Citronsyre (?) til hyldebærsaft.
Fra : BK

Dato : 11-10-10 19:04

Hej.
For første gang nogensinde prøver jeg i år at lave hyldebærsaft.
Iflg. opskriften skal der bl.a. bruges citronsyre. Dette har jeg købt hos
Matas sammen med andre ting.
Først nu, hvor jeg skal til at koge saften færdig, kigger jeg nærmere på
glasset med citronsyre.
Der står, at det kan anvendes til afkalkning af opvaskemaskiner, rensning af
messing og kobber, men intet om at det kan bruges i.f.m. madlavning.
Dog står der andetsteds på etiketten: "Til denne vare er anvendt citronsyre
med levnedsmiddel-kvalitet."
Betyder det mon, at det kan bruges f.eks. til min hyldebærsaft. Ved nogen
noget om det?

Umiddelbart ser det jo ud, som om det er et rensemiddel, og det ville jeg
være lidt ked af at hælde i halsen .

M.v.h., Birte.

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-10 20:05

BK wrote:

> Umiddelbart ser det jo ud, som om det er et rensemiddel, og det ville jeg
> være lidt ked af at hælde i halsen .

Det er nøjagtig det samme du køber i små breve til 500 gange kiloprisen.
Jeg bruger selv bøtten fra Matas og fik den forklaring at de ikke må
skrive det er til levnedsmidler (så skal Matas jo have smiley-ordning og
alt muligt bøvl), så i stedet skriver de det lidt kringlede "Til denne
vare er anvendt citronsyre
med levnedsmiddel-kvalitet."

Citronsyre er et kemisk stof som aldrig har set citroner, så det eneste
der er afgørende er at det er rent. Og det er Matas'.

Hilsen
Martin

Fra : smiley

Dato : 12-10-10 09:37

On 11-10-2010 20:03, BK wrote:

> [...]
> noget om det?
>
> Umiddelbart ser det jo ud, som om det er et rensemiddel, og det ville jeg

Haha - jeg studsede også over Matas etiketten,
ekspeditricen var meget sikker på at den var go
at bruge i maden. Det har jeg gjort uden problemer.
-max-

Fra : Aksel

Dato : 12-10-10 16:05

"smiley" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Haha - jeg studsede også over Matas etiketten,
> ekspeditricen var meget sikker på at den var go
> at bruge i maden. Det har jeg gjort uden problemer.
> -max-

Igen, det er en stor fordel at have lært noget, mens man var i
skolesystemet - og ikke havde pjækket i timerne. Mange dagligdags spørgsmål
burde have været klarlagt med en god ballast fra skolen. Men mange ting
bliver blæst her og der rundt i uvidenhedens tabernakel, og mange ved ikke,
hvad der er op eller ned.
Det er forfærdeligt!
Mvh
Aksel

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-10-10 20:21

BK <birte@esenet.dk> skrev i meddelelsen
4cb35186$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Umiddelbart ser det jo ud, som om det er et rensemiddel, og det ville
> jeg være lidt ked af at hælde i halsen .

Brug du bare løs. Citronsyre er citronsyre. Ganske som natriumklorid er
natriumklorid underordnet, om det er beregnet til opvaskemaskinen eller til
madlavningen (hint).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-10-10 20:50

Jens Bruun wrote:

> Ganske som natriumklorid er
> natriumklorid underordnet, om det er beregnet til opvaskemaskinen eller til
> madlavningen (hint).

Korrekt. Jeg så engang et program med Mik Schacks Hjemmeservice hvor han
besøgte Danmarks største/eneste (?) saltproducent. De fortalte ganske
åbent at det var fuldstændig samme produkt de solgte til bordbrug og til
opvaskemaskinen, der var ingen forskel, heller ikke i håndtering og
renlighed mm.

Og nu vi er ved, så er der utroligt meget religion omkring salt. I
fødevarer der gerne vil være "fine" er det næsten helt sikkert at der
står havsalt på deklarationen (eller det der er endnu finere). Men
faktum er at havsalt er inddampet havvand fuld af skidt og lort og ikke
mindst alskens tungmetaller og anden forurening, mens det gode gamle
danske salt, grubesalt, også er havsalt, bare af en god årgang (nogle
milloner år gammelt) fra dengang havet var rent.

Martin

Fra : Emil

Dato : 12-10-10 22:34

Martin Larsen wrote:

> [...]
>danske salt, grubesalt, også er havsalt, bare af en god årgang (nogle
>milloner år gammelt) fra dengang havet var rent.

Det er korrekt. Næstværst er opskrifter som foreskriver "groft" eller
"flage" salt, som alligevel opløses i retten. Sådanne tåbeligheder ses
ofte.

m.v.h. Emil

Fra : Aksel

Dato : 13-10-10 17:21

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tungmetaller og anden forurening, mens det gode gamle danske salt,
> grubesalt, også er havsalt, bare af en god årgang (nogle milloner år

Korrekt, det er meget tæt på at kunne kaldes "Økologisk Salt. Finere kan det
jo næppe være.
Mvh
Aksel

Fra : Emil

Dato : 20-10-10 01:24

"Aksel" wrote:

>Korrekt, det er meget tæt på at kunne kaldes "Økologisk Salt. Finere kan det
>jo næppe være.

Jeg ser det for mig:

Dansk Mariager gourmet havsalt, økologisk, extra lagret i millioner af
år i underjordiske gruber. Før kr 2,95 pr kg. Nu kr 49,95 for 10 gram.

Middelhavssalt o.l. kan afleveres til destruktion på Kommunekemi mod
betaling af kr 495,50 pr 100 gram.

He he

NEJ! Der er ikke noget at grine af.

m.v.h. Emil

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-10-10 11:52

On 12 Okt., 23:34, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> Det er korrekt. Næstværst er opskrifter som foreskriver "groft" eller
> "flage" salt, som alligevel opløses i retten. Sådanne tåbeligheder ses
> ofte.

Jeg synes ofte, at betegnelsen "groft salt" bruges, når der angives
mængde efter mål. Og så er det jo pludselig meget væsentligt, om der
skal en tsk groft eller fint salt i.

Vi har haft emnet salt oppe mange gange før, og som tidligere nævnt
har jeg altid mindst tre typer salt i mit køkken. Fint salt er eminent
til hurtig opløsning og kan erstattes af det til opvaskemaskinen.
Groft salt hælder jeg som regel i maden og kogevandet, da jeg doserer
med ske og er vant til mål med groft salt, også på slump. Flagesalt
(og inden for denne genre er der uhyre forskel fra mærke til mærke,
jeg foretrækker Maldon) bruges til kolde retter og som topping, hvor
saltet ikke opløses, men spiller med i retten med sin sprødhed og den
forholdsvis milde saltning (fordi flagerne er tynde). Alle tre
varianter er uundværlige i mit køkken.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-10-10 20:05

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> [...]
> saltet ikke opløses, men spiller med i retten med sin sprødhed og den
> forholdsvis milde saltning (fordi flagerne er tynde).

Heri er jeg enig; som topping betyder tekstur og sprødhed meget.

Fra : Emil

Dato : 19-10-10 21:11

Kevin Borbye Edelvang wrote:

>Jeg synes ofte, at betegnelsen "groft salt" bruges, når der angives
>mængde efter mål. Og så er det jo pludselig meget væsentligt, om der
>skal en tsk groft eller fint salt i.

Interessant! Et eller andet sted mener jeg at have læst at et rummål
kugler vejer det samme, uanset størrelsen, blot der er mange nok til
målingen. Men saltkrystaller er jo ikke kugleformede, og kan pakkes
forskelligt.

Salt suger fugt til sig, så rummål er nok det mest nøjagtige.
Nu blev jeg nysgerrig, og vejede en spiseske (15 ml) af forskellige
salte i køkkenet.

Fint salt vejede 19,01 gram (fra 18,36-20,23 gram over 4 målinger)
Groft salt vejede 15,60 gram (kun en måling)
Maldon havsalt 8,03 gram (kun en måling)

Så lærte jeg også lidt i dag.

> [...]
>saltet ikke opløses, men spiller med i retten med sin sprødhed og den
>forholdsvis milde saltning (fordi flagerne er tynde). Alle tre

Det er netop som topping, at der er forskel på de forskellige salte.
Opløst salt kan ingen smage forskel på.

m.v.h. Emil

Fra : cykelsmeden

Dato : 20-10-10 18:03

Den 19-10-2010 22:10, Emil skrev:
> Interessant! Et eller andet sted mener jeg at have læst at et rummål
> kugler vejer det samme, uanset størrelsen, blot der er mange nok til
> målingen.

Det kan ikke passe!
Der er i samme rummål, væsentligt mere luft hvis kuglerne er store.
Hvis emnerne er kubiske, nærmer det sig mere med en 100% pakning.(=
ingen luft)

//finn

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-10-10 18:32

cykelsmeden <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen
4cbf20bf$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det kan ikke passe!
> Der er i samme rummål, væsentligt mere luft hvis kuglerne er store.
> Hvis emnerne er kubiske, nærmer det sig mere med en 100% pakning.(=
> ingen luft)

Argt vrøvl. Du forudsætter. at emnerne ligge flade mod flade. Ligger de
spids mod spids, er sagen en helt anden.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 20-10-10 20:10

cykelsmeden wrote:

>Det kan ikke passe!
>Der er i samme rummål, væsentligt mere luft hvis kuglerne er store.

Hej finn

Du tager fejl. Jeg skrev, at blot der er mange nok!
Det teoretiske mål for max fyldningsgrad af kugler er tæt på 74%, og
det er uanset hvad kuglerne består af, eller hvad deres størrelse er.

Men jeg forstår fint din form for logik, når der alene ses en kugle i
en kubisk kasse, og her har du lidt ret, idet de tiloversblevne
luftlommer ikke udnyttes. Deraf mit forbehold "blot der er mange nok"

m.v.h. Emil

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-10-10 20:40

Emil wrote:

> [...]
> en kubisk kasse, og her har du lidt ret, idet de tiloversblevne
> luftlommer ikke udnyttes. Deraf mit forbehold "blot der er mange nok"

Det kan kun være rigtigt når der ses bort fra effekten af kuglernes
pakning langs den kubiske kasses flader. Dvs. i praksis vil der være
forskel, omend den er mindre jo større den kubiske kasse er.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Emil

Dato : 20-10-10 21:03

Emil wrote:

>Det teoretiske mål for max fyldningsgrad af kugler er tæt på 74%, og
>det er uanset hvad kuglerne består af, eller hvad deres størrelse er.

Du skal ikke snydes for et link:
<http://www.natnet.dk/?viewtype=html&collectionid=69&pageid=476>
hvorfra du kan komme videre.

Emnet er ikke så ligetil at forstå, når der optræder andre former for
partikler end kugler.
Jeg vil mene, at det giver en grundlæggende forståelse for
sammenhængen mellem vægt og rummål af div. ingredienser.

Afslutningsvis vil jeg beklage at emnet har taget en videnskabelig
drejning, som slet ikke hører hjemme i dette forum.

m.v.h. Emil