/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Ulovlige tele-hjemmesider
Fra : Anders


Dato : 28-10-10 20:27

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25854

Lov om tjenester i informationssamfundet, herunder visse aspekter af
elektronisk handel §7 siger:

En tjenesteyder skal give oplysning om
1) tjenesteyderens navn,
2) den fysiske adresse, hvor tjenesteyderen er etableret,
3) e-post-adresse og eventuelt postadresse og andre oplysninger om
tjenesteyderen, som gør det muligt at kontakte og kommunikere med
tjenesteyderen,
4) CVR-nummeret, hvis tjenesteyderen er registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister,
5) tilhørsforhold til eventuelle godkendelsesordninger, herunder den
relevante tilsynsmyndighed.

Men hvis man besøger http://www.callme.dk/ synes de ikke at overholde loven.

Klikker man på "Kontakt" i menuen, angiver de deres adresse til:

Call me
Holmbladsgade 133
2300 København S
CVR-nr.: 20367997

Men ifølge cvr.dk eksisterer der ingen virksomheder på adressen.
Endvidere eksisterer der ikke noget firma der hedder "Call me" eller
"Callme". Der er heller ingen virksomheder med det navn som binavn.

Slår man CVR-nummeret op, viser det sig, at Call me åbenbart er Telia.

Det lyver de om på deres website. Under "Om Call me"->"Organisation" står der:

"Call me ejes af TeliaSonera koncernen..."

Dette er ikke semantisk korrekt. Call me er ikke et selskab, der ejes
af et andet selskab. Der er ikke tale om et datterselskab. Der er tale
om Telia.

Klikker man ind under "Abonnementer"->"Abonnementsbetingelser" har de
en længere smøre. De starter med

"Disse abonnementsbetingelser gælder for alle kundeaftaler om
oprettelse af mobiltelefoniabonnementer (herefter Call me Mobil) udbudt
af Call me, Holmbladsgade 133. 2300 København S (her efter Call me)".

Intet sted i betingelserne står der Telia. Intet sted i betingelserne
fremgår CVR-nummeret. Abonnementsbetingelserne gælder således for en
aftale indgået mellem en kunde og et juridisk ikke-eksisterende selskab.

Er det lovligt, at markedsføre sig på den måde?

Jeg antager at grunden til de ønsker at sløre deres
virksomhedskonstruktion, er for ikke at blande Call me og Telia sammen.
Det er jo skidt for Telia, hvis deres kunder skifter til Call me og får
samme service til lavere pris.

I øvrigt gælder samme problemstilling www.oister.dk og Hi3G Danmark ApS.

Vil lige pointere, at jeg ikke har været eller er kunde hos Call me.

Er det muligt at anmelde selskaberne? I så fald er det en sag for
politi eller forbrugerombudsmand? Finder det moralsk forkasteligt med
det "spil" de prøver at spille.

På forhånd tak for input,

Anders


 
 
Kurt B. Andersen (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 28-10-10 21:12


