/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Envejsventil til kloak?
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 17-12-10 04:40

Som nævnt i andre tråde har vi i vores fritidshus problemer med
kloakvand der det sidste halve år 4 gange er blevet trykket op i vores
badekar, vandlåse der bliver pustet eller suget tomme etc. siden en
konvertering fra septic-tank til offentlig kloak for godt et år siden.

Jeg har orienteret kommunen løbende og blev i går ringet op af deres
mand som bl.a. nævnte at man for egen regning og risiko kan lade
montere en ventil i systemet som kun tillader passage den éne vej.

Kender nogen hér til omkostningerne forbundet med en sådan ventil?

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



 
 
Kim Christensen (16-12-2010)
Kommentar
Fra : Kim Christensen


Dato : 16-12-10 23:04

On 17 Dec., 04:39, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
> Som n vnt i andre tr de har vi i vores fritidshus problemer med
> kloakvand der det sidste halve r 4 gange er blevet trykket op i vores
> badekar, vandl se der bliver pustet eller suget tomme etc. siden en
> konvertering fra septic-tank til offentlig kloak for godt et r siden.
>
> Jeg har orienteret kommunen l bende og blev i g r ringet op af deres  
> mand som bl.a. n vnte at man for egen regning og risiko kan lade
> montere en ventil i systemet som kun tillader passage den ne vej.
>
> Kender nogen h r til omkostningerne forbundet med en s dan ventil?
>

Man kalder den også en højvandsspærre. Det betyder at når vandet
presses tilbage i din brønd spærrer den af så vandet ikke kan presses
længere ind, til gengæld kan du så heller ikke komme af med
spildevandet så længe den ventil spærrer.
Ventilen kan ikke umiddelbart hjælpe på problemet med vandlåse der
bliver suget ud.
Har du en samlebrønd på egen grund, med et rør derfra til offentlig
koak?

Før i tiden havde vi også problemer med at vand blev presset tilbage i
kloakken, men efter at kommunen fik renoveret den offentlige kloak
holdt det op. Det var før de skulle spare!
Vi havde også problemer med vandlåse der blev suget ud, men det blev
afhjulpet ved at vores lokale samlebrønd blev ført op til overfladen
med et jerndæksel som kan suge lidt luft ind om nødvendigt.

Hilsen Kim

Hans Paulin (6310) (17-12-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 17-12-10 10:22

Kim Christensen kom med denne ide:
> Man kalder den også en højvandsspærre.

Ok :)

> Det betyder at når vandet
> presses tilbage i din brønd spærrer den af så vandet ikke kan presses
> længere ind, til gengæld kan du så heller ikke komme af med
> spildevandet så længe den ventil spærrer.

Lyder ikke så godt hvis man lige tømmer badekarret for 150 l. vand så
:)

> Ventilen kan ikke umiddelbart hjælpe på problemet med vandlåse der
> bliver suget ud.

Ok

> Har du en samlebrønd på egen grund, med et rør derfra til offentlig
> koak?

Har haft en decideret samlebrønd, men nu har jeg 2 ledninger fra huset
(toilet samt alt andet) som mødes i en brønd som så går ud til en
offentlig kloak.

> Før i tiden havde vi også problemer med at vand blev presset tilbage i
> kloakken, men efter at kommunen fik renoveret den offentlige kloak
> holdt det op.

Den her kloak er ny-etableret i efteråret 2009.

> Det var før de skulle spare!
> Vi havde også problemer med vandlåse der blev suget ud, men det blev
> afhjulpet ved at vores lokale samlebrønd blev ført op til overfladen
> med et jerndæksel som kan suge lidt luft ind om nødvendigt.

Vores er ført op og jeg har prøvet at lægge noget under dækslet så den
ka få noget luft, men den fortsætter med at tømme vandlåse.

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Armand (28-02-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-02-11 15:29

Den 17-12-2010 10:22, Hans Paulin (6310) skrev:
> Kim Christensen kom med denne ide:
>> Man kalder den også en højvandsspærre.
>
> Ok :)
>
>> Det betyder at når vandet
>> presses tilbage i din brønd spærrer den af så vandet ikke kan presses
>> længere ind, til gengæld kan du så heller ikke komme af med
>> spildevandet så længe den ventil spærrer.
>
> Lyder ikke så godt hvis man lige tømmer badekarret for 150 l. vand så :)
>
På den anden side, så vil du heller ikke få noget ud af at trække
proppen i karret hvis der står højt vand i systemet!

