lupini
Fra : Hanne Tornøe

Dato : 08-08-01 07:44

Lupini købte jeg i Italien, af den tro, at det var en slags tørrede
hestebønner. Udseendet var ca. som fave, som jeg imidlertid ikke så - men
smagen var så bitter, at de var uspiselige, selvom jeg fulgte
tilberedningsanvisningen meget nøje. Men nogen må jo spise dem, da de lå i
supermarkedets afdeling for tørrede bønner. Nu er jeg blevet lidt nysgerrig
.. Det skal siges at jeg har forsøgt at finde noget om dem i mine danske
italienske kogebøger, og div. italienske. Er der en italiener eller
tilsvarende kyndig person tilstede i nyhedsgruppenm, som vil afklare
mysteriet? Jeg forestiller mig at det er en egnsret, som bliver tilberedt på
en helt speciel måde.
Jeg ville også gerne kende en måde at opbevare basilico på om vinteren.
Planterne visner, hvis jeg tager dem indendørs. Der er fine store blade nu,
også af "foglia di lattuga". Jeg har prøvet at fryse dem, men synes de
mister smagen. Sott`olio mugner - og basilicoeddike bruger man kun i
begrænset omfang.
Venlig hilsen Hanne T.

Fra : netman77

Dato : 09-08-01 09:06

"Hanne Tornøe" skrev d. 08-08-01 07:44 dette indlæg :
> [...]
> også af "foglia di lattuga". Jeg har prøvet at fryse dem, men synes de
> mister smagen. Sott`olio mugner - og basilicoeddike bruger man kun i

Hej Hanne

Lupini kender jeg intet til, men basilikum kan du opbevare på følgende
måde.

Hak basilikum fint eller stød den i en morter. Tilsæt olivenolie, cirka
1 spsk for hver 10 basilikumblade.
Kom det på små glas, og hæl lidt ekstra olivenolie ovenpå, så det
dækker. Sæt låg på.

Opbevares i køleskab, og kan holde sig til næste forår.

m.v.h. Jette M

http://www.kandu.dk/

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 09-08-01 11:46

Hanne Tornøe <hanne@tornoe.net> wrote in message
>Nu er jeg blevet lidt nysgerrig

Vi er to om det: vi har haft lupini tidl. i gruppen og for at citere mig
selv:
Vedr. "lupini" - jeg husker dem fra min ungdom... de blev solgt til byfester
på slik boderne, de var pakket i små plastic poser, gule bønner som ingen
børn med respekt for sig selv ville have - istedet for en E123-farvet
slikpind... Gad vide hvordan de smager.

>Jeg forestiller mig at det er en egnsret, som bliver tilberedt på
> en helt speciel måde.

Ja det tror jeg også; sikkert gammeldags, fra en tid, hvor man spiste også
parmesanskorper kogt i suppe, fordi der ikke var andet. Men jeg indrømmer at
jeg aldrig har set en bog med lupini som ingrediens!

> Jeg ville også gerne kende en måde at opbevare basilico på om vinteren.

Mugning fremkommer kun hvis de er våde: tag planten ind og lad den "tørre
af" 1 døgn, pluk bladende og læg dem i olivenolie.
De kan også fryses. Jeg har potter på altanen / vindueskarm og det går
fint...
(I Italien (om sommer) er der aldrig behov for "processing", forudsat at man
plukker om eftermiddagen når de er tørre... ))

En anden måde at gemme "duft af sommer" er at finthakke urterne og lave
tynde lag i sylteglas af salt+urter. Eller bland det hele sammen. Om vinter
kan man fiske op fra glasses den aromatiserede salt til pasta sauce,
gryderetter osv.
Fx salvie+rosmarin+timian; basilikum+origano; origano+timian; alt sammen...

Auguri!

Sandra

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 09-08-01 11:56

Jeg går ud fra at du kan læse italiensk - det håber jeg fordi jeg har pt
ikke tid til oversættelser:

Piatto rustico con lupini

Tempo: 120' + l'ammollo dei fagioli

Ingredienti: (dose per 6 persone)
nervetti g 400 - fagioli messicani, da ammollare e lessare, g 150 - lupini,
già ammollati, g 150 - cipolla g 60 - trito aromatico (prezzemolo,
dragoncello, menta, aneto) - limone - olio extravergine d'oliva - sale -
pepe

Conto calorie: kcal 484 (KJ 2025) a porzione

Lessate per un'ora e 40' i fagioli già ammollati; sbucciate i lupini.
Raccogliete i fagioli e i lupini in un'insalatiera, aggiungetevi i nervetti
ridotti a dadini, la cipolla tritata fine e condite il tutto con una
citronnette ottenuta frullando g 100 d'olio, succo di limone, sale, pepe e
mezzo cucchiaio di trito aromatico.

Vino consigliato:
bianco secco, leggermente aromatico Colline Novaresi bianco, Pomino bianco,
Contessa Entellina Chardonnay