Opskrifter på saft og syltetøj af glansbla~
Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 06-08-01 17:45

Er der mon nogen der ligger inde med opskrifter med bærrene fra
glansbladet hæg (majtræ - sildig hæg?

--
Helge.
StrongArm RiscPC - RISC OS 3.70

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-08-01 20:16

<juletrae@post4.tele.dk> skrev i en news:4aa5e021b2juletrae@post4.tele.dk...

> Er der mon nogen der ligger inde med opskrifter med bærrene fra
> glansbladet hæg (majtræ - sildig hæg?

Denne hæg indeholder en del blåsyreglukosider overalt undtaget
i selve frugtkødet.
Det største indhold findes i stenens kerner med ca. 1,5 %
af d-amygdalin. Sildig hæg ( Prunus serotina) har i Otto
Lindmarks bog fået 2 kors af 3 mulige.
Det vil nok være en god ide at si stenene fra, hvis du
selv spiser af syltetøjet.
Umiddelbart vil jeg mene, at du kan bruge samme opskrift
som for kirsebær.

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-08-01 22:05

On Mon, 6 Aug 2001 21:15:41 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

>af d-amygdalin. Sildig hæg ( Prunus serotina) har i Otto
>Lindmarks bog fået 2 kors af 3 mulige.

Otto Lindmarks bog?
Det lyder som en om giftplanter?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-08-01 20:43

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> Otto Lindmarks bog?
> Det lyder som en om giftplanter?

Det er korrekt. Jeg mener har var farmakolog.

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-01 21:11

On Wed, 8 Aug 2001 21:43:21 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

>Det er korrekt. Jeg mener har var farmakolog.

Du skulle vel ikke have et isbn-nummer på bogen? (Så ved jeg hvad jeg
skal søge efter hos boghandleren/på biblioteket)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-08-01 18:42

> On Wed, 8 Aug 2001 21:43:21 +0200, "Per A. Hansen"
> <per.hansen@get2net.dk> wrote:

> Du skulle vel ikke have et isbn-nummer på bogen? (Så ved jeg hvad jeg
> skal søge efter hos boghandleren/på biblioteket)

I min udgave fra 1963

Otto Lindemark : "Vore giftige blomsterplanter"
Fr. Martin. Bog - og offsettrykkeri,
Christiansdfelt. ( Spektrum)

er der ingen ISBN-nummer.
Et opslag på bibliotekernes database vise en nyere fra 1978
www.bibliotek.dk
ISBN 87-7233-857-1
som jeg har benyttet lejligheden til at bestille!
Jeg har benyttet ovenstående som et supplement til
anden litteratur da jeg lavede min side om giftige planter.

Per A. Hansen

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 06-08-01 22:16

I artiklen <s6Db7.330$yh.6572@news.get2net.dk>,
skrev Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk>:

> <juletrae@post4.tele.dk> skrev i en news:4aa5e021b2juletrae@post4.tele.dk...

> Denne hæg indeholder en del blåsyreglukosider overalt undtaget
> i selve frugtkødet.

Jep, det er jeg klar over, jeg mener osse at kunne huske ud af toppen
af hovedet at det er det samme med fuglekirsebær og en del andre
prunusarter.

> [...]
> Lindmarks bog fået 2 kors af 3 mulige.
> Det vil nok være en god ide at si stenene fra, hvis du

Enig. Jeg vil dog advare de andre.

> Umiddelbart vil jeg mene, at du kan bruge samme opskrift
> som for kirsebær.

Det kunne jeg da osse, men hæggebær har en helt anderledes delikat
smag, så det var da ikke utænkeligt at der findes nogle specielle
opskrifter. Andre?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-08-01 20:54

<juletrae@post4.tele.dk> skrev i en news:4aa5f8fd8fjuletrae@post4.tele.dk...
> I artiklen <s6Db7.330$yh.6572@news.get2net.dk>,

> Jep, det er jeg klar over, jeg mener osse at kunne huske ud af toppen
> af hovedet at det er det samme med fuglekirsebær og en del andre
> prunusarter.

Det er korrekt.
Men man anvender normalt ikke kernerne fra kirsebær
i syltetøj.
( D.v.s. det gør jeg selv, hvis man skal have en rigtig
velsmagende syltetøj, men man bør nok ikke anvende ret
mange af kernerne.)
Den alm. Hæg har det på samme måde som den
glanskapslede m.h.t. koncentration, men den er nok ikke
aktuel til syltetøj.
Jeg var faktisk ikke klar over, at man kunne anvende
den glanskapselede hæg til syltetøj - det vil jeg prøve
engang. Denne fortrinlige hegnsplante står i lange baner
- men jeg vil nok si stenene fra.

Per A. Hansen

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 13-08-01 23:07

I artiklen <7Mgc7.276$JE1.13524@news.get2net.dk>,

> [...]
> mange af kernerne.)
> Den alm. Hæg har det på samme måde som den
> glanskapslede m.h.t. koncentration, men den er nok ikke

Glanskapslet - den har jeg ikke hørt før.

> Jeg var faktisk ikke klar over, at man kunne anvende
> den glanskapselede hæg til syltetøj - det vil jeg prøve
> engang. Denne fortrinlige hegnsplante står i lange baner
> - men jeg vil nok si stenene fra.

Det var jeg heller ikke, før min svoger spurgte efter en opskrift.
Det med giftigheden er vist til at overse, jeg spiser i hvert fald en
masse af dem, når de er helt modne, og de _skal_ være helt modne,
ellers er det 'try smy kynysere' ;) Og jeg spytter naturligvis
stenene ud. Nu vil jeg prøve at lave syltetøj af dem, med sten, og
hvis jeg overlever, kan jeg da fortælle om hvordan det er gået.