|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Kan batteriet skiftes kørende? Fra : Paul Larsen
 | 
 Dato :  02-08-10 13:22
 | 
 |  | Kan man egentligt vippe det lille runde batteri af/på som sidder på mobo,
 MENS pc-en, enten har power på PSU eller endda er bootet op på en DOS?
 Jeg forestiller mig, at kunne undgå at stille en del BIOS settings på denne
 måde ?
 
 Kan man tage en backup af BIOS incl indstillingerne?
 AWFLASH.EXE fra usus gemmer BIOS, men uden indstillingerne.
 
 
 |  |  | 
  Preben (02-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben
 | 
 Dato :  02-08-10 15:06
 | 
 |  | 
 "Paul Larsen" <paullarsen@nohotmail.invalid> skrev i en meddelelse
 news:1vstjnc4qlsq0$.dlg@giganews.com...
 > Kan man egentligt vippe det lille runde batteri af/på som sidder på mobo,
 > MENS pc-en, enten har power på PSU eller endda er bootet op på en DOS?
 > Jeg forestiller mig, at kunne undgå at stille en del BIOS settings på
 > denne
 > måde ?
 >
 > Kan man tage en backup af BIOS incl indstillingerne?
 > AWFLASH.EXE fra usus gemmer BIOS, men uden indstillingerne.
 Hej Poul
 Hvis du er sikker på hånden JA,
 men det er sikres uden strøm på, hvis det er den samme som du skrev om med
 UR er det ingen skade at resette BIOS..
 mvh
 Preben
 
 
 
 
 |  |  | 
  Paul Larsen (02-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Paul Larsen
 | 
 Dato :  02-08-10 16:28
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 2 Aug 2010 16:05:42 +0200, Preben wrote:
 > hvis det er den samme som du skrev om med 
 > UR er det ingen skade at resette BIOS..
 Ja det drejer sig om samme ASUS mobo.
 Jeg har haft nogle uheldige oplevelser med BIOS. F.eks skulle jeg resette
 BIOS på et ASUS A7V ved at slutte de to loddepunkter ved batteriet (uden
 batteri isat), og herefter var BIOS væk fra romchippen vil jeg tro, for alt
 var dødt og jeg smed mobo'et ud.
 En anden gang fik jeg sat mhz for højt på CPU, RAM og FSB - og så var det
 board også dødt. Ja jeg ved godt at nye mobo har crashfree BIOS men det
 havde ældre pc ikke    Vil det være sådan, at batteriet bruges mindre når PC-en (mobo) får strøm
 regelmæssigt?
 og årsagen til at batteriet nu formentlig er dødt, er at mobo ikke har
 været anvendt i et par år?
            
             |  |  | 
   Preben (04-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben
 | 
 Dato :  04-08-10 16:02
 | 
 |  | 
 
            > Jeg har haft nogle uheldige oplevelser med BIOS. F.eks skulle jeg resette
 > BIOS på et ASUS A7V ved at slutte de to loddepunkter ved batteriet (uden
 > batteri isat), og herefter var BIOS væk fra romchippen vil jeg tro, for 
 > alt
 > var dødt og jeg smed mobo'et ud.
 >
 > En anden gang fik jeg sat mhz for højt på CPU, RAM og FSB - og så var det
 > board også dødt. Ja jeg ved godt at nye mobo har crashfree BIOS men det
 > havde ældre pc ikke    >
 > Vil det være sådan, at batteriet bruges mindre når PC-en (mobo) får strøm
 > regelmæssigt?
 > og årsagen til at batteriet nu formentlig er dødt, er at mobo ikke har
 > været anvendt i et par år?
 Man kan altid være uheldig, det er altid en dårlig ide at kortslutte noget, 
 hvis man ikke er 110%
 De nyere batterier, der kan skiftes, er engangs, holder de 3volt burde det 
 være iorden (de er 3,3volt som helt nye)
 men holder selvfølgelig længst når der er strøm på andre steder fra..
 mvh
 Preben
            
             |  |  | 
    Paul Larsen (05-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Paul Larsen
 | 
 Dato :  05-08-10 14:44
 | 
 |  | On Wed, 4 Aug 2010 17:01:57 +0200, Preben wrote:
 
 > De nyere batterier, der kan skiftes, er engangs, holder de 3volt burde det
 > være iorden (de er 3,3volt som helt nye)
 > men holder selvfølgelig længst når der er strøm på andre steder fra..
 
 Lyder ganske fornuftigt
 
 
 |  |  | 
  Paul Larsen (02-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Paul Larsen
 | 
 Dato :  02-08-10 16:41
 | 
 |  | Jeg har nogle 3volt batterier liggende fra skrottede mobo´s. Kan man teste
 om de er ok, f.eks blot ved at måle spændingen på det?
 
 
 |  |  | 
  Lars Peter Larsen (08-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Peter Larsen
 | 
 Dato :  08-08-10 07:29
 | 
 |  | Paul Larsen wrote:
 > Jeg har nogle 3volt batterier liggende fra skrottede mobo´s. Kan man teste
 > om de er ok, f.eks blot ved at måle spændingen på det?
 
 Ja, det kan man!
 3v eller mere = OK,  under 2,85v = udbrændt.
 Det er dog bedre at måle batteriets kortslutningsstrøm.
 Kortslutningsstrømmen for et nyt batteri er omkring 60mA (CR2032) og er
 den kommet under 1mA må batteriet også anses for udbrændt.
 
 Motherboardet kan godt køre med sådan et batteri men det varer ikke så
 længe inden det taber uret.
 
 Ud over at fraråde det i al almindelighed har jeg ingen kommentarer til
 emnet om at skifte batteri mens computeren kører.
 
 /Lars
 
 
 |  |  | 
   Paul Larsen (11-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Paul Larsen
 | 
 Dato :  11-08-10 14:02
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 08 Aug 2010 08:28:52 +0200, Lars Peter Larsen wrote:
 > Ja, det kan man!
 > 3v eller mere = OK,  under 2,85v = udbrændt.
 > Det er dog bedre at måle batteriets kortslutningsstrøm. 
 > Kortslutningsstrømmen for et nyt batteri er omkring 60mA (CR2032) og er 
 > den kommet under 1mA må batteriet også anses for udbrændt.
 Ok jeg fandt et som havde 3volt på sig og har ikke lige et apparat til
 måling af ampere.
 > Ud over at fraråde det i al almindelighed har jeg ingen kommentarer til 
 > emnet om at skifte batteri mens computeren kører.
 Jeg skiftede det med strøm på PSU'en men uden at boote op, og den mistede
 så ikke uret og øvrige BIOS ved skift    Tak for råd
            
             |  |  | 
    JE (11-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JE
 | 
 Dato :  11-08-10 18:00
 | 
 |  | 
 
            On 11-08-2010 15:02, Paul Larsen wrote:
 > On Sun, 08 Aug 2010 08:28:52 +0200, Lars Peter Larsen wrote:
 >
 >> Ja, det kan man!
 >> 3v eller mere = OK,  under 2,85v = udbrændt.
 >> Det er dog bedre at måle batteriets kortslutningsstrøm.
 >> Kortslutningsstrømmen for et nyt batteri er omkring 60mA (CR2032) og er
 >> den kommet under 1mA må batteriet også anses for udbrændt.
 >
 > Ok jeg fandt et som havde 3volt på sig og har ikke lige et apparat til
 > måling af ampere.
 >
 >> Ud over at fraråde det i al almindelighed har jeg ingen kommentarer til
 >> emnet om at skifte batteri mens computeren kører.
 >
 > Jeg skiftede det med strøm på PSU'en men uden at boote op, og den mistede
 > så ikke uret og øvrige BIOS ved skift    >
 Jeg tror under alle omstændigheder du vil beholde BIOS indstillinger og 
 kun miste
 din CMOS indstilling og ur, som vedligholdes af batteriet.
 Tager du batteriet ud får du netop beskeden om at trykke f.eks. F1 for at
 loade BIOS til CMOS.
http://www.computerhope.com/jargon/c/cmos.htm |  |  | 
     Paul Larsen (13-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Paul Larsen
 | 
 Dato :  13-08-10 11:32
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 11 Aug 2010 18:59:31 +0200, JE wrote:
 > Tager du batteriet ud får du netop beskeden om at trykke f.eks. F1 for at
 > loade BIOS til CMOS.
 Den undgik jeg tilsyneladende ved at have power på PSU'en imens    Intet skulle genindtastes.
            
             |  |  | 
     dennis (18-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : dennis
 | 
 Dato :  18-08-10 06:00
 | 
 |  | On 11-08-2010 18:59, JE wrote:
 
 > Jeg tror under alle omstændigheder du vil beholde BIOS indstillinger og
 > kun miste
 > din CMOS indstilling og ur, som vedligholdes af batteriet.
 
 En lille misforståelse. Der ligger kun indstillinger ét sted og det er i
 CMOS - som er det lager, hvor BIOS-indstillingerne bliver opbevaret.
 
 Selve BIOS-chippen med den livsnødvendige programkode kan heldigvis
 overleve uden strøm, så den skal man ikke tænke på.
 
 
 |  |  | 
 |  |