/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Time Capsule - overføre gl. sikkerhedskopi~
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 23-09-10 07:56

Hejsa.

Jeg vil erhverve en Time Capsule. Jeg har en iMac og en MBP der hver i
dag har sin egen externe HD med Time Machine.
Begge hedder Backupsbackupdb (1. mappe) og 2. mappe er hhv. mit navn +
MacBook Pro (MBP) og mit navn + computer (2) (iMac).

Skal jeg bare kopiere 2. mapper over i een ny mappe Backups.backupbd på
Time Capsule og sætte TM på de 2 computere til Time Capsule - eller hur.

På forhånd tak.

--
mvh
Michael C.

 
 
Henrik Münster (23-09-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 23-09-10 10:02

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Jeg vil erhverve en Time Capsule. Jeg har en iMac og en MBP der hver i
> dag har sin egen externe HD med Time Machine.
> Begge hedder Backupsbackupdb (1. mappe) og 2. mappe er hhv. mit navn +
> MacBook Pro (MBP) og mit navn + computer (2) (iMac).
>
> Skal jeg bare kopiere 2. mapper over i een ny mappe Backups.backupbd på
> Time Capsule og sætte TM på de 2 computere til Time Capsule - eller hur.

Når man laver backup med Time Machine trådløst til en Time Capsule,
bliver filerne gemt på en anden måde, end når man gør det med kabel, som
du hidtil har gjort. Trådløst laves der et "Sparsebundle" diskbillede.
Du skal derfor anbringe din gamle backup i dette diskbillede. Jeg får
sikkert bøvl med copyright-myndighederne, men tillad mig at citere fra
"Take Control of Mac OS X Backups" af Joe Kissell. (Jeg kan kun anbefale
denne serie af e-bøger og især denne forfatter):


Migrate from a Drive to a Time Capsule

Let's say you've been backing up to an external drive for a while and
then you buy a Time Capsule - and you want to move your existing Time
Machine backups to the Time Capsule rather than starting over from
scratch. Here's how to do it:

1. Follow the previous steps to select the Time Capsule as your
backup destination, and let the first backup begin.

2. As soon as Time Machine gets past the "Preparing backup"
stage and starts copying data, move the switch to Off.

3. In the Finder, navigate to your Time Capsule volume. On
that volume, you'll see a disk image with a name like
Mac-Name_numbers-and-letters.sparsebundle. Double-click
this file to mount the disk image.

4. Drag everything on this disk (which should be just one folder,
called Backups.backupdb) to the Trash, and empty the Trash.
Note that this step, and the next, could take hours or even
days, depending on how much data you have!

5. Drag the Backups.backupdb folder from your previous Time
Machine backup volume to the disk image where you just
deleted the folder in Step 4.

6. Eject the disk image.

7. In the Time Machine preference pane, switch it back On.
That's it. Time Machine should pick up where it left off the last
time you backed up to your local drive.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Michael Corfitsen (23-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 23-09-10 21:29

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> 5. Drag the Backups.backupdb folder from your previous Time
> Machine backup volume to the disk image where you just
> deleted the folder in Step 4.

Dem er da så 2 af. Begge hedder Backupsbackupdb (1. mappe) og 2. mappe
er hhv. mit navn + MacBook Pro (MBP) og mit navn + computer (2) (iMac).
Det giver en konflikt. Time Capsule skulle kunne tage flere computere.
Hvordan så.

--
mvh
Michael C.

Thomas von Hassel (23-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 23-09-10 21:43

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > 5. Drag the Backups.backupdb folder from your previous Time
> > Machine backup volume to the disk image where you just
> > deleted the folder in Step 4.
>
> Dem er da så 2 af. Begge hedder Backupsbackupdb (1. mappe) og 2. mappe
> er hhv. mit navn + MacBook Pro (MBP) og mit navn + computer (2) (iMac).
> Det giver en konflikt. Time Capsule skulle kunne tage flere computere.
> Hvordan så.

Der bliver oprettet et seperat disk image til hver maskine ....

/thomas

Lasse Hedegaard (23-09-2010)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 23-09-10 15:49

On 23 Sep., 11:02, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
> Når man laver backup med Time Machine trådløst til en Time Capsule,
> bliver filerne gemt på en anden måde, end når man gør det med kabel

Er det korrekt, eller mener du, at metoden er anderledes på Time
Capsule (uanset kabel eller trådløst) i forhold til andre metoder?

Hvis det er korrekt, at backup til Time Capsule laves forskelligt alt
efter, om man bruger kabel eller trådløst - hvad så, hvis man skifter
mellem de to forbindelser? Hvad er præcis forskellen på de to metoder?

/Lasse

Thomas von Hassel (23-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 23-09-10 23:06

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> On 23 Sep., 11:02, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
> > Når man laver backup med Time Machine trådløst til en Time Capsule,
> > bliver filerne gemt på en anden måde, end når man gør det med kabel
>
> Er det korrekt, eller mener du, at metoden er anderledes på Time
> Capsule (uanset kabel eller trådløst) i forhold til andre metoder?
>
> Hvis det er korrekt, at backup til Time Capsule laves forskelligt alt
> efter, om man bruger kabel eller trådløst - hvad så, hvis man skifter
> mellem de to forbindelser? Hvad er præcis forskellen på de to metoder?
>

Der er ingen forskel ... kun på hastigheden...

Mon ikke Hr. Münster mener TimeCapsule contra USB/Firewire disk direkte
sat direkte til maskinen ?

/thomas

Henrik Münster (23-09-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 23-09-10 23:37

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:
>
> > On 23 Sep., 11:02, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
> > > Når man laver backup med Time Machine trådløst til en Time Capsule,
> > > bliver filerne gemt på en anden måde, end når man gør det med kabel
> >
> > Er det korrekt, eller mener du, at metoden er anderledes på Time
> > Capsule (uanset kabel eller trådløst) i forhold til andre metoder?
> >
> > Hvis det er korrekt, at backup til Time Capsule laves forskelligt alt
> > efter, om man bruger kabel eller trådløst - hvad så, hvis man skifter
> > mellem de to forbindelser? Hvad er præcis forskellen på de to metoder?
> >
>
> Der er ingen forskel ... kun på hastigheden...
>
> Mon ikke Hr. Münster mener TimeCapsule contra USB/Firewire disk direkte
> sat direkte til maskinen ?

Nej, det står helt tydeligt i ebogen. Når man laver trådløs backup til
en Time Capsule, og det er jo den eneste autoriserede metode, så dannes
der et disk image kaldet et sparsebundle. Lave man backup via kabel med
Time Machine, gemmes der bare filer. Det gælder også, hvis man laver
backup til en Time Capsule via kabel.
Heldigvis er det ikke noget problem, hvis man ønsker at skifte
mellem kabel og trådløs. Man skal bare starte med at bruge den trådløse
metode, så der dannes et sparsebundle. Herefter kan man sagtens skifte
mellem kabel og trådløs. Time Machine kan godt bruge sparsebundle med
kabel. Det modsatte kan bare ikke lade sig gøre.
Som mange ved, er jeg ret glad for skriverierne fra TidBITS. De
udgiver nogle fantastisk gode e-bøger til kun $10-14 (excl. moms), som
kan være en rigtig stor hjælp i mange situationer. De har bl.a. et par
bøger om backup, hvor Time Machine og Time Capsule forklares.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (23-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 23-09-10 23:41

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:
> >
> > > On 23 Sep., 11:02, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
> > > > Når man laver backup med Time Machine trådløst til en Time Capsule,
> > > > bliver filerne gemt på en anden måde, end når man gør det med kabel
> > >
> > > Er det korrekt, eller mener du, at metoden er anderledes på Time
> > > Capsule (uanset kabel eller trådløst) i forhold til andre metoder?
> > >
> > > Hvis det er korrekt, at backup til Time Capsule laves forskelligt alt
> > > efter, om man bruger kabel eller trådløst - hvad så, hvis man skifter
> > > mellem de to forbindelser? Hvad er præcis forskellen på de to metoder?
> > >
> >
> > Der er ingen forskel ... kun på hastigheden...
> >
> > Mon ikke Hr. Münster mener TimeCapsule contra USB/Firewire disk direkte
> > sat direkte til maskinen ?
>
> Nej, det står helt tydeligt i ebogen. Når man laver trådløs backup til
> en Time Capsule, og det er jo den eneste autoriserede metode, så dannes
> der et disk image kaldet et sparsebundle. Lave man backup via kabel med
> Time Machine, gemmes der bare filer. Det gælder også, hvis man laver
> backup til en Time Capsule via kabel.
> Heldigvis er det ikke noget problem, hvis man ønsker at skifte
> mellem kabel og trådløs. Man skal bare starte med at bruge den trådløse
> metode, så der dannes et sparsebundle. Herefter kan man sagtens skifte
> mellem kabel og trådløs. Time Machine kan godt bruge sparsebundle med
> kabel. Det modsatte kan bare ikke lade sig gøre.
> Som mange ved, er jeg ret glad for skriverierne fra TidBITS. De
> udgiver nogle fantastisk gode e-bøger til kun $10-14 (excl. moms), som
> kan være en rigtig stor hjælp i mange situationer. De har bl.a. et par
> bøger om backup, hvor Time Machine og Time Capsule forklares.