"Anders" <invalid.invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
news:4cc9ce7c$0$23755$14726298@news.sunsite.dk...
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25854
>
>
> Men ifølge cvr.dk eksisterer der ingen virksomheder på adressen. Endvidere
> eksisterer der ikke noget firma der hedder "Call me" eller "Callme". Der
> er heller ingen virksomheder med det navn som binavn.
>
> Slår man CVR-nummeret op, viser det sig, at Call me åbenbart er Telia.
>
> Det lyver de om på deres website. Under "Om Call me"->"Organisation" står
> der:
>
> "Call me ejes af TeliaSonera koncernen..."
>
> Dette er ikke semantisk korrekt. Call me er ikke et selskab, der ejes af
> et andet selskab. Der er ikke tale om et datterselskab. Der er tale om
> Telia.
>
> Klikker man ind under "Abonnementer"->"Abonnementsbetingelser" har de en
> længere smøre. De starter med
>
> "Disse abonnementsbetingelser gælder for alle kundeaftaler om oprettelse
> af mobiltelefoniabonnementer (herefter Call me Mobil) udbudt af Call me,
> Holmbladsgade 133. 2300 København S (her efter Call me)".
>
> Intet sted i betingelserne står der Telia. Intet sted i betingelserne
> fremgår CVR-nummeret. Abonnementsbetingelserne gælder således for en
> aftale indgået mellem en kunde og et juridisk ikke-eksisterende selskab.
>
> Er det lovligt, at markedsføre sig på den måde?
>
> Jeg antager at grunden til de ønsker at sløre deres
> virksomhedskonstruktion, er for ikke at blande Call me og Telia sammen.
> Det er jo skidt for Telia, hvis deres kunder skifter til Call me og får
> samme service til lavere pris.
>
> I øvrigt gælder samme problemstilling www.oister.dk og Hi3G Danmark ApS.
>
> Vil lige pointere, at jeg ikke har været eller er kunde hos Call me.
>
> Er det muligt at anmelde selskaberne? I så fald er det en sag for politi
> eller forbrugerombudsmand? Finder det moralsk forkasteligt med det "spil"
> de prøver at spille.
>
> På forhånd tak for input,
>
> Anders
>
Du er vist ikke helt klar over, hvad et cvr nummer dækker over. Som
udgangspunkt har et firma - her Telia - kun et cvr nummer. Hvis de opretter
andre firmaer under koncernen, vil disse firmaer have samme cvr nr.
Underliggende firmaer kan evt. i stedet få tildelt et P-nr, men det ændrer
ikke på, at som du selv anfører, at øvrige firmaer i koncernen også skal
oplyse moderfirmaets cvr nr.
Derfor vil cvr adressen typisk heller ikke være den "rigtige", da den jo er
hos moderfimaet.
Derudover behøver en postadresse på en hjemmeside heller ikke at være
identisk med det sted, hvor firmaet rent faktisk er registreret i
virksomhedsregisteret, da også "underfirmaet" jo kan have flere adresser.
Men postadressen/oplysningerne i øvrigt skal naturligvis være et sted, hvor
man rent faktisk kan få kontakt til det pgl. firma, og da Telia jo holder
til i nr. 139, tyder det på, at moderfirma og evt. underfirmaer bare holder
til i forskellige opgange.
http://www.cvr.dk/Site/Forms/CMS/DisplayPage.aspx?pageid=60

Kurt



Anders (28-10-2010)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 28-10-10 22:10

On 2010-10-28 22:11:57 +0200, Kurt B. Andersen said:

> "Anders" <invalid.invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
> news:4cc9ce7c$0$23755$14726298@news.sunsite.dk...
> Du er vist ikke helt klar over, hvad et cvr nummer dækker over. Som
> udgangspunkt har et firma - her Telia - kun et cvr nummer. Hvis de
> opretter andre firmaer under koncernen, vil disse firmaer have samme
> cvr nr. Underliggende firmaer kan evt. i stedet få tildelt et P-nr, men
> det ændrer ikke på, at som du selv anfører, at øvrige firmaer i
> koncernen også skal oplyse moderfirmaets cvr nr.

Men Call me har ikke noget P-nummer. Du kan selv se det under det
oplyste CVR-nummer:

http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=20367997

> Derfor vil cvr adressen typisk heller ikke være den "rigtige", da den
> jo er hos moderfimaet.

Jeg vil tro at når man indgår en aftale, skal det være åbenlyst hvilken
juridisk enhed aftalen indgåes med.

> Derudover behøver en postadresse på en hjemmeside heller ikke at være
> identisk med det sted, hvor firmaet rent faktisk er registreret i
> virksomhedsregisteret, da også "underfirmaet" jo kan have flere
> adresser. Men postadressen/oplysningerne i øvrigt skal naturligvis være
> et sted, hvor man rent faktisk kan få kontakt til det pgl. firma, og da
> Telia jo holder til i nr. 139, tyder det på, at moderfirma og evt.
> underfirmaer bare holder til i forskellige opgange.
> http://www.cvr.dk/Site/Forms/CMS/DisplayPage.aspx?pageid=60

Jeg tror ikke du er helt klar over, hvad cvr-nummer og p-nummer dækker over.

P-numre bruges, ifølge den side du linker til, at nummerere forskellige
ADRESSER i det samme selskab. Man kan således se at Telia-ejede
butikker fremgår af listen.

Hvis du har et holdingselskab med en håndfuld datterselskaber, vil de
forskellige datterselskaber heller ikke have samme CVR-nummer som
hovedselskabet.

Call me udgiver sig for at være et selskab. Det skriver de meget
specifikt på deres website "ejes af TeliaSonera koncernen", ligesom der
i deres betingelser udelukkende fremgår Call me. De udgiver sig
tydeligvis for at være det selskab man indgår en aftale med.

Hvordan du får p-numre blandet ind i problemstillingen forstår jeg ikke.

Så mit spørgsmål står stadigvæk:

1) Er det lovligt at markedsføre sig "med lånte fjer" og udgive sig for
at være et selskab der ikke eksisterer?

2) Er det juridisk holdbart, at have betingelser hvor parten der
definerer betingelserne er en ikke-eksisterende juridisk enhed?

Situationen er jo den, at når du indgår en aftale med Call Me - et
selskab der ikke eksisterer - begynder du at modtage fakturaer fra
Telia - et selskab som ikke fremgår af betingelserne.

Mvh,

Anders


Maria Frederiksen (31-10-2010)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 31-10-10 10:17

> Jeg vil tro at når man indgår en aftale, skal det være åbenlyst hvilken
> juridisk enhed aftalen indgåes med.

Det gør der jo også. Der er klart og tydeligt angivet cvrnr.


> Call me udgiver sig for at være et selskab.

Hvor ser du det henne? Jeg kan ikke finde et eneste sted, hvor der står ApS,
A/S, SMBA osv. Det er altså bare en division i Telia, som man kalder Call
Me.


Mvh Maria


Per Christoffersen (31-10-2010)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 31-10-10 16:32


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:4ccd3420$0$36561$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Jeg vil tro at når man indgår en aftale, skal det være åbenlyst hvilken
>> juridisk enhed aftalen indgåes med.
>
> Det gør der jo også. Der er klart og tydeligt angivet cvrnr.
>
>
>> Call me udgiver sig for at være et selskab.
>
> Hvor ser du det henne? Jeg kan ikke finde et eneste sted, hvor der står
> ApS, A/S, SMBA osv. Det er altså bare en division i Telia, som man kalder
> Call Me.
>

Så skal der stå Telia som tjenesteyder i kontaktoplysningerne, - det følger
temmelig direkte af e-handelsloven.

/Per



New Personality (05-11-2010)
Kommentar
Fra : New Personality


Dato : 05-11-10 22:08

On 2010-10-31 10:17:19 +0100, Maria Frederiksen said:
>> Jeg vil tro at når man indgår en aftale, skal det være åbenlyst hvilken
>> juridisk enhed aftalen indgåes med.
>
> Det gør der jo også. Der er klart og tydeligt angivet cvrnr.

Forkert. Der er ikke angivet CVR-nummer noget sted i
abonnementsbetingelserne. De skriver kun "Call Me" og angiver en
adresse hvor der ifølge CVR-registret ikke eksisterer nogen virksomhed.

>
>> Call me udgiver sig for at være et selskab.
>
> Hvor ser du det henne? Jeg kan ikke finde et eneste sted, hvor der står
> ApS, A/S, SMBA osv. Det er altså bare en division i Telia, som man
> kalder Call Me.

http://www.callme.dk/om-call-me

"Siden vi solgte vores første telefon i 1997, har Call me været
Danmarks mobilelskende mobilselskab nummer ét."

Mvh,

Anders


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409080
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste