/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Støt Israel - deres kamp er vor
Fra : Bo Warming


Dato : 04-08-10 00:57

Hermed en god artikel af den jødisk gife Søren Espersen fra DF



To: <muhammedtidende@hotmail.com>
Subject: Søren Espersen: For mig er Israels kamp mod Hamas og
Hizbollah frihedens og frisindets opgør med åndsformørkelsen.
From: Ole Gerstrøm <gerstrom@post2.tele.dk>
Date: Sun, 1 Aug 2010 17:32:10 +0200
Berlingske Tidende
http://www.berlingske.dk/kronikker/israels-selvforsvar-vores-frihedskamp
Kronik: Israels selvforsvar – vores frihedskamp


Søren Espersen: Når jeg i konflikten mellem Israel og Palæstina bakker
op om Israel og i øvrigt advarer mod den historiske fejltagelse, det
ville være for landet at tillade endnu en aggressiv arabisk stat i at
blive dannet, har jeg truffet det valg af flere grunde: for
demokratiet og imod diktaturet, for frisind og imod muslimsk
puritanisme – og for det moderne og imod middelalderen.


Af Søren Espersen, MF (DF)
Lørdag den 31. juli 2010, 22:30


Ofte stilles spørgsmålet om "ret" og "uret" i Mellemøsten. Og oftest
rettes det imod Israel, som her stadig efter 62 år siden statens
oprettelse igen og igen møder kravet om at legitimere sin egen
eksistens.


Israels afdøde statsminister Yitzhak Rabin blev i et TV-interview
netop spurgt om, hvem der efter hans opfattelse har ret til det lille
ubetydelige, men omstridte landområde, hvorefter han efter en længere
tænkepause lakonisk og pragmatisk svarede: »Jeg ved ikke, hvem der har
ret, og hvem der ikke har ret - det eneste jeg ved er, at Israel har
været part i fem krige, og at vi har vundet dem alle.«


Hans svar lyder jo umiddelbart og uden den sammenhæng, som skabtes af
Rabins ansigtsudtryk og eftertænksomhed som en kynisk magt-vurdering.
Men i virkeligheden rummer sætningen jo selve sagens natur - og er
samtidig sagens natur i samtlige konflikter om land, der er og har
været igennem historien. Alt det skildrede den pragmatiske statsmand
med sit svar.


For hvem har eksempelvis "retten" til Slesvig? Eller til Kosovo? Eller
til Baskerlandet? Eller til Skotland? Eller til USA, for den sags
skyld - er det The British Empire, som i virkeligheden ejer det sted -
eller var der en selvstændighedskrig, som én gang for alle satte en
stopper for dét ejerskab. Og med hvilken ret er franskmændene egentlig
på Korsika? Hvor var retfærdigheden i, at 45.000 skåninger måtte
opgive deres ejendomme og flygte til Sjælland og Bornholm efter
svenskerkrigene? Hvordan med de i hundredtusindvis af tyskere, som
blev jaget ud af Tjekkoslovakiet efter krigen - og måtte se deres
ejendomme overtaget af andre?


Dermed siger jeg ikke, at magt er ret - om end man nok, netop når det
gælder international politik, med sorg må konstatere, at netop sådan
forholder det sig.


Men når to eller flere folkeslag gør krav på det samme landområde, må
det jo nødvendigvis komme til konflikt.


Og ofte deles derfor området - som det skete med Slesvig, og som det
for et par år tilbage skete med Kosovo, i tusind år en del af Serbien.
Her var der nu blevet et så stort albansk befolkningselement, at man
ønskede at komme væk fra Serbien. Til det ønske fik man tilmed det
internationale samfunds militære støtte. Retfærd …? Tjah … Måske bare
international realpolitik.


Når således en stat deles eller et folk enten rejser eller drives væk
- som tilfældet med sudetertyskerne efter krigen, ja, så er det et
"matter-of-fact", som man må forholde sig til. Man kan vælge at tage
kampen op på det verbale plan eller med våben i hånd, eller man kan
vælge at resignere og konstatere, at så må man jo hellere se at finde
en ny tilværelse i det land, man er fordrevet til - i dette tilfælde i
Tyskland blandt folk, som taler samme sprog.


Før, under og ikke mindst efter Anden Verdenskrig var der rigtig mange
tilfælde af disse folkefordrivelser. Om de var retfærdige, har jeg
lige så vanskeligt ved at svare på som statsminister Rabin.


Men - og dette er det væsentlige - i intet andet tilfælde end netop
med oprettelsen af den jødiske stat, opholder de fordrevne sig stadig
i flygtningelejre. Det er det er det groteske ved de arabiske
palæstinenseres situation. I Tyskland opslugte man sudetertyskerne, og
det samme skete med fordrevne folkeslag i Ungarn, i Bulgarien, i
Tjekkoslovakiet osv. Og det samme skete i øvrigt med de 750.000 jøder,
som var bosiddende i omkringliggende muslimske lande - de kom til
Israel i stort tal fra Iran, fra Irak, fra Jordan.


Men de arabiske palæstinensere blev ikke integreret i de arabiske
lande, hvortil de ankom. Om end de var ankommet blandt brødre, som
talte det præcis samme sprog, var af samme stamme og var af samme
religion. Et mærkeligt fænomen i verdenshistorien.


Skylden for denne situation kan i hvert fald ikke tilskrives Israel,
men nok så meget det faktum, at hverken egyptere, jordanere eller
libanesere kunne drømme om at integrere palæstinensiske arabere i
deres lande.


Der er jo en grund til, at Egypten så nidkært bevogter grænsen til
Gaza - og at Egypten efter 1967-krigen slog syv halvmåner for deres
bryst og betakkede sig, da man fik Gaza tilbudt. Man ville ikke så
meget som røre området med en ildtang.


Så sagen er, at der for Israel gælder ganske særlige moralske regler,
hvortil ingen andre anerkendte stater behøver at forholde sig, selvom
konflikterne er af lige så ny dato.


Ingen anden nydannet eller omdannet stat på Jorden bliver som Israel
ustandselig mødt med krav om at legitimere sin blotte eksistens. Polen
behøver således ikke at legitimere, at landet nogenlunde samtidig med
Israels oprettelse gravede sig godt ind på tysk område, ja, selv det
modbydelige Sovjetunionen behøvede i sin tid ikke legitimere, at man
havde underlagt sig de baltiske stater - og snesevis af kaukasiske
folkefærd. Der stilledes ingen spørgsmål ved grænserne for Sovjet. Og
det helt nydannede Kosovo behøver bestemt ikke legitimere sin
eksistens - derimod lever denne helt uproduktive stat næsten hundrede
procent af begejstrede overførselsindkomster fra EU og FN.


Men Israel mødes hele tiden med krav om at legitimere: et lille
landområde oppe ved Syrien, en del af en storby, nogle
kvadratkilometer langs med et sikkerhedshegn. Det er i mine øjne
ganske, ganske grotesk.


Når jeg i konflikten så ganske aldeles bakker op om Israel, og i
øvrigt advarer mod den historiske fejltagelse det ville være for
landet at tillade endnu en aggressiv arabisk stat i at blive dannet,
har jeg truffet det valg af flere grunde:


Skal jeg nemlig vælge mellem et demokrati og feudalistiske diktaturer
- så vælger jeg uden betænkningstid demokratiet. Skal jeg vælge mellem
frisind og lummer muslimsk puritanisme, så vælger jeg spontant og med
det samme frisindet. Skal jeg vælge mellem kvindeundertrykkende,
patriarkalsk middelalder og et frisk, moderne samfund - så vælger jeg
det sidste. Og når jeg samtidig klart ser, at den kamp, Israel fører
mod totalitarismens uvæsen, er den selvsamme kamp, som vi i den frie
vestlige verden fører, ja, så forstår man vel, hvorfor jeg står, hvor
jeg står.


For mig er Israels kamp mod Hamas og Hizbollah frihedens og frisindets
opgør med åndsformørkelsen.

 
 
Martin Larsen (04-08-2010)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 04-08-10 17:02

On 2010-08-04 01:56, Bo Warming wrote:
> Hermed en god artikel af den jødisk gife Søren Espersen fra DF
>
>
>
> To:<muhammedtidende@hotmail.com>
> Subject: Søren Espersen: For mig er Israels kamp mod Hamas og
> Hizbollah frihedens og frisindets opgør med åndsformørkelsen.
> From: Ole Gerstrøm<gerstrom@post2.tele.dk>
> Date: Sun, 1 Aug 2010 17:32:10 +0200
> Berlingske Tidende
> http://www.berlingske.dk/kronikker/israels-selvforsvar-vores-frihedskamp
> Kronik: Israels selvforsvar – vores frihedskamp
>
>
> Søren Espersen: Når jeg i konflikten mellem Israel og Palæstina bakker
> op om Israel og i øvrigt advarer mod den historiske fejltagelse, det
> ville være for landet at tillade endnu en aggressiv arabisk stat i at
> blive dannet, har jeg truffet det valg af flere grunde: for
> demokratiet og imod diktaturet, for frisind og imod muslimsk
> puritanisme – og for det moderne og imod middelalderen.
>
>
> Af Søren Espersen, MF (DF)
> Lørdag den 31. juli 2010, 22:30
>
>
> Ofte stilles spørgsmålet om "ret" og "uret" i Mellemøsten. Og oftest
> rettes det imod Israel, som her stadig efter 62 år siden statens
> oprettelse igen og igen møder kravet om at legitimere sin egen
> eksistens.
>
>
> Israels afdøde statsminister Yitzhak Rabin blev i et TV-interview
> netop spurgt om, hvem der efter hans opfattelse har ret til det lille
> ubetydelige, men omstridte landområde, hvorefter han efter en længere
> tænkepause lakonisk og pragmatisk svarede: »Jeg ved ikke, hvem der har
> ret, og hvem der ikke har ret - det eneste jeg ved er, at Israel har
> været part i fem krige, og at vi har vundet dem alle.«
>
>
> Hans svar lyder jo umiddelbart og uden den sammenhæng, som skabtes af
> Rabins ansigtsudtryk og eftertænksomhed som en kynisk magt-vurdering.
> Men i virkeligheden rummer sætningen jo selve sagens natur - og er
> samtidig sagens natur i samtlige konflikter om land, der er og har
> været igennem historien. Alt det skildrede den pragmatiske statsmand
> med sit svar.
>
>
> For hvem har eksempelvis "retten" til Slesvig? Eller til Kosovo? Eller
> til Baskerlandet? Eller til Skotland? Eller til USA, for den sags
> skyld - er det The British Empire, som i virkeligheden ejer det sted -
> eller var der en selvstændighedskrig, som én gang for alle satte en
> stopper for dét ejerskab. Og med hvilken ret er franskmændene egentlig
> på Korsika? Hvor var retfærdigheden i, at 45.000 skåninger måtte
> opgive deres ejendomme og flygte til Sjælland og Bornholm efter
> svenskerkrigene? Hvordan med de i hundredtusindvis af tyskere, som
> blev jaget ud af Tjekkoslovakiet efter krigen - og måtte se deres
> ejendomme overtaget af andre?
>
>
> Dermed siger jeg ikke, at magt er ret - om end man nok, netop når det
> gælder international politik, med sorg må konstatere, at netop sådan
> forholder det sig.
>
>
> Men når to eller flere folkeslag gør krav på det samme landområde, må
> det jo nødvendigvis komme til konflikt.
>
>
> Og ofte deles derfor området - som det skete med Slesvig, og som det
> for et par år tilbage skete med Kosovo, i tusind år en del af Serbien.
> Her var der nu blevet et så stort albansk befolkningselement, at man
> ønskede at komme væk fra Serbien. Til det ønske fik man tilmed det
> internationale samfunds militære støtte. Retfærd …? Tjah … Måske bare
> international realpolitik.
>
>
> Når således en stat deles eller et folk enten rejser eller drives væk
> - som tilfældet med sudetertyskerne efter krigen, ja, så er det et
> "matter-of-fact", som man må forholde sig til. Man kan vælge at tage
> kampen op på det verbale plan eller med våben i hånd, eller man kan
> vælge at resignere og konstatere, at så må man jo hellere se at finde
> en ny tilværelse i det land, man er fordrevet til - i dette tilfælde i
> Tyskland blandt folk, som taler samme sprog.
>
>
> Før, under og ikke mindst efter Anden Verdenskrig var der rigtig mange
> tilfælde af disse folkefordrivelser. Om de var retfærdige, har jeg
> lige så vanskeligt ved at svare på som statsminister Rabin.
>
>
> Men - og dette er det væsentlige - i intet andet tilfælde end netop
> med oprettelsen af den jødiske stat, opholder de fordrevne sig stadig
> i flygtningelejre. Det er det er det groteske ved de arabiske
> palæstinenseres situation. I Tyskland opslugte man sudetertyskerne, og
> det samme skete med fordrevne folkeslag i Ungarn, i Bulgarien, i
> Tjekkoslovakiet osv. Og det samme skete i øvrigt med de 750.000 jøder,
> som var bosiddende i omkringliggende muslimske lande - de kom til
> Israel i stort tal fra Iran, fra Irak, fra Jordan.
>
>
> Men de arabiske palæstinensere blev ikke integreret i de arabiske
> lande, hvortil de ankom. Om end de var ankommet blandt brødre, som
> talte det præcis samme sprog, var af samme stamme og var af samme
> religion. Et mærkeligt fænomen i verdenshistorien.
>
>
> Skylden for denne situation kan i hvert fald ikke tilskrives Israel,
> men nok så meget det faktum, at hverken egyptere, jordanere eller
> libanesere kunne drømme om at integrere palæstinensiske arabere i
> deres lande.
>
>
> Der er jo en grund til, at Egypten så nidkært bevogter grænsen til
> Gaza - og at Egypten efter 1967-krigen slog syv halvmåner for deres
> bryst og betakkede sig, da man fik Gaza tilbudt. Man ville ikke så
> meget som røre området med en ildtang.
>
>
> Så sagen er, at der for Israel gælder ganske særlige moralske regler,
> hvortil ingen andre anerkendte stater behøver at forholde sig, selvom
> konflikterne er af lige så ny dato.
>
>
> Ingen anden nydannet eller omdannet stat på Jorden bliver som Israel
> ustandselig mødt med krav om at legitimere sin blotte eksistens. Polen
> behøver således ikke at legitimere, at landet nogenlunde samtidig med
> Israels oprettelse gravede sig godt ind på tysk område, ja, selv det
> modbydelige Sovjetunionen behøvede i sin tid ikke legitimere, at man
> havde underlagt sig de baltiske stater - og snesevis af kaukasiske
> folkefærd. Der stilledes ingen spørgsmål ved grænserne for Sovjet. Og
> det helt nydannede Kosovo behøver bestemt ikke legitimere sin
> eksistens - derimod lever denne helt uproduktive stat næsten hundrede
> procent af begejstrede overførselsindkomster fra EU og FN.
>
>
> Men Israel mødes hele tiden med krav om at legitimere: et lille
> landområde oppe ved Syrien, en del af en storby, nogle
> kvadratkilometer langs med et sikkerhedshegn. Det er i mine øjne
> ganske, ganske grotesk.
>
>
> Når jeg i konflikten så ganske aldeles bakker op om Israel, og i
> øvrigt advarer mod den historiske fejltagelse det ville være for
> landet at tillade endnu en aggressiv arabisk stat i at blive dannet,
> har jeg truffet det valg af flere grunde:
>
>
> Skal jeg nemlig vælge mellem et demokrati og feudalistiske diktaturer
> - så vælger jeg uden betænkningstid demokratiet. Skal jeg vælge mellem
> frisind og lummer muslimsk puritanisme, så vælger jeg spontant og med
> det samme frisindet. Skal jeg vælge mellem kvindeundertrykkende,
> patriarkalsk middelalder og et frisk, moderne samfund - så vælger jeg
> det sidste. Og når jeg samtidig klart ser, at den kamp, Israel fører
> mod totalitarismens uvæsen, er den selvsamme kamp, som vi i den frie
> vestlige verden fører, ja, så forstår man vel, hvorfor jeg står, hvor
> jeg står.
>
>
> For mig er Israels kamp mod Hamas og Hizbollah frihedens og frisindets
> opgør med åndsformørkelsen.

Og så glemmer han en vigtig ting: at pali'erne går ind for etnisk
udryddelse - de skåner end ikke deres egne dissidenter.
Lad dem forsøge at skabe selvberoende civilisation i de områder de
allerede har og som EU stopfodrer med hjælp - det har vist lange udsigter...

Mvh
Martin

Nicky (07-08-2010)
Kommentar
Fra : Nicky


Dato : 07-08-10 07:30

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4c598f12$0$282$14726298@news.sunsite.dk...
> On 2010-08-04 01:56, Bo Warming wrote:
>> Hermed en god artikel af den jødisk gife Søren Espersen fra DF
>>
>>
>>
>> To:<muhammedtidende@hotmail.com>
>> Subject: Søren Espersen: For mig er Israels kamp mod Hamas og
>> Hizbollah frihedens og frisindets opgør med åndsformørkelsen.
>> From: Ole Gerstrøm<gerstrom@post2.tele.dk>
>> Date: Sun, 1 Aug 2010 17:32:10 +0200
>> Berlingske Tidende
>> http://www.berlingske.dk/kronikker/israels-selvforsvar-vores-frihedskamp
>> Kronik: Israels selvforsvar – vores frihedskamp

Glimrende kronik. Søren Espersen får sandsynligvis min stemme til næste
FT-valg.



P.N. (07-08-2010)
Kommentar
Fra : P.N.


Dato : 07-08-10 07:37


"Nicky" <notvalid@hotnotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4c5cfd60$0$272$14726298@news.sunsite.dk...
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> news:4c598f12$0$282$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Kronik: Israels selvforsvar – vores frihedskamp
>
> Glimrende kronik. Søren Espersen får sandsynligvis min stemme til næste
> FT-valg.
>

Jeah og skal vi gætte på at han får din stemme fordi hans kone er jødinde.
BTW vidste du at han engang fik en dom for at have været nazist eller noget
i stil med at han skulle have været med hos Johnni.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409070
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste