|
| For livet , ikke for skolen Fra : Bo Warming |
Dato : 20-12-10 21:45 |
|
Hvis stenalderbørnene havde lytte til deres forældre,så havde vi
stadig befundet os i stenalderen. Arthur Christensen
Vi er alle genier,til vi fylder ti.Aldous Huxley.
The irritating thing about ungoverned children is that
they often make as orderly and valuable men and women as do the other
kind. Mark Twain
Hvad er den højere uddannelses opgave? At gøre en mand
til en maskine. Hvilke er de anvendte midler? Han lærer at finde sig i
at kede sig. Hvordan opnås det. Gennem begrebet pligt. Nietzsche
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold
in higher esteem those who think alike than those who think
differently. Nietzsche
Ved eksaminer får man folk til at slide, ligesom de sibiriske
hunde til at trække, ved at holde en fisk foran dem. Sådan bringes de
fleste nordboere til at studere.
Hvad er den højere uddannelses opgave? At gøre en mand til en
maskine. Hvilke er de anvendte midler? Han lærer at finde sig i at
kede sig.Nietzsche
Ensformig påvirkning er nødvendig a ved dannelsen af
vaner b ved indskærpelse af pligter, c ved grundlæggelse af
stemninger. Oscar Hansen
" Tåber og kloge folk er lige uskadelige. Kun
halvtåberne og de halvkloge, de er de farligste. Goethe
A child is not a vase to be filled , but a fire to be lit. Fr.
Rabelais
It is because of teachers that so little is learnt, and that
so badly. Nietzsche
Jeg er altid villig til at lære, selv om jeg ikke bryder mig
om at blive undervist. Winston Churchill
Jeg har den dybeste medlidenhed med den som kun har fantasi
til at stave et ord på een mådeMark Twain
Jeg tror, det er en kendsgerning, at hvad man ikke kan lære
hurtigt, kan man slet ikke lære. Cicero
Ingen prædiker bedre end myren , og den siger ikke noget. Benjamin
Franklin
Jeg begyndte ikke at lære noget, før jeg var færdig med mine
studier. Anatole France
Just as eating against ones will is injurious to health, so study
without a liking for it spoils the memory, and it retains nothing it
takes in. Leonardo Da Vinci
Den, som lever godt, prædiker godt, og jeg kender ingen anden
teologi.
Education is essentially a means of ruining exceptions in
favour of the rule. Culture is essentially a means of directing taste
against the exceptions in favour of the mediocre. Nietzsche
En lærd tosse er dummere end en uvidende tosse. Jean-Baptiste
Molière
Er noget menneske nogensinde nået til indre harmoni ved at
grunde over andres erfaringer? Norman Douglas
| |
Patruljen (20-12-2010)
| Kommentar Fra : Patruljen |
Dato : 20-12-10 14:13 |
|
On 20 Dec., 21:45, Bo Warming <b...@bwng.dk> wrote:
> Hvis stenalderb rnene havde lytte til deres for ldre,s havde vi
> stadig befundet os i stenalderen. Arthur Christensen
:)
Hurra for mønsterbrydere -
> Vi er alle genier,til vi fylder ti.Aldous Huxley.
> The irritating thing about ungoverned children is that
> they often make as orderly and valuable men and women as do the other
> kind. Mark Twain
> Hvad er den h jere uddannelses opgave? At g re en mand
> til en maskine. Hvilke er de anvendte midler? Han l rer at finde sig i
> at kede sig. Hvordan opn s det. Gennem begrebet pligt. Nietzsche
> The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold
> in higher esteem those who think alike than those who think
> differently. Nietzsche
> Ved eksaminer f r man folk til at slide, ligesom de sibiriske
> hunde til at tr kke, ved at holde en fisk foran dem. S dan bringes de
> fleste nordboere til at studere.
>
> Hvad er den h jere uddannelses opgave? At g re en mand til en
> maskine. Hvilke er de anvendte midler? Han l rer at finde sig i at
> kede sig.Nietzsche
> Ensformig p virkning er n dvendig a ved dannelsen af
> vaner b ved indsk rpelse af pligter, c ved grundl ggelse af
> stemninger. Oscar Hansen
> " T ber og kloge folk er lige uskadelige. Kun
> halvt berne og de halvkloge, de er de farligste. Goethe
> A child is not a vase to be filled , but a fire to be lit.. Fr.
> Rabelais
>
> It is because of teachers that so little is learnt, and that
> so badly. Nietzsche
> Jeg er altid villig til at l re, selv om jeg ikke bryder mig
> om at blive undervist. Winston Churchill
> Jeg har den dybeste medlidenhed med den som kun har fantasi
> til at stave et ord p een m deMark Twain
> Jeg tror, det er en kendsgerning, at hvad man ikke kan l re
> hurtigt, kan man slet ikke l re. Cicero
>
> Ingen pr diker bedre end myren , og den siger ikke noget. Benjamin
> Franklin
> Jeg begyndte ikke at l re noget, f r jeg var f rdig med mine
> studier. Anatole France
> Just as eating against ones will is injurious to health, so study
> without a liking for it spoils the memory, and it retains nothing it
> takes in. Leonardo Da Vinci
>
> Den, som lever godt, pr diker godt, og jeg kender ingen anden
> teologi.
> Education is essentially a means of ruining exceptions in
> favour of the rule. Culture is essentially a means of directing taste
> against the exceptions in favour of the mediocre. Nietzsche
> En l rd tosse er dummere end en uvidende tosse. Jean-Baptiste
> Moli re
> Er noget menneske nogensinde n et til indre harmoni ved at
> grunde over andres erfaringer? Norman Douglas
| |
Bo Warming (22-12-2010)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 22-12-10 09:39 |
|
On Mon, 20 Dec 2010 13:13:12 -0800 (PST), Patruljen
<Patruljen@yahoo.dk> wrote:
>On 20 Dec., 21:45, Bo Warming <b...@bwng.dk> wrote:
>> Hvis stenalderb rnene havde lytte til deres for ldre,s havde vi
>> stadig befundet os i stenalderen. Arthur Christensen
>
>:)
>
>Hurra for mønsterbrydere -
>
Men som jeg lige har trådstartet kan det gå lidt for hurtigt med
fornyelser når velmenere indoktrinerer umoden afghansk grinende
gravid madtyv-pige at hun skal opføre sig som om der ikke var
sharialov i landet -
- som om hun var københavner på SU
Nogle blir stenet fordi de lægger op til det
Her lægger ikke kun pigen men også danske velmenere op til det
Jeg var i Kabul i 2 år og så et trist mønster i at velmenere var
uelsket i Vesten og håbede med FN-penge at kunne købe sig kærlighed
hos Afghanistans fattige og blev naturligt forhadt af både fattig og
rig
FN kan ikke stikke en pind i en lort uden at ødelægge begge dele
Mønstre kan være så ulykkelige som Gazas selvhad.
Men bryd ikke mønster før du har noget bedre parat
| |
Bo Warming (23-12-2010)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 23-12-10 07:45 |
|
On Mon, 20 Dec 2010 13:13:12 -0800 (PST), Patruljen
<Patruljen@yahoo.dk> wrote:
>On 20 Dec., 21:45, Bo Warming <b...@bwng.dk> wrote:
>> Hvis stenalderb rnene havde lytte til deres for ldre,s havde vi
>> stadig befundet os i stenalderen. Arthur Christensen
>
>:)
>
>Hurra for mønsterbrydere -
>
Ja, her lidt om en jeg beundrer
Børnepsykiatriens redningskvinde
Maria Montesori fra Rom blev en ledende terapeut og læge for psykisk
syge børn, og gjorde sig bemærket ved overraskende gode resulater
Tilmed var hun god til at sætte ord på sine bondefornuftige ideer i
forlængelse af Rousseaus "Emile" om at opdragelse er om
minimal-indblanding og et godt eksempel og en sikker accept.
"The first idea that the child must acquire, in order to be actively
disciplined, is that of the difference between good and evil;and the
task of the educator lies in seeing that the child does not confound
good with immobility, and evil with activity ... our aim is to
discipline for activity, for work, for good; not for immobility, not
for passivity, not for obedience. Maria Montessori
Idag domineers den atypiske børne-uderfdeling af psykiatrien af
medicinalfabrikkernes effective propaganda for speed
=amfetamin=Ritalin til ADHD-børn. Autist og Aspergerbørn er også udsat
for en videnskabelig fuser.
Men i 80erne kom jeg en del på Montessori Seminariet for
børnehavepædagoger på Frederiksberg, og deres pædagogiske legetøj a la
Lego men til indlæring af langt flere typer intelligensfærdigheder var
imponerende og lederne ligeså - senere ensrettede BUPL seminarierne så
de er sørgelig ens og socialistiske.
| |
|
|