|
| Underviser gymnasielærere for lidt? Fra : Per Rønne |
Dato : 10-09-10 03:37 |
|
På:
< http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/09/10/033841.htm?rss=true>
ser jeg bl.a. følgende:
=
Gymnasielærere underviser for lidt
10. sep. 2010 03.49 Indland
Det er 'oldnordisk' at gymnasielærere underviser så lidt. Sådan siger
undervisningsministeren Tina Nedergaard, der vil have lærerne til at
bruge mere tid ved tavlen, og mindre tid til at forberede sig.
=
Jeg kan ikke se at man kan opretholde kvaliteten, hvis
forberedelsestiden reduceres.
=
Dermed lægger hun et hårdt pres på gymnasielærerne inden efterårets
overenskomstforhandlinger. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
- Det er misforstået og oldnordisk, at gymnasielærere, som er nogle af
landets bedst uddannede mennesker, kun bruger en fjerdedel af deres tid
på at undervise. Vi har for længe accepteret, at de underviser så få
timer, og at de er så lidt sammen med eleverne, siger hun
=
Ja, det er naturligvis for dårligt at gymnasielærerne kun bruger 25% af
tiden til at undervise. Men de bruger altså ikke 75% af tiden til at
forberede sig.
=
En gymnasielærer bruger ifølge Undervisningsministeriet i gennemsnit ca.
25 pct. af arbejdstiden på at undervise. Resten af tiden går med bl.a.
forberedelse, eksamen og på at rette opgaver.
=
Forkert. Omkring 50% af tiden bruges på møder der i et vist omfang
vedrører skolens drift. Men som hovedsagelig har deres baggrund i den
nye gymnasiereform med dens krav om en bunke teammøder som en bunke
lærere uden for samfundsfag hader. De ville langt hellere - undervise.
Derfor går lærerne i stigende grad på efterløn når de fylder 62, og det
gælder ikke mindst matematiklærerne [og dermed også fysik- og
kemilærerne], der er dybt utilfredse med at deres fag er reduceret til
regning [ingen matematik abstraktion] og at de spilder halvdelen af
tiden med møderi.
Ansvaret for møderiet ligger ikke hos gymnasielærerne, men hos
politikerne på Christiansborg.
FUT dk.politik [som naturligvis kan overrules; forsøg dog at undgå en
debat sammen med politik-gruppen].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe
| |
Per Rønne (10-09-2010)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 10-09-10 03:59 |
|
Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> På:
>
> < http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/09/10/033841.htm?rss=true>
>
> ser jeg bl.a. følgende:
>
> =
> Gymnasielærere underviser for lidt
>
> 10. sep. 2010 03.49 Indland
>
> Det er 'oldnordisk' at gymnasielærere underviser så lidt. Sådan siger
> undervisningsministeren Tina Nedergaard, der vil have lærerne til at
> bruge mere tid ved tavlen, og mindre tid til at forberede sig.
> =
>
> Jeg kan ikke se at man kan opretholde kvaliteten, hvis
> forberedelsestiden reduceres.
>
> =
> Dermed lægger hun et hårdt pres på gymnasielærerne inden efterårets
> overenskomstforhandlinger. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
>
> - Det er misforstået og oldnordisk, at gymnasielærere, som er nogle af
> landets bedst uddannede mennesker, kun bruger en fjerdedel af deres tid
> på at undervise. Vi har for længe accepteret, at de underviser så få
> timer, og at de er så lidt sammen med eleverne, siger hun
> =
>
> Ja, det er naturligvis for dårligt at gymnasielærerne kun bruger 25% af
> tiden til at undervise. Men de bruger altså ikke 75% af tiden til at
> forberede sig.
>
> =
> En gymnasielærer bruger ifølge Undervisningsministeriet i gennemsnit ca.
> 25 pct. af arbejdstiden på at undervise. Resten af tiden går med bl.a.
> forberedelse, eksamen og på at rette opgaver.
> =
>
> Forkert. Omkring 50% af tiden bruges på møder der i et vist omfang
> vedrører skolens drift. Men som hovedsagelig har deres baggrund i den
> nye gymnasiereform med dens krav om en bunke teammøder som en bunke
> lærere uden for samfundsfag hader. De ville langt hellere - undervise.
> Derfor går lærerne i stigende grad på efterløn når de fylder 62, og det
> gælder ikke mindst matematiklærerne [og dermed også fysik- og
> kemilærerne], der er dybt utilfredse med at deres fag er reduceret til
> regning [ingen matematik abstraktion] og at de spilder halvdelen af
> tiden med møderi.
>
> Ansvaret for møderiet ligger ikke hos gymnasielærerne, men hos
> politikerne på Christiansborg.
>
> FUT dk.politik [som naturligvis kan overrules; forsøg dog at undgå en
> debat sammen med politik-gruppen].
Ooops - glemte FUTen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe
| |
cykelsmeden (10-09-2010)
| Kommentar Fra : cykelsmeden |
Dato : 10-09-10 13:18 |
|
Den 10-09-2010 04:59, Per Rønne skrev:
>> Ansvaret for møderiet ligger ikke hos gymnasielærerne, men hos
>> politikerne på Christiansborg.
og hvad har indlægget så lige med "folkeskole" at beskaffe?
finn
| |
Per Rønne (10-09-2010)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 10-09-10 15:28 |
|
cykelsmeden <news@not2old.dk> wrote:
> Den 10-09-2010 04:59, Per Rønne skrev:
> >> Ansvaret for møderiet ligger ikke hos gymnasielærerne, men hos
> >> politikerne på Christiansborg.
>
> og hvad har indlægget så lige med "folkeskole" at beskaffe?
Det er den eneste »fungerende« uddannelsesgruppe, og beskæftiger sig i
praksis også med andet end folkeskolen.
Som gymnasieskoler og private grundskoler.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe
| |
Patruljen (09-09-2010)
| Kommentar Fra : Patruljen |
Dato : 09-09-10 23:38 |
|
On 10 Sep., 04:36, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> På:
>
> lærere uden for samfundsfag hader. De ville langt hellere - undervise.
Klart - det er da helt naturligt, at Per Rønne ved alt om, hvad de
andre hellere vil foretage sig.
Gad vide hvilket "meningsmålings-apparatur" Per Rønne er i besiddelse
af, når han kan udtale sig på samtlige underviseres vegne -
| |
Per Rønne (10-09-2010)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 10-09-10 15:33 |
|
Patruljen <Patruljen@yahoo.dk> wrote:
> On 10 Sep., 04:36, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> > På:
> >
> > lærere uden for samfundsfag hader. De ville langt hellere - undervise.
>
> Klart - det er da helt naturligt, at Per Rønne ved alt om, hvad de
> andre hellere vil foretage sig.
> Gad vide hvilket "meningsmålings-apparatur" Per Rønne er i besiddelse
> af, når han kan udtale sig på samtlige underviseres vegne -
Man kan ikke have været tillidsrepræsentant i ti år uden at vide sådanne
ting. Jeg har naturligvis mine kontakter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe
| |
Patruljen (10-09-2010)
| Kommentar Fra : Patruljen |
Dato : 10-09-10 11:11 |
|
On 10 Sep., 16:32, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:
> > On 10 Sep., 04:36, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> > > På:
>
> > > lærere uden for samfundsfag hader. De ville langt hellere - undervise.
>
> > Klart - det er da helt naturligt, at Per Rønne ved alt om, hvad de
> > andre hellere vil foretage sig.
> > Gad vide hvilket "meningsmålings-apparatur" Per Rønne er i besiddelse
> > af, når han kan udtale sig på samtlige underviseres vegne -
>
> Man kan ikke have været tillidsrepræsentant i ti år uden at vide sådanne
> ting. Jeg har naturligvis mine kontakter.
Og dine kontakter kan tale på hele gruppen af underviseres vegne?
| |
ABJ (10-09-2010)
| Kommentar Fra : ABJ |
Dato : 10-09-10 15:04 |
|
> Jeg kan ikke se at man kan opretholde kvaliteten, hvis
> forberedelsestiden reduceres.
>
JP interviewede en 60 årig gymnasielærer som selvfølgelig var forarget over
ideen, han undreviste i dansk og idræt.
Mon han "hopper på et ben" i 80 minutter som forberedelse til hver
idrætstime?
| |
Per Rønne (10-09-2010)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 10-09-10 15:33 |
|
ABJ <akselj@pcwelt-premium.de> wrote:
> > Jeg kan ikke se at man kan opretholde kvaliteten, hvis
> > forberedelsestiden reduceres.
> >
> JP interviewede en 60 årig gymnasielærer som selvfølgelig var forarget over
> ideen, han undreviste i dansk og idræt.
>
> Mon han "hopper på et ben" i 80 minutter som forberedelse til hver
> idrætstime?
Dagens idræt i gymnasieskolen indeholder også en bunke teori. Bogligt
stof om anatomi og andet der kunne høre hjemme i biologitimerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe
| |
Jens Bruun (10-09-2010)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 10-09-10 16:31 |
|
"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
1jom34l.1ohkfrnrwop0mN%per@RQNNE.invalid:
>> JP interviewede en 60 årig gymnasielærer som selvfølgelig var
>> forarget over ideen, han undreviste i dansk og idræt.
>>
>> Mon han "hopper på et ben" i 80 minutter som forberedelse til hver
>> idrætstime?
>
> Dagens idræt i gymnasieskolen indeholder også en bunke teori. Bogligt
> stof om anatomi og andet der kunne høre hjemme i biologitimerne.
Du er god, Per Rønne. Du ved, I er luddovne og overpriviligerede. Vi er
mange andre, der også ved det. Du ved, vi er mange, der også ved det, men du
forsøger - som stort set samtlige dine kollegaer - at opretholde status quo,
hvor I bare hæver ved kasse 1 uden at lave dagens gerning.
Danmark har et af verdens dyreste uddannelsessystemer, der samtidig er
rystende ineffektivt og ringe. Du og dine er med til at fastholde denne
lidet prisværdige status. Faglig stolthed og loyalitet overfor det
omkringliggende samfund må vist altid vige for jeres tegnebøger og ønske om
et bekvemt og alt for velbetalt "arbejdsliv" i lediggang.
--
-Jens B.
D.e.f.f.e.s.
| |
El Trabajador (11-09-2010)
| Kommentar Fra : El Trabajador |
Dato : 11-09-10 08:41 |
|
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:vNudncB8S4aA0hfRnZ2dnUVZ7qqdnZ2d@giganews.com
> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> 1jom34l.1ohkfrnrwop0mN%per@RQNNE.invalid:
>
>>> JP interviewede en 60 årig gymnasielærer som selvfølgelig var
>>> forarget over ideen, han undreviste i dansk og idræt.
>>>
>>> Mon han "hopper på et ben" i 80 minutter som forberedelse til hver
>>> idrætstime?
>>
>> Dagens idræt i gymnasieskolen indeholder også en bunke teori. Bogligt
>> stof om anatomi og andet der kunne høre hjemme i biologitimerne.
>
> Du er god, Per Rønne. Du ved, I er luddovne og overpriviligerede. ...
Jeg var gymnasielærer i årene 1990-93, og det var et hårdt og slidsomt
arbejde. Andres arbejde ser altid så let ud.
--
El Trabajador
| |
cykelsmeden (11-09-2010)
| Kommentar Fra : cykelsmeden |
Dato : 11-09-10 11:31 |
|
Den 11-09-2010 09:40, El Trabajador skrev:
> Andres arbejde ser altid så let ud.
Som datteren sagde til moderen efter et besøg på fars arbejdsplads:
"og så laver han ikke andet end at sidde og tale i telefon ..."
finn
| |
Zeki (11-09-2010)
| Kommentar Fra : Zeki |
Dato : 11-09-10 11:39 |
|
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:vNudncB8S4aA0hfRnZ2dnUVZ7qqdnZ2d@giganews.com...
> Du er god, Per Rønne. Du ved, I er luddovne og overpriviligerede. Vi er
> mange andre, der også ved det.
Tænker du på dig og dine ligesindede som stadig mange år efter I har forladt
uddannelsessystemet, stadig går rundt og skælder ud på det, fordi I ikke fik
så meget ud af det som de andre i klassen, og som en konsekvens deraf mener
at samtlige lærere er "luddovne" osv?
Kender godt typen.
| |
Ukendt (11-09-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-09-10 12:34 |
|
"Zeki" <zeki@dk> skrev i meddelelsen
news:4c8b5c48$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse
> news:vNudncB8S4aA0hfRnZ2dnUVZ7qqdnZ2d@giganews.com...
>> Du er god, Per Rønne. Du ved, I er luddovne og
>> overpriviligerede. Vi er mange andre, der også
>> ved det.
>
> Tænker du på dig og dine ligesindede som stadig
> mange år efter I har forladt
> uddannelsessystemet, stadig går rundt og skælder
> ud på det, fordi I ikke fik så meget ud af det
> som de andre i klassen, og som en konsekvens
> deraf mener at samtlige lærere er "luddovne"
> osv?
>
> Kender godt typen.
Trøst dig - Jens Lortebruun taler som han har
forstand til - og det er sandt for dyden ikke ret
meget.
| |
Ukendt (11-09-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-09-10 12:37 |
|
Af en særlig grund skrev jeg under forbogstavet
til mit efternavn møntet på en person i en anden
gruppe - jeg glemte dog at ændre det tilbage igen,
da jeg skrev et indlæg i denne gruppe - nu er det
sket, så jeg er tilbage med mit velkendte "nick" -
jeg anvender p.t. både ahw og Arne H. Wilstrup -
så skulle det være på plads.
W'et er som sagt forbogstavet til mit efternavn.
| |
N_B_DK (11-09-2010)
| Kommentar Fra : N_B_DK |
Dato : 11-09-10 13:08 |
|
"ahw" <nix> wrote in message
news:4c8b69c9$0$36562$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> Af en særlig grund skrev jeg under forbogstavet
> til mit efternavn møntet på en person i en anden
> gruppe - jeg glemte dog at ændre det tilbage igen,
> da jeg skrev et indlæg i denne gruppe -
Ja det undrer ikke du skriver under utallige nicks din taber.
--
MVH. N_B_DK
| |
Arne H.Wilstrup (13-09-2010)
| Kommentar Fra : Arne H.Wilstrup |
Dato : 13-09-10 13:45 |
|
"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
news:4c8b7145$0$50447$14726298@news.sunsite.dk...
> "ahw" <nix> wrote in message
> news:4c8b69c9$0$36562$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>> Af en særlig grund skrev jeg under forbogstavet
>> til mit efternavn møntet på en person i en anden
>> gruppe - jeg glemte dog at ændre det tilbage igen,
>> da jeg skrev et indlæg i denne gruppe -
>
> Ja det undrer ikke du skriver under utallige nicks din taber.
´Næ, sovsehjerne - jeg anvender ikke "utallige nicks" - jeg anvender altid
mine navne - enten i forkortelse som fx ahw eller også benytter jeg mig af
Arne H. Wilstrup -evt. Wilstrup.
Det er ikke 'utallige nicks' men ganske få stykker -og altid de samme.
Den eneste grund til at jeg anvendte forbogstavet i mit efternavn er at en
tåbenakke først stillede mig et spørgsmål og så alligevel blokerede for
svaret - så mente jeg det var rimeligt at svare ham så han havde en chance
for at læse svaret samtidig med at han lærte at det er nemt at omgå sådanne
filtre.
Men du har til gengæld ingen hjerne - det er derfor umuligt at omgå dette
faktum, uanset hvor mange gange du forsøger.
Du er ikke i mit filter fordi jeg endnu ikke har fået blokeret diverse
fjolser og underydere som det er tidsspilde at svare. Grunden til dette er -
som jeg skrev - et systemnedbrud som jeg så har måttet klare først. Men være
blot rolig -no brain dansk kvajpande - jeg skal straks blokere dig igen.
| |
Martin Larsen (13-09-2010)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 13-09-10 13:58 |
|
On 2010-09-13 14:45, Arne H.Wilstrup wrote:
>
> Grunden til dette
> er - som jeg skrev - et systemnedbrud som jeg så har måttet klare først.
Er det ikke ret ofte at I stalinister har systemsammenbrud?
Mvh
Martin
| |
ahw (17-09-2010)
| Kommentar Fra : ahw |
Dato : 17-09-10 22:35 |
|
"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4c8e1fd7$0$50449$14726298@news.sunsite.dk...
> On 2010-09-13 14:45, Arne H.Wilstrup wrote:
>>
>> Grunden til dette
>> er - som jeg skrev - et systemnedbrud som jeg så har måttet klare først.
>
> Er det ikke ret ofte at I stalinister har systemsammenbrud?
Ikke forstået. Martinbassemansedreng? Men måske er det fordi I fascister og
dermed nazister ikke er i stand til at argumentere for noget som helst på en
urban facon at vi opgiver at forklare jer noget som helst, især da I skriver
så uforståeligt og kryptisk at man ikke skulle tro at I overhovedet har
modtaget undervisning i dansk.
| |
Martin Larsen (17-09-2010)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 17-09-10 23:32 |
|
On 2010-09-17 23:35, ahw wrote:
>
>
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> news:4c8e1fd7$0$50449$14726298@news.sunsite.dk...
>> On 2010-09-13 14:45, Arne H.Wilstrup wrote:
>>>
>>> Grunden til dette
>>> er - som jeg skrev - et systemnedbrud som jeg så har måttet klare først.
>>
>> Er det ikke ret ofte at I stalinister har systemsammenbrud?
>
> Ikke forstået. Martinbassemansedreng? Men måske er det fordi I fascister
> og dermed nazister ikke er i stand til at argumentere for noget som
> helst på en urban facon at vi opgiver at forklare jer noget som helst,
> især da I skriver så uforståeligt og kryptisk at man ikke skulle tro at
> I overhovedet har modtaget undervisning i dansk.
Må jeg sudjeste at Kimsebasselærlingen hjælper med fortolkningen?
Men hvis du helst undgår alt for nærliggende iagttagelser, så er der jo
de seneste begivenheder på Cuba, hvor Fidel har mistet troen...
Mvh
Martin
| |
S.A.Thomsen (17-09-2010)
| Kommentar Fra : S.A.Thomsen |
Dato : 17-09-10 23:33 |
|
On Fri, 17 Sep 2010 23:35:29 +0200, ahw wrote:
> Men måske er det fordi I fascister og dermed nazister...............
Arne aner tydeligvis IKKE hvad "fascister" og "nazister" er for noget,
siden at han kan skrive sådan noget vrøvl.
| |
N_B_DK (13-09-2010)
| Kommentar Fra : N_B_DK |
Dato : 13-09-10 14:00 |
|
"Arne H.Wilstrup" <nixen@bixen.dk> wrote in message
news:4c8e1ccb$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>> Ja det undrer ikke du skriver under utallige nicks din taber.
>
> ´Næ, sovsehjerne - jeg anvender ikke "utallige nicks" - jeg anvender
> altid mine navne - enten i forkortelse som fx ahw eller også benytter
> jeg mig af Arne H. Wilstrup -evt. Wilstrup.
Du glemte fantasten.
> Men du har til gengæld ingen hjerne - det er derfor umuligt at omgå
> dette faktum, uanset hvor mange gange du forsøger.
>
> Du er ikke i mit filter fordi jeg endnu ikke har fået blokeret diverse
> fjolser og underydere som det er tidsspilde at svare.
Ej hvordan skal jeg dog overleve at være i dit filter, det er jo næsten
jordens undergang....
> Grunden til
> dette er - som jeg skrev - et systemnedbrud som jeg så har måttet
> klare først. Men være blot rolig -no brain dansk kvajpande - jeg skal
> straks blokere dig igen.
LOL utroligt SÅ mange systemnedbrud der sker for dig.
--
MVH. N_B_DK
| |
Jens Bruun (11-09-2010)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 11-09-10 13:33 |
|
Zeki <zeki@dk> skrev i meddelelsen
4c8b5c48$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>> Du er god, Per Rønne. Du ved, I er luddovne og overpriviligerede. Vi
>> er mange andre, der også ved det.
>
> Tænker du på dig og dine ligesindede som stadig mange år efter I har
> forladt uddannelsessystemet, stadig går rundt og skælder ud på det,
> fordi I ikke fik så meget ud af det som de andre i klassen, og som en
> konsekvens deraf mener at samtlige lærere er "luddovne" osv?
Nej, Zeki. Sådan hænger det egentlig ikke sammen. Jeg fik sådan set
dokumentérbart mere ud af det end gennemsnittet af de klasser, jeg i min tid
har frekventeret. Sjovt nok sjældent takket være lærerne/underviserne, omend
der da har været et par gode imellem. Og så har jeg efterfølgende indhøstet
personlige erfaringer med lærergerningen på mange andre måder - bl.a. som
aktivt udførende.
Har jeg så ret nu?
Kender du forresten til teorierne om projicering, Zeki?
> Kender godt typen.
Jeg kan se, du er aktiv i mange debatter på mange medier, hvor du heldigvis
i en periode har skånet os på usenet. Jeg tror faktisk, du er bedre tjent
med at kravle tilbage under dén sten, du kommer fra, så farvel igen, Zeki...
--
-Jens B.
D.e.f.f.e.s.
| |
Arne H.Wilstrup (13-09-2010)
| Kommentar Fra : Arne H.Wilstrup |
Dato : 13-09-10 13:51 |
|
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:Fcmdndxvxdx26xbRnZ2dnUVZ7tCdnZ2d@giganews.com...
>
> Nej, Zeki. Sådan hænger det egentlig ikke sammen. Jeg fik sådan set
> dokumentérbart mere ud af det end gennemsnittet af de klasser, jeg i min
> tid har frekventeret.
Det er jo en gratisk påstand, Lortebruun. Enhver kan udokumenteret sige at
han har prøvet lærergerningen og at han fik gode karakterer i skolen, at han
nærmest var et geni. Men du modsiger dig jo selv: hvis du ikke fik gode
karakterer, så må det skyldes dig selv -hvis du fik gode karakterer, så må
det skyldes dine lærere der utrætteligt arbejdede for at du skulle opnå blot
en nogenlunde tilfredsstillende afgangsprøve.
Sjovt nok sjældent takket være lærerne/underviserne, omend
> der da har været et par gode imellem.
Det har altid været lærernes skyld at du har lært dig noget. Uden en god
undervisning, ville du være ilde faren. At du så fremtræder som den
sædvanlige pauseklovn i en cirkus, bekræfter dog at du intet har lært dig,
og at dine gode lærere har kæmpet forgæves.
Og så har jeg efterfølgende indhøstet
> personlige erfaringer med lærergerningen på mange andre måder - bl.a. som
> aktivt udførende.
Som vikar indtil du samme dag blev fyret på grund af dårlig opførsel?
>
> Har jeg så ret nu?
Du har pr. definition aldrig ret.
>
> Kender du forresten til teorierne om projicering, Zeki?
Det er jeg sikker på han gør - det er netop det du foretager dig i dette
øjeblik.
>
>> Kender godt typen.
>
> Jeg kan se, du er aktiv i mange debatter på mange medier, hvor du
> heldigvis i en periode har skånet os på usenet. Jeg tror faktisk, du er
> bedre tjent med at kravle tilbage under dén sten, du kommer fra, så farvel
> igen, Zeki...
Og du burde kravle ned i den lokumstønde hvorfra du kommer og hvor du
henter dit meget sigende navn: Jens Lortebruun.
| |
N_B_DK (13-09-2010)
| Kommentar Fra : N_B_DK |
Dato : 13-09-10 14:02 |
|
"Arne H.Wilstrup" <nixen@bixen.dk> wrote in message
news:4c8e1e29$1$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> Det er jo en gratisk påstand,
En gratisk påstand?
--
MVH. N_B_DK
| |
Bruno Christensen (13-09-2010)
| Kommentar Fra : Bruno Christensen |
Dato : 13-09-10 15:11 |
|
On Mon, 13 Sep 2010 15:02:13 +0200, N_B_DK wrote:
> "Arne H.Wilstrup" <nixen@bixen.dk> wrote in message
> news:4c8e1e29$1$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>
>> Det er jo en gratisk påstand,
>
> En gratisk påstand?
Der var dog en vis ynde over påstanden
--
MVH
Bruno
| |
Ukendt (14-09-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-09-10 08:21 |
|
"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i
meddelelsen
news:1e2mi5y06vvmp.zvx5rvnec2hv.dlg@40tude.net...
> On Mon, 13 Sep 2010 15:02:13 +0200, N_B_DK
> wrote:
>
>> "Arne H.Wilstrup" <nixen@bixen.dk> wrote in
>> message
>> news:4c8e1e29$1$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>>
>>> Det er jo en gratisk påstand,
>>
>> En gratisk påstand?
>
> Der var dog en vis ynde over påstanden
Tja - gratisK = gratis plus forbogstavet i klovn -
noget som NoBrainDanskKvajpande burde forstå.
Og hvori består ynden? Det må være en ynde som en
flodhest, du sigter til, for ynde og
NoBrainDanskKvajpande i samme sætning er
simpelthen en fornærmelse.
| |
S.A.Thomsen (14-09-2010)
| Kommentar Fra : S.A.Thomsen |
Dato : 14-09-10 08:32 |
|
On Tue, 14 Sep 2010 09:20:55 +0200, ahw wrote:
>>>> Det er jo en gratisk påstand,
>>>
>>> En gratisk påstand?
>>
>> Der var dog en vis ynde over påstanden
>
> Tja - gratisK = gratis plus forbogstavet i klovn -
> noget som NoBrainDanskKvajpande burde forstå.
>
> Og hvori består ynden? Det må være en ynde som en
> flodhest, du sigter til, for ynde og
> NoBrainDanskKvajpande i samme sætning er
> simpelthen en fornærmelse.
Her er lidt hjælp til den senile overlærer.
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Sprog/Fremmedord/gl-g%C3%A5/graci%C3%B8s
| |
Bruno Christensen (14-09-2010)
| Kommentar Fra : Bruno Christensen |
Dato : 14-09-10 20:28 |
|
On Tue, 14 Sep 2010 09:20:55 +0200, ahw wrote:
> "Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i
> meddelelsen
> news:1e2mi5y06vvmp.zvx5rvnec2hv.dlg@40tude.net...
>> On Mon, 13 Sep 2010 15:02:13 +0200, N_B_DK
>> wrote:
>>
>>> "Arne H.Wilstrup" <nixen@bixen.dk> wrote in
>>> message
>>> news:4c8e1e29$1$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>>>
>>>> Det er jo en gratisk påstand,
>>>
>>> En gratisk påstand?
>>
>> Der var dog en vis ynde over påstanden
>
> Tja - gratisK = gratis plus forbogstavet i klovn -
> noget som NoBrainDanskKvajpande burde forstå.
>
> Og hvori består ynden? Det må være en ynde som en
> flodhest, du sigter til, for ynde og
> NoBrainDanskKvajpande i samme sætning er
> simpelthen en fornærmelse.
Naah, jeg tænkte mere på "de tre gratier"..
Det havde jeg egentlig forventet at du ville forstå.
--
MVH
Bruno
| |
Ukendt (14-09-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-09-10 23:36 |
|
"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i
meddelelsen
news:ut370us14k0d$.t6dbzh84hwiz.dlg@40tude.net...
> On Tue, 14 Sep 2010 09:20:55 +0200, ahw wrote:
>
>> "Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i
>> meddelelsen
>> news:1e2mi5y06vvmp.zvx5rvnec2hv.dlg@40tude.net...
>>> On Mon, 13 Sep 2010 15:02:13 +0200, N_B_DK
>>> wrote:
>>>
>>>> "Arne H.Wilstrup" <nixen@bixen.dk> wrote in
>>>> message
>>>> news:4c8e1e29$1$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>>>>
>>>>> Det er jo en gratisk påstand,
>>>>
>>>> En gratisk påstand?
>>>
>>> Der var dog en vis ynde over påstanden
>>
>> Tja - gratisK = gratis plus forbogstavet i
>> klovn -
>> noget som NoBrainDanskKvajpande burde forstå.
>>
>> Og hvori består ynden? Det må være en ynde som
>> en
>> flodhest, du sigter til, for ynde og
>> NoBrainDanskKvajpande i samme sætning er
>> simpelthen en fornærmelse.
>
> Naah, jeg tænkte mere på "de tre gratier"..
>
> Det havde jeg egentlig forventet at du ville
> forstå.
Nogen gange er det dunkelt sagte også tit det
dunkelt tænkte!
| |
Volger Garfield (14-09-2010)
| Kommentar Fra : Volger Garfield |
Dato : 14-09-10 23:28 |
|
On Tue, 14 Sep 2010 09:20:55 +0200, "ahw" <nix> wrote:
>"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i
>meddelelsen
>news:1e2mi5y06vvmp.zvx5rvnec2hv.dlg@40tude.net...
>> On Mon, 13 Sep 2010 15:02:13 +0200, N_B_DK
>> wrote:
>>
>>> "Arne H.Wilstrup" <nixen@bixen.dk> wrote in
>>> message
>>> news:4c8e1e29$1$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>>>
>>>> Det er jo en gratisk påstand,
>>>
>>> En gratisk påstand?
>>
>> Der var dog en vis ynde over påstanden
>
>Tja - gratisK = gratis plus forbogstavet i klovn -
>noget som NoBrainDanskKvajpande burde forstå.
>
>Og hvori består ynden? Det må være en ynde som en
>flodhest, du sigter til, for ynde og
Korrekt - Der var, når alt kommer til alt, ikke meget ynde i din
"gratisk påstand" - Heller ikke dit tåbelige forsvar for din typo er
særligt yndefuldt.
Volger
| |
N_B_DK (15-09-2010)
| Kommentar Fra : N_B_DK |
Dato : 15-09-10 00:14 |
|
"Volger Garfield " <Volger@nowhere.invalid> wrote in message
news:015v865dcpm3m49jplpl7as95m6jnuohpr@4ax.com
> Korrekt - Der var, når alt kommer til alt, ikke meget ynde i din
> "gratisk påstand" - Heller ikke dit tåbelige forsvar for din typo er
> særligt yndefuldt.
De færrest forventer noget yndefuldt fra et røvhul.
--
MVH. N_B_DK
| |
Ukendt (14-09-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-09-10 08:38 |
|
"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i
meddelelsen
news:1e2mi5y06vvmp.zvx5rvnec2hv.dlg@40tude.net...
> On Mon, 13 Sep 2010 15:02:13 +0200, N_B_DK
> wrote:
>
>> "Arne H.Wilstrup" <nixen@bixen.dk> wrote in
>> message
>> news:4c8e1e29$1$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>>
>>> Det er jo en gratisk påstand,
>>
>> En gratisk påstand?
>
> Der var dog en vis ynde over påstanden
Jeg skrev at det var NoBrainDanskKvajpande der
havde leveret den gratis påstand. Det var det
ikke, men Jens Lortebruun - men skaden er ikke så
stor: de er to alen ud af samme dårlige stykke.
| |
Zeki (15-09-2010)
| Kommentar Fra : Zeki |
Dato : 15-09-10 18:37 |
|
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:Fcmdndxvxdx26xbRnZ2dnUVZ7tCdnZ2d@giganews.com...
> Zeki <zeki@dk> skrev i meddelelsen
> 4c8b5c48$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>
>>> Du er god, Per Rønne. Du ved, I er luddovne og overpriviligerede. Vi
>>> er mange andre, der også ved det.
>>
>> Tænker du på dig og dine ligesindede som stadig mange år efter I har
>> forladt uddannelsessystemet, stadig går rundt og skælder ud på det,
>> fordi I ikke fik så meget ud af det som de andre i klassen, og som en
>> konsekvens deraf mener at samtlige lærere er "luddovne" osv?
>
> Nej, Zeki. Sådan hænger det egentlig ikke sammen. Jeg fik sådan set
> dokumentérbart mere ud af det end gennemsnittet af de klasser, jeg i min
> tid har frekventeret. Sjovt nok sjældent takket være lærerne/underviserne,
> omend der da har været et par gode imellem. Og så har jeg efterfølgende
> indhøstet personlige erfaringer med lærergerningen på mange andre måder -
> bl.a. som aktivt udførende.
>
> Har jeg så ret nu?
Tak for dit CV, men der skal desværre mere til at overbevise mig om at du er
andet end en højtråbende troll med ekstemt behov for opmærksomhed.
| |
ahw (15-09-2010)
| Kommentar Fra : ahw |
Dato : 15-09-10 19:13 |
|
"Zeki" <zeki@dk> skrev i meddelelsen
news:4c910431$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:Fcmdndxvxdx26xbRnZ2dnUVZ7tCdnZ2d@giganews.com...
>> Zeki <zeki@dk> skrev i meddelelsen
>> 4c8b5c48$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>>
>>>> Du er god, Per Rønne. Du ved, I er luddovne og overpriviligerede. Vi
>>>> er mange andre, der også ved det.
>>>
>>> Tænker du på dig og dine ligesindede som stadig mange år efter I har
>>> forladt uddannelsessystemet, stadig går rundt og skælder ud på det,
>>> fordi I ikke fik så meget ud af det som de andre i klassen, og som en
>>> konsekvens deraf mener at samtlige lærere er "luddovne" osv?
>>
>> Nej, Zeki. Sådan hænger det egentlig ikke sammen. Jeg fik sådan set
>> dokumentérbart mere ud af det end gennemsnittet af de klasser, jeg i min
>> tid har frekventeret. Sjovt nok sjældent takket være
>> lærerne/underviserne, omend der da har været et par gode imellem. Og så
>> har jeg efterfølgende indhøstet personlige erfaringer med lærergerningen
>> på mange andre måder - bl.a. som aktivt udførende.
>>
>> Har jeg så ret nu?
>
> Tak for dit CV, men der skal desværre mere til at overbevise mig om at du
> er andet end en højtråbende troll med ekstemt behov for opmærksomhed.
>
> Glem det, Zeki - den slags "dokumentation" får du aldrig.
>
>
| |
Jens Bruun (15-09-2010)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 15-09-10 19:55 |
|
Zeki <zeki@dk> skrev i meddelelsen
4c910431$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>>> Tænker du på dig og dine ligesindede som stadig mange år efter I har
>>> forladt uddannelsessystemet, stadig går rundt og skælder ud på det,
>>> fordi I ikke fik så meget ud af det som de andre i klassen, og som
>>> en konsekvens deraf mener at samtlige lærere er "luddovne" osv?
>>
>> Nej, Zeki. Sådan hænger det egentlig ikke sammen. Jeg fik sådan set
>> dokumentérbart mere ud af det end gennemsnittet af de klasser, jeg i
>> min tid har frekventeret. Sjovt nok sjældent takket være
>> lærerne/underviserne, omend der da har været et par gode imellem. Og
>> så har jeg efterfølgende indhøstet personlige erfaringer med
>> lærergerningen på mange andre måder - bl.a. som aktivt udførende.
>>
>> Har jeg så ret nu?
>
> Tak for dit CV, men der skal desværre mere til at overbevise mig om
> at du er andet end en højtråbende troll med ekstemt behov for
> opmærksomhed.
Hahahaha. Du kan simpelhen ikke selv se det - vel?
--
-Jens B.
D.e.f.f.e.s.
| |
Patruljen (10-09-2010)
| Kommentar Fra : Patruljen |
Dato : 10-09-10 11:16 |
|
On 10 Sep., 16:32, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> ABJ <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:
> > > Jeg kan ikke se at man kan opretholde kvaliteten, hvis
> > > forberedelsestiden reduceres.
>
> > JP interviewede en 60 årig gymnasielærer som selvfølgelig var forarget over
> > ideen, han undreviste i dansk og idræt.
>
> > Mon han "hopper på et ben" i 80 minutter som forberedelse til hver
> > idrætstime?
>
> Dagens idræt i gymnasieskolen indeholder også en bunke teori. Bogligt
> stof om anatomi og andet der kunne høre hjemme i biologitimerne.
Tja - Nu har jeg eksempelvis en lærereksamen med biologi, som
liniefag. Og jeg er derudover - idrætspædagog.
Jeg er altså i besiddelse af en hel del viden - inden - jeg går ind i
lokalet. Og hvis jeg skulle læse op på det fagstof jeg har eksamen i,
hver eneste gang, jeg gik ind til en gruppe for at lave idræt med dem,
så forstår jeg egentlig ikke helt, hvorfor det så skulle være
nødvendigt at tage en uddannelse.
Men det kan du så forklare?
| |
ahw (29-09-2010)
| Kommentar Fra : ahw |
Dato : 29-09-10 15:35 |
|
"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
news:851852ad-5ee1-4bc2-a400-bb4849bf1b01@g10g2000vbc.googlegroups.com...
> On 10 Sep., 16:32, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
>> ABJ <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:
>> > > Jeg kan ikke se at man kan opretholde kvaliteten, hvis
>> > > forberedelsestiden reduceres.
>>
>> > JP interviewede en 60 årig gymnasielærer som selvfølgelig var forarget
>> > over
>> > ideen, han undreviste i dansk og idræt.
>>
>> > Mon han "hopper på et ben" i 80 minutter som forberedelse til hver
>> > idrætstime?
>>
>> Dagens idræt i gymnasieskolen indeholder også en bunke teori. Bogligt
>> stof om anatomi og andet der kunne høre hjemme i biologitimerne.
>
> Tja - Nu har jeg eksempelvis en lærereksamen med biologi, som
> liniefag. Og jeg er derudover - idrætspædagog.
>
> Jeg er altså i besiddelse af en hel del viden - inden - jeg går ind i
> lokalet. Og hvis jeg skulle læse op på det fagstof jeg har eksamen i,
> hver eneste gang, jeg gik ind til en gruppe for at lave idræt med dem,
> så forstår jeg egentlig ikke helt, hvorfor det så skulle være
> nødvendigt at tage en uddannelse.
>
> Men det kan du så forklare?
Du forventes at forberede dine idrætstimer i forhold til elever, fagmål m.v.
og du skal som skolelærer vurdere den enkelte elevs kompetencer, og alle
afgangselever samt eleverne i 8.klasse skal vurderes skriftligt med en
udtalelse, akkurat som din undervisning skal leve op til målsætningen i de
forskellige klassetrin. Det kræver forberedelse og kan naturligvis ikke
reduceres til det nedladende med "Mon han "hopper på et ben" i 80 minutter
som forberedelse til hver idrætstime?". Desuden skal der til eleverne
formidles en del teori, ligesom It også skal inddrages i undervisningen. Den
tid er forbi hvor man blot kunne "forberede sig ved at hoppe på et ben", som
spørgeren ironisk kommenterer.
Linjefaget er det der burde kræves af alle lærere der skal undervise i
idræt, i stedet for at folk som fx mig der kan blive pålagt at undervise i
det fag, selvom min afgangseksamen fra seminariet var ringe netop i det fag.
Alligevel skal jeg kunne undervise højt kvalificeret i faget på alle
klassetrin op til 9.klasse blot med en "grunduddannelse" i faget (selvom der
sigtes mod at man underviser til og med 7.klasse, så er virkeligheden en
helt anden) - så forberedelse skal der til, ingen tvivl om det.
Hvis en idrætslærer ikke forbereder sine timer, så bliver han en elendig
idtrætslærer og lever ikke op til de forudsætninger der skal til for at
kunne undervise i faget. Hvis ledelsen opdager at undervisningen ikke lever
op til lovgivningen, så er det ledelsens pligt at gribe ind. Man skal også
udarbejde elevplaner og årsplaner og aktivitetsplaner for både klassen som
helhed og for den enkelte elev, så det er ikke nok blot at lade eleverne
hoppe på et ben i fx to lektioner om ugen.
>
| |
Patruljen (14-09-2010)
| Kommentar Fra : Patruljen |
Dato : 14-09-10 04:41 |
|
On 13 Sep., 14:50, "Arne H.Wilstrup" <ni...@bixen.dk> wrote:
> "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> skrev i meddelelsennews:Fcmdndxvxdx26xbRnZ2dnUVZ7tCdnZ2d@giganews.com...
> >
>
> Og så har jeg efterfølgende indhøstet
>
> > personlige erfaringer med lærergerningen på mange andre måder - bl.a. som
> > aktivt udførende.
>
> Som vikar indtil du samme dag blev fyret på grund af dårlig opførsel?
:)
Gad vide hvorfor jeg kommer til at tænke på hamher:
http://www.youtube.com/watch?v=x7WSny9vOvQ
| |
Patruljen (16-09-2010)
| Kommentar Fra : Patruljen |
Dato : 16-09-10 01:52 |
|
On 15 Sep., 20:54, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> Zeki <zeki@dk> skrev i meddelelsen
> 4c910431$0$36558$edfad...@dtext01.news.tele.dk:
>
>
>
>
>
> >>> Tænker du på dig og dine ligesindede som stadig mange år efter I har
> >>> forladt uddannelsessystemet, stadig går rundt og skælder ud på det,
> >>> fordi I ikke fik så meget ud af det som de andre i klassen, og som
> >>> en konsekvens deraf mener at samtlige lærere er "luddovne" osv?
>
> >> Nej, Zeki. Sådan hænger det egentlig ikke sammen. Jeg fik sådan set
> >> dokumentérbart mere ud af det end gennemsnittet af de klasser, jeg i
> >> min tid har frekventeret. Sjovt nok sjældent takket være
> >> lærerne/underviserne, omend der da har været et par gode imellem. Og
> >> så har jeg efterfølgende indhøstet personlige erfaringer med
> >> lærergerningen på mange andre måder - bl.a. som aktivt udførende.
>
> >> Har jeg så ret nu?
>
> > Tak for dit CV, men der skal desværre mere til at overbevise mig om
> > at du er andet end en højtråbende troll med ekstemt behov for
> > opmærksomhed.
>
> Hahahaha. Du kan simpelhen ikke selv se det - vel?
Han kan . lige nøjagtigt - se det, som dine primitive
forsvarsmekanismer forhindrer digselv i at blive bevidstgjort om. Der
kunne bringes tilføjelser, som jeg netop i en anden tråd har sat ord
på. Men det ville komplicere tingene for dig i sådan et omfang at din
"latter" formentlig blev nødt til at fylde 3 hele afsnit.
| |
Henry Vest (10-09-2010)
| Kommentar Fra : Henry Vest |
Dato : 10-09-10 16:22 |
|
Per Rønne wrote:
> En gymnasielærer bruger ifølge Undervisningsministeriet i gennemsnit ca.
> 25 pct. af arbejdstiden på at undervise. Resten af tiden går med bl.a.
> forberedelse, eksamen og på at rette opgaver.
> =
>
> Forkert.
Nu står der jo "bl.a.", så det kan ikke siges at være direkte forkert.
> Omkring 50% af tiden bruges på møder der i et vist omfang
> vedrører skolens drift.
Det er vel trods alt (forhåbentligt) en overdrivelse.
> Men som hovedsagelig har deres baggrund i den
> nye gymnasiereform med dens krav om en bunke teammøder som en bunke
> lærere uden for samfundsfag hader. De ville langt hellere - undervise.
Helt enig. Reformen har medført en absurd mødeaktivitet. Der er ren idioti
at gymnasielærere skal spilde deres tid på endeløse møder der for
størstedelens vedkommende handler om alt andet end det faglige.
> Derfor går lærerne i stigende grad på efterløn når de fylder 62, og det
> gælder ikke mindst matematiklærerne [og dermed også fysik- og
> kemilærerne], der er dybt utilfredse med at deres fag er reduceret til
> regning [ingen matematik abstraktion] og at de spilder halvdelen af
> tiden med møderi.
Jeg underviser ikke selv på et gymnasium, men på hf (i fysik og kemi).
Selvom hf-reformen må siges at være lidt "blidere", så kan jeg nikke
genkendende til meget at det du beskriver. Reformens vinder er samfundsfag -
taberne er naturvidenskab, matematik og 2. fremmedsprog.
På hf har man fået den "geniale" ide at slå kemi, biologi og geografi på C-
niveau sammen til ét fag: den naturvidenskabelige faggruppe. Resultatet er
at niveauet i kemi er styrtdykket. Formelt set får eleverne et C-niveau i
kemi, men reelt er der nærmere tale om et E-niveau.
> Ansvaret for møderiet ligger ikke hos gymnasielærerne, men hos
> politikerne på Christiansborg.
Præcis. Så hvis undervisningsministeren mener vi skal undervise mere, så må
hun skære ned på mødeaktiviteten. Dvs. i praksis ændre radikalt ved
reformens tåbeligheder.
--
Henry Vest
| |
Per Rønne (14-09-2010)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 14-09-10 11:12 |
|
Henry Vest <henryvestREM_OVE@vip.cybercity.dk> wrote:
> Per Rønne wrote:
>
> > En gymnasielærer bruger ifølge Undervisningsministeriet i gennemsnit ca.
> > 25 pct. af arbejdstiden på at undervise. Resten af tiden går med bl.a.
> > forberedelse, eksamen og på at rette opgaver.
> > =
> >
> > Forkert.
>
> Nu står der jo "bl.a.", så det kan ikke siges at være direkte forkert.
>
> > Omkring 50% af tiden bruges på møder der i et vist omfang
> > vedrører skolens drift.
>
> Det er vel trods alt (forhåbentligt) en overdrivelse.
Ikke efter hvad jeg ved, men i praksis er mit eget hovedfag faldet ud.
Datalogi - hvilket medfører at it-uddannelsene nu klager over for få
studenter.
For nogle måneder siden så jeg en hovedsideartikel i Berlingske Tidende,
hvor en nu pensioneret gymnasielærer fortalte om udviklingen. Da han
begyndte som lærer omkring 1970 havde skolen en rektor, en inspektor og
to halvdags sekretærer. Nu havde man et hierarki af mellemledere, fem
sekretærer, og hvor lærerne tidligere underviste i knap halvdelen af
tiden, og forberedte sig i andre knap halvdelen af tiden [det gav 10%
til administration og møder], så går der nu halvdelen af tiden til til
møderi. Han havde naturligvis stadig kontakt til sin gamle skole.
Og. Det er det samme jeg hører fra GLs tillidsrepræsentanter, der vel at
mærke kommer fra hele landet. Kun enkelte af lærerne, typisk nogle af
dem der bliver fagforeningspolitikere, synes at elske møderne.
Som ikke-fastansat har jeg naturligvis haft et mere løst forhold til den
enkelte skole. Ja, jeg har været ude for at jeg har undervist på tre
skoler samtidig ... og så er det jo at man skal vælge hvilket pædagogisk
råd man deltager i. Skolerne synes jo at vælge samme dag ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe
| |
|
|