| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Jeanne d'Arc filmhistoriens bedste Fra : Per Rønne | 
  Dato :  22-09-10 09:16 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Brandt Nielsen (22-09-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Brandt Nielsen | 
  Dato :  22-09-10 10:04 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Per Rønne (22-09-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Rønne | 
  Dato :  22-09-10 10:32 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
            Peter Brandt Nielsen (22-09-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Brandt Nielsen | 
  Dato :  22-09-10 10:54 |  
  |   
            Per Rønne skrev:
 
 >> Man kan diskutere, om man vil kalde Jeanne d'Arc en dansk film.
 >
 > Fordi de ikke taler dansk i - stumfilmen?
 >
 > Carl Th Dreyer var i hvert fald dansker.
 
 Fordi den er lavet i Frankrig uden anden væsentlig dansk medvirken end 
 instruktørens. Men vi kan vel kalde den dansk-fransk.
 
 -- 
 Peter Brandt Nielsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Per Rønne (22-09-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Rønne | 
  Dato :  22-09-10 11:57 |  
  |  
 
            Peter Brandt Nielsen <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote:
 > Per Rønne skrev:
 > 
 > >> Man kan diskutere, om man vil kalde Jeanne d'Arc en dansk film.
 > >
 > > Fordi de ikke taler dansk i - stumfilmen?
 > >
 > > Carl Th Dreyer var i hvert fald dansker.
 > 
 > Fordi den er lavet i Frankrig uden anden væsentlig dansk medvirken end
 > instruktørens. Men vi kan vel kalde den dansk-fransk.
 Er den vigtigste person i en film ikke - instruktøren?
 -- 
 Per Erik Rønne
 http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Peter Brandt Nielsen (22-09-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Brandt Nielsen | 
  Dato :  22-09-10 12:15 |  
  |   
            Per Rønne skrev:
 
 >> Fordi den er lavet i Frankrig uden anden væsentlig dansk medvirken end
 >> instruktørens. Men vi kan vel kalde den dansk-fransk.
 >
 > Er den vigtigste person i en film ikke - instruktøren?
 
 Jo, sikkert, men instruktøren ville ikke have kunnet lave filmen, hvis 
 ikke den franske producent havde hyret ham til det og bekostet den dyre 
 produktion.
 
 -- 
 Peter Brandt Nielsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Herluf Holdt, 3140 (22-09-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 | 
  Dato :  22-09-10 12:03 |  
  |   
            "Per Rønne" skrev:
 
 > Er den vigtigste person i en film ikke - instruktøren?
 
 Jo, men man regner altså normalt det land en film
 er *produceret* i, for "produktionslandet".
 
 -- 
 Herluf :·) 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Herluf Holdt, 3140 (22-09-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 | 
  Dato :  22-09-10 11:54 |  
  |   
            Peter Brandt Nielsen skrev:
 
 > Man kan diskutere, om man vil kalde Jeanne d'Arc en dansk film.
 
 Jeg regner den for en fransk film. Det tror jeg også
 de fleste cineaster gør.
 
 -- 
 Herluf :·) 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Per Rønne (22-09-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Rønne | 
  Dato :  22-09-10 12:11 |  
  |  
 
            Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:
 > Peter Brandt Nielsen skrev:
 > 
 > > Man kan diskutere, om man vil kalde Jeanne d'Arc en dansk film.
 > 
 > Jeg regner den for en fransk film. Det tror jeg også
 > de fleste cineaster gør.
 Regner du Fréderic Chopin for en fransk eller polsk komponist?
 -- 
 Per Erik Rønne
 http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Herluf Holdt, 3140 (22-09-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 | 
  Dato :  22-09-10 12:24 |  
  |   
            "Per Rønne" skrev:
 > Herluf Holdt, 3140 wrote:
 
 >> Jeg regner den for en fransk film. Det tror jeg også
 >> de fleste cineaster gør.
 >
 > Regner du Fréderic Chopin for en fransk eller polsk
 > komponist?
 
 Chopin var selvfølgelig en polsk komponist og pianist.
 
 Men sådan virker filmverdenen ikke. Det er landet
 (eller landene) en film er produceret i, som angives
 som en films produktionsland.
 
 -- 
 Herluf :·) 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Per Rønne (23-09-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Rønne | 
  Dato :  23-09-10 06:03 |  
  |  
 
            Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:
 > "Per Rønne" skrev:
 > > Herluf Holdt, 3140 wrote:
 > 
 > >> Jeg regner den for en fransk film. Det tror jeg også
 > >> de fleste cineaster gør.
 > >
 > > Regner du Fréderic Chopin for en fransk eller polsk
 > > komponist?
 > 
 > Chopin var selvfølgelig en polsk komponist og pianist.
 Med fransk far og med sine mest produktive år med bopæl i Frankrig [og
 ja, så var der lige affæren med transvestitten George Sand - på
 Mallorca].
 > Men sådan virker filmverdenen ikke. Det er landet
 > (eller landene) en film er produceret i, som angives
 > som en films produktionsland.
 Valhalla Rising, produceret i Skotland men med dansk instruktør og
 hovedperson [OneEye, reelt Odhin] og med dansk filmstøtte, regnes nu i
 dansk presse som - dansk.
 Ikke skotsk. Heller ikke selv om det anvendte sprog er engelsk.
 -- 
 Per Erik Rønne
 http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Herluf Holdt, 3140 (23-09-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 | 
  Dato :  23-09-10 07:46 |  
  |   
            "Per Rønne" skrev:
 > Herluf Holdt, 3140 wrote:
 
 >> Men sådan virker filmverdenen ikke. Det er landet
 >> (eller landene) en film er produceret i, som angives
 >> som en films produktionsland.
 >
 > Valhalla Rising, produceret i Skotland men med dansk
 > instruktør og hovedperson [OneEye, reelt Odhin] og med
 > dansk filmstøtte, regnes nu i dansk presse som - dansk.
 
 Ja, selvfølgelig. Det er en *dansk produceret* film, som
 er *filmet* i Skotland. Ingen problemer her. Og Jeanne
 d'Arc er en fransk produceret film, som er produceret og
 filmet i Frankrig med en dansk instruktør.
 
 Det ser ikke altid lige logisk ud, hvor en film er
 produceret. Tag fx Henning Carlsens "Sult" (1966).
 Den er dansk/norsk/svensk produceret. Eller tag
 Orson Welles "The trial" / "Processen" (1962).
 Den er fransk/italiensk/tysk produceret.
 
 -- 
 Herluf :·) 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hans Joergensen (23-09-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Joergensen | 
  Dato :  23-09-10 11:37 |  
  |   
            Per Rønne wrote:
 > To danske film er med på listen. Carl Th. Dreyers »Jeanne d'Arc« som den
 > bedste film nogensinde, og Lars von Triers »Breaking the Waves« på en
 > 94. plads.
 
 Nu vil jeg tillade mig at mene at fordi en film er "den mest
 indflydelsesrige" er den måske ikke nødvendigvis den bedste film..
 
 Derfor vil jeg konkludere at der er en journalist hos ritzau der
 burde lære at tænke lidt mere.
 
 T-42 var sikkert den mest indflydelsesrige kampvogn under 2WW (ikke
 at jeg ved noget om det), men var den den bedste? nej det var den ikke.. ;)
 
 // Hans
 -- 
 ....
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Brandt Nielsen (23-09-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Brandt Nielsen | 
  Dato :  23-09-10 12:03 |  
  |  
 
            Hans Joergensen skrev:
 > Nu vil jeg tillade mig at mene at fordi en film er "den mest
 > indflydelsesrige" er den måske ikke nødvendigvis den bedste film..
 >
 > Derfor vil jeg konkludere at der er en journalist hos ritzau der
 > burde lære at tænke lidt mere.
 Hvis man dykker lidt dybere, opdager man, at den pågældende liste bruger 
 ordet "essential" og beskriver det således:
    “essential cinema”, a phrase that balanced “best” and “most
    influential”
    We define “essential” as something between “best” and “most
    important,” between your guilty pleasures and the films you
    respect the most.
 http://tiff.net/press/pressreleases/2009/the-essential-100
-- 
 Peter Brandt Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |