"@" <1@iindnaavalid.invavvlid> skrev i en meddelelse
news:gfo1g6pmuidpvd9hnl2a6g3iblur8qscrb@news.tele.dk...
>
>
> Der har været stor mediedækning af den såkaldte Pisa-undersøgelse og
> regeringens skolereform. Men den vigtigste nyhed i Pisa-undersøgelsen
> har fået meget ringe omtale:
>
> De lande, som klarer sig bedst, bruger klart færre penge per elev, end
> vi gør. Vi tager den lige igen: FÆRRE PENGE.
>
> Det er altså noget andet end pengene, der gør, at en række asiatiske
> lande nu kører Danmark agterud.
>
> Kulturen skal ændres
> Hvad driver disse lande? En stærk tradition for faglige kundskaber.
> Høj disciplin og respekt for lærerens viden og autoritet. Tests af
> elevernes færdigheder. Vilje til at klare sig i et samfund, hvor man
> selv må gøre en stor del af arbejdet. Stolthed ved at udmærke sig og
> tjene sit land.
>
> Asiaternes succes handler i høj grad om kulturen i skolerne. Penge er
> ikke ligegyldige, og Danmark bør fortsat investere meget i
> folkeskolen. Men selv hvis vi gør det, ender vi som globale tabere,
> hvis ikke kulturen ændrer sig. Denne kulturkamp har regeringen svigtet
> i sine ni år ved magten.
>
> Hvad er ni gange fem?
> Vi er ikke Kina. Frihed og kritisk tænkning skal fortsat præge den
> danske skole, og her vil kineserne gradvis tage ved lære.
>
> Men asiaternes succes bør få os til at indse, at vi er røget
> katastrofalt langt ud i en manglende respekt for kundskaber, disciplin
> og resultater. Senest har det vist sig, at handelsskoleelever i Odense
> ikke har lært at gange 9 med 5! (Berlingske.dk)
>
> Der er for meget dallerværk i den danske skole. Lærere, der kan for
> lidt, underviser for lidt og kommer for sent eller aflyser timer.
> Elever, der springer lektierne over og sms'er eller larmer i timen.
> Det gælder langt fra alle, men det gælder alt for mange. Andre
> vestlige lande har bedre styr på sagerne end Danmark.
>
> Vinkel skriger til himlen
> Hvorfor har medierne ikke intenst dyrket denne vinkel på Pisa? Den
> skriger til himlen.
>
> Hvorfor har de ikke konfronteret lærernes formand, Anders Bondo
> Christensen, med den kendsgerning, at de manglende resultater mere
> handler om evne, vilje og værdier end om penge? Hvorfor er de ikke
> gået i flæsket på Villy Søvndals klagesange om "nedskæringer"?
>
> En af grundene er nok holdningen hos flertallet af journalister. De
> tænder meget mere på historier, der kan genere regeringen, end på
> historier, der kan genere det venstreorienterede establishment omkring
> skolen.
>
> Derfor gør de også et stort nummer ud af regeringens kontroversielle
> forslag om at fjerne loftet over holdstørrelsen, mens de nedtoner
> regeringens populære forslag om at offentliggøre skolernes
> testresultater.
>
> Nation i fornægtelse
> Men der er en dybereliggende årsag til, at der er så ringe debat om,
> hvad asiaterne kan og vi ikke kan: Vi har ikke lyst til at høre det!
> Vi er blevet en nation i fornægtelse.
>
> Politikere svømmer hen i fantasier om en dansk skole "i
> verdensklasse". Forældrene vil have det bedste for deres afkom, og
> eleverne drømmer om noget stort. Men på alle planer i samfundet
> mangler lysten og viljen til at gøre, hvad der skal til.
>
> Vi vil gerne have fremragende resultater, bare vi kan komme til dem på
> en ubesværet og hyggelig måde. Og hvorfor skulle medierne interessere
> sig for kinesernes kunnen, når det er meget sjovere at fnise over, at
> regeringen er på spanden?
>
> Hvis man vil se, hvordan en tabernation opfører sig, kan man studere
> debatten om skolen
>
http://jp.dk/opinion/pittelkow/article2272316.ece
>
>
>
> --
> Si vis pacem - para bellum
Den danske folkeskole kommer ikke på ret kurs før Anders Bondo Christensen
og hans disciple er fjernet.