Fouceault italesatte sexualitet
Den af 1968-studenterne beundrede skaldede bøssenørd har gjort at selv
ludere snakker kunstigt, ikke om lyster men om "deres sexualitet" for
Nietzsche og Wilde havde argumenteret blændende for at vi skal gøre
vort liv til et kunstværk , så det blev ret sexet a t dit
redebygge-instinkt italesætter en hyggelig hule hvor besøgende
bollepartnere føler at de noget helt særligt
Ved at historieforfalske malerisk om "den store indespærring" da
enevoldskongerne samlede de udstødte i storbyerne, fik han startet
videnskabelig og respekteret antipsykiatri om jobskabende behandleres
overgåelse af munkeklostre i nævenyttig skadelig jobskabelse for sig
selv og "bistand uden samtykke"
------------------
Vi straffer for selv at føle os gode: "Fængsler fungerer efter
formodningen om , at forbrydere bliver samfundets skyldnere.
Kreditorer - kirke eller stat - må have lov til at demonstrere sin
magt ved at påføre misdæderen smerte og ydmygelse. På den måde kommer
der balance i systemet.
Således fortætter Michel Foucault sin læremester Nietzsche's
anti-dømmesyge i "Overvågning og straf: Fængslets fødsel" 1975))
"Ved hjælp af forbryderens krop skulle alle fornemme herskerens
rasende nærvær - torturen genoprettede ikke retfærdigheden, men
styrkede statsmagtens position på ny, efter forbryderens overgreb." er
en yderligere pointe og særlig aktuel idag er "Retssystemet skal sikre
bevarelsen af en stabil underklasse af forbrydere".Der er således
langt større dybder hos denne samfundstænker end hvad Politikens
boganmelder har fat i. Alt for ofte er aviser et reklameorgan for
staten og svælger i "de onde gamle dage" for at få velfærdsstaten til
at fremstå i et ideelt lys.
Man kunne ønske sig at Politikens mange kloge skribenter snakkede
sammen og supplerede hinanden i højere grad. Christian Graungaard
viser i sit "Sexleksikon" langt bedre forståelse af Foucaults dybder.
Den medico-administrative diskurs fortrænger andre orienterings og
forvaltningssystemer og indsnævrer radikalt repertoiret af socialt
accepterede roller og handlingsmønstre og behandler uden at føle alt
som stikker sig ud fra det normale "Klinikkens Fødsel" 1963 M
Foucault.
Før fornuften blev fornuft var den overmagt. Michel Foucault - vær
skeptisk om fornuftens ret til at admini strere ufornuften.
Galskabens Historie er ikke skrevet som andet end anekdoter, den er en
ting. Kundskab og sandhed hviler på magtovergreb og ubalance. (Trond
Berg Eriksen 1989)
*Seksualiteten* er en historisk konstruktion, en imaginær størrelse,
som på forunderlig vis bliver inkorporeret i VIRKELIGHEDEN som led i
samfundets idelige bestræbelse på kontrol. Foucault
Sexualitet-begrebet er en konstruktion i kompliceret spil mellem
viden, sandhed, tale og magt. Foucault
Sexualiteten er ikke undertrykt, men ideen om en stabil og uafrystelig
seksuel kerneidentitet, som begrænser os, tjener til udgangspunkt for
kategorisering og regulering - . Fouceault
Der er ingen konkret magtinstans bag, men magten. Den stille magt.
Foucault
I det moderne Vesten er det sexualvidenskaben, der gennem stadig
italesættelse af det sexuelle har produceret det altdominende sexuelle
sandhedsregime - i østen er det overvejende elskovskunsten, som i
århundreder har været levereandør af sexuel sandhed. Foucault
Vidensarkæologi dekonstruerer, så vi forstår viljen til viden.
Foucault
"1800-tallets fokus på perversioner, der var forbudt handling, er nu
blevet til klæbende biologisk skæbne. Foucault
De perverse er blevet et helt lille folk. Intet af hvad han er,
undslipper hans sexualitet. Overalt i ham er den tilstede, Den ligger
til grund for alle hans handlinger, fordi den i deres princip,
ublufærdigt indskrevet på hans ansigt og på hans legeme, fordi den er
en hemmelighed, som uophørligt røber sig selv. Foucault
Magtens vidensproduktion er en disciplinerende i-tale-sættelse - endog
af det frække og tabuiserede, sexualiteten og kroppen. Foucault
|