martin
http://www.martinbak.dk



Henning (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 07-01-11 19:28

On 2011-01-07 13:00, Max wrote:
> Hej Henning
>
>> og hvad med "næsten danskeren" Oscar Lee
>> http://www.youtube.com/watch?v=ETSicGCce68
> Spiller han ikke blues mundharmonika ?
>

Avs, der udstillede jeg vist lige min uindskrænkede uvidenhed.

Har dømt mig selv et par timers lytning, så jeg forhåbentlig i fremtiden
vil være i stand til at udtale mig på et mere kvalificeret grundlag.

Max (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 07-01-11 19:43

Hej Henning

> Avs, der udstillede jeg vist lige min uindskrænkede uvidenhed.

Det gør vi jo alle engang imellem, jeg er faktisk heller ikke
istand til at høre hvilken type harmonika der spilles, og det
har jeg nu heller ikke nogen forhåbning om at lære. At jeg
tænkte tanken skyldes at jeg ved at Oscar Lee, som forøvrigt
er født i Danmark, producere blues mundharmonikaer under
navnet Oscar Lee.

--
Mvh
Max



Ukendt (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-01-11 19:51

"Henning" <noname@nohost.invalid> skrev i en meddelelse
news:4d275b2b$0$23764$14726298@news.sunsite.dk...

> Avs, der udstillede jeg vist lige min uindskrænkede uvidenhed.

Så slemt er det heller ikke. Lydene er jo de samme, og kun tonerne adskiller
de to typer.

> Har dømt mig selv et par timers lytning, så jeg forhåbentlig i fremtiden
> vil være i stand til at udtale mig på et mere kvalificeret grundlag.

Du kan se her hvordan de diatoniske harmonikaer er stemt:
http://www.leeoskar.com/images/majorsheet.jpg
De Chromatiske har alle toner.

Eller se forskellen her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_harmonica
http://en.wikipedia.org/wiki/Blues_harp

/Alex



Max (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 07-01-11 20:35

Hej Alex

> Så slemt er det heller ikke. Lydene er jo de samme, og kun tonerne
> adskiller de to typer.


Ja, det er skide uretfærdig, nogen kan både høre det og nogen kan
sågar spille på dem, og en anden der så gerne vil, kan bare ikke :)

--
Mvh
Max



Ukendt (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-01-11 20:40

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4d276afe$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ja, det er skide uretfærdig, nogen kan både høre det og nogen kan
> sågar spille på dem, og en anden der så gerne vil, kan bare ikke :)

Et citat fra Gummi Tarzan: "Alle vi små menneskebørn er gode til et eller
andet - det gælder bare om at finde ud af, hvad det er"

Det ville være dumt hvis alle kunne spille mundharmonika, og ingen kunne
installere en pc ;)



Max (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 07-01-11 21:06

Hej Alex

> Det ville være dumt hvis alle kunne spille mundharmonika, og ingen
> kunne installere en pc ;)

Du har naturligvis ret i den betragtning, mit ønsker er også kun at
man var i stand til selv at bestemme hvad det var man ville lære.

--
Mvh
Max



Ukendt (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-01-11 21:12

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4d277250$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Du har naturligvis ret i den betragtning, mit ønsker er også kun at
> man var i stand til selv at bestemme hvad det var man ville lære.

Du har ganske ret. Jeg kan ikke slå et søm i uden at bøje det, og det har
givet mange frustrationer at jeg bare ikke kan lære det. Men ok, der er nok
ikke så meget street credit i at slå søm i, som i at spille
sekstendedelstoner på en saxofon ;)



Max (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 07-01-11 21:24

Hej Alex

> Du har ganske ret. Jeg kan ikke slå et søm i uden at bøje det, og det
> har givet mange frustrationer at jeg bare ikke kan lære det. Men ok,
> der er nok ikke så meget street credit i at slå søm i, som i at spille
> sekstendedelstoner på en saxofon ;)

Ok, jeg er heldigvis vidst det man kalder praktisk begavet, men mine
boglige og kunstneriske evner lader meget tilbage at ønske :)

--
Mvh
Max



Ukendt (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-01-11 21:48

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4d277678$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ok, jeg er heldigvis vidst det man kalder praktisk begavet, men mine
> boglige og kunstneriske evner lader meget tilbage at ønske :)

Så du har tag over hovedet, mens jeg står og forsøger at reprarere et hul i
væggen med et bøjet søm og en saxofon



Hauge (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 07-01-11 21:51

Den 07-01-2011 21:47, Alex Linaa skrev:
> Så du har tag over hovedet, mens jeg står og forsøger at reprarere et hul i
> væggen med et bøjet søm og en saxofon

Men man må da tage (tyroler)hatten af for, at du da trods alt gør et
forsøg, omend værktøjet ikke er i orden

Mvh Hauge

Benny Mortensen (08-01-2011)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 08-01-11 16:05


"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i en meddelelse
news:4d2773a1$0$36562$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4d277250$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Du har naturligvis ret i den betragtning, mit ønsker er også kun at
>> man var i stand til selv at bestemme hvad det var man ville lære.
>
> Du har ganske ret. Jeg kan ikke slå et søm i uden at bøje det, og det har
> givet mange frustrationer at jeg bare ikke kan lære det. Men ok, der er
> nok ikke så meget street credit i at slå søm i, som i at spille
> sekstendedelstoner på en saxofon ;)
>

Arh, det ved jeg nu ikke... Min kone reparede engang magasinskuffen i vores
sovesofa.... Og det eneste hun sådan lige kunne finde, til at sætte den
sammen med var et søm... Men altså Sikken et søm... Hun er den eneste jeg
endnu har mødt, der har sat sådan en magasin skuffe sammen igen, med 7"
Søm.. Uden at sømmet kiggede frem, og uden at flække træet... Det afkræver
sgu respekt ))

M.V.H....Benny..



Martin Bak (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 07-01-11 23:13


"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i en meddelelse
news:4d276077$0$36563$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Henning" <noname@nohost.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4d275b2b$0$23764$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Avs, der udstillede jeg vist lige min uindskrænkede uvidenhed.
>
> Så slemt er det heller ikke. Lydene er jo de samme, og kun tonerne
> adskiller de to typer.
>
>> Har dømt mig selv et par timers lytning, så jeg forhåbentlig i fremtiden
>> vil være i stand til at udtale mig på et mere kvalificeret grundlag.
>
> Du kan se her hvordan de diatoniske harmonikaer er stemt:
> http://www.leeoskar.com/images/majorsheet.jpg
> De Chromatiske har alle toner.
>
> Eller se forskellen her:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_harmonica
>
Dét link, kunne have ledt til lidt flere forslag her i tråden, men nu kan
jeg jo finde dem selv Tak!

--
Martin
http://www.martinbak.dk



P.Petersen (06-01-2011)
Kommentar
Fra : P.Petersen


Dato : 06-01-11 22:51


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:4d26278d$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...
> Til min 40 års fødselsdag, som ligger mere end 6 år tilbage, ønskede jeg
> mig - og fik - en cromatisk harpe.
>
> Jeg har altid med fornøjelse og en vis overbevisning spillet på
> bluesharpe, men den cromatiske har altid draget mig, og oh hvor ville jeg
> gerne mestre det instrument.
> --
> Martin
> http://www.martinbak.dk

Hej.
Her en klassikker udført af 2 virtuoser.
http://www.youtube.com/watch?v=bI6wZNBLOY0&feature=related
Med venlig hilsen
Pelle


Martin Bak (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 07-01-11 23:10


"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse
news:4d263927$0$23763$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> news:4d26278d$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...
>> Til min 40 års fødselsdag, som ligger mere end 6 år tilbage, ønskede jeg
>> mig - og fik - en cromatisk harpe.
>>
>> Jeg har altid med fornøjelse og en vis overbevisning spillet på
>> bluesharpe, men den cromatiske har altid draget mig, og oh hvor ville jeg
>> gerne mestre det instrument.
>> --
>> Martin
>> http://www.martinbak.dk
>
> Hej.
> Her en klassikker udført af 2 virtuoser.
> http://www.youtube.com/watch?v=bI6wZNBLOY0&feature=related
> Med venlig hilsen
>
Adler! Det er jo the real thing. Den får du stafetten for.

--
Martin
http://www.martinbak.dk



P.Petersen (08-01-2011)
Kommentar
Fra : P.Petersen


Dato : 08-01-11 01:03


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:4d278ee8$0$23759$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:4d263927$0$23763$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4d26278d$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Til min 40 års fødselsdag, som ligger mere end 6 år tilbage, ønskede jeg
>>> mig - og fik - en cromatisk harpe.
>> Hej.
>> Her en klassikker udført af 2 virtuoser.
>> http://www.youtube.com/watch?v=bI6wZNBLOY0&feature=related
>> Med venlig hilsen
>>
> Adler! Det er jo the real thing. Den får du stafetten for.
>
> --
> Martin
> http://www.martinbak.dk

Oh my god Martin.
Tak.
Er vist lidt ufortjent. Har set en masse gode indlæg i denne tråd.
Men finder lige på noget.

Med venlig hilsen
Pelle


Henning (08-01-2011)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 08-01-11 03:40

On 2011-01-07 23:09, Martin Bak wrote:
> "P.Petersen"<psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:4d263927$0$23763$14726298@news.sunsite.dk...
>> "Martin Bak"<fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4d26278d$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Til min 40 års fødselsdag, som ligger mere end 6 år tilbage, ønskede jeg
>>> mig - og fik - en cromatisk harpe.
>>>
>>> Jeg har altid med fornøjelse og en vis overbevisning spillet på
>>> bluesharpe, men den cromatiske har altid draget mig, og oh hvor ville jeg
>>> gerne mestre det instrument.
>>> --
>>> Martin
>>> http://www.martinbak.dk
>> Hej.
>> Her en klassikker udført af 2 virtuoser.
>> http://www.youtube.com/watch?v=bI6wZNBLOY0&feature=related
>> Med venlig hilsen
>>
> Adler! Det er jo the real thing. Den får du stafetten for.
>

Og med fare for endnu engang at have taget fuldstændig fejl, fik jeg
faktisk et voldsomt flashback til min fars gamle lakplader med Adler, da
jeg var inde og høre Paco de Lucia. Harmonikaspilleren, hvis navn jeg
ikke lige kan komme på (too tired for Google), synes jeg på mange måder
havde den samme "tone". I forbindelse med flamenco var det efter min
subjektive mening ren synergi.

Ukendt (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-01-11 23:19

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:4d26278d$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...

> Giv mig lidt inspiration, -lad os høre virtuoserne rulle sig ud

Hvad med en cromatisk og en diatonisk sammen?

http://www.youtube.com/watch?v=8qS5miR0JAs

/Alex



Martin Bak (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 06-01-11 23:28


"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i en meddelelse
news:4d263fc2$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
> news:4d26278d$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Giv mig lidt inspiration, -lad os høre virtuoserne rulle sig ud
>
> Hvad med en cromatisk og en diatonisk sammen?
>
> http://www.youtube.com/watch?v=8qS5miR0JAs
>
>
Jesus! Jeg har spillet med stativ. Har aldrig set eller hørt nogen der kunne
frembringe noget der var værd at høre på på den måde. Jeg kunne heller ikke
selv. Det er ganske enkelt imponerende!

--
Martin
http://www.martinbak.dk



Ukendt (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-01-11 09:33

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:4d2641d2$0$23761$14726298@news.sunsite.dk...

> Jesus! Jeg har spillet med stativ. Har aldrig set eller hørt nogen der
> kunne frembringe noget der var værd at høre på på den måde. Jeg kunne
> heller ikke selv. Det er ganske enkelt imponerende!

Ja, det er vildt imponerende.
Jeg har også prøvet med stativ, og fik aldrig frembragt endet end en klon
mellem Bob Dylan og Neil Young, hvilket godt nok ikke er noget at stræbe
efter ;)

/Alex



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409079
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste