/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Helt ny pc eller delvis udskiftning
Fra : ___P.Sir


Dato : 04-12-10 08:04

Min gamle stationære er ved at blive træt...den er vel også måske 4-5 år
gammel, så ikke overraskende.
Jeg skal beslutte om jeg skal udskifte de trætte dele (hvilke?) eller købe
helt ny.
Mit behov er især internet, Youtube, facebook og lign. Men laver en del
fotoredigering (photoshop Elements - rigtig mange fotos liggende), lidt
videoarbejde (efter ferieture og lign.), regnskabsark osv. Ikke store
krævende spil, men bruger pc til musikafspilning til hele huset.

Nuværende:
CPU: Intel Pentium 4HT, 2600 mhz
Motherboard: Asus P4800 Deluxe
Ram: 3072 MB DDR ram.
Grafikkort: ATI Radeon 9600, 256 mb.
Harddisks: 2 x samsung (ata 80 + sata 250 gb) + 1 x sts (sata 500 gb)
Netværk: 3Com gigabit LOm
Jeg bruger XP home og Office 2003, men ønsker upgrade til W7 og office 2010.
Endvidere ønsker jeg nyeste USB teknologi og bedst mulig internetmodtagelse,
f.eks. Google Earth uden hakken..

Hvad foreslår eksperterne? Skal jeg skrotte ovenstående og købe helt ny -
eller kan den "reddes"? Budget op til 5000.

preben


--
www.granvista.dk
Luksusferie i Spanien



 
 
Bertel Lund Hansen (04-12-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 04-12-10 08:43

___P.Sir skrev:

> Min gamle stationære er ved at blive træt...den er vel også måske 4-5 år
> gammel, så ikke overraskende.
> Jeg skal beslutte om jeg skal udskifte de trætte dele (hvilke?) eller købe
> helt ny.

Hele indmaden i din pc er træt.

> Hvad foreslår eksperterne?

Aldi har et tilbud der kommer i handelen den 8. dennes. Fed pc
til 3799, og alt er præinstalleret, og hvis man foretrækker selv
at installere fra bunden, så følger system og drivere med på cd.
Jeg har nu købt 4 stationære og en bærbar i Aldi og kan kun
anbefale deres Medionprodukter.

http://aldi.dk/OFFER_DK_COMP/index49.shtml

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

emjeppesen (04-12-2010)
Kommentar
Fra : emjeppesen


Dato : 04-12-10 09:51

Bertel Lund Hansen skrev:

>Aldi har et tilbud der kommer i handelen den 8. dennes. Fed pc
>til 3799, og alt er præinstalleret,

Jeg synes, den er for svag konfigueret.
Jeg ville vente til de har en med lidt mere power under kalechen.

Hilsen emj

Bertel Lund Hansen (04-12-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 04-12-10 10:57

emjeppesen skrev:

> Jeg synes, den er for svag konfigueret.

Jo, men du er også godt vant. Jeg tror fint den passer til
Prebens behov som han beskriver det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lars Peter Larsen (04-12-2010)
Kommentar
Fra : Lars Peter Larsen


Dato : 04-12-10 15:22

___P.Sir wrote:
> Min gamle stationære er ved at blive træt...den er vel også måske 4-5 år
> gammel, så ikke overraskende.
> Jeg skal beslutte om jeg skal udskifte de trætte dele (hvilke?) eller købe
> helt ny.
> Mit behov er især internet, Youtube, facebook og lign. Men laver en del
> fotoredigering (photoshop Elements - rigtig mange fotos liggende), lidt
> videoarbejde (efter ferieture og lign.), regnskabsark osv. Ikke store
> krævende spil, men bruger pc til musikafspilning til hele huset.
>
> Nuværende:
> CPU: Intel Pentium 4HT, 2600 mhz
> Motherboard: Asus P4800 Deluxe
> Ram: 3072 MB DDR ram.
> Grafikkort: ATI Radeon 9600, 256 mb.
> Harddisks: 2 x samsung (ata 80 + sata 250 gb) + 1 x sts (sata 500 gb)
> Netværk: 3Com gigabit LOm
> Jeg bruger XP home og Office 2003, men ønsker upgrade til W7 og office 2010.
> Endvidere ønsker jeg nyeste USB teknologi og bedst mulig internetmodtagelse,
> f.eks. Google Earth uden hakken..
>
> Hvad foreslår eksperterne? Skal jeg skrotte ovenstående og købe helt ny -
> eller kan den "reddes"? Budget op til 5000.

Hvis du ikke har brug for lynende hurtig databehandling af billeder og
video vil jeg i fuldt alvor foreslå dig at beholde "Damporglet" et par
år endnu. Et par USB-diske til backup af dine billeder og videoer vil
nok være på sin plads ifald maskinen pludselig står af men det har du
formentlig styr på

En total ny-installation af XP + Servicepack-3 burde gøre at du undgår
at få et utal af patches installeret som æder saft og kraft i maskinen.

Joh, jeg kan da godt forstå hvis du har lyst til en nyere hurtigere
maskine og så skal jeg da heller ikke holde dig tilbage.

/Lars

emjeppesen (04-12-2010)
Kommentar
Fra : emjeppesen


Dato : 04-12-10 22:07

Lars Peter Larsen skrev:


>> Jeg bruger XP home og Office 2003, men ønsker upgrade til W7 og office 2010.
>> Endvidere ønsker jeg nyeste USB teknologi og bedst mulig internetmodtagelse,
>> f.eks. Google Earth uden hakken..

>Hvis du ikke har brug for lynende hurtig databehandling af billeder og
>video vil jeg i fuldt alvor foreslå dig at beholde "Damporglet" et par
>år endnu.

Det er en plage at arbejde med en gammel udslidt maskine )

At hans pc hakker, når han vil se youtube og Google Earth er jo bare
et spørgsmål om en hurtigere internetforbindelse og det kan han jo
bare bestille hos sin internetudbyder. Det er næppe hardwarens skyld,
at google earth hakker i det.

Nyeste USB er lige på trapperne. USB 3 og den er lige på trapperne.
men der står intet om USB på Aldis maskine.

Hilsen emj


Kurt B. Andersen (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 05-12-10 01:34


"emjeppesen" <emj@> skrev i meddelelsen
news:pfalf618npt9t6b89hag2voo4co51h2o36@4ax.com...
> Lars Peter Larsen skrev:
>
> Det er en plage at arbejde med en gammel udslidt maskine )
>
> At hans pc hakker, når han vil se youtube og Google Earth er jo bare
> et spørgsmål om en hurtigere internetforbindelse og det kan han jo
> bare bestille hos sin internetudbyder. Det er næppe hardwarens skyld,
> at google earth hakker i det.
>
> Nyeste USB er lige på trapperne. USB 3 og den er lige på trapperne.
> men der står intet om USB på Aldis maskine.
>
> Hilsen emj
>
Enig - youtube hakker ikke på grund af en lille pc. Dårlig internet - eller
pc.en trænger til en grundig oprydning.
Hvis usb 3 er et must, så skal han bare finde den pc som aldi havde på
tilbud i sidste uge. Den havde usb 3. Den kostede vist 4.799 kr. Den
opfylder rigeligt hans behov.

Kurt



Jørgen Nielsen (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 05-12-10 11:44

Kurt B. Andersen formulerede spørgsmålet:
> Hvis usb 3 er et must, så skal han bare finde den pc som aldi havde på tilbud
> i sidste uge. Den havde usb 3. Den kostede vist 4.799 kr. Den opfylder
> rigeligt hans behov.

God pointe med USB 3, men også at det er ny teknologi som i3 CPU. Den
Bertel foreslår er vel en gammel Dualcore CPU

Et hurtigt opslag her giver "Passmark CPU Mark"
http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
Aldi til 4499,- 3021 foreslået af Kurt
Aldi til 3799,- 2250 foreslået af Bertel
nuværende Pentium 408

Det fortæller ikke hele sandheden med en maskine, men giver vel et
fingerpeg.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]



Kurt B. Andersen (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 05-12-10 20:27


"Jørgen Nielsen" <nospamjn2@get2net.dk> skrev i meddelelsen
news:4cfb6d18$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Kurt B. Andersen formulerede spørgsmålet:
>> Hvis usb 3 er et must, så skal han bare finde den pc som aldi havde på
>> tilbud i sidste uge. Den havde usb 3. Den kostede vist 4.799 kr. Den
>> opfylder rigeligt hans behov.
>
> God pointe med USB 3, men også at det er ny teknologi som i3 CPU. Den
> Bertel foreslår er vel en gammel Dualcore CPU
>
> Et hurtigt opslag her giver "Passmark CPU Mark"
> http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
> Aldi til 4499,- 3021 foreslået af Kurt
> Aldi til 3799,- 2250 foreslået af Bertel
> nuværende Pentium 408
>
> Det fortæller ikke hele sandheden med en maskine, men giver vel et
> fingerpeg.
>
> --
Nej, cpu.en i den billige er også forholdsvis ny. Den er blot "kun"
dualcore, men det vil være rigeligt til de fleste.
En bedømmelse af pc.en kan læses her:
http://www.altomdata.dk/computer_til_lidt_af_hvert

Kurt



___P.Sir (06-12-2010)
Kommentar
Fra : ___P.Sir


Dato : 06-12-10 12:00

> At hans pc hakker, når han vil se youtube og Google Earth er jo bare
> et spørgsmål om en hurtigere internetforbindelse og det kan han jo
> bare bestille hos sin internetudbyder. Det er næppe hardwarens skyld,
> at google earth hakker i det.
>
> Nyeste USB er lige på trapperne. USB 3 og den er lige på trapperne.
> men der står intet om USB på Aldis maskine.
>
Ah, mener du virkelig, at "panorering" med google earth ikke er afhængig af
grafikkortet? Der skal da skiftes en masse detaljer meget hurtigt - er det
ikke en grafikkortopgave?
preben



emjeppesen (06-12-2010)
Kommentar
Fra : emjeppesen


Dato : 06-12-10 14:21

___P.Sir skrev:

>Ah, mener du virkelig, at "panorering" med google earth ikke er afhængig af
>grafikkortet? Der skal da skiftes en masse detaljer meget hurtigt - er det
>ikke en grafikkortopgave?

hakkeri kan sagtens skyldes manglende opdatering af grafikkortdriver.

Hilsen emj

Bjarne S Nielsen (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Bjarne S Nielsen


Dato : 05-12-10 11:01

Den 04-12-2010 08:04, ___P.Sir skrev:
> Min gamle stationære er ved at blive træt...den er vel også måske 4-5 år
> gammel, så ikke overraskende.
> Jeg skal beslutte om jeg skal udskifte de trætte dele (hvilke?) eller købe
> helt ny.
> Mit behov er især internet, Youtube, facebook og lign. Men laver en del
> fotoredigering (photoshop Elements - rigtig mange fotos liggende), lidt
> videoarbejde (efter ferieture og lign.), regnskabsark osv. Ikke store
> krævende spil, men bruger pc til musikafspilning til hele huset.

Hele PCen bliver ikke træt. Den er jo ikke lavet af bioogiske stumper
med automatisk aldring som mennesker og andre dyr.
Hvis du stadig har din Windows-CD, så prøv at købe en ny harddisk og
geninstaller det hele. Så skulle den gerne være som ny igen.
Sæt gerne mere RAM i.
Photoshop ville naturligvis være hurtigere med en nyere PC, men er det
så slemt?

Bjarne

emjeppesen (05-12-2010)
Kommentar
Fra : emjeppesen


Dato : 05-12-10 11:08

Bjarne S Nielsen skrev:

>Sæt gerne mere RAM i

Han har jo 3 GB, så det er da nok.

Hilsen emj

Bertel Lund Hansen (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-12-10 12:09

Bjarne S Nielsen skrev:

> Hele PCen bliver ikke træt.

Det synes jeg godt man kan sige. En ny harddisk lyder
rtilforladeligt, men den bliver koblet på gammel hardware der
ikke kan køre den så hurtigt som ny hardware kan.

Du har selvfølgelig ret i den forstand at hans pc efter en
oprydning (sandsynligvis) vil blive lige så hurtig som da den var
ny, men det er bare langsommere end en ny maskine.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bjarne S Nielsen (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Bjarne S Nielsen


Dato : 05-12-10 14:52

Den 05-12-2010 12:09, Bertel Lund Hansen skrev:
> Bjarne S Nielsen skrev:
>
>> Hele PCen bliver ikke træt.
>
> Det synes jeg godt man kan sige. En ny harddisk lyder
> rtilforladeligt, men den bliver koblet på gammel hardware der
> ikke kan køre den så hurtigt som ny hardware kan.
>
> Du har selvfølgelig ret i den forstand at hans pc efter en
> oprydning (sandsynligvis) vil blive lige så hurtig som da den var
> ny, men det er bare langsommere end en ny maskine.
>
Jeg synes nu nok, at du modsiger dig selv lidt, men vi er vist stort set
enige.

Bjarne


Jørgen Nielsen (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 05-12-10 16:55

Bertel Lund Hansen:
> Du har selvfølgelig ret i den forstand at hans pc efter en
> oprydning (sandsynligvis) vil blive lige så hurtig som da den var
> ny, men det er bare langsommere end en ny maskine.

Ja... hvis han undlader at indstallere alle opdateringerne.
Det er min erfaring at XP med alle opdateringer, SP3 med videre, er
væsentligt sløvere end en kun med SP1.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]



Leif Neland (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 05-12-10 17:16

Den 05-12-2010 16:54, Jørgen Nielsen skrev:

> Ja... hvis han undlader at indstallere alle opdateringerne.
> Det er min erfaring at XP med alle opdateringer, SP3 med videre, er
> væsentligt sløvere end en kun med SP1.
>

Så lad venligst være med at sætte den på internettet og genere os andre
med spam, trojanske heste og botter.

Leif

--
Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.

Bertel Lund Hansen (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-12-10 17:47

Leif Neland skrev:

> Så lad venligst være med at sætte den på internettet og genere os andre
> med spam, trojanske heste og botter.

Jeg har i mange år kørt XP med SP1 uden AV-program og uden
firewall. Jeg har aldrig været smittet med skadelige programmer.
I tiden med Windows 98 kørte jeg på samme måde.

Jeg har et par gange tilbudt folk at de kunne få lov til at hacke
eller inficere mit system, men der er ingen der har taget imod
udfordringen. PT. kører jeg med SP2 fordi driverne til mine nye
pc'er ikke kan installeres uden.

En længere redegørelse for hvordan jeg har sikret mig, kan du få
i mail hvis du vil. Jeg læser ikke sikkerhedsgrupperne.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Erik Jakobsen (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Erik Jakobsen


Dato : 05-12-10 18:01

On 05-12-2010 17:46, Bertel Lund Hansen wrote:
> Leif Neland skrev:
>
>> Så lad venligst være med at sætte den på internettet og genere os andre
>> med spam, trojanske heste og botter.
>
> Jeg har i mange år kørt XP med SP1 uden AV-program og uden
> firewall. Jeg har aldrig været smittet med skadelige programmer.
> I tiden med Windows 98 kørte jeg på samme måde.
>
> Jeg har et par gange tilbudt folk at de kunne få lov til at hacke
> eller inficere mit system, men der er ingen der har taget imod
> udfordringen. PT. kører jeg med SP2 fordi driverne til mine nye
> pc'er ikke kan installeres uden.
>
> En længere redegørelse for hvordan jeg har sikret mig, kan du få
> i mail hvis du vil. Jeg læser ikke sikkerhedsgrupperne.
>

Jo tak Bertel

Erik

Bertel Lund Hansen (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-12-10 18:06

Erik Jakobsen skrev:

> > En længere redegørelse for hvordan jeg har sikret mig, kan du få
> > i mail hvis du vil. Jeg læser ikke sikkerhedsgrupperne.

> Jo tak Bertel

Jo tak til hvad?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Erik Jakobsen (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Erik Jakobsen


Dato : 06-12-10 11:11

On 05-12-2010 18:06, Bertel Lund Hansen wrote:
> Erik Jakobsen skrev:
>
>>> En længere redegørelse for hvordan jeg har sikret mig, kan du få
>>> i mail hvis du vil. Jeg læser ikke sikkerhedsgrupperne.
>
>> Jo tak Bertel
>
> Jo tak til hvad?
>
En længere redegørelse for hvordan jeg har sikret mig, kan du få
> i mail hvis du vil. Jeg læser ikke sikkerhedsgrupperne.
>


Jørgen Nielsen (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 05-12-10 22:17

Leif Neland kom med denne ide:
> Den 05-12-2010 16:54, Jørgen Nielsen skrev:
>
>> Ja... hvis han undlader at indstallere alle opdateringerne.
>> Det er min erfaring at XP med alle opdateringer, SP3 med videre, er
>> væsentligt sløvere end en kun med SP1.
>>
>
> Så lad venligst være med at sætte den på internettet og genere os andre med
> spam, trojanske heste og botter.

Øv... det ser ud til at det jeg skrev kan misforståes væsentligt.
Det skal ikke opfattes som en opfordring til ikke at opdatere.

Min IBM R40 fra 2003 er født med XP SP1 og 256 MB RAM og kørte
rimeligt. Den har senere fået 1 GB RAM mere, men med en frisk
installation og opdateret med SP3 og andre opdateringer kan den
efterhånden dårligt slæbe sig selv. Har lignende erfaring fra andre
gamle maskiner.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]



emjeppesen (05-12-2010)
Kommentar
Fra : emjeppesen


Dato : 05-12-10 23:01

Jørgen Nielsen skrev:

>med en frisk
>installation og opdateret med SP3 og andre opdateringer kan den
>efterhånden dårligt slæbe sig selv. Har lignende erfaring fra andre
>gamle maskiner.

Hvis du f.eks også har Norton kørende, så kan den i alle tilfælde gøre
en sådan maskine helt ubrugelig.

Hilsen emj

Jørgen Nielsen (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 06-12-10 10:36

emjeppesen tastede følgende:
> Jørgen Nielsen skrev:
>
>> med en frisk
>> installation og opdateret med SP3 og andre opdateringer kan den
>> efterhånden dårligt slæbe sig selv. Har lignende erfaring fra andre
>> gamle maskiner.
>
> Hvis du f.eks også har Norton kørende, så kan den i alle tilfælde gøre
> en sådan maskine helt ubrugelig.
>
Jeg er nærmest allergisk overfor Norton.
For 10-15 år siden var Norton Antivirus noget skrammel, men de test /
omtaler jeg har set de sidste par år ser da ret fornuftige ud, også med
hensyn til resurceforbrug, men jeg bruger det stadig ikke selv.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]



Bertel Lund Hansen (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-12-10 12:02

Jørgen Nielsen skrev:

> Jeg er nærmest allergisk overfor Norton.

Det gav i en periode en konstant strøm af folk der ikke kunne få
deres pc til at virke. Det var præinstalleret på en pc jeg købte
for et påar år siden. Der blev brugt 9 Gbyte på C-drevet. Da jeg
fjernede Norton, blev der kun brugt det halve, og hastigheden
blev fordoblet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jørgen Nielsen (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 06-12-10 20:53

Bertel Lund Hansen skrev den 06-12-2010:
> Jørgen Nielsen skrev:
>
>> Jeg er nærmest allergisk overfor Norton.
>
> Det gav i en periode en konstant strøm af folk der ikke kunne få
> deres pc til at virke. Det var præinstalleret på en pc jeg købte
> for et påar år siden. Der blev brugt 9 Gbyte på C-drevet. Da jeg
> fjernede Norton, blev der kun brugt det halve, og hastigheden
> blev fordoblet.

Det er en pestilens på mange mærkevare computere, og når jeg har dem i
telefonen oplever jeg at en del bliver frustrerede over alle de bokse
der popper op, og når teenagetøserne så ikke kan komme på facebook er
verden ved at gå under.

Symantec har et værtøj til at fjerne Norton
http://service1.symantec.com/SUPPORT/INTER/tsgeninfointl.nsf/0/9a57cc9677c3957280256fe00051ba24?OpenDocument&seg=hm&lg=da&ct=dk

McAffee har også et
http://majorgeeks.com/McAfee_Consumer_Product_Removal_Tool_d5420.html

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]



___P.Sir (14-12-2010)
Kommentar
Fra : ___P.Sir


Dato : 14-12-10 10:51

Jeg lurer sandelig da på Medion maskinerne - men kom lige til at se denne:
http://www.komplett.dk/k/ci.aspx?sku=10394&utm_source=komplett&utm_medium=email&utm_content=text&utm_campaign=wow501002

Nu har jeg jo beskrevet det udstyr, som jeg har i "den gamle" og forestiller
mig således, at jeg kan tage ram derfra, så jeg kommer op på 3-4 stk, samt
harddiske.
Er det så ikke en bedre computer, både til alm. kontorarbejde, men også til
den smule video og foto, jeg har brug for?
Mangler vel bare USB 3 - men det kan jeg jo også tilkøbe.
preben



Bertel Lund Hansen (14-12-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-12-10 11:25

___P.Sir skrev:

> Jeg lurer sandelig da på Medion maskinerne - men kom lige til at se denne:
> http://www.komplett.dk/k/ci.aspx?sku=10394&utm_source=komplett&utm_medium=email&utm_content=text&utm_campaign=wow501002

2 Gbyte ram, 500 Gbyte harddisk - det kalder jeg ikke en crazy
gamer.

Medions hvide maskine har hurtige netkort til både trådløst og
kablet netværk samt firewire. Den crazyge maskine angiver ikke
nogen netkort. Den har dog muligvis (kan ikke gennemskue det)
BluRay.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

___P.Sir (14-12-2010)
Kommentar
Fra : ___P.Sir


Dato : 14-12-10 11:31


"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:i9heg65uu1vca61cq637grj3s8njiibl32@news.dotsrc.org...
> ___P.Sir skrev:
>
>> Jeg lurer sandelig da på Medion maskinerne - men kom lige til at se
>> denne:
>> http://www.komplett.dk/k/ci.aspx?sku=10394&utm_source=komplett&utm_medium=email&utm_content=text&utm_campaign=wow501002
>
> 2 Gbyte ram, 500 Gbyte harddisk - det kalder jeg ikke en crazy
> gamer.
>
> Medions hvide maskine har hurtige netkort til både trådløst og
> kablet netværk samt firewire. Den crazyge maskine angiver ikke
> nogen netkort. Den har dog muligvis (kan ikke gennemskue det)
> BluRay.

Hm, må undersøge dét med netkortet. Men problemet med ram og harddisk
foreslår jeg jo løst ved at bruge de "brugte" dele fra min gamle pc? Men
måske er de ikke kompatible? (se listen i første indlæg)
Preben



Bertel Lund Hansen (14-12-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-12-10 11:35

___P.Sir skrev:

> Hm, må undersøge dét med netkortet. Men problemet med ram og harddisk
> foreslår jeg jo løst ved at bruge de "brugte" dele fra min gamle pc? Men
> måske er de ikke kompatible? (se listen i første indlæg)

Det ved jeg ikke. Selv gider jeg ikke makke med at montere
harddiske og ram. Jeg pensionerer de gamle maskiner og sætter dem
i netværk. Så kan jeg udnytte harddiskene uden at rode med
indmaden.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

___P.Sir (14-12-2010)
Kommentar
Fra : ___P.Sir


Dato : 14-12-10 11:33


>
> Medions hvide maskine har hurtige netkort til både trådløst og

Hvad mener du iøvrigt med den "hvide maskine"? Dem jeg kan finde er sorte...
preben



Bertel Lund Hansen (14-12-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-12-10 11:36

___P.Sir skrev:

> > Medions hvide maskine har hurtige netkort til både trådløst og

> Hvad mener du iøvrigt med den "hvide maskine"? Dem jeg kan finde er sorte...
> preben

http://aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_50/OFF01.SHTML

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kurd (14-12-2010)
Kommentar
Fra : Kurd


Dato : 14-12-10 11:58


"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:i9heg65uu1vca61cq637grj3s8njiibl32@news.dotsrc.org...
> ___P.Sir skrev:
>
>> Jeg lurer sandelig da på Medion maskinerne - men kom lige til at se
>> denne:
>> http://www.komplett.dk/k/ci.aspx?sku=10394&utm_source=komplett&utm_medium=email&utm_content=text&utm_campaign=wow501002
>
> 2 Gbyte ram, 500 Gbyte harddisk - det kalder jeg ikke en crazy
> gamer.
>
> Medions hvide maskine har hurtige netkort til både trådløst og
> kablet netværk samt firewire. Den crazyge maskine angiver ikke
> nogen netkort. Den har dog muligvis (kan ikke gennemskue det)
> BluRay.
>

Fra komplett.dk:

Netværk:
Netværksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet

Optisk drev:
Understøttet CD-formater CD Text, CD Extra, CD-DA (audio), CD-I,
CD-ROM XA, Photo CD, Video CD, CD-ROM, DVD-Video
Understøttede medietyper CD-ROM, CD-R, CD-RW, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW,
DVD+RW, DVD+R, DVD+R DL, DVD-R DL


(stavefejl stammer fra komplett.dk)




Kurt B. Andersen (14-12-2010)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 14-12-10 22:49


"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i meddelelsen
news:4d073def$0$23754$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg lurer sandelig da på Medion maskinerne - men kom lige til at se denne:
> http://www.komplett.dk/k/ci.aspx?sku=10394&utm_source=komplett&utm_medium=email&utm_content=text&utm_campaign=wow501002
>
> Nu har jeg jo beskrevet det udstyr, som jeg har i "den gamle" og
> forestiller mig således, at jeg kan tage ram derfra, så jeg kommer op på
> 3-4 stk, samt harddiske.
> Er det så ikke en bedre computer, både til alm. kontorarbejde, men også
> til den smule video og foto, jeg har brug for?
> Mangler vel bare USB 3 - men det kan jeg jo også tilkøbe.
> preben
>
Ser også fornuftig ud til prisen. Du kan dog næppe bruge gammel ram, da
ovenstående har ddr 3 ram, og det har du næppe i den gamle.
Derudover skal du være opmærksom på, at en gammel hd også kan være lidt sløv
i forhold til de helt nye, som typisk har mere cache osv.
Men er det bare som backup drev er det ligegyldigt. Men det er også billigt
at opgradere til en større disk, hvis det er nødvendigt.

Kurt



___P.Sir (16-12-2010)
Kommentar
Fra : ___P.Sir


Dato : 16-12-10 13:25

Nå, netop som jeg er ved at beslutte mig fortæller min søn mig, at det er
usmart at købe pc med Windows præinstalleret, da man så ikke kan formattere
senere - hvilket jeg plejer at gøre med jævne mellemrum.
Det kan vel ikke passe? Lægger de ikke windows på en partition for sig, så
man kan "begynde forfra" om nødvendigt, alternativt medfølger cd med
windows?
preben



Rado (16-12-2010)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 16-12-10 15:32

On Thu, 16 Dec 2010 13:25:23 +0100, "___P.Sir"
<remove_ps@granvista.dk> wrote:

> Nå, netop som jeg er ved at beslutte mig fortæller min søn mig, at det er
>usmart at købe pc med Windows præinstalleret, da man så ikke kan formattere
>senere - hvilket jeg plejer at gøre med jævne mellemrum.
>Det kan vel ikke passe? Lægger de ikke windows på en partition for sig, så
>man kan "begynde forfra" om nødvendigt, alternativt medfølger cd med
>windows?

De gør de normalt jo. Desuden kan man jo også lave et image af
systemet som man så kan genoprette det med hvis det går i smadder.

Men preinstallerede systemer er ofte specialtilpassede af PC
fabrikanten og indeholder diverse ekstra ting og sager (f.ex. Norton
Antivirus) som mange ikke bryder sig om.


--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Kurd (16-12-2010)
Kommentar
Fra : Kurd


Dato : 16-12-10 23:07


"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:698kg6lh8hvihnig17mcbhheb5og54qd1d@4ax.com...
> On Thu, 16 Dec 2010 13:25:23 +0100, "___P.Sir"
> <remove_ps@granvista.dk> wrote:
>
>> Nå, netop som jeg er ved at beslutte mig fortæller min søn mig, at det er
>>usmart at købe pc med Windows præinstalleret, da man så ikke kan
>>formattere
>>senere - hvilket jeg plejer at gøre med jævne mellemrum.
>>Det kan vel ikke passe? Lægger de ikke windows på en partition for sig, så
>>man kan "begynde forfra" om nødvendigt, alternativt medfølger cd med
>>windows?
>
> De gør de normalt jo. Desuden kan man jo også lave et image af
> systemet som man så kan genoprette det med hvis det går i smadder.
>
> Men preinstallerede systemer er ofte specialtilpassede af PC
> fabrikanten og indeholder diverse ekstra ting og sager (f.ex. Norton
> Antivirus) som mange ikke bryder sig om.
>
>
> --
> Rado


Endnu et [forkert] pletskud fra Rado. Håber ikke spørgeren tror på det, Rado
skriver.



Jørgen Nielsen (16-12-2010)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 16-12-10 23:20

Kurd har bragt dette til os:
> "Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:698kg6lh8hvihnig17mcbhheb5og54qd1d@4ax.com...
>> On Thu, 16 Dec 2010 13:25:23 +0100, "___P.Sir"
>> <remove_ps@granvista.dk> wrote:
>>
>>> Nå, netop som jeg er ved at beslutte mig fortæller min søn mig, at det er
>>>usmart at købe pc med Windows præinstalleret, da man så ikke kan formattere
>>>senere - hvilket jeg plejer at gøre med jævne mellemrum.
>>>Det kan vel ikke passe? Lægger de ikke windows på en partition for sig, så
>>>man kan "begynde forfra" om nødvendigt, alternativt medfølger cd med
>>>windows?
>>
>> De gør de normalt jo. Desuden kan man jo også lave et image af
>> systemet som man så kan genoprette det med hvis det går i smadder.
>>
>> Men preinstallerede systemer er ofte specialtilpassede af PC
>> fabrikanten og indeholder diverse ekstra ting og sager (f.ex. Norton
>> Antivirus) som mange ikke bryder sig om.
>
> Endnu et [forkert] pletskud fra Rado. Håber ikke spørgeren tror på det, Rado
> skriver.

Hvor finder du noget forkert i det svar?

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]



Rado (17-12-2010)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 17-12-10 18:54

On Thu, 16 Dec 2010 23:06:46 +0100, "Kurd" <kurd@kurd.xy> wrote:

>
>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:698kg6lh8hvihnig17mcbhheb5og54qd1d@4ax.com...
>> On Thu, 16 Dec 2010 13:25:23 +0100, "___P.Sir"
>> <remove_ps@granvista.dk> wrote:
>>
>>> Nå, netop som jeg er ved at beslutte mig fortæller min søn mig, at det er
>>>usmart at købe pc med Windows præinstalleret, da man så ikke kan
>>>formattere
>>>senere - hvilket jeg plejer at gøre med jævne mellemrum.
>>>Det kan vel ikke passe? Lægger de ikke windows på en partition for sig, så
>>>man kan "begynde forfra" om nødvendigt, alternativt medfølger cd med
>>>windows?
>>
>> De gør de normalt jo. Desuden kan man jo også lave et image af
>> systemet som man så kan genoprette det med hvis det går i smadder.
>>
>> Men preinstallerede systemer er ofte specialtilpassede af PC
>> fabrikanten og indeholder diverse ekstra ting og sager (f.ex. Norton
>> Antivirus) som mange ikke bryder sig om.
>>
>>
>> --
>> Rado
>
>
>Endnu et [forkert] pletskud fra Rado. Håber ikke spørgeren tror på det, Rado
>skriver.
>

Du ramte til gengæld plet - i din egen fod...


--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Bertel Lund Hansen (17-12-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-12-10 12:16

___P.Sir skrev:

> Nå, netop som jeg er ved at beslutte mig fortæller min søn mig, at det er
> usmart at købe pc med Windows præinstalleret, da man så ikke kan formattere
> senere - hvilket jeg plejer at gøre med jævne mellemrum.

"Ikke kan formatere" - det kan betyde flere ting.

Man kan altid formatere et system der var præinstalleret. Men
måske er det så uhjælpeligt tabt. Det er tilfældet ved nogle
fabrikater som *kun* leverer reservesystem på et specielt drev på
harddisken. Hvis det fjernes, står man med en tom pc.

Medion leverer altid cd'er med styresystem samt de nødvendige
drivere således at man fra en helt slagtet harddisk kan komme
tilbage til det monstersystem der lå i starten eller til en
minimal installation der kører bedre.

Det første jeg gør med en nyindkøbt pc, er at zappe harddisken og
lægge frisk system på sådam som jeg vil have det. Det er en
afgrundene til at jeg køber Medion.

> Det kan vel ikke passe? Lægger de ikke windows på en partition for sig, så
> man kan "begynde forfra" om nødvendigt, alternativt medfølger cd med
> windows?

Jo. Også på pc'er der leveres uden cd'er, kan man formatere hvis
man vel at mærke passer på ikke at formatere det specialdrev der
indeholder gendannelsessoftwaren. Det er i øvrigt ikke nødvendigt
at formatere først. Man kan bare bede om at vende tilbage til
systemet som det var ved købet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jørgen Nielsen (17-12-2010)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 17-12-10 12:49

Bertel Lund Hansen forklarede den 17-12-2010:
> Jo. Også på pc'er der leveres uden cd'er, kan man formatere hvis
> man vel at mærke passer på ikke at formatere det specialdrev der
> indeholder gendannelsessoftwaren. Det er i øvrigt ikke nødvendigt
> at formatere først. Man kan bare bede om at vende tilbage til
> systemet som det var ved købet.

Jeg har skiftet HD på en HP bærbar og her blev D-drevet med
gendannelsessoftwaren gendannet fra de Restore DVD'er de selv havde
brændt.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste