Snart Jul: FLÆSKESTEG eller ANDESTEG?
Fra : At Æde er Fedt

Dato : 30-10-10 04:05

Jeg skal til at beslutte mig nu...

Hvad er billigst per portion, det føreste vil jeg tro, mon ikk'?

God Jul (I God Tid)

*<€:-}
PJC

Fra : Ralph

Dato : 30-10-10 12:09

"At Æde er Fedt" <pjc@peterchristensen.eu> skrev i en meddelelse
Jeg skal til at beslutte mig nu...

Hvad er billigst per portion, det føreste vil jeg tro, mon ikk'?

Det kommer an på, hvis du kun går efter prisen har jeg set Ænder i
en-eller-anden tilbudsavis for 39,- kr. for 2600 gram, beregn ½ pr. person.
Personligt vil jeg ALDRIG købe det billigste, det er kun jul en gang om
året. Men sådan er vi jo heldigvis forskellige.

Du kan sikkert få en ribbenssteg til 12-13 kr pr ½kilo.

Kamsteg 17-18 kr ½kilo.

--
Ralph

Fra : padre

Dato : 30-10-10 13:23

> [...]
>
> Hvad er billigst per portion, det føreste vil jeg tro, mon ikk'?
>
> Det kommer an på, hvis du kun går efter prisen har jeg set Ænder i

Hvis kvaliteten spiller ind, så plejer en god flæskesteg at koste mindre pr
kilo kød end tilsvarende kvalitet and

--
padre

Fra : Max

Dato : 30-10-10 13:32

Hej padre

> Hvis kvaliteten spiller ind, så plejer en god flæskesteg at koste
> mindre pr kilo kød end tilsvarende kvalitet and

Uanset hvad, ja så kan det aldrig være billig hvis kvaliteten
ikke er i top, ellers er det jo bare lavpris junk.

Max

Fra : cykelsmeden

Dato : 30-10-10 16:14

Den 30-10-2010 14:31, Max skrev:
> Uanset hvad, ja så kan det aldrig være billig hvis kvaliteten
> ikke er i top, ellers er det jo bare lavpris junk.

????

pris plejer da at følge kvalitet opad!!!

jeg mener sagtens at varen kan være billig hvis kvaliteten ikke er i top

//finn

Fra : Max

Dato : 30-10-10 16:51

Hej Finn

> jeg mener sagtens at varen kan være billig hvis kvaliteten ikke er i
> top

En vare er kun billig hvis den er mere værd.

Max

Fra : cykelsmeden

Dato : 30-10-10 17:00

Den 30-10-2010 17:51, Max skrev:

> En vare er kun billig hvis den er mere værd.

du fangede åbenbart ikke pointen! - genlæs dit svar langsomt!
hvis kvaliteten IKKE er i top influerer det NORMALT på prisen i
nedadgående.

//finn

Fra : Max

Dato : 30-10-10 21:55

Hej Fin

> du fangede åbenbart ikke pointen! - genlæs dit svar langsomt!
> hvis kvaliteten IKKE er i top influerer det NORMALT på prisen i
> nedadgående.

Og så er det jo ikke billigt da varen jo heller ikke er det værd
man betaler. Hvorfor opfatter folk det som billigt bare fordi prisen
er lav ?

Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-10-10 09:52

Max wrote:

> Og så er det jo ikke billigt da varen jo heller ikke er det værd
> man betaler. Hvorfor opfatter folk det som billigt bare fordi prisen
> er lav ?

Netop. Dårlige varer er sjældent billige.

Det følger af betydningen af ordet "billig". Men det er nok en sag for
sproggruppen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Aksel

Dato : 31-10-10 11:21

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Netop. Dårlige varer er sjældent billige.
>
> Det følger af betydningen af ordet "billig". Men det er nok en sag for
> sproggruppen.

Indiskutabelt: "Gode" varer koster mere at producere og markedsføre end
dårlige. Der synes at være alm. enighed om, at kvalitet og pris følges ad.
Gid det var så vel! Men af og til kan "god kvalitet" - et iøvrigt ikke
standardiseret begreb - købes til lavere pris.
En dristig sammenligning: Benzin oktan 95, kan af og til købes til kr.
9,95 -
samme kvalitet - og bilen kører ligeså godt på den "billige" benzin.

Man kan godt tjene en del penge ved at være prisbevidst også uden at gå på
kompromis med kvaliteten.
Mvh
Aksel

Fra : ASKF

Dato : 31-10-10 13:30

Aksel ytrede sig i <XdydnQ9gAOmG3lDRnZ2dnUVZ8smdnZ2d@giganews.com> med
dette:

> [...]
>samme kvalitet - og bilen kører ligeså godt på den "billige" benzin.
>
>Man kan godt tjene en del penge ved at være prisbevidst også uden at gå på

Ja man kan især undgå at købe en række mærkevarer, som er af middel
kvalitet men meget opreklameret.

For nyligt var det fremme i medierne at det er samme vare som pakkes i
vidt forskellige pakninger fra Tulip, som så sælges til forskellige
priser i de forskellige supermarkedskæder.

Der er heller intet nyt i dette, eftersom det længe har været kendt
praksis for mange halv og helfabrikata.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-10 18:21

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
4ccc3ef4$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> En vare er kun billig hvis den er mere værd.

Når du nu vælger at være i det "filosofiske", kværulantiske hjørne, så
overvej, hvorfor vi mennesker overhovedet indtager mad, og om mad så ikke
kan være billigt samtidig med, det ikke er mere værd.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ralph

Dato : 31-10-10 19:30

> Når du nu vælger at være i det "filosofiske", kværulantiske hjørne, så
> overvej, hvorfor vi mennesker overhovedet indtager mad, og om mad så ikke

Jeg vil til enhver tid vælge leverpostej fremfor fois gras, om jeg så er
enig med dig eller ej kan jeg ikke helt gennemskue. Det har intet med pris
eller etik at gøre, jeg synes bare andelever er FOR fedt, jeg fik det i
sidste uge, kan næsten smage det endnu, yrk....

--
Ralph

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-10 19:50

Ralph <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
4ccdb5bc$0$36587$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Jeg vil til enhver tid vælge leverpostej fremfor fois gras, om jeg så
> er enig med dig eller ej kan jeg ikke helt gennemskue.

Min pointe er, at madindtag - i sin yderste konsekvens - blot er genetisk
kodet i os, og at formålet alene er overlevelse og reproduktion.

Det giver derfor ikke mening at tale om, at en madvare kun er billig, hvis
den er mere værd.

Jeg kan således sagtens strikke en diæt sammen, der er billig, ikke mere
værd, og samtidig sikrer overlevelse.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ralph

Dato : 31-10-10 15:07

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse
> pris plejer da at følge kvalitet opad!!!
>
> jeg mener sagtens at varen kan være billig hvis kvaliteten ikke er i top

Jeg har engang været på restaurantbesøg på Sundsørehus til frokost, jeg
overvejede alvorligt besøget fordi det var for billigt, jeg var meget
tilfreds med maden, og jeg sagde til krofatter at hans priser sagtens kune
sættes op, nu har jeg lige chekket hjemmesiden igen og man kan stadig få en
marineret sil, frikadeller med rødkål, ost brød og smør for kr. 72.
Til sammenligning fik jeg en stegt sild i torsdags til 98, og en pariserbøf
idag til 88,-

Så kvalitet og pris hænger ikke altid sammen.

--
Ralph

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-10 15:19

"At Æde er Fedt" <pjc@peterchristensen.eu> skrev i meddelelsen
Jeg skal til at beslutte mig nu...

Hvad er billigst per portion, det føreste vil jeg tro, mon ikk'?

God Jul (I God Tid)

*<€:-}
PJC

I vores tilfælde tror jeg at flæskestegen er den billigste. Jeg køber altid
en stor nakkekam. Mellemkam synes jeg er tilbøjelig til at blive tør. Hvad
angår andestegen. Jeg er ikke selv så meget for andesteg, men for familiens
skyld køber jeg altid berberiænder. De har en meget stor kødfylde, og er
ikke så fede som andre ænder, så et lille stykke kan jeg da godt få ned.
Berberiænder er godt nok dyrere, men efter min mening så absolut pengene
værd.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-12-10 21:50

[...]

Vi skal da have både flæske- og andesteg. Vi skal holde juleaften hos vores
yngste datter, og jeg har bestilt den største nakkekam med svær jeg kan få
hos en bekendt der arbejder på et slagteri. Min datter køber så to
berberiænder (som aldrig er for fede), og det bliver uden tvivl ænderne som
er dyrest. De har dem hos Superbest for kr. 134,- pr. stk., men hvad
pokker - det er da kun jul én gang om året, og så skal vi da ihvertfald have
det godt. Selv er jeg godt nok ikke så meget for andesteg, jeg foretrækker
til enhver tid flæskestegen.