"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i meddelelsen
news:4ca725ff$0$50446$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Jeg fik i forrige uge en pakke fra OWC - sendt med UPS Saver Intl. - og
> forventede så en told&moms opgørelse som sædvanlig, men den kom bare
> ikke... - Først i går fik jeg så en opgørelse, og jeg studsede temmelig
> meget over, at jeg skulle betale ca. 400kr. mere i moms end købsbeløbet
> fordrede...
>
> Jeg ringede så til UPS Danmark for at høre, hvordan det kunne være. I
> første omgang nægtede de ganske enkelt at se på sagen, men da jeg skruede
> bissen lidt på og i lidt barske vendinger krævede, at han kiggede på
> sagen, og i tilfælde af, han stadig nægtede, ville jeg gå direkte til både
> SKAT og til Forbrugerstyrelsen, kunne han sagtens finde både det ene og
> det andet.
>
> Men han ville stadig ikke rette for sagen, da han påstod, at der ikke var
> opgivet et forsendelsesbeløb på den følgefaktura, han sad med, og at UPS i
> sådanne tilfælde pålagede en fast pris svarende til den pris, det vil
> koste at sende en tilsvarende pakke fra Danmark _til_ USA - altså et beløb
> på 1760kr., og at man så skulle betale moms OG told af det beløb, - og det
> til trods for, at jeg sidder med både pakkeliste, følgefaktura og OWCs
> rigtige faktura i PDF, hvor der er et beløb på $93,89USd (kurs 5,68), men
> han ville stadig ikke rette for det.
>
> Han 'tilbød' dog at stille mig om til fortoldningsafdelingen, og i første
> omgang var hun lige så stædig og ville ikke rette for noget. - Igen efter
> at have truet med både SKAT og Forbrugerstyrelsen blev hun lige så
> samarbejdsvillig... Og selvfølgelig tilbød jeg at sende en mail med en
> vedhæftet kopi af faktura over til hende, hvilket hun da også tog imod,
> men samtidig 'nævnte' hun lige, at de nok ville kræve 600kr. for at 'rette
> fejlen', hvilket jeg pure nægtede, da de jo én gang har taget de lovlige
> 120kr. for at ordne told- og momspapirer.
>
> Det er jo desværre ikke første gang, man hører den slags svindel fra UPS's
> side. Da jeg stadig selv var importørregistreret var jeg ude for 3-4
> lignende tilfælde, hvor de ville opkræve pengene, trods det at det er
> noget importøren selv skal ordne med daværende Told&Skat. Der er også
> mange - tusindvis - tilfælde, hvor en pakke afsendt med UPS enten er
> bortkommet eller ødelagt ved fromkomst, og hvor UPS har nægtet at betale
> erstatning, selvom man har forsikret pakken som international forsendelse.
>
> ...At det så slet ikke var UPS, der kom med pakken til mig, men DHL, er så
> en helt anden sag. Papirerne er gået via UPS som aftalt med OWC, men jeg
> kan forestille mig, at OWC lige præcis har haft et 'hul' i en container
> til Europa, hvor min forsendelse lige præcis har passet ind og så derfor
> har fyldt op. - Det gjorde blot, at jeg fik pakken to dage før T&T
> angav..-)
>
> - Men det, jeg også kan se, er, at pakken ar været åbnet for kontrol.
> Hvem, der så har gjort det, véd jeg ikke, - det er ihvertfald ikke DHL, da
> de har deres egen tape, de sætter over, når de kontrolåbner en pakke. SKAT
> er det heller ikke, - de har også deres egen tape, som de lukker med
> igen... Men uanset det, lå både pakkeliste og følgefaktura frit synlige
> øverst, så der er ingen undskyldning for en sådan 'fejlskrivning'.
>
> En enkelt ting ved forsendelsen undrer mig en smujle... Pakken var ikke
> forsynet med hverken en rød eller grøn toldseddel, hvilket jo betyder, at
> en sådan pakke hverken må momses eller fortoldes - og kun åbnes, hvis der
> er begrundet mistanke om enten narko eller kopiprodukter...
>
> Derfor vil jeg på det kraftigste fraråde andre fremover at bruge UPS Saver
> Intl., når/hvis I køber hjem fra USA - så hellere give de få ekstra
> dollars, det vil koste med enten USPS Overseas Intl. eller med FedEx. Det
> er ihvertfald sidste gang, /jeg/ nogensinde bruger UPS! - Og hvis de
> vedbliver med at ville kræve en ekstra betaling og en portoafgift, der er
> ca. 4x så høj som det, jeg allerede har betalt, bliver de ganske enkelt
> meldt til politiet for dokumentfalsk og sagen vil blive overgivet til min
> sagfører! - Hvilket jeg også gjorde hende det meget klart i et sprog, som
> selv en UPS ansat burde forstå.
>
> Nå, men jeg skulle nok have beholdt mit CVR nr. og importørregistrering,
> da jeg lukkede mit firma. - Det tilbød SKAT mig faktisk, at jeg kunne...
> Og hvis jeg så senere - som nu - igen købte noget hos OWC, skulle jeg
> bare - som altid - tage fakturaen med ned til SKAT og sige sådan og sådan,
> jeg vil gerne betale momsen af det beløb, - og så betalte man ved kasse 1,
> og så var det afsluttet... - Nå, men jeg orker ikke igen at skulle igennem
> en ny registrering og alt, hvad deraf følger, når jeg måske køber noget
> hjem en gang hvert andet eller tredie år...
>
> mvh. Erik Richard
> --
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
> NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing -
www.nisus.com
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution -
www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tak for info.
Hvem er det Apple.dk / Apple.com bruger når de sender noget?
H.