|
| Danske lærere underviser for lidt Fra : Jesper |
Dato : 31-05-10 12:01 |
|
I dagens berlingske er der en liste der sammenligner antallet af årlige
undervisningstimer for skole- og gymnasielærere i OECD landene. For
skolelærernes vedkommende ligger USA og Israel i top med over 1.000
undervisningstimer og New Zealand ligger som nr 3 med lidt under 1.000
timer.
Jumbopladserne besættes af Ungarn, Estland og Tyrkiet med Danmark som en
flot nr 4 fra bunden med lidt over 600 undervisningstimer.
For gymnasielærernes vedkommende ligger USA i top med over 1.000
undervisningstimer, nr 2 er New Zealand med lidt under 1.000 timer og så
kommer Chile, Skotland, Rusland og Mexico med hver ca. 850 timer.
BUNDEN besættes af Danmark som en suveræn nummer sjok med under 400
årlige undervisningstimer.
Hvis danske skole-og gymnasielærere underviste ligesåmeget som
gennemsnittet i OECD kunne der spares 10.205 folkeskolelærere og 4.410
gymnasielærere, hvilket i kroner og øre vil beløbe sig til 7,031 mia kr
om året.
--
Jesper
*********************************************
Chuck Norris doesn't wear a watch.
HE decides what time it is.
| |
Henry Vest (31-05-2010)
| Kommentar Fra : Henry Vest |
Dato : 31-05-10 16:11 |
|
Jesper wrote:
> Hvis danske skole-og gymnasielærere underviste ligesåmeget som
> gennemsnittet i OECD kunne der spares 10.205 folkeskolelærere og 4.410
> gymnasielærere, hvilket i kroner og øre vil beløbe sig til 7,031 mia kr
> om året.
Det er ikke sikkert. Hvis lærerne skal undervise mere, må der være andre der
skal overtage det arbejde lærerne laver nu. Disse personer arbejder næppe
gratis.
--
Henry Vest
| |
Kim2000 (31-05-2010)
| Kommentar Fra : Kim2000 |
Dato : 31-05-10 18:09 |
|
"Henry Vest" <henryvestREM_OVE@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
news:4c03d18a$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
> Jesper wrote:
>
>> Hvis danske skole-og gymnasielærere underviste ligesåmeget som
>> gennemsnittet i OECD kunne der spares 10.205 folkeskolelærere og 4.410
>> gymnasielærere, hvilket i kroner og øre vil beløbe sig til 7,031 mia kr
>> om året.
>
> Det er ikke sikkert. Hvis lærerne skal undervise mere, må der være andre
> der
> skal overtage det arbejde lærerne laver nu. Disse personer arbejder næppe
> gratis.
>
I Danmark er der 12 ugers elevferie, i USA 2-3 styks (kan ikke huske det
præcise tal) og en arbejdsuge i USA er på 45 timer. I Mexico medregnes
pauser som undervisning. I DK medregnes bibliotikareren som lærer, i Finland
gør man ikke. Tallene er komplet kropumulige at sammenligne.
Men lad os da endelig høre hvad det er vi skal lade være med at lave. Skal
vi springe forberedelsen over? Forældremøderne? Hvad???
| |
Bo Warming (01-06-2010)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 01-06-10 00:04 |
|
On Mon, 31 May 2010 13:01:02 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:
>I dagens berlingske er der en liste der sammenligner antallet af årlige
>undervisningstimer for skole- og gymnasielærere i OECD landene. For
>skolelærernes vedkommende ligger USA og Israel i top med over 1.000
>undervisningstimer og New Zealand ligger som nr 3 med lidt under 1.000
>timer.
>
>Jumbopladserne besættes af Ungarn, Estland og Tyrkiet med Danmark som en
>flot nr 4 fra bunden med lidt over 600 undervisningstimer.
>
>For gymnasielærernes vedkommende ligger USA i top med over 1.000
>undervisningstimer, nr 2 er New Zealand med lidt under 1.000 timer og så
>kommer Chile, Skotland, Rusland og Mexico med hver ca. 850 timer.
>
>BUNDEN besættes af Danmark som en suveræn nummer sjok med under 400
>årlige undervisningstimer.
>
>Hvis danske skole-og gymnasielærere underviste ligesåmeget som
>gennemsnittet i OECD kunne der spares 10.205 folkeskolelærere og 4.410
>gymnasielærere, hvilket i kroner og øre vil beløbe sig til 7,031 mia kr
>om året.
Hvis lærerne begyndte at udføre hvad de er uddannet til og ikke blot
holdt faglige møder, og hvis deres undervisningsmaterialer var egnet
til selvstudium, så ville signal og redskab til arbejdsgavnlig
færdighed kunne gøre ariske danske elever så dygtige som USAs, Israels
og New Zeelands
Det er ikke af undervisning man lærer men af lektier og eksamener
Koransk tradition gør det anderledes med nydanske elever. De skal have
det vasket ind i hovedet.
| |
|
|