>> Før i tiden havde vi også problemer med at vand blev presset tilbage i
>> kloakken, men efter at kommunen fik renoveret den offentlige kloak
>> holdt det op.
>
> Den her kloak er ny-etableret i efteråret 2009.
>
>> Det var før de skulle spare!
>> Vi havde også problemer med vandlåse der blev suget ud, men det blev
>> afhjulpet ved at vores lokale samlebrønd blev ført op til overfladen
>> med et jerndæksel som kan suge lidt luft ind om nødvendigt.
>
I etagebyggeri er afløbsrøret ført videre op forbi øverste lejlighed og
til udluftning på taget, netop for at skyllen fra toilet eller badekar
ikke skal kunne suge vandlåse tomme på vej ned igennem faldstammen.

> Vores er ført op og jeg har prøvet at lægge noget under dækslet så den
> ka få noget luft, men den fortsætter med at tømme vandlåse.
>
I mine øren, lyder det mest som meget snævre sfløbsrør: Ved ordentlige
dimensioner løber vandet nederst i kloaken og trækker således ikke vacuum.

Hvor gammel er udførelsen?
Det kunne være rart at få et kloak-kamera igennem systemet for at se om
der måske er fejl i det gjorte arbejde :-/

--
Armand.


Hans Paulin (6310) (28-02-2011)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 28-02-11 23:51

Den 28-02-2011, skrev Armand:
> Hvor gammel er udførelsen?

Som sagt:

" > Den her kloak er ny-etableret i efteråret 2009."

> Det kunne være rart at få et kloak-kamera igennem systemet for at se om der
> måske er fejl i det gjorte arbejde :-/

Dét har der været; ingen fejl.

Nu er det så 2 mdr. siden jeg skrev indlægget; i mellemtiden har man
kigget på loggen fra pumpestationenerne før og efter vores hus; omkring
tidspunktet hvor det gik galt pumpede stationen før os på livet løs
samtidig med at stationen efter os stod stille...

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



JKN (17-12-2010)
Kommentar
Fra : JKN


Dato : 17-12-10 12:11

On 17-12-2010 04:39, Hans Paulin (6310) wrote:
> Som nævnt i andre tråde har vi i vores fritidshus problemer med
> kloakvand der det sidste halve år 4 gange er blevet trykket op i vores
> badekar, vandlåse der bliver pustet eller suget tomme etc. siden en
> konvertering fra septic-tank til offentlig kloak for godt et år siden.
>
> Jeg har orienteret kommunen løbende og blev i går ringet op af deres
> mand som bl.a. nævnte at man for egen regning og risiko kan lade montere
> en ventil i systemet som kun tillader passage den éne vej.
>
> Kender nogen hér til omkostningerne forbundet med en sådan ventil?
>

Manden der ringede dig op snakkede enten om en klapventil til dit
afløbsrør ud i kommunens afløbssystem, eller om en vacuumventil som
forhindrer dit problem med vandlåsene..
Sådan en her
http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-PP-Afloebsroer-Fittings-Graa-Afloebsroer--Durgo-Vacuum-ventil-50-183035.html
..
Du skal nok have lov ved teknisk forbandelse hvis du vil montere sådan
en, ellers skal der føres udluftning til det åbne over tag.
MVH
Jacob

Hans Paulin (6310) (17-12-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 17-12-10 13:03

JKN tastede følgende:
> Manden der ringede dig op snakkede enten om en klapventil til dit afløbsrør
> ud i kommunens afløbssystem, eller om en vacuumventil som forhindrer dit
> problem med vandlåsene..
> Sådan en her
> http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-PP-Afloebsroer-Fittings-Graa-Afloebsroer--Durgo-Vacuum-ventil-50-183035.html
> .
> Du skal nok have lov ved teknisk forbandelse hvis du vil montere sådan en,
> ellers skal der føres udluftning til det åbne over tag.

Den er da i det mindste til at betale sig fra :)

Tak for input! :)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Hans Paulin (6310) (17-12-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 17-12-10 13:09

JKN har bragt dette til verden:
> Sådan en her
> http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-PP-Afloebsroer-Fittings-Graa-Afloebsroer--Durgo-Vacuum-ventil-50-183035.html

Ved du hvordan den sættes fast?

Er det kun en kloakmester der må dét? (hvis det i givet fald er dén jeg
skal ha')

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



JKN (17-12-2010)
Kommentar
Fra : JKN


Dato : 17-12-10 14:04

On 17-12-2010 13:08, Hans Paulin (6310) wrote:
> JKN har bragt dette til verden:
>> Sådan en her
>> http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-PP-Afloebsroer-Fittings-Graa-Afloebsroer--Durgo-Vacuum-ventil-50-183035.html
>>
>
> Ved du hvordan den sættes fast?
>
> Er det kun en kloakmester der må dét? (hvis det i givet fald er dén jeg
> skal ha')
>

Udluftningsledningen dimensioneres ud fra de forudsatte
spildevandsstrømme i SBI anvisning 185 "afløbsinstallationer" og DS432.
Rent konkret skal den sidde over det øverste tapsted og sidst på
strengen. I min kommune tillader de ikke udluftningsventiler, kun
udluftning over tag. Men hør en kloakmester ad, så har du garanti på
arbejdet og en person at kigge i øjnene hvis der er tvivl om noget.
MVH
jacob

Hans Paulin (6310) (17-12-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 17-12-10 14:12

JKN har bragt dette til os:
> Rent konkret skal den sidde over det øverste tapsted og sidst på strengen. I
> min kommune tillader de ikke udluftningsventiler,

Ok :/

> kun udluftning over tag.
> Men hør en kloakmester ad, så har du garanti på arbejdet og en person at
> kigge i øjnene hvis der er tvivl om noget.

Klart! :)

Tak! :)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Hans Paulin (6310) (17-12-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 17-12-10 14:14

JKN udtrykte præcist:
> I min kommune tillader de ikke udluftningsventiler, kun udluftning over tag.

Skal det forstås som et (højt) rør der lufter samlebrønden ud?

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



JKN (17-12-2010)
Kommentar
Fra : JKN


Dato : 17-12-10 14:29

On 17-12-2010 14:14, Hans Paulin (6310) wrote:
> JKN udtrykte præcist:
>> I min kommune tillader de ikke udluftningsventiler, kun udluftning
>> over tag.
>
> Skal det forstås som et (højt) rør der lufter samlebrønden ud?
>
Ja. Snippet fra min lærebog:
http://img151.imageshack.us/i/udklip.png/

Hans Paulin (6310) (17-12-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 17-12-10 14:34

JKN:
> Ja.

Ok tak! :)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Ivan (20-12-2010)
Kommentar
Fra : Ivan


Dato : 20-12-10 10:23

> Ja. Snippet fra min lærebog:
> http://img151.imageshack.us/i/udklip.png/

Hvilken lærebog er det?
Der står at der er et separartsystem, det er da ikke helt rigtingt. Tagvand
løber jo ind i huset og bliver blandet med spildevand. Hvad sker der med
snavs fra tag, det kommer ind i og laver en prop.


S.B. (20-12-2010)
Kommentar
Fra : S.B.


Dato : 20-12-10 17:36


"Ivan" <dur@ikke.tilnoget> skrev i en meddelelse
news:4d0f2082$0$23762$14726298@news.sunsite.dk...
>> Ja. Snippet fra min lærebog:
>> http://img151.imageshack.us/i/udklip.png/
>
> Hvilken lærebog er det?
> Der står at der er et separartsystem, det er da ikke helt rigtingt.
> Tagvand
> løber jo ind i huset og bliver blandet med spildevand. Hvad sker der med
> snavs fra tag, det kommer ind i og laver en prop.
>
Bliver vel fanget i sandfangsbrønden, burde sidde en ved hvert tagnedløb



S.B. (18-12-2010)
Kommentar
Fra : S.B.


Dato : 18-12-10 18:26


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4d0adb8b$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...
> Som nævnt i andre tråde har vi i vores fritidshus problemer med kloakvand
> der det sidste halve år 4 gange er blevet trykket op i vores badekar,
> vandlåse der bliver pustet eller suget tomme etc. siden en konvertering
> fra septic-tank til offentlig kloak for godt et år siden.
>
> Jeg har orienteret kommunen løbende og blev i går ringet op af deres mand
> som bl.a. nævnte at man for egen regning og risiko kan lade montere en
> ventil i systemet som kun tillader passage den éne vej.
>
> Kender nogen hér til omkostningerne forbundet med en sådan ventil?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk


Lige noget der undre mig...
Dit badekar bliver fyldt med kloakvand? Burde det ikke stå op af gulvafløbet
først? Det ligger da normalt lavere.

Søren



Hans Paulin (6310) (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 18-12-10 18:36

S.B. kom med denne ide:

> Dit badekar bliver fyldt med kloakvand? Burde det ikke stå op af gulvafløbet
> først? Det ligger da normalt lavere.

Jo, rent logisk hænger det ikke sammen; dét har Sønderborg Forsyning
(SF) osse påpeget.

(At det så netop er godt at det *ikke* stod op af gulvafløbet (eller
køkkenvasken for den sags skyld!) diskuterede jeg forleden med
"næstformanden" hos SF; han sagde de for nylig havde haft et sådant
tilfælde, og dét var *ikke* sjovt at komme ud til! ;) )

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



S.B. (18-12-2010)
Kommentar
Fra : S.B.


Dato : 18-12-10 22:13


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4d0cf0e6$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...
> S.B. kom med denne ide:
>
>> Dit badekar bliver fyldt med kloakvand? Burde det ikke stå op af
>> gulvafløbet først? Det ligger da normalt lavere.
>
> Jo, rent logisk hænger det ikke sammen; dét har Sønderborg Forsyning (SF)
> osse påpeget.
>
> (At det så netop er godt at det *ikke* stod op af gulvafløbet (eller
> køkkenvasken for den sags skyld!) diskuterede jeg forleden med
> "næstformanden" hos SF; han sagde de for nylig havde haft et sådant
> tilfælde, og dét var *ikke* sjovt at komme ud til! ;) )
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk

Hvis dine toiletter og vandlåse bliver suget tomme, selv når du ikke bruger
dem, så kan du sådan set bare bore et par huller i dækslet til din
samlebrønd, Må jo være for meget sug i selve hovedeledningen der gør at det
trækker vandet ud inde ved dig.
Nej, det kommer ikke til at lugte, så ville der jo lugte af kloak på alle
veje hvor der er brønddæksler, da de er forsynet med huller, så man kan
løfte dem af.



Hans Paulin (6310) (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 19-12-10 00:59

S.B. formulerede lørdag:
> Hvis dine toiletter og vandlåse bliver suget tomme, selv når du ikke bruger
> dem, så kan du sådan set bare bore et par huller i dækslet til din
> samlebrønd, Må jo være for meget sug i selve hovedeledningen der gør at det
> trækker vandet ud inde ved dig.

For en måned siden lagde jeg en bolt (med et 17 mm hoved) i klemme
under brønddækslet; da jeg næste gang kom ud til huset var vandlåsen
igen tom.

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



S.B. (19-12-2010)
Kommentar
Fra : S.B.


Dato : 19-12-10 23:51


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4d0d4adf$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...
> S.B. formulerede lørdag:
>> Hvis dine toiletter og vandlåse bliver suget tomme, selv når du ikke
>> bruger dem, så kan du sådan set bare bore et par huller i dækslet til din
>> samlebrønd, Må jo være for meget sug i selve hovedeledningen der gør at
>> det trækker vandet ud inde ved dig.
>
> For en måned siden lagde jeg en bolt (med et 17 mm hoved) i klemme under
> brønddækslet; da jeg næste gang kom ud til huset var vandlåsen igen tom.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk


Har nogen gange set at et toilet kan trække en vandlås tom, hvis der ikke er
udluftning i bagerste ende af kloakledningen, men burde vel ikke være
problemet her.
Og fatter slet ikke hvordan et badekar kan blive fyldt med kloakvand når det
er højere placeret end gulvafløbet, kunne være ret interessat at se
tegningen over dit kolaksystem



Hans Paulin (6310) (20-12-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 20-12-10 01:25

Følgende er skrevet af S.B.:
> Har nogen gange set at et toilet kan trække en vandlås tom, hvis der ikke er
> udluftning i bagerste ende af kloakledningen, men burde vel ikke være
> problemet her.

Nej, vandlåsen tømmes osse når vi ikke er der.

> Og fatter slet ikke hvordan et badekar kan blive fyldt med kloakvand når det
> er højere placeret end gulvafløbet, kunne være ret interessat at se tegningen
> over dit kolaksystem

Jeg har kun set de tegninger der er fra da huset blev bygget i 1966;
ikke noget at sige til det (uden at jeg på nogen måde er fagmand).

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Armand (28-02-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-02-11 15:41

Den 18-12-2010 18:35, Hans Paulin (6310) skrev:
> S.B. kom med denne ide:
>
>> Dit badekar bliver fyldt med kloakvand? Burde det ikke stå op af
>> gulvafløbet først? Det ligger da normalt lavere.
>
> Jo, rent logisk hænger det ikke sammen; dét har Sønderborg Forsyning
> (SF) osse påpeget.
>
> (At det så netop er godt at det *ikke* stod op af gulvafløbet (eller
> køkkenvasken for den sags skyld!) diskuterede jeg forleden med
> "næstformanden" hos SF; han sagde de for nylig havde haft et sådant
> tilfælde, og dét var *ikke* sjovt at komme ud til! ;) )
>
En af de faste historier der kan få lattertårerne frem ved en grå
familiesammenkomst, er min kusines beretning om en fordrukken
slamsuger-mand der blæste frem for at suge da septiktanken skulle tømmes.
Det første tegn på at der var noget galt var at stenbelægningen i
indkørslen satte sig, som var der et mindre jordskælv og kort efter kom
teenagedatteren ud af huset med et vildt hyl
Manden blev stoppet og tog skadeomfanget kort i besigt, førend han
sparkede træskoene af og entrede huset for at suge gulvene rene for det
lag hvis tykkelse overløb dørtrinene =

Som det altid er i slige situationer, så havde husets herre brækket
benet dagen forinden og hele familien var inviteret til fødselsdag
selvsamme dag!

--
Armand.

S.B. (28-02-2011)
Kommentar
Fra : S.B.


Dato : 28-02-11 18:52


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4d6bb3e5$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 18-12-2010 18:35, Hans Paulin (6310) skrev:
>> S.B. kom med denne ide:
>>
>>> Dit badekar bliver fyldt med kloakvand? Burde det ikke stå op af
>>> gulvafløbet først? Det ligger da normalt lavere.
>>
>> Jo, rent logisk hænger det ikke sammen; dét har Sønderborg Forsyning
>> (SF) osse påpeget.
>>
>> (At det så netop er godt at det *ikke* stod op af gulvafløbet (eller
>> køkkenvasken for den sags skyld!) diskuterede jeg forleden med
>> "næstformanden" hos SF; han sagde de for nylig havde haft et sådant
>> tilfælde, og dét var *ikke* sjovt at komme ud til! ;) )
>>
> En af de faste historier der kan få lattertårerne frem ved en grå
> familiesammenkomst, er min kusines beretning om en fordrukken
> slamsuger-mand der blæste frem for at suge da septiktanken skulle tømmes.
> Det første tegn på at der var noget galt var at stenbelægningen i
> indkørslen satte sig, som var der et mindre jordskælv og kort efter kom
> teenagedatteren ud af huset med et vildt hyl
> Manden blev stoppet og tog skadeomfanget kort i besigt, førend han
> sparkede træskoene af og entrede huset for at suge gulvene rene for det
> lag hvis tykkelse overløb dørtrinene =
>
> Som det altid er i slige situationer, så havde husets herre brækket benet
> dagen forinden og hele familien var inviteret til fødselsdag selvsamme
> dag!
>
> --
> Armand.

Behøver man nu ikke være specielt fordrukken for det kan ske, spørgsmål om
at huske at dreje en ventil tilbage igen hvis du lige har læsset af på
renseanlægget, inden du kommer ud til næste kunde.
De nye er elektroniske, de går automatisk på sug når kraftudtaget bliver
slået fra, men sjældent dem man møder når septictanken skal tømmes.

Søren



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste