/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Belgisk fartbøde ?
Fra : Jakob


Dato : 19-08-10 19:34

Jeg var uopmærksom et øjeblik på en arbejdsrelateret tur til Belgien og
kørte en smule for stærkt i en lejet bil. Udlejningsselskabet har givet det
belgiske politi min firmaadresse, som så har sendt en bøde til mig på min
arbejdsadresse.

Jeg har ladet mig fortælle at andre landes politi ikke kan opkræve bøder
direkte, men skal henvende sig gennem det nationale politi hvor "synderen"
bor ? Et eller andet med nogle EU regler ?. Skal jeg vente på en henvendelse
fra det danske politi ?

Mvh
Jakob



 
 
Kurd (19-08-2010)
Kommentar
Fra : Kurd


Dato : 19-08-10 21:25


"Jakob" <ubehagelig@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4c6d78f4$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg var uopmærksom et øjeblik på en arbejdsrelateret tur til Belgien og
> kørte en smule for stærkt i en lejet bil. Udlejningsselskabet har givet
> det belgiske politi min firmaadresse, som så har sendt en bøde til mig på
> min arbejdsadresse.
>
> Jeg har ladet mig fortælle at andre landes politi ikke kan opkræve bøder
> direkte, men skal henvende sig gennem det nationale politi hvor "synderen"
> bor ? Et eller andet med nogle EU regler ?. Skal jeg vente på en
> henvendelse fra det danske politi ?
>

Nej. Du skal betale bøden.



Jubi (19-08-2010)
Kommentar
Fra : Jubi


Dato : 19-08-10 22:15

"Kurd" <kurd@kurd.xy> skrev i meddelelsen
news:4c6d93ef$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jakob" <ubehagelig@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4c6d78f4$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg var uopmærksom et øjeblik på en arbejdsrelateret tur til Belgien
>> og kørte en smule for stærkt i en lejet bil. Udlejningsselskabet har
>> givet det belgiske politi min firmaadresse, som så har sendt en bøde
>> til mig på min arbejdsadresse.
>>
>> Jeg har ladet mig fortælle at andre landes politi ikke kan opkræve
>> bøder direkte, men skal henvende sig gennem det nationale politi hvor
>> "synderen" bor ? Et eller andet med nogle EU regler ?. Skal jeg vente
>> på en henvendelse fra det danske politi ?
>>
>
> Nej. Du skal betale bøden.
>

Fordi du siger det?
Mon ikke du skulle bevise det med noget lovstof. (dette er juragruppen)



Hauge (20-08-2010)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 20-08-10 04:59

Jubi skrev:
> Mon ikke du skulle bevise det med noget lovstof. (dette er juragruppen)

Der har vi igen udtalelsen fra "manden" der selv bor i et glashus.

/Hauge

Hans Kjaergaard (20-08-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 20-08-10 07:58

On Thu, 19 Aug 2010 20:33:36 +0200, "Jakob" <ubehagelig@gmail.com>
wrote:

>Jeg var uopmærksom et øjeblik på en arbejdsrelateret tur til Belgien og
>kørte en smule for stærkt i en lejet bil. Udlejningsselskabet har givet det
>belgiske politi min firmaadresse, som så har sendt en bøde til mig på min
>arbejdsadresse.
>
>Jeg har ladet mig fortælle at andre landes politi ikke kan opkræve bøder
>direkte, men skal henvende sig gennem det nationale politi hvor "synderen"
>bor ? Et eller andet med nogle EU regler ?. Skal jeg vente på en henvendelse
>fra det danske politi ?

Hvis du forventer at skulle til Belgien igen er det klogeste/billigste
du kan gøre at betale inden den frist de evt. har sat på bøden, er der
ingen betalingsfrist, så betal asap.

Hvis du ikke skal til Belgien igen kan du jo godt sidde og vent på at
opkrævningen kommer via det danske politi, du kommer måske til at
vente meget længe.

Se tilbage i gruppen det har været nævnt at bøder (over 70euro) fra
andre EU-lande kan opkræves via det lokale politi, men der var noget
med at indbetalingen så tilfaldt det lokale politi (jvf.
http://www.jv.dk/artikel/892186:Regionalt--Danske-fartboeller-i-udlandet-slipper-for-boede),
hvis dette er tilfældet så prøver de jo selvsagt at få dig til at
betal frivilligt først (så får de selv pengene), og lykkedes det så
ikke kan bøden komme via det lokale politi, men det er jo ifgl.
artiklen ikke sikkert.


/Hans

Jesper Haaber Gyllin~ (21-08-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 21-08-10 12:57

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> On Thu, 19 Aug 2010 20:33:36 +0200, "Jakob" <ubehagelig@gmail.com>
> wrote:
>
> >Jeg var uopmærksom et øjeblik på en arbejdsrelateret tur til Belgien og
> >kørte en smule for stærkt i en lejet bil. Udlejningsselskabet har givet det
> >belgiske politi min firmaadresse, som så har sendt en bøde til mig på min
> >arbejdsadresse.
> >
> >Jeg har ladet mig fortælle at andre landes politi ikke kan opkræve bøder
> >direkte, men skal henvende sig gennem det nationale politi hvor "synderen"
> >bor ? Et eller andet med nogle EU regler ?. Skal jeg vente på en henvendelse
> >fra det danske politi ?
>
> Hvis du forventer at skulle til Belgien igen er det klogeste/billigste
> du kan gøre at betale inden den frist de evt. har sat på bøden, er der
> ingen betalingsfrist, så betal asap.
>
> Hvis du ikke skal til Belgien igen kan du jo godt sidde og vent på at
> opkrævningen kommer via det danske politi, du kommer måske til at
> vente meget længe.

Kan du ikke forklare hvorfor det er vigtigt om Jakob skal tilbage til
Belgien igen eller ej?

Nu fremgår det jo ikke af Jakobs indlæg hvorvidt det var en fotofælde
eller om han blev stoppet, men han bør vel betale bøden, da det ikke er
hans bil og dermed blever 3. part indblandet i sagen.

Jeg formoder at Jakob synes at bøden var på sin plads?!

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/
AIM/iChat:macnerd1965 MSN:jesper@gylling.net
www.facebook.com/profile.php?id=589926640

Hans Kjærgaard (21-08-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjærgaard


Dato : 21-08-10 13:15

On Sat, 21 Aug 2010 13:56:49 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

>Kan du ikke forklare hvorfor det er vigtigt om Jakob skal tilbage til
>Belgien igen eller ej?
Jeg syntes ellers det giver sig selv hvorfor, men hvis han skal til
Belgien igen er det formålstjeneligt ikke at have udestående med
myndighederne der, de (myndighederne) kan, hvis de i anden forbindelse
støder på en, og finder på at se om der skulle være nogle udestående
med pågældende, og der står en bøde og venter, kan det jo godt være
træls og tidskrævende lige pludseligt at skulle betale kontant her og
nu.


/Hans

Jesper Haaber Gyllin~ (21-08-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 21-08-10 14:39

Hans Kjærgaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> On Sat, 21 Aug 2010 13:56:49 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
> Gylling) wrote:
>
> >Kan du ikke forklare hvorfor det er vigtigt om Jakob skal tilbage til
> >Belgien igen eller ej?
> Jeg syntes ellers det giver sig selv hvorfor, men hvis han skal til
> Belgien igen er det formålstjeneligt ikke at have udestående med
> myndighederne der, de (myndighederne) kan, hvis de i anden forbindelse
> støder på en, og finder på at se om der skulle være nogle udestående
> med pågældende, og der står en bøde og venter, kan det jo godt være
> træls og tidskrævende lige pludseligt at skulle betale kontant her og
> nu.

Enig, men hvor tit er det lige at man er i myndighedernes søgelys i fx.
Belgien?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/
AIM/iChat:macnerd1965 MSN:jesper@gylling.net
www.facebook.com/profile.php?id=589926640

Hauge (21-08-2010)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 21-08-10 14:50

Jesper Haaber Gylling skrev:
> Enig, men hvor tit er det lige at man er i myndighedernes søgelys i fx.
> Belgien?

I denne tråd i hvert fald én gang.. Næste gang kunne jo være en
almindelig razzia på en vej, hvor alle bliver stoppet..

Mvh Hauge

Intet Navn (21-08-2010)
Kommentar
Fra : Intet Navn


Dato : 21-08-10 14:55

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Enig, men hvor tit er det lige at man er i myndighedernes søgelys i fx.
> Belgien?

Sikkert ikke så tit - men på den anden side, så er det jo trods alt
åbenbart lykkedes, at få søgelyset rettet imod sig mindst én gang før i
Belgien, så det er vel ikke fuldstændigt usandsynligt at det kunne ske
en gang til?

Skulle det ske igen, f.eks. i forbindelse med en bemandet kontrol
(hastighed eller andet), er det til gengæld overvejende sandsynligt, at
den belgiske computer vil gylpe spørger op som 'en der ikke har betalt
sin bøde', hvilket næsten med sikkerhed overlader ham til de deraf
følgende ubehageligheder.


--
/claus

Jakob (21-08-2010)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 21-08-10 15:22

> Nu fremgår det jo ikke af Jakobs indlæg hvorvidt det var en fotofælde
> eller om han blev stoppet, men han bør vel betale bøden, da det ikke er
> hans bil og dermed blever 3. part indblandet i sagen.

Det var en fotofælde, ellers var biludlejningsselskabet heller ikke blevet
involveret. Jeg kørte 81 km/t, hvor man må køre 70.

> Jeg formoder at Jakob synes at bøden var på sin plads?!

Tjaa, det er det vel, selvom jeg ikke synes der var noget som helst
hasarderet eller farligt ved min kørsel.

Mvh
Jakob



Hauge (21-08-2010)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 21-08-10 15:24

Jakob skrev:
> Tjaa, det er det vel, selvom jeg ikke synes der var noget som helst
> hasarderet eller farligt ved min kørsel.

Sådan er det jo altid, ingen synes de kører hasarderet, for så ville de
vel sætte farten ned.

Mvh Hauge

Jakob (21-08-2010)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 21-08-10 15:35

> Se tilbage i gruppen det har været nævnt at bøder (over 70euro) fra
> andre EU-lande kan opkræves via det lokale politi, men der var noget
> med at indbetalingen så tilfaldt det lokale politi (jvf.
> http://www.jv.dk/artikel/892186:Regionalt--Danske-fartboeller-i-udlandet-slipper-for-boede),
> hvis dette er tilfældet så prøver de jo selvsagt at få dig til at
> betal frivilligt først (så får de selv pengene), og lykkedes det så
> ikke kan bøden komme via det lokale politi, men det er jo ifgl.
> artiklen ikke sikkert.

Nu var bøden så kun på 50 ?. Jeg skal derned igen om 14 dage og hvis jeg
ikke har hørt fra det danske politi inden, betaler jeg dernede. Det kan jo
være jeg kan få den tørret af på firmaet.

Mvh
Jakob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409079
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste