Fedt og ruller
Fra : F. Poulsen

Dato : 07-08-01 22:55

Hej
Jeg har skiftet ruller på min AP50. der er åbenbart forskellige
opfattelser af om man skal give rullerne en klat fedt ved monteringen
eller ej. Det ser ikke ud som om de gamle ruller har kørt i fedt, kun
lidt olie eller snavs fra drivremmen. Er der nogen der kan give et råd i
den forbindelse ? Evt. med hensyn til valg af fedt.
vh
Finn

Fra : RpR

Dato : 07-08-01 22:23

> [...]
> lidt olie eller snavs fra drivremmen. Er der nogen der kan give et råd i
> den forbindelse ? Evt. med hensyn til valg af fedt.

Drop al form for fedt. Jeg har selv ødelagt en vario ved det + en kammerat
jeg kender har haft helt samme problem: Fedtet trækker på en eller anden
måde ind i metallet varioen er lavet af. Det kører rigtigt godt i 14 dage,
og så bliver den _meget_ sløv. Fedtet smeltet simpelthen ved de temperaturer
der opstår i variatoren, og så bliver det slynget ud på rem og resten af
indmaden i motorhuset. Surt arbejde at gøre rent igen.
Da fedtet trækket ind i metallet, kommer det aldrig til at køre godt igen.
Gjorde den gamle vario rent i WD 40, og den kørte lækkert, i ca. 1 uges tid,
så kom det samme problem igen, og til sidst var det nærmest hver anden dag.
Nu var jeg så heldig at kunne skaffe en næsten ny til min Neo's meget
billigt.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 08-08-01 09:58

Hej!

Nogle variatorer skal have fedt og andre ikke.

Er der en skål eller kant der er beregnet til at holde fedtet inde i
variatoren, som der er på f.eks Peugeot, skal der selvfølgelig fedt i.

Tørre variatorer er ofte 'forkromet' for at mindske sliddet.

Fedtet skal være beregnet til høje temperaturer (200 grader) og må ikke
indeholde partikler af fast stof, som f.eks. kobberfedt eller Molykote.
Kom en ært-stor klat i hvert rum, og tryk rullen fast deri. Så er det
nemmere at samle.

/Brian

Fra : freeman

Dato : 08-08-01 15:59

F. Poulsen <finnpoulsen@cool.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1exsklb.1cbisbd3vcwoqN%finnpoulsen@cool.dk...
> [...]
> lidt olie eller snavs fra drivremmen. Er der nogen der kan give et råd i
> den forbindelse ? Evt. med hensyn til valg af fedt.

Drop alt det med fedt du smadre din variator, og rullerne kører ikke bedre
af den grund, så hvis jeg skulle vælge så tag og drop det fedt.