Det giver ingen mening .. uanset om det er kabel (ethernet) eller
trådløs så er det stadigvæk via netværk ... sålænge vi snakker om Time
Capsule ...

/thomas

Henrik Münster (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 28-09-10 18:23

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Nej, det står helt tydeligt i ebogen. Når man laver trådløs backup til
> > en Time Capsule, og det er jo den eneste autoriserede metode, så dannes
> > der et disk image kaldet et sparsebundle. Lave man backup via kabel med
> > Time Machine, gemmes der bare filer. Det gælder også, hvis man laver
> > backup til en Time Capsule via kabel.
> > Heldigvis er det ikke noget problem, hvis man ønsker at skifte
> > mellem kabel og trådløs. Man skal bare starte med at bruge den trådløse
> > metode, så der dannes et sparsebundle. Herefter kan man sagtens skifte
> > mellem kabel og trådløs. Time Machine kan godt bruge sparsebundle med
> > kabel. Det modsatte kan bare ikke lade sig gøre.
> > Som mange ved, er jeg ret glad for skriverierne fra TidBITS. De
> > udgiver nogle fantastisk gode e-bøger til kun $10-14 (excl. moms), som
> > kan være en rigtig stor hjælp i mange situationer. De har bl.a. et par
> > bøger om backup, hvor Time Machine og Time Capsule forklares.
>
> Det giver ingen mening .. uanset om det er kabel (ethernet) eller
> trådløs så er det stadigvæk via netværk ... sålænge vi snakker om Time
> Capsule ...

Undskyld det sene svar. Jeg har været til maraton i Berlin. Hvad er det,
der ikke giver mening? Jeg har blot skrevet, hvad jeg har læst. Jeg har
ikke selv prøvet at lave backup med Time Machine til en Time Capsule,
der er sluttet til computeren med kabel. Du mener altså, at det også
resulterer i, at der dannes et sparsebundle med backupppen?
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-09-10 18:32

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> > > Nej, det står helt tydeligt i ebogen. Når man laver trådløs backup til
> > > en Time Capsule, og det er jo den eneste autoriserede metode, så dannes
> > > der et disk image kaldet et sparsebundle. Lave man backup via kabel med
> > > Time Machine, gemmes der bare filer. Det gælder også, hvis man laver
> > > backup til en Time Capsule via kabel.
> > > Heldigvis er det ikke noget problem, hvis man ønsker at skifte
> > > mellem kabel og trådløs. Man skal bare starte med at bruge den trådløse
> > > metode, så der dannes et sparsebundle. Herefter kan man sagtens skifte
> > > mellem kabel og trådløs. Time Machine kan godt bruge sparsebundle med
> > > kabel. Det modsatte kan bare ikke lade sig gøre.
> > > Som mange ved, er jeg ret glad for skriverierne fra TidBITS. De
> > > udgiver nogle fantastisk gode e-bøger til kun $10-14 (excl. moms), som
> > > kan være en rigtig stor hjælp i mange situationer. De har bl.a. et par
> > > bøger om backup, hvor Time Machine og Time Capsule forklares.
> >
> > Det giver ingen mening .. uanset om det er kabel (ethernet) eller
> > trådløs så er det stadigvæk via netværk ... sålænge vi snakker om Time
> > Capsule ...
>
> Undskyld det sene svar. Jeg har været til maraton i Berlin. Hvad er det,
> der ikke giver mening? Jeg har blot skrevet, hvad jeg har læst. Jeg har
> ikke selv prøvet at lave backup med Time Machine til en Time Capsule,
> der er sluttet til computeren med kabel. Du mener altså, at det også
> resulterer i, at der dannes et sparsebundle med backupppen?

ja, fordi det er over netværk til et netværks share og ikke til en disk
sat til med USB eller Firewire ...

/thomas

Henrik Münster (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 28-09-10 19:28

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Undskyld det sene svar. Jeg har været til maraton i Berlin. Hvad er det,
> > der ikke giver mening? Jeg har blot skrevet, hvad jeg har læst. Jeg har
> > ikke selv prøvet at lave backup med Time Machine til en Time Capsule,
> > der er sluttet til computeren med kabel. Du mener altså, at det også
> > resulterer i, at der dannes et sparsebundle med backupppen?
>
> ja, fordi det er over netværk til et netværks share og ikke til en disk
> sat til med USB eller Firewire ...

Bøøøøh... Hvorfor har jeg så læst det et sted? Jeg kan godt se, hvad du
mener. Har du selv prøvet for at se, om det passer? Jeg har nemlig
aldrig haft min Time Capsule sluttet til med kabel.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-09-10 19:40

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> > > Undskyld det sene svar. Jeg har været til maraton i Berlin. Hvad er det,
> > > der ikke giver mening? Jeg har blot skrevet, hvad jeg har læst. Jeg har
> > > ikke selv prøvet at lave backup med Time Machine til en Time Capsule,
> > > der er sluttet til computeren med kabel. Du mener altså, at det også
> > > resulterer i, at der dannes et sparsebundle med backupppen?
> >
> > ja, fordi det er over netværk til et netværks share og ikke til en disk
> > sat til med USB eller Firewire ...
>
> Bøøøøh... Hvorfor har jeg så læst det et sted? Jeg kan godt se, hvad du
> mener. Har du selv prøvet for at se, om det passer? Jeg har nemlig
> aldrig haft min Time Capsule sluttet til med kabel.

ja

/thomas

(Thorbjørn Ravn (23-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 23-09-10 17:31

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> 4. Drag everything on this disk (which should be just one folder,
> called Backups.backupdb) to the Trash, and empty the Trash.
> Note that this step, and the next, could take hours or even
> days, depending on how much data you have!

Enig. Kabel! Helst gigabit.

Bortset fra det, er det vel et oplagt tidspunkt at lægge de gamle diske
i pengeskabet?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

(Thorbjørn Ravn (23-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 23-09-10 21:56

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> Det giver en konflikt. Time Capsule skulle kunne tage flere computere.

Bare start forfra uden at pille ved noget. Har du brug for noget ældre,
så har du din gamle disk i skuffen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Michael Corfitsen (24-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 24-09-10 14:34

> Bare start forfra uden at pille ved noget. Har du brug for noget ældre,
> så har du din gamle disk i skuffen.

Det er det jeg gør/vil men

jeg havde TC over airport et kort øjeblik - inden jeg satte den på TM
men nu er den væk. Jeg kan ikke se den i airportværktøj. Den står og
blinker amber - altså ingen forbindelse. Jeg har slukket og tændt, såvel
TC som AirPort Expressen. Hvor pokker er den og hvordan kan jeg få den
på igen, klar til TM?.

--
mvh
Michael C.

(Thorbjørn Ravn (24-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 24-09-10 06:56

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:

> Hvis det er korrekt, at backup til Time Capsule laves forskelligt alt
> efter, om man bruger kabel eller trådløst - hvad så, hvis man skifter
> mellem de to forbindelser? Hvad er præcis forskellen på de to metoder?

Selve backupsystemet er det samme, men for at sikre at alle de ting er
der som Time Machine forvnter for at kunne køre, gøres der det at der
laves et diskbillede som der arbejdes i (ligesom med ISO'er og DMG'er).

Diskbilledet er så lavet som et "sparsebundle" hvilket er en opdeling af
den logiske fil i _mange_ små fysiske filer hvilket er meget praktisk
hvis der kun sker forholdsvis små, lokale ændringer, da det så kun vil
berøre nogen få af disse mange filer. Det er rigtigt rart hvis man fx
laver sikkerhedskopiering af den disk som backuppen ligger på, da DET
software så bare ser at 990 af de 1000 små fysiske filer er uændrede,
istedet for at man laver en 30 Gb kopi selvom der måske kun er sket
ændringer i backuppen på nogne få hundrede megabytes.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

(Thorbjørn Ravn (24-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 24-09-10 06:57

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> der et disk image kaldet et sparsebundle. Lave man backup via kabel med
> Time Machine, gemmes der bare filer. Det gælder også, hvis man laver
> backup til en Time Capsule via kabel.

Tror du evt det drejer sig om den eksterne disk man kan sætte til via
USB? Ovenstående kan jeg ikke genkende til den interne disk.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (24-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 24-09-10 17:18

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100924 <nospam0002+20100924@gmail.com> wrote:

> henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
>
> > der et disk image kaldet et sparsebundle. Lave man backup via kabel med
> > Time Machine, gemmes der bare filer. Det gælder også, hvis man laver
> > backup til en Time Capsule via kabel.
>
> Tror du evt det drejer sig om den eksterne disk man kan sætte til via
> USB? Ovenstående kan jeg ikke genkende til den interne disk.

Det er nok det de mener ...

=thomas

(Thorbjørn Ravn (24-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 24-09-10 14:55

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> jeg havde TC over airport et kort øjeblik - inden jeg satte den på TM
> men nu er den væk. Jeg kan ikke se den i airportværktøj. Den står og
> blinker amber - altså ingen forbindelse. Jeg har slukket og tændt, såvel
> TC som AirPort Expressen. Hvor pokker er den og hvordan kan jeg få den
> på igen, klar til TM?.

Kabel i, så du kan se den den vej. Har du fået den totaltforvirret
plejer der at være et nulstillingskunstgreb så den er helt nyfødt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Michael Corfitsen (24-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 24-09-10 15:31

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100924 <nospam0002+20100924@gmail.com> wrote:

> michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:
>
> > jeg havde TC over airport et kort øjeblik - inden jeg satte den på TM
> > men nu er den væk. Jeg kan ikke se den i airportværktøj. Den står og
> > blinker amber - altså ingen forbindelse. Jeg har slukket og tændt, såvel
> > TC som AirPort Expressen. Hvor pokker er den og hvordan kan jeg få den
> > på igen, klar til TM?.
>
> Kabel i, så du kan se den den vej. Har du fået den totaltforvirret
> plejer der at være et nulstillingskunstgreb så den er helt nyfødt.

Jeg har prøvet at resette, det hjalp ikke. Og det med kabel, jeg vil
netop gerne være trådløs, og der er jo nogen i denne tråd der siger, at
1. gang TC bruges, skal det helst være trådløst.


--
mvh
Michael C.

(Thorbjørn Ravn (24-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 24-09-10 16:23

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

>> Kabel i, så du kan se den den vej. Har du fået den totaltforvirret
>> plejer der at være et nulstillingskunstgreb så den er helt nyfødt.
>
> Jeg har prøvet at resette, det hjalp ikke. Og det med kabel, jeg vil
> netop gerne være trådløs, og der er jo nogen i denne tråd der siger, at
> 1. gang TC bruges, skal det helst være trådløst.

Jojo, men havde du ikke tabt forbindelsen via det trådløse?

Et skridt af gangen, du har lige slået dig selv i fængsel.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Michael Corfitsen (26-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 26-09-10 19:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100924 <nospam0002+20100924@gmail.com> wrote:

> michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:
>
> >> Kabel i, så du kan se den den vej. Har du fået den totaltforvirret
> >> plejer der at være et nulstillingskunstgreb så den er helt nyfødt.
> >
> > Jeg har prøvet at resette, det hjalp ikke. Og det med kabel, jeg vil
> > netop gerne være trådløs, og der er jo nogen i denne tråd der siger, at
> > 1. gang TC bruges, skal det helst være trådløst.
>
> Jojo, men havde du ikke tabt forbindelsen via det trådløse?
>
> Et skridt af gangen, du har lige slået dig selv i fængsel.

Fik endelig en sekser.

Jeg har prøvet med Ethernet-kabel. NoGo. Jeg mangler et USB og vil få et
sådan i morgen og prøve. Men alt andet trådløst har altid virket med det
samme, så hvorfor ikke min nye TimeCapsule øv øv og....


--
mvh
Michael C.

Thomas von Hassel (26-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-09-10 19:50

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100924 <nospam0002+20100924@gmail.com> wrote:
>
> > michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:
> >
> > >> Kabel i, så du kan se den den vej. Har du fået den totaltforvirret
> > >> plejer der at være et nulstillingskunstgreb så den er helt nyfødt.
> > >
> > > Jeg har prøvet at resette, det hjalp ikke. Og det med kabel, jeg vil
> > > netop gerne være trådløs, og der er jo nogen i denne tråd der siger, at
> > > 1. gang TC bruges, skal det helst være trådløst.
> >
> > Jojo, men havde du ikke tabt forbindelsen via det trådløse?
> >
> > Et skridt af gangen, du har lige slået dig selv i fængsel.
>
> Fik endelig en sekser.
>
> Jeg har prøvet med Ethernet-kabel. NoGo. Jeg mangler et USB og vil få et
> sådan i morgen og prøve. Men alt andet trådløst har altid virket med det
> samme, så hvorfor ikke min nye TimeCapsule øv øv og....

USB til hvad ?

/thomas

Michael Corfitsen (26-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 26-09-10 20:22

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
>
> > Thorbjørn Ravn Andersen, 20100924 <nospam0002+20100924@gmail.com> wrote:
> >
> > > michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:
> > >
> > > >> Kabel i, så du kan se den den vej. Har du fået den totaltforvirret
> > > >> plejer der at være et nulstillingskunstgreb så den er helt nyfødt.
> > > >
> > > > Jeg har prøvet at resette, det hjalp ikke. Og det med kabel, jeg vil
> > > > netop gerne være trådløs, og der er jo nogen i denne tråd der siger, at
> > > > 1. gang TC bruges, skal det helst være trådløst.
> > >
> > > Jojo, men havde du ikke tabt forbindelsen via det trådløse?
> > >
> > > Et skridt af gangen, du har lige slået dig selv i fængsel.
> >
> > Fik endelig en sekser.
> >
> > Jeg har prøvet med Ethernet-kabel. NoGo. Jeg mangler et USB og vil få et
> > sådan i morgen og prøve. Men alt andet trådløst har altid virket med det
> > samme, så hvorfor ikke min nye TimeCapsule øv øv og....
>
> USB til hvad ?

Kabel mellem TimeCapsule og computer.


--
mvh
Michael C.

Thomas von Hassel (26-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-09-10 20:44

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
> >
> > > Thorbjørn Ravn Andersen, 20100924 <nospam0002+20100924@gmail.com>
> > > wrote:
> > >
> > > > michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:
> > > >
> > > > >> Kabel i, så du kan se den den vej. Har du fået den
> > > > >> totaltforvirret plejer der at være et nulstillingskunstgreb så
> > > > >> den er helt nyfødt.
> > > > >
> > > > > Jeg har prøvet at resette, det hjalp ikke. Og det med kabel, jeg
> > > > > vil netop gerne være trådløs, og der er jo nogen i denne tråd der
> > > > > siger, at 1. gang TC bruges, skal det helst være trådløst.
> > > >
> > > > Jojo, men havde du ikke tabt forbindelsen via det trådløse?
> > > >
> > > > Et skridt af gangen, du har lige slået dig selv i fængsel.
> > >
> > > Fik endelig en sekser.
> > >
> > > Jeg har prøvet med Ethernet-kabel. NoGo. Jeg mangler et USB og vil få
> > > et sådan i morgen og prøve. Men alt andet trådløst har altid virket
> > > med det samme, så hvorfor ikke min nye TimeCapsule øv øv og....
> >
> > USB til hvad ?
>
> Kabel mellem TimeCapsule og computer.

det får du ikke til at virke .. USB stikket er til at sætte disk eller
printer til TimeCapsulen .. ikke til at bruge den indbyggede disk som en
USB disk ...

/thomas

Michael Corfitsen (26-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 26-09-10 20:51

> > Kabel mellem TimeCapsule og computer.
>
> det får du ikke til at virke .. USB stikket er til at sætte disk eller
> printer til TimeCapsulen .. ikke til at bruge den indbyggede disk som en
> USB disk ...

Så gør jeg ikke mere ved det.
--
mvh
Michael C.

(Thorbjørn Ravn (26-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 26-09-10 20:04

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> Jeg har prøvet med Ethernet-kabel. NoGo. Jeg mangler et USB og vil få et
> sådan i morgen og prøve. Men alt andet trådløst har altid virket med det
> samme, så hvorfor ikke min nye TimeCapsule øv øv og....

Du har bare pillet for meget.

Hvis din manual er væk så kig her
http://manuals.info.apple.com/en/TimeCapsule_SetupGuide.pdf

(ikke på dansk)

Fra kapitel 3.

"If Your Time Capsule Isn’t Responding
Try unplugging it and plugging it back in.

If your Time Capsule stops responding completely, you may need to reset it to the factory default settings.

