Muslimsk-jødiske nødløsninger; Nag incl samvittighedens
At dyr blev mennesker skyldes ikke primært DNA-mutationer, men især
social arv, der udvikledes gennem hele pattedyrenes udvikling og før
da.
Udviklingen tog "tigerspring" da menneskeaber kastede sten mod fjender
overhånds og derfor blev tobenede. En anden og mere gradvis udvikling
var at aber supplerede kropssprog med mere og mere ordforråds-rige
sprog, hvor udviklingen af strubehovedet hos "the missing link" var en
vigtig flaskehals.
Tilsvarende vigtig var at halvabers korte barndom blev til bavianers
længere og menneskeabers endnu længere og det civiliserede menneske
bliver ved at gøre livet til en skole, der er fattig på praktiske
resultater.
Rotter og mus håndtererer de nyfødte unger, så de i forskellig grad
programmeres til at løbe risiko og stile højt ELLER være
tryghedsnarkomaner uden håb on en højstatus-stilling i flokken. Det
samme gør alle abearter. De trick hvormed der kappes om høj rang og
den rette strategiske mellemvej mellem risiko og tryghed omfatter et
virvar af løgne. Disse løgne har udviklet en stadig mere avanceret
social arv der har ført til menneskekulturen
En ret god teori, som allerede Nietzsche formulerede vedr opdragelsens
løgne, er om udvilingen af samvittighedsnag hos mennesket (som måske
har klare forstadier hos aber).
Mor og afkom er i konflikt, for den lille vil have opmærksomhed og
mere mælk end søskende, og mor vil have nemme sovende sunde unger, så
hun kan få høj status - og komme ud og charmere ny mænd, eller på
andne måde pleje egen karriere.
Mors måde at bekæmpe den spædes oprør er at give samvittighednag og
det sker langsigtet ved kun at smile og være venlig i visse
situationer og straffe med hvasse øjekast, når ungen skriger for meget
eller ikke lærer at blive stueren hurtigt nok
At skide og pisse korrekt og sige til i tide, indlæres i et samspil
som barnet senere glemmer detaljerne om. Men betingede reflekser som
skabte frygt for mors straf for urenlighed mm kan kobles til det at
lyve, stjæle, volde, gå uanstændigt klædt og lignende, så barnet føler
samvittighedsnagets ubehag, når det har "syndet".
Måske de fortrængte aggressioner i dette nag har været model for
udvikling af øje-for-øje hævnsystemet. At have hævnlyst når nogen har
skadet os, er koblet til instinkter for nødværge, men er forværret ved
at moselov gør hævn hellig og gudvelbehagelig, når man gemmer dvs
fortrænger aggressionerne og udskyder den smålige
gengældelse.Bitterhed, forurettelse, rethaveriskhed er afarter af hævn
gengældelsen med forskellige lager og forsinkelses systemer og folke
psyke kan forkrøbles af sådant nag , derkommer til at fylde hele
livet. Mens man fortrænger ske let sublimation så aggressionerne lever
deres eget liv og når et vulkanudbrud af vrede fremprovokeres glemmes
det loft over gengældelse som Moses opfandt med øje-for-øje
nøjeregnethed.
Nietzsches grundige behandling af nagfølelser, som han kalder
resentiment, overlapper hans kritik af samvittighed og misundelse
Ligesom hævn kan overlappe fornuftigt nødværge, så kan misundelse være
en konsruktiv "sten i skoen", der minder os om, at kopiere succesrige
naboer, fx dem der fandt på at skabe ild med flintesten eller med to
stykker tørt træ.
Men ursocialister fandt på at det er fromt at misunde de rige på en
måde, der fortrænger aggressioner og lyst til at stjæle fra dem, og i
stedet nedgør dem til at være uhellige syndere, som fortjener hård
beskatning
Denne infighting mindsker samfundets samlede lykkekage, for det er
bedre at lære af de dygtige og gøre som dem, kæmpe mod naturen og ikke
mod medmennesker, og derved udvide lykkekagen
Konfuzianerne har bryllupsritualer om, at bruden ikke skal være jaloux
hvis utroskab, og generelt fylder nag mindre i Fjernøsten og
retsvæsenets straf er konstruktiv og det bidrager til deres økonomiske
og anden succes
Nordboer var vistnok mindre nag-fixerede end jøder og kristne, men
muslimer har i extrem grad kopieret jødedommens smålige syndebukkeri
og hævn.
|