On Sat, 15 May 2010 06:36:51 -0700 (PDT), Lyrik
<jenserikbech@gmail.com> wrote:
>On 15 Maj, 13:57, "Michael Weber" <mich...@michaelweber.invalid>
>wrote:
>> Kim2000 wrote:
>> > Når hver femte borgers henvendelse til lægen handler om stress så er
>> > der noget galt.
>>
>> >
http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1346632.ece
>>
>> > Først og fremmest hvad er stress? Hvornår er det stress og hvornår er
>> > det travlhed? Hvorfor lider 20% af befolkningen af noget som enten er
>> > stress eller føles som stress?
>>
>> Egne ambitioner?
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/05/15/112428.htm
>,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
>Verdensbilledet er forandret temmelig meget fra jeg begyndte at
>arbejde, til jeg sluttede med at arbejde. I den tid jeg var VVS-er
>kunne man iagttage den tid der blev brugt til at sætte en WC-cisterne
>op. Før min tid kunne en bliktud bruge en hel dag på at sætte en
>støbejernscisterne op til et højtskyls-WC. Da jeg begyndte var tiden 2
>1/2 time. Senere var der afsat 1 time til det samme.
> Det man kan konstatere er, at effektiviteten er steget støt og
>arbejdsgiveren får samme arbejde udført på 1/8 del af den tid vores
>forældre fik til "samme opgave"
>
>I min tid som bliktud var der masser af slup imellem opgaverne. Der
>var tid til en kop kaffe på en kaffebar formiddag og eftermiddag. I
>dag har de ikke engang tid til at drikke en vand imellem opgaverne.
>Kontrollanter optræder hele tiden på scenen. Folk bevæger sig i
>afmålte bevægelser, nærmest som robotter, når de udfører
>arbejdsopgaverne.
>Hele tiden får kunden spørgsmål om de er tilfredse, om de har noget at
>klage over. At de endelig må klage og sige til hvis der er mangler.
>Alt bliver efterkontrolleret op til flere gange. Det er med til at
>piske montørerne frem med de hele tiden opskalerede krav til
>udførelsen!
>
>Det hele skriger på effektivitet og kvalitet. Hvad det ikke skriger på
>er en menneskeværdig arbejdsdag. En robotværdig arbejdsdag. Men ikke
>en menneskeværdig arbejdsdag.
>
>Hvordan skete det? Jeg har grublet meget over det og sammenlignet med
>mine egne iagttagelser. Jeg tror det skete på denne måde, i hvert fald
>for blikkenslagererhvervets vedkommende :
>
>Der blev tjent småpenge på VVS i starten. Så gik der profit i
>foretagnet. Timebetalingen for firmaets side blev på kort tid -cirka 4-
>doblet. Når man 4-dobler en kundebetaling, så vil kunden hænge sig i
>om der er brugt en time eller halvanden time. For det betyder enormt
>for regningsbeløbet.
>
> Endvidere vil kunden hænge sig i om der er arbejdet effektivt i
>tidsperioden. Dengang timeprisen kun var en fjerdedel, var det
>ligemeget om der var brugt en time eller halvanden! Forskellen på
>regningen var minimal! Det gav "frirum" til montørerne. De behøvede
>ikke hænge i en klokkestreng. Deres effektivitet behøvede ikke være i
>"robotklassen!"
>Ser man et elektronikreparations -firma så skriver de, at skal de
>rykke ud så tager de 1000 kroner i timen! Heraf får montøren vel
>omkring 150. Så er der 850 til "bilen og profit"
>
>Disse enorme profitter og konduktør-kvalitetskontroller, har lagt pres
>på medarbejderne. De bemærker det sjovt nok ikke selv, for de har ikke
>oplevet udviklingen over lang tid. De tror det er normalt at arbejde
>på den måde. Og det er det også, i 2010. Men de frugter der høstes
>siger mere end ord. Folk har nået grensen af deres ydeevne! Og den
>yderste grense vil profitmagerne gerne beholde dem på!!
>
Konkurence og inspiraton fra Kina har nok hjulpet til at det gik tjæp
at slippe af med højtskyl og få rationelle billige lavskyldimser til
norm, men det influerer ikke på om VVS-manden planlægger sit arbejde,
så han slæber stress med hjem. Hans mor har nok afgjort hans skæbne i
den henseende.