Important: Resetting your Time Capsule to factory default settings
erases all of the current settings and resets them to the settings that
came with your Time Capsule

To return your Time Capsule to the factory settings:
m Use something pointed (such as a ballpoint pen) to press down and hold the reset button until the status light flashes quickly (about 5 seconds).
Your Time Capsule resets with the following settings: AÌ‚ Your Time Capsule receives its IP address using DHCP. AÌ‚ The network name is reset to Apple Network XXXXXX (where XXXXXX is replaced
with the last six digits of the AirPort ID). AÌ‚ The Time Capsule password is reset to public.
If your Time Capsule still isn’t responding, try the following:
1 Unplug your Time Capsule. 2 Use something pointed to press and hold down the reset button while you plug in
your Time Capsule.
"

SÃ¥... Frem med kuglepennen :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Michael Corfitsen (26-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 26-09-10 20:22

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100926 <nospam0002+20100926@gmail.com> wrote:

> michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:
>
> > Jeg har prøvet med Ethernet-kabel. NoGo. Jeg mangler et USB og vil få et
> > sådan i morgen og prøve. Men alt andet trådløst har altid virket med det
> > samme, så hvorfor ikke min nye TimeCapsule øv øv og....
>
> Du har bare pillet for meget.
>
> Hvis din manual er væk så kig her
> http://manuals.info.apple.com/en/TimeCapsule_SetupGuide.pdf
>
> (ikke på dansk)
>
> Fra kapitel 3.
>
> "If Your Time Capsule Isn't Responding Try unplugging it and plugging it
> back in.
>
> If your Time Capsule stops responding completely, you may need to reset it
> to the factory default settings.
>
> Important: Resetting your Time Capsule to factory default settings erases
> all of the current settings and resets them to the settings that came with
> your Time Capsule
>
> To return your Time Capsule to the factory settings: m Use something
> pointed (such as a ballpoint pen) to press down and hold the reset button
> until the status light flashes quickly (about 5 seconds). Your Time
> Capsule resets with the following settings: A? Your Time Capsule receives
> its IP address using DHCP. A? The network name is reset to Apple Network
> XXXXXX (where XXXXXX is replaced with the last six digits of the AirPort
> ID). A? The Time Capsule password is reset to public. If your Time Capsule
> still isn't responding, try the following: 1 Unplug your Time Capsule. 2
> Use something pointed to press and hold down the reset button while you
> plug in your Time Capsule. "
>
> Så... Frem med kuglepennen :)

Har været der - flere gange - hjælper ikke. Kuglepen, tænd sluk og alt
det der. Og jeg sidder stadig og glor på amber-blink.
Og manualen er lige her på bordet, men derfor kan jeg da godt have
overset noget.

--
mvh
Michael C.

(Thorbjørn Ravn (26-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 26-09-10 20:30

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

>> USB til hvad ?
>
> Kabel mellem TimeCapsule og computer.

Det vil ikke virke. Første tip: Check USB-stikket bagi computeren.

Har du holdt resetknappen inde længe nok?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Michael Corfitsen (26-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 26-09-10 20:51

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100926 <nospam0002+20100926@gmail.com> wrote:

> michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:
>
> >> USB til hvad ?
> >
> > Kabel mellem TimeCapsule og computer.
>
> Det vil ikke virke. Første tip: Check USB-stikket bagi computeren.

Hvorfor det, det/de bruges da ikke til noget med TimeCapsule.
>
> Har du holdt resetknappen inde længe nok?

Ja, til ekstra blink starter.


--
mvh
Michael C.

(Thorbjørn Ravn (26-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 26-09-10 21:01

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100926 <nospam0002+20100926@gmail.com> wrote:
>
>> michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:
>>
>> >> USB til hvad ?
>> >
>> > Kabel mellem TimeCapsule og computer.
>>
>> Det vil ikke virke. Første tip: Check USB-stikket bagi computeren.
>
> Hvorfor det, det/de bruges da ikke til noget med TimeCapsule.

Det vil antyde overfor dig hvorfor du ikke kan bruge den til at forbinde
den med en computer. Især når du har forsøgt at finde et passende kabel :)

>> Har du holdt resetknappen inde længe nok?
>
> Ja, til ekstra blink starter.

Og selv der dukker den ikke op?

Ok, vi prøver en gang til. Du får den til at blinke som der står i
opsætningsvejlendingen og så checker du dit Airportikon i topbjælken når
den er klar. Så skal den nemlig dukke op som et åbent trådløst netværk
du kan forbinde dig til. Det hedder noget med Apple.

Så starter du Airport assistenten og så skal den dæleme kunne hitte den
via den trådløse.

Kan den ikke se den trådløst når den blinker, så put kabel i og vær
sikker på den er sat op til DHCP på Mac-siden. Dukker den SÅ op i
AIrport Assitenten (evt efter en genstart)?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Michael Corfitsen (26-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 26-09-10 21:32

> Ok, vi prøver en gang til. Du får den til at blinke som der står i
> opsætningsvejlendingen og så checker du dit Airportikon i topbjælken når
> den er klar. Så skal den nemlig dukke op som et åbent trådløst netværk
> du kan forbinde dig til. Det hedder noget med Apple.

Topbjælken ?
Jeg kan køre indstillingen igennem, men det slutter med at -denne enhed
er midlertidig utilgængelig-.
Og TimeCapsule ikonet har hele tiden amber-farve i tilgængeligheden,
ikke grøn som min airport extreme.

> Så starter du Airport assistenten og så skal den dæleme kunne hitte den
> via den trådløse.

Den siger den ikke kan køre med 10.6.4. og jeg kan ikke finde ud af at
forny.
>
> Kan den ikke se den trådløst når den blinker, så put kabel i og vær
> sikker på den er sat op til DHCP på Mac-siden. Dukker den SÅ op i
> AIrport Assitenten (evt efter en genstart)?

Se så er vi endnu mere ude i noget jeg ikke helt klar på. Det er vel så
et ethernetkabel jeg skal forbinde mellem TimeCapsule og computer og så
gå ind i netværk og følge ethernetforbindelsen i systemindstillinger og
der holde styr på DHCP.
Og det står ethernet til i systemindstillinger.

Du kan godt høre/se, at det er en amatør du kommunikere med. Jeg har
aldrig før haft sådanne problemer med at tilslutte enheder til min Mac.
Og jeg har en AppleTV stående bag mig klar til brug for mit musik- og
TV-anlæg. Det kan da blive sjovt at tilslutte.


--
mvh
Michael C.

Niels Jørgen Kruse (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 27-09-10 07:13

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> > Så starter du Airport assistenten og så skal den dæleme kunne hitte den
> > via den trådløse.
>
> Den siger den ikke kan køre med 10.6.4. og jeg kan ikke finde ud af at
> forny.

Kør Softwareopdatering fra æblemenuen.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Michael Corfitsen (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 27-09-10 10:31

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
>
> > > Så starter du Airport assistenten og så skal den dæleme kunne hitte den
> > > via den trådløse.
> >
> > Den siger den ikke kan køre med 10.6.4. og jeg kan ikke finde ud af at
> > forny.
>
> Kør Softwareopdatering fra æblemenuen.

Det gør jeg stort set dagligt, og det er up to date, men det er vel også
Airport-værktøj og ikke Airport Assistenten du mener.
Det er Aiarport-værktøj jeg bruger i forsøget på kontakt med TC.


--
mvh
Michael C.

Flemming Rubini (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 27-09-10 13:22

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:
>
> > Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
> >
> > > > Så starter du Airport assistenten og så skal den dæleme kunne hitte den
> > > > via den trådløse.
> > >
> > > Den siger den ikke kan køre med 10.6.4. og jeg kan ikke finde ud af at
> > > forny.
> >
> > Kør Softwareopdatering fra æblemenuen.
>
> Det gør jeg stort set dagligt, og det er up to date, men det er vel også
> Airport-værktøj og ikke Airport Assistenten du mener.
> Det er Aiarport-værktøj jeg bruger i forsøget på kontakt med TC.

Korrekt, du skal bruge Airport-værktøj.

Min erfaring med Airport produkter er at du skal resette hvis det
bøvler.

Start med at sætte din TimeCapsule til dit internet-vægstik.

Trin 1)
Hold reset-knappen nede med en kuglepen indtil status-lampen blinker
hurtigt.

Trin 2)
Tag strømmen. I med kuglepennen igen, og hold reset-knappen nede medens
du sætter strømmen til.

I Airport-værktøjet skulle TimeCapsule nu være dukket op som en Apple
Network enhed.

Prøv dette og vend tilbage.
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Michael Corfitsen (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 27-09-10 13:51

> Korrekt, du skal bruge Airport-værktøj.
>
> Min erfaring med Airport produkter er at du skal resette hvis det
> bøvler.
>
> Start med at sætte din TimeCapsule til dit internet-vægstik.
>
> Trin 1)
> Hold reset-knappen nede med en kuglepen indtil status-lampen blinker
> hurtigt.
>
> Trin 2)
> Tag strømmen. I med kuglepennen igen, og hold reset-knappen nede medens
> du sætter strømmen til.
>
> I Airport-værktøjet skulle TimeCapsule nu være dukket op som en Apple
> Network enhed.
>
> Prøv dette og vend tilbage.

Det er prøvet. TC dukker godt nok op i AirPort-værktøj (hvilket den har
været før), men stadig med amber farve.
Tilsyneladende kan jeg - og gør - det der skal til, blot er der ikke
endelig forbindelse med TC - grønt lys.

I AirPort-værktøj ses TC med amber mærke og der står, at den er fundet
men -AirPort-værktøj fandt en Time Capsule (Simultaneous Dual-Band II),
der rapporterer problemer-.

Gad vide om TC er kaput. Købt i Humac i trsdags.


--
mvh
Michael C.

Flemming Rubini (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 27-09-10 14:03

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Det er prøvet. TC dukker godt nok op i AirPort-værktøj (hvilket den har
> været før), men stadig med amber farve.

Men det er fint. Vigtigst er at den dukker op. Så tager vi den derfra.

> Tilsyneladende kan jeg - og gør - det der skal til, blot er der ikke
> endelig forbindelse med TC - grønt lys.
>
> I AirPort-værktøj ses TC med amber mærke og der står, at den er fundet
> men -AirPort-værktøj fandt en Time Capsule (Simultaneous Dual-Band II),
> der rapporterer problemer-.

Mener du at du prøver med Airport-indstillingsassisten? Glemt det, du
skal bruge Airport-værktøj.

> Gad vide om TC er kaput. Købt i Humac i trsdags.

Hvem bruger du som udbyder? Den kan være at den ikke har registreret din
TC endnu.

Jeg læste i tråden at du også har en Airport Express. Skal vi lige til
en start blive enige om, at du nøjes med at bruge din TimeCapsule til at
komme på nettet med, ellers bliver det svært at overskue herfra hvor jeg
sidder, hvad du gør.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Michael Corfitsen (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 27-09-10 14:46

> Mener du at du prøver med Airport-indstillingsassisten? Glemt det, du
> skal bruge Airport-værktøj.

Nej, nej - jeg bruger AirPort-værktøj (AirPort-assistenten vil slet ikke
starte).

> Hvem bruger du som udbyder? Den kan være at den ikke har registreret din
> TC endnu.

Stofa

> Jeg læste i tråden at du også har en Airport Express. Skal vi lige til
> en start blive enige om, at du nøjes med at bruge din TimeCapsule til at
> komme på nettet med, ellers bliver det svært at overskue herfra hvor jeg
> sidder, hvad du gør.

Jeg beklager at jeg ikke er så god til at klarlægge mit(mine) problemer.

Jeg ER på nettet, alt fungere, det eneste er, at jeg vil have TC til at
være min TM hverken mere eller mindre.


--
mvh
Michael C.

Flemming Rubini (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 27-09-10 20:33

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Jeg ER på nettet, alt fungere, det eneste er, at jeg vil have TC til at
> være min TM hverken mere eller mindre.

Hvad laver din Airport Express?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Michael Corfitsen (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 27-09-10 20:41

> Hvad laver din Airport Express?

Ved det ikke, men den får vel det hele til at virke - hvad det gør
udover TC.


--
mvh
Michael C.

Flemming Rubini (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 27-09-10 20:52

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> > Hvad laver din Airport Express?
>
> Ved det ikke, men den får vel det hele til at virke - hvad det gør
> udover TC.

Er det den som er tilsluttet din udbyder?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Flemming Rubini (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 28-09-10 00:00

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
> Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
>
> > > Hvad laver din Airport Express?
> >
> > Ved det ikke, men den får vel det hele til at virke - hvad det gør
> > udover TC.
>
> Er det den som er tilsluttet din udbyder?
>

Hvis dit svar er ja.

Så er min konklusion at din TimeCapsule ikke kan komme på det netværk du
allerede har med din Airport Express fordi du mangler at give den
netværksadgang og kode.

--
/fr

Michael Corfitsen (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 28-09-10 07:26

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
> > Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
> >
> > > > Hvad laver din Airport Express?
> > >
> > > Ved det ikke, men den får vel det hele til at virke - hvad det gør
> > > udover TC.
> >
> > Er det den som er tilsluttet din udbyder?
> >
>
> Hvis dit svar er ja.
>
> Så er min konklusion at din TimeCapsule ikke kan komme på det netværk du
> allerede har med din Airport Express fordi du mangler at give den
> netværksadgang og kode.

Svaret er ja.
I AirPort-værktøj, Netværksindstilling er jeg spurgt om navn på netværk
= det jeg har, sikkerhed = forslag WEP 128 bit og adgangskode = min
kode.
Det har ikke givet resultat.

Er det min udbyder, Stofa, der skal -godkende- TC.


--
mvh
Michael C.

Thomas von Hassel (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-09-10 08:51

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
>
> > Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
> > > Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
> > >
> > > > > Hvad laver din Airport Express?
> > > >
> > > > Ved det ikke, men den får vel det hele til at virke - hvad det gør
> > > > udover TC.
> > >
> > > Er det den som er tilsluttet din udbyder?
> > >
> >
> > Hvis dit svar er ja.
> >
> > Så er min konklusion at din TimeCapsule ikke kan komme på det netværk du
> > allerede har med din Airport Express fordi du mangler at give den
> > netværksadgang og kode.
>
> Svaret er ja.
> I AirPort-værktøj, Netværksindstilling er jeg spurgt om navn på netværk
> = det jeg har, sikkerhed = forslag WEP 128 bit og adgangskode = min
> kode.
> Det har ikke givet resultat.
>
> Er det min udbyder, Stofa, der skal -godkende- TC.

var det et spørgsmål ? ...

Det kommer an på hvordan din eksisternende base er sat op .. hvis den
står som router så nej, hvis den bare er bridge og det er stofa som står
for at dele IP adresser ud, ja.

/thomas

Michael Corfitsen (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 28-09-10 09:24


> > Er det min udbyder, Stofa, der skal -godkende- TC.

> var det et spørgsmål ? ...

Ja.

> Det kommer an på hvordan din eksisternende base er sat op .. hvis den
> står som router så nej, hvis den bare er bridge og det er stofa som står
> for at dele IP adresser ud, ja.

Router/Base?.

Jeg har et Stofamodem. Derfra et ethernet til en fordeler
(router/base?). Derfra et ethernet til AirPort Express. Jeg kan ikke
huske præcis hvordan det kom til at virke med Express, men jeg mener
bare jeg satte det til og sagde ja og nej til lidt forskelligt, og så
kørte alt fint mellem og med min iMac og MBP.
En ting er sikkert, jeg har aldrig indskrevet IP adresser. Hvis de har
været der er de kommet -udefra- og jeg har sagt ja.

Jeg er ikke en ørn udi i edb, så jeg håber du bære over med mig.

--
mvh
Michael C.

Thomas von Hassel (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-09-10 09:29

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> > > Er det min udbyder, Stofa, der skal -godkende- TC.
>
> > var det et spørgsmål ? ...
>
> Ja.
>
> > Det kommer an på hvordan din eksisternende base er sat op .. hvis den
> > står som router så nej, hvis den bare er bridge og det er stofa som står
> > for at dele IP adresser ud, ja.
>
> Router/Base?.
>
> Jeg har et Stofamodem. Derfra et ethernet til en fordeler
> (router/base?).

hvordan ser den ud, hvad hedder den ... ?

> Derfra et ethernet til AirPort Express. Jeg kan ikke
> huske præcis hvordan det kom til at virke med Express, men jeg mener
> bare jeg satte det til og sagde ja og nej til lidt forskelligt, og så
> kørte alt fint mellem og med min iMac og MBP.
> En ting er sikkert, jeg har aldrig indskrevet IP adresser. Hvis de har
> været der er de kommet -udefra- og jeg har sagt ja.
>
> Jeg er ikke en ørn udi i edb, så jeg håber du bære over med mig.

For 3. gang .. smid nogen screenshots fra din Airport Express så man kan
se hvordan den er sat op.

/thomas

Michael Corfitsen (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 28-09-10 10:39

> hvordan ser den ud, hvad hedder den ... ?

Modem Cientific Atlanta Model EPC 2505.
Fordeler SMC Network EZ Switch 10/100 SMCFS 5

> For 3. gang .. smid nogen screenshots fra din Airport Express så man kan
> se hvordan den er sat op.

Sendt på mail - ved ikke hvordan det kan gøres i MacSoup-tråd.


--
mvh
Michael C.

Thomas von Hassel (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-09-10 16:22

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> > hvordan ser den ud, hvad hedder den ... ?
>
> Modem Cientific Atlanta Model EPC 2505.

> Fordeler SMC Network EZ Switch 10/100 SMCFS 5


hvad siddder der ellers i switchen ?
>
> > For 3. gang .. smid nogen screenshots fra din Airport Express så man kan
> > se hvordan den er sat op.
>
> Sendt på mail - ved ikke hvordan det kan gøres i MacSoup-tråd.

Michael Corfitsen (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 28-09-10 16:46

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
>
> > > hvordan ser den ud, hvad hedder den ... ?
> >
> > Modem Cientific Atlanta Model EPC 2505.
>
> > Fordeler SMC Network EZ Switch 10/100 SMCFS 5
>
>
> hvad siddder der ellers i switchen ?

Intet - tidligere og måske igen ethernet til Stofas Zaptorbox.
> >
> > > For 3. gang .. smid nogen screenshots fra din Airport Express så man kan
> > > se hvordan den er sat op.
> >
> > Sendt på mail - ved ikke hvordan det kan gøres i MacSoup-tråd.


--
mvh
Michael C.

Flemming Rubini (29-09-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 29-09-10 09:40

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> > > > For 3. gang .. smid nogen screenshots fra din Airport Express så man kan
> > > > se hvordan den er sat op.
> > >
> > > Sendt på mail - ved ikke hvordan det kan gøres i MacSoup-tråd.

Din TimeCapsule er jo en Airport enhed ligesom Airport Express, den er
bare opdateret og kan noget mere. Egentlig kunne man kalde den for
Airport Extreme med indbygget harddisk. Så læg din Airport Express væk.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Thomas von Hassel (29-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 29-09-10 09:46

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
>
> > > > > For 3. gang .. smid nogen screenshots fra din Airport Express så
> > > > > man kan se hvordan den er sat op.
> > > >
> > > > Sendt på mail - ved ikke hvordan det kan gøres i MacSoup-tråd.
>
> Din TimeCapsule er jo en Airport enhed ligesom Airport Express, den er
> bare opdateret og kan noget mere. Egentlig kunne man kalde den for Airport
> Extreme med indbygget harddisk. Så læg din Airport Express væk.


Det er nok også det jeg vil gøre hvis det var mig ... men det er ikke
altid godt at anbefale folk at rive deres opsætning op med rode ..

/thomas

Flemming Rubini (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 28-09-10 09:03

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
>
> > Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
> > > Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
> > >
> > > > > Hvad laver din Airport Express?
> > > >
> > > > Ved det ikke, men den får vel det hele til at virke - hvad det gør
> > > > udover TC.
> > >
> > > Er det den som er tilsluttet din udbyder?
> > >
> >
> > Hvis dit svar er ja.
> >
> > Så er min konklusion at din TimeCapsule ikke kan komme på det netværk du
> > allerede har med din Airport Express fordi du mangler at give den
> > netværksadgang og kode.
>
> Svaret er ja.
> I AirPort-værktøj, Netværksindstilling er jeg spurgt om navn på netværk
> = det jeg har, sikkerhed = forslag WEP 128 bit og adgangskode = min
> kode.
> Det har ikke givet resultat.

Hvilket modelnummer har din Airport Express?

> Er det min udbyder, Stofa, der skal -godkende- TC.

Stofa kigger formentlig på hvor mange computere der er koblet til.
Skifter du en computer, router eller ligene dele ud, så tager det tid
for Stofa at opdatere.

Af hensyn til dækningen fra TimeCapsule alene, hvor stor er da din
bolig?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Michael Corfitsen (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 28-09-10 09:24

> Hvilket modelnummer har din Airport Express?

A1355

> > Er det min udbyder, Stofa, der skal -godkende- TC.
>
> Stofa kigger formentlig på hvor mange computere der er koblet til.
> Skifter du en computer, router eller ligene dele ud, så tager det tid
> for Stofa at opdatere.
>
> Af hensyn til dækningen fra TimeCapsule alene, hvor stor er da din
> bolig?

Alt mit edb står i samme rum. Intet teknik er over 2m fra hinanden.
Du skriver dækning FRA TC. TC skal da bare modtage TM fra mine
computere.


--
mvh
Michael C.

Thomas von Hassel (28-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-09-10 09:29

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> > Hvilket modelnummer har din Airport Express?
>
> A1355
>
> > > Er det min udbyder, Stofa, der skal -godkende- TC.
> >
> > Stofa kigger formentlig på hvor mange computere der er koblet til.
> > Skifter du en computer, router eller ligene dele ud, så tager det tid
> > for Stofa at opdatere.
> >
> > Af hensyn til dækningen fra TimeCapsule alene, hvor stor er da din
> > bolig?
>
> Alt mit edb står i samme rum. Intet teknik er over 2m fra hinanden.
> Du skriver dækning FRA TC. TC skal da bare modtage TM fra mine
> computere.

Jeg tror han mener at din TC evt. kan erstatte din Airport Express som
trådløs base ..

/thomas

(Thorbjørn Ravn (29-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 29-09-10 18:21

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Jamen er problemet ikke bare, at der sidder to AirPort-baser på
> systemet? Michael computer slutter sig til det gamle netværk, som kommer
> fra hans AirPort Express. Den nye Time Capsule laver et nyt netværk med
> et standardnavn. Hvis han vil konfigurere Time Capsule skal han vel bare
> sætte sin computer til at forbinde sig med dens netværk. Det vælger man
> oppe under "viften" til højre i menulinien. Jeg har netop rodet lidt med
> noget af det samme, da min Time Capsule brød sammen, og jeg skulle have
> en gammel AirPort Express eller Extreme til at virke. Det tog mig også
> lidt tid at finde ud af, hvorfor den ikke ville, som jeg ville.

Er du sikker? Hele pointen er at jeg tror det vil hjælpe en del hvis
en erfaren gut kiggede Michael over skulderen når det skal i luften.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Henrik Münster (29-09-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 29-09-10 19:16

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100929 <nospam0002+20100929@gmail.com> wrote:

> henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
>
> > Jamen er problemet ikke bare, at der sidder to AirPort-baser på
> > systemet? Michael computer slutter sig til det gamle netværk, som kommer
> > fra hans AirPort Express. Den nye Time Capsule laver et nyt netværk med
> > et standardnavn. Hvis han vil konfigurere Time Capsule skal han vel bare
> > sætte sin computer til at forbinde sig med dens netværk. Det vælger man
> > oppe under "viften" til højre i menulinien. Jeg har netop rodet lidt med
> > noget af det samme, da min Time Capsule brød sammen, og jeg skulle have
> > en gammel AirPort Express eller Extreme til at virke. Det tog mig også
> > lidt tid at finde ud af, hvorfor den ikke ville, som jeg ville.
>
> Er du sikker? Hele pointen er at jeg tror det vil hjælpe en del hvis
> en erfaren gut kiggede Michael over skulderen når det skal i luften.

Det oplevede jeg i hvert fald. Under alle omstændigheder forstår jeg
ikke, hvorfor Michael vil bevare den gamle AirPort Express, når han har
købt en fin ny Time Capsule. Jeg ville fjerne den gamle AirPort, sætte
Time Capsule til internetforbindelsen og så konfigurere den via min Mac.
Det forvirrer bare begreberne, at der står en gammel AirPort Express med
internetforbindelse, som computeren af gammel vane automatisk kobler sig
til. Fjern den og se, om det ikke hjælper.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (29-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 29-09-10 22:01

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100929 <nospam0002+20100929@gmail.com> wrote:
>
> > henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
> >
> > > Jamen er problemet ikke bare, at der sidder to AirPort-baser på
> > > systemet? Michael computer slutter sig til det gamle netværk, som kommer
> > > fra hans AirPort Express. Den nye Time Capsule laver et nyt netværk med
> > > et standardnavn. Hvis han vil konfigurere Time Capsule skal han vel bare
> > > sætte sin computer til at forbinde sig med dens netværk. Det vælger man
> > > oppe under "viften" til højre i menulinien. Jeg har netop rodet lidt med
> > > noget af det samme, da min Time Capsule brød sammen, og jeg skulle have
> > > en gammel AirPort Express eller Extreme til at virke. Det tog mig også
> > > lidt tid at finde ud af, hvorfor den ikke ville, som jeg ville.
> >
> > Er du sikker? Hele pointen er at jeg tror det vil hjælpe en del hvis
> > en erfaren gut kiggede Michael over skulderen når det skal i luften.
>
> Det oplevede jeg i hvert fald. Under alle omstændigheder forstår jeg
> ikke, hvorfor Michael vil bevare den gamle AirPort Express, når han har
> købt en fin ny Time Capsule. Jeg ville fjerne den gamle AirPort, sætte
> Time Capsule til internetforbindelsen og så konfigurere den via min Mac.
> Det forvirrer bare begreberne, at der står en gammel AirPort Express med
> internetforbindelse, som computeren af gammel vane automatisk kobler sig
> til. Fjern den og se, om det ikke hjælper.


nu er den gamle Express jo den der har internet forbindelsen ..
ihvertfald som jeg ser det.

Og det er ganske muligt og understøttet at købe en TC trådløst på et
eksisternede netværk ... men det er det step der fejler her..

/thomas

Henrik Münster (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 30-09-10 04:45

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> nu er den gamle Express jo den der har internet forbindelsen ..
> ihvertfald som jeg ser det.

Ja da, så væk med den. Med mindre der er nogle specielle hensyn, så er
der da ingen grund til at bevare den. Når jeg af en eller anden grund
køber en ny AirPort base (incl. Time Capsule), så fjerner jeg den gamle
og sætter den nye i stedet. Hvis man køber ny skærm til sin computer, så
fjerner man da også den gamle. Man lader ikke den gamle skærm sidde i
computeren og stiller den nye op ved siden af uden at slutte den til og
undrer sig over, at der ikke er noget billede på den.

> Og det er ganske muligt og understøttet at købe en TC trådløst på et
> eksisternede netværk ... men det er det step der fejler her..

Og derfor synes jeg, det er værd at prøve noget andet. Gå op under
AirPort-viften i computerens menu-linie og se, om ikke Time Capsule
udsender et trådløst netværk under et standardnavn. For selvfølgelig gør
den det. Den kan jo ikke gætte, hvad netværket hedder i det hus, den
ender. Kobl så computeren til det netværk i stedet for det sædvanlige.
Så skulle den kunne konfigureres.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Michael Corfitsen (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 30-09-10 08:13

> > nu er den gamle Express jo den der har internet forbindelsen ..
> > ihvertfald som jeg ser det.

Det er det
Jeg er ret afhængig af, at computere, internet, trådløs printer m.m.
virker i f.m. ejendomsadministration, så jeg har ikke lyst til at få
-nedbrud-.

> Ja da, så væk med den. Med mindre der er nogle specielle hensyn, så er
> der da ingen grund til at bevare den. Når jeg af en eller anden grund
> køber en ny AirPort base (incl. Time Capsule), så fjerner jeg den gamle
> og sætter den nye i stedet. Hvis man køber ny skærm til sin computer, så
> fjerner man da også den gamle. Man lader ikke den gamle skærm sidde i
> computeren og stiller den nye op ved siden af uden at slutte den til og
> undrer sig over, at der ikke er noget billede på den.
>
> > Og det er ganske muligt og understøttet at købe en TC trådløst på et
> > eksisternede netværk ... men det er det step der fejler her..

Og kunne det løses sådan, ville det opfylde/dække mit behov.

> Og derfor synes jeg, det er værd at prøve noget andet. Gå op under
> AirPort-viften i computerens menu-linie og se, om ikke Time Capsule
> udsender et trådløst netværk under et standardnavn. For selvfølgelig gør
> den det. Den kan jo ikke gætte, hvad netværket hedder i det hus, den
> ender. Kobl så computeren til det netværk i stedet for det sædvanlige.
> Så skulle den kunne konfigureres.

Jeg kan godt se/høre det fornuftige i, at TC tager over.
Hvis det er løsningen, så er det vel af med AirPort Expressen, TC med
ethernetkabel til Stofa-modem og så tage det derfra.
Få iMacen og MBPen samt printer på TC i det nye netværk.

Jeg kan huske, at da min bekendte hjalp med at få printeren på (Brother
HL-5280DW) var der en del problemer.

Jeg overvejer/prøver lidt forsigtigt - så vent lige med -hammermanden-.


--
mvh
Michael C.

Flemming Rubini (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 30-09-10 10:12

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:


> Jeg kan huske, at da min bekendte hjalp med at få printeren på (Brother
> HL-5280DW) var der en del problemer.
>
> Jeg overvejer/prøver lidt forsigtigt - så vent lige med -hammermanden-.

Din printer er en netværksprinter som har trådløst netværk indbygget.

Det er dog ligegyldigt når du også har en TimeCapsule, for den gør at du
kan nå din tilsluttede printer trådløst gennem Airporten. Bruger du den
trådløst så kommer du i for mange problemer der kræver håndelag at
ordne.

Så sæt kabler i til det hele. Husk at gøre det inden du tænder den.

Stofa Modem, TimeCapsule
--Printer
--iMac
---MBP (du smider bare kablet når du skal bruge den bærbart, og sætter
det i igen når du laver TimeMachine eller ser streamet DRTV eller
lignende, resten klarer det geniale system for dig.)

Men vent bare på hammermanden. Dit tilmodighed tjener dig ære.

I din situation plejer jeg at have en anden computer koblet til nettet,
så jeg kan hente de informationer jeg skal bruge, hvis tingene ikke
spiller. Har du prøvet at koble din bærbare til Stofa modemet direkte?
Det er også en mulighed hvis nu hammermanden skulle komme over dig.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Thomas von Hassel (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 30-09-10 10:14

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
>
>
> > Jeg kan huske, at da min bekendte hjalp med at få printeren på (Brother
> > HL-5280DW) var der en del problemer.
> >
> > Jeg overvejer/prøver lidt forsigtigt - så vent lige med -hammermanden-.
>
> Din printer er en netværksprinter som har trådløst netværk indbygget.
>
> Det er dog ligegyldigt når du også har en TimeCapsule, for den gør at du
> kan nå din tilsluttede printer trådløst gennem Airporten. Bruger du den
> trådløst så kommer du i for mange problemer der kræver håndelag at
> ordne.
>
> Så sæt kabler i til det hele. Husk at gøre det inden du tænder den.
>
> Stofa Modem, TimeCapsule
> --Printer
> --iMac
> ---MBP (du smider bare kablet når du skal bruge den bærbart, og sætter
> det i igen når du laver TimeMachine eller ser streamet DRTV eller
> lignende, resten klarer det geniale system for dig.)
>
> Men vent bare på hammermanden. Dit tilmodighed tjener dig ære.
>
> I din situation plejer jeg at have en anden computer koblet til nettet,
> så jeg kan hente de informationer jeg skal bruge, hvis tingene ikke
> spiller. Har du prøvet at koble din bærbare til Stofa modemet direkte?
> Det er også en mulighed hvis nu hammermanden skulle komme over dig.

Stofa (og yousee) registrerer det udstyr du sætter på modemet og hvis du
skifter udstyr så skal det aktiveres først ... så hvis man begynder at
flytte rundt på ting skal man have sine oplysninger fra udbyderen klar
....

/thomas

Flemming Rubini (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 30-09-10 10:19

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Stofa (og yousee) registrerer det udstyr du sætter på modemet og hvis du
> skifter udstyr så skal det aktiveres først ... så hvis man begynder at
> flytte rundt på ting skal man have sine oplysninger fra udbyderen klar
> ...
>
> /thomas

Pokkers! Det er så en tand for bøvlet, synes jeg. Det brude være nok at
man gik en tur rundt om blokken med en kop kaffe, og en kvist persille
bag venstre øre, medens de registrerede den nye MAC-adresse.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Thomas von Hassel (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 30-09-10 11:20

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Stofa (og yousee) registrerer det udstyr du sætter på modemet og hvis du
> > skifter udstyr så skal det aktiveres først ... så hvis man begynder at
> > flytte rundt på ting skal man have sine oplysninger fra udbyderen klar
> > ...
> >
> > /thomas
>
> Pokkers! Det er så en tand for bøvlet, synes jeg. Det brude være nok at
> man gik en tur rundt om blokken med en kop kaffe, og en kvist persille
> bag venstre øre, medens de registrerede den nye MAC-adresse.

Jeg ved ikke i detaljer hvad Stofa gør ... Yousee har du et
login/password som jeg fik da jeg oprettede forbindelsen .. men den i
hånden og det nye udstyr sat på kan jeg skifte forbindelsen på ca. 3
minutter.

/thomas

Henrik Münster (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 01-10-10 09:42

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Jeg ved ikke i detaljer hvad Stofa gør ... Yousee har du et
> login/password som jeg fik da jeg oprettede forbindelsen .. men den i
> hånden og det nye udstyr sat på kan jeg skifte forbindelsen på ca. 3
> minutter.

Min kone har Stofa oppe i Aalborg, så jeg har faktisk lige prøvet at
slutte en AirPort Express til. Når man sætter nyt udstyr til, kan man
kun komme ind på Stofas opsætningsside i sin browser. Her skal man
aktivere det nye udstyr, for man kan kun have ét stk. udstyr på. Det
kræver naturligvis, at man har sit kundenummer og adgangskode. Da min
kone til at starte med selv havde sat udstyret til, skulle hun taste dem
ind, hver gang hun loggede på. Der er dog en funktion med automatisk
log-in, man kan sætte til. Så slipper man for det.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (01-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 01-10-10 10:01

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Jeg ved ikke i detaljer hvad Stofa gør ... Yousee har du et
> > login/password som jeg fik da jeg oprettede forbindelsen .. men den i
> > hånden og det nye udstyr sat på kan jeg skifte forbindelsen på ca. 3
> > minutter.
>
> Min kone har Stofa oppe i Aalborg, så jeg har faktisk lige prøvet at
> slutte en AirPort Express til. Når man sætter nyt udstyr til, kan man
> kun komme ind på Stofas opsætningsside i sin browser. Her skal man
> aktivere det nye udstyr, for man kan kun have ét stk. udstyr på. Det
> kræver naturligvis, at man har sit kundenummer og adgangskode. Da min
> kone til at starte med selv havde sat udstyret til, skulle hun taste dem
> ind, hver gang hun loggede på. Der er dog en funktion med automatisk
> log-in, man kan sætte til. Så slipper man for det.

ok .. så er det nøjagtig samme procedure som yousee ...

/thomas

(Thorbjørn Ravn (29-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 29-09-10 15:57

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

>> Din TimeCapsule er jo en Airport enhed ligesom Airport Express, den er
>> bare opdateret og kan noget mere. Egentlig kunne man kalde den for Airport
>> Extreme med indbygget harddisk. Så læg din Airport Express væk.
>
>
> Det er nok også det jeg vil gøre hvis det var mig ... men det er ikke
> altid godt at anbefale folk at rive deres opsætning op med rode ..

Tror vi skal have en venlig mand med en stor hammer du at besøge
Michael! :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Henrik Münster (29-09-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 29-09-10 17:11

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100929 <nospam0002+20100929@gmail.com> wrote:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>
> >> Din TimeCapsule er jo en Airport enhed ligesom Airport Express, den er
> >> bare opdateret og kan noget mere. Egentlig kunne man kalde den for Airport
> >> Extreme med indbygget harddisk. Så læg din Airport Express væk.
> >
> >
> > Det er nok også det jeg vil gøre hvis det var mig ... men det er ikke
> > altid godt at anbefale folk at rive deres opsætning op med rode ..
>
> Tror vi skal have en venlig mand med en stor hammer du at besøge
> Michael! :)

Jamen er problemet ikke bare, at der sidder to AirPort-baser på
systemet? Michael computer slutter sig til det gamle netværk, som kommer
fra hans AirPort Express. Den nye Time Capsule laver et nyt netværk med
et standardnavn. Hvis han vil konfigurere Time Capsule skal han vel bare
sætte sin computer til at forbinde sig med dens netværk. Det vælger man
oppe under "viften" til højre i menulinien. Jeg har netop rodet lidt med
noget af det samme, da min Time Capsule brød sammen, og jeg skulle have
en gammel AirPort Express eller Extreme til at virke. Det tog mig også
lidt tid at finde ud af, hvorfor den ikke ville, som jeg ville.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-09-10 09:21

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Og TimeCapsule ikonet har hele tiden amber-farve i tilgængeligheden,
> ikke grøn som min airport extreme.

hvordan har du sat netværks indstllingerner på din TC ?

/thomas

Michael Corfitsen (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 27-09-10 10:31

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
>
> > Og TimeCapsule ikonet har hele tiden amber-farve i tilgængeligheden,
> > ikke grøn som min airport extreme.
>
> hvordan har du sat netværks indstllingerner på din TC ?

Det tror jeg jeg gør rigtigt, problemet er jo bare, at jeg ikke har
kontakt med TC. TC vil ikke lyse grøn oig dermned får jeg ikke kontrol
på TC. Under indstillingen bliver der ikke gjort vrøvl, det ender bare
med, at der meldes, at der ikke er forbindelse til TC.



--
mvh
Michael C.

Thomas von Hassel (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-09-10 14:15

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
> >
> > > Og TimeCapsule ikonet har hele tiden amber-farve i tilgængeligheden,
> > > ikke grøn som min airport extreme.
> >
> > hvordan har du sat netværks indstllingerner på din TC ?
>
> Det tror jeg jeg gør rigtigt, problemet er jo bare, at jeg ikke har
> kontakt med TC. TC vil ikke lyse grøn oig dermned får jeg ikke kontrol
> på TC. Under indstillingen bliver der ikke gjort vrøvl, det ender bare
> med, at der meldes, at der ikke er forbindelse til TC.

skriv i detaljer hvordan du sætter den op ...

/thomas

Michael Corfitsen (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 27-09-10 14:48

> skriv i detaljer hvordan du sætter den op ...

Jeg har sendt dig nogle billeder af opsætningsforløbet. Der svares
naturligvis her i tråden.

--
mvh
Michael C.

Thomas von Hassel (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-09-10 15:23

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> > skriv i detaljer hvordan du sætter den op ...
>
> Jeg har sendt dig nogle billeder af opsætningsforløbet. Der svares
> naturligvis her i tråden.

Ja, det er klart at den ikke får forbindeæse til dit eksisterende
netværk ... Du er sikker på det er WEP kryptering ?

/thomas

(Thorbjørn Ravn (26-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 26-09-10 21:56

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

>> Ok, vi prøver en gang til. Du får den til at blinke som der står i
>> opsætningsvejlendingen og så checker du dit Airportikon i topbjælken når
>> den er klar. Så skal den nemlig dukke op som et åbent trådløst netværk
>> du kan forbinde dig til. Det hedder noget med Apple.
>
> Topbjælken ?

PÃ¥ din macbook.

> Jeg kan køre indstillingen igennem, men det slutter med at -denne enhed
> er midlertidig utilgængelig-.
> Og TimeCapsule ikonet har hele tiden amber-farve i tilgængeligheden,

Tjah, det lyder ikke så godt. Bor du i nærheden af nogen andre Macfolk?
> Du kan godt høre/se, at det er en amatør du kommunikere med. Jeg har
> aldrig før haft sådanne problemer med at tilslutte enheder til min Mac.

Det burde heller ikke være et problem. Det er garanteret en eller anden
triviel ting som vi ikke tænker på og som du ikke lige har fået nævnt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Michael Corfitsen (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 27-09-10 10:31

> Tjah, det lyder ikke så godt. Bor du i nærheden af nogen andre Macfolk?

Jo, og det prøver jeg.

> > Du kan godt høre/se, at det er en amatør du kommunikere med. Jeg har
> > aldrig før haft sådanne problemer med at tilslutte enheder til min Mac.
>
> Det burde heller ikke være et problem. Det er garanteret en eller anden
> triviel ting som vi ikke tænker på og som du ikke lige har fået nævnt.

Det er nok den -fluevinge- et eller andet sted der mangler. Jeg kæmper
videre.


--
mvh
Michael C.

(Thorbjørn Ravn (27-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 27-09-10 16:25

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> Det er prøvet. TC dukker godt nok op i AirPort-værktøj (hvilket den har
> været før), men stadig med amber farve.

Den orange farve indikerer vel bare den ikke har internetforbindelse,
hvilket er forventeligt.

Det rigtigt, rigtigt spændende er om du kan komme til at konfigurere den
eller ej. Om du så konfigurerer den rigtigt eller ej er en anden
historie.

Kan du ikke bare sætte den op til at køre et selvstændigt netværk og så
se om du kan forbine dig til den (få en ip-adresse, du kan jo ikke komme
videre). Hvis ja så er der håb endnu :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Michael Corfitsen (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 27-09-10 20:12

> Den orange farve indikerer vel bare den ikke har internetforbindelse,
> hvilket er forventeligt.

Det er ikke internetforbindelsen der er problemet - eller ønsket - blot
kontakt til min AirPort. Det er alene anvendelse af TC til TM jeg
ønsker.

> Det rigtigt, rigtigt spændende er om du kan komme til at konfigurere den
> eller ej. Om du så konfigurerer den rigtigt eller ej er en anden
> historie.

Jeg kan tilsyneladende gøre hvad jeg vil i opsætning m.m., men TC synes
i alt at være udenfor rækkevide. Det slutter altid med:

-AirPort-værktøj fandt en Time Capsule (Simultaneous Dual-Band II),
der rapporterer problemer-. og
- Denne enhed og dens netværkstjenester er midlertidig utilgængelige-.


> Kan du ikke bare sætte den op til at køre et selvstændigt netværk og så
> se om du kan forbine dig til den (få en ip-adresse, du kan jo ikke komme
> videre). Hvis ja så er der håb endnu :)

Det forstår jeg ikke jvfn., mine problemer.


--
mvh
Michael C.

(Thorbjørn Ravn (27-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 27-09-10 16:25

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

>> Tjah, det lyder ikke så godt. Bor du i nærheden af nogen andre Macfolk?
>
> Jo, og det prøver jeg.

God plan :)

Hvem præcist?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Michael Corfitsen (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 27-09-10 19:59

> Hvem præcist?

Gunni Grahn


--
mvh
Michael C.

(Thorbjørn Ravn (27-09-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 27-09-10 20:23

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

>> Den orange farve indikerer vel bare den ikke har internetforbindelse,
>> hvilket er forventeligt.
>
> Det er ikke internetforbindelsen der er problemet - eller ønsket - blot
> kontakt til min AirPort. Det er alene anvendelse af TC til TM jeg
> ønsker.

Det har jeg forstået.

Det ændrer ikke på at du skal kunne komme TIL din Time Capsule fra din
Mac, og det lader til det er det der er problemet. Jeg kommenterer så
bare at den åbenbart mangler en forbindelse "opad" og den derfor lyser
orange.


> -AirPort-værktøj fandt en Time Capsule (Simultaneous Dual-Band II),
> der rapporterer problemer-. og
> - Denne enhed og dens netværkstjenester er midlertidig utilgængelige-.

Hvis du ikke kan få en MacVen til at få den tila t makke ret, må den en
tur forbi Humac. Det SKAL jo virke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Michael Corfitsen (27-09-2010)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 27-09-10 20:41

> Hvis du ikke kan få en MacVen til at få den tila t makke ret, må den en
> tur forbi Humac. Det SKAL jo virke.

Nemlig, og det gør jeg (MacVen).


--
mvh
Michael C.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408851
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste