Feltmadrasser spreder ben for tyrkere
Selv vedr emnevalg for sine hovedværker, operaerne , belæres vi i
filmen #Amadeus# at Mozart var et folkeligt geni der førte det tyske
syngespil frem fra italiensk klassisk højtidelighed hvor græske
moralist-helte "skider marmor" og til den overlegne Sommer-i-Tyrol
operette genre som amerikanerne så middelmådigt efterlignede med
deres musicals, ala velmener-antiracistiske West Side Story(Leonard
Bernstein komponist)
Kun når cowboyfjolserne henter en Nietzsche-epigon som Shaw ind med My
Fair Lady (som er bedst som skuespil og kun ved at tæppebombe
millioner i en verdenskrig ku middelmådighederne slippe fra at bryde
al droite moral og testamente vedr Shaws klare forbud mod at sætte
musik til Pygmaleon. Tysk komponist måtte igen bruges.
Mozart var under tøflen af sin far og dennes ærkebiskoparbejdsgiver så
han skrev lidt Titus og Infigenia trælshed som pga handlingerne mest
opføres af pligt, men hans gennembrud var det franske sexfrigjorte
"Figaros Bryllup" - som hans kejser afviste at klappe af i Wien så
Mozart måtte til Prag at skrive en moraliserende "Don Juan" hvor
charmetrolden ryger i helvede. Men så skrev han mine børns yndling
Tryllefløjten og sluttede med den direkte amoralsk sandhedsssøgende
"Cosi van tutte" hvilket på operasproget , italiensk betyder SÅDAN
GØR DE ALLE om kvinders utroskab
Dette pikante syngespil lader sin syditalienske handling snuppe tema
fra Holberg-komedie-genren men med Jeronimus som helt snarere end som
sur, vrissen gnavpotte.
To unge forlovede officerer praler af deres kæresters guddommeligt
sikre troskab men realisten kynikeren Jeronimus
oplyser dem om at kvinder er af kød og blod og ikke fabeldyr.
De vædder et kæmpebeløb om de to skønheder kan lokkes til utroskab, og
Jeronimus allierer sig til det formål med tjenestepigen, der hvis
Holbergsk havde heddet "Pernille" og i komedie på komedie erklæret
"Dengang jeg var 13 år og havde min dyd endnu"
Officererne har lovet som soldater af ære at adlyde Jeronimus(der
hedder"Don Alfonse"), og han lader dem fortælle kæresterne, at de er
kaldt i krig af deres fyrste, og efter afskedstårer forsvinder de og
kommer så igen i tyrkerkostume som gæstende officerer fra Albanien og
lægger hver især an på _deres vens_ forlovede. Klædelig modstand fra
pigerne får de forelskede tyrkere til at lade som om de tager gift af
kærlighedssorg, og tjenestepigen klær sig ud som læge og trækker
giften ud med en kæmpemagnet, og nu gir pigerne efter og gifter sig
med de forelskede tyrker-charmører. Pernille klær sig som Notarius
Publicus og tinglyser ægteskabspapirer - og så kommer de rigtige
kærester hjem fra krigen og finder de skriftlige beviser på utroskabem
.. Men Jeronimus er en Jesus der præker tilgivelse, og han ejer
officererne, og efter at pigerne har lovet selvmord og udvist
skyldfølelse, så bliver de nu gift med den oprindeligt forlovede og
den mozartske orgasmemusik er i top og lægger næsten op til
præ-WW1-mesterstykkerne "Sommer i Tyrol" og "Den glade enke" der viser
baghjul til selv britiske "Pinafore" fra 1912
Dresden Symfonien har netop på min Mezzo-TV-kanal vist glad enke med
lidt ragtime-jazz og pikant Moulin Rouge carbaret-lido-lårsving - sig
ikke at de gemytlige tyskere mangler humor, , fornyelse og stil. Og i
går viste DR2 Cosi van tutte fra Salzburg. Livet er skønt.
Citater om 1.utroskab 2. elektronikvelsignelser
1. At gøre vold mod sig selv for at forblive den tro, man elsker,
er ikke stort bedre end utroskab. La Rochefoucauld
At være tro er ofte at lænke den anden. Sacha Guitry
Hvis jeg havde fulgt alle reglerne, ville jeg aldrig være nået
nogen vegne. Marilyn Monroe
The vow of fidelity is an absurd committment, but it is the
heart of marriage. Father Robert Capon
To make a vow for life, is to make oneself a slave.Voltaire
Mongoler har regler om at man ikke må skrabe sne af skoene med
en kniv, ikke pidde kul med kniv, ikke lægger jern i ilden - for at
opretholde vedvarende bevidsthed om moralens nærhed - den uafbrudte
tvang til at overholde moralen og bekræfte de store ord, som
civilisationen begynder med: "enhver moral er bedre end ingen
moral".Nietzsche
Mændene er gale! og vi har ret, når ve bedrager dem! De elsker løgnen!
Maurice Maeterlinck
2. Livet kan nu ikke være så forfærdeligt, når man for 10 dollars kan
købe alle Beethovens sonater og lytte til dem i ti år. William F.
Buckley, jr
|