Beethovens kreativitets-geni pga uhygiejne. Ikke DNA.
Med forældre der var hhv alkoholiker og syfilitiker måtte Beethoven
kompensere ved at bluffe og være påståelig, smålyvende, indbildsk og
snu.
Han viste tidlig stor kombinationsevne mht hvilke tonesekvenser der
var moderigtige og sangbare og i tråd med den ny romantiske tidsånd -
og hans store hænder gav ham virtuos-potentiale så han rigtig kunne
blære sig med at spille hurtigt, hvad ingen af konkurrenterne kunne
præstere.De vildt opskruede tanker han havde om sin betydning for
fremtidens musikliv og sit lands frihed, lighed og broderskab, skabte
en sensationel arrogance og "professor-distraktion" - at fodre sin
hest var han for travl til, så den døde af sult, og fra start til
superpopstardom skiftede han ikke tøj, så venner gjorde det uden hans
vidende, når han sov, og hans fremtoning som vagabond fik Wiens politi
til at fængsle ham, indtil venner, fortalte at der bag pjalterne gemte
sig den tids Elvis Prisley.
Havde han levet efter at Semmelweis, Kock og Pasteur gjorde Europa
renlighedshysterisk var han blevet foragtet, men et samspil af det
dynamiske Tysklands mange typer social arv, skabte den mest
indflydelsesrige musik-personlighed nogensinde
Og sådan er det ofte med både musisk, videnskabelig, investor-,
politiker. og anden intelligens.
Han så ikke op til andre end Wien-spidserne Mozart og Haydn, og
sidstnævnte blev mentor, men gennemskuede og var ligeved at sende
løgnhalsen hjem til Bonn, da Napoleon erobrede den by, så hjemrejse
blev umulig. Held er den del af den sociale arv, der får genier til at
komme ind i gode selvforstærkende cirkler, så de gir alle andre
baghjul - og winner takes all.
Genetiske handicap, som den tidligt indsættende døvhed, kan give
geniet utraditionelle udfordringer som skaber kompensation og andre
geniale modtræk.
Hans familieliv var en katastrofe og hans adoption af en nevø førte
til dennes selvmordsforsøg - summen af laster er konstant, og det man
ikke dør af, bliver man stærkere af.
"At improvisere på én tone" kalder jazz-musikere den feature, som
Beethoven opfandt - et primitiv tilbage til trommeslager-naturen
påfund, som var utænkeligt for komponistforgængerne, og som matchede
en ny tid, hvor "Alles ist gefühl" og folk der boede under Beethoven
var plaget af at han hamrede en stok i gulvet for at afprøve rytmer.
Holbergs naboer hørte ham le konstant at sine egne komediepåfund - det
var 150 år før i en anstændig og høflig tid, som Ludvig van vristede
Europa ud af.
|