|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Flysikkerhed Fra : Hans Mouridsen
 | 
 Dato :  27-06-10 20:50
 | 
 |  | Hej
 
 Kæresten og jeg overvejer en afbudsrejse, men jeg har det ikke ligefrem
 fantastisk med at flyve, så har mine betænkeligheder ved det...
 
 Turen skal evt. gå til Tyrkiet - dvs man sikkert skal flyve med Onur Air. En
 hurtig søgning på nettet, giver mange negative kommentarer omkring Onur Air.
 
 Nogen der har erfaringer med Onur Air, eller andre selvskaber, som man helst
 skal styre udenom?
 
 Har blandt andet læst, om en død kaptajn, fly der kører af landingsbanen, og
 flere lande som har (haft) forbudt Onur Air at flyve....
 
 Mvh
 Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kim Ludvigsen (27-06-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  27-06-10 21:25
 | 
 |  | 
 
            Den 27-06-2010 21:50, Hans Mouridsen skrev:
 > Turen skal evt. gå til Tyrkiet - dvs man sikkert skal flyve med Onur Air.
 Eller måske Turkish Airlines? Uanset hvilket selskab, så er 
 det mere sikkert end at køre i bil eller tog eller cykel, 
 eller ...
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Lær noget nyt om danske ord og ordsprog.
http://ordforklaring.dk |  |  | 
  Bjarne S Nielsen (28-06-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarne S Nielsen
 | 
 Dato :  28-06-10 06:34
 | 
 |  | Kim Ludvigsen skrev:
 > Den 27-06-2010 21:50, Hans Mouridsen skrev:
 >
 >> Turen skal evt. gå til Tyrkiet - dvs man sikkert skal flyve med Onur Air.
 >
 > Eller måske Turkish Airlines? Uanset hvilket selskab, så er det mere
 > sikkert end at køre i bil eller tog eller cykel, eller ...
 >
 Man kan diskutere, om det er mere sikkert end at køre med tog, men der
 er ingen tvivl om, at risikoen ved at køre i bus eller bil i Tyrkiet er
 større end risikoen ved flyveturen.
 
 Bjarne
 
 
 |  |  | 
  alexbo (27-06-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  27-06-10 21:56
 | 
 |  | 
 "Hans Mouridsen"  skrev
 > Nogen der har erfaringer med Onur Air, eller andre selvskaber, som man
 > helst skal styre udenom?
 Hvis en dødsstatistik kan hjæpe så har Onur Air endnu ikke mistet en
 passager i en ulykke.
http://www.jacdec.de/statistics/airlines/airlines_5.htm
http://www.airsafe.com/events/regions/eu_nofat.htm Turkish Airlines  har mistet 885 så hold du dig til Onur.
 Nu kan jeg ikke lige finde noget om dræbte i forhold til passagerkilometer 
 eller lign. men nul dødsfald er da i hvert fald fint.
 mvh
 Alex Christensen
            
             |  |  | 
  jespero (28-06-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jespero
 | 
 Dato :  28-06-10 08:08
 | 
 |  | "Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:
 
 > Turen skal evt. gå til Tyrkiet - dvs man sikkert skal flyve med Onur
 > Air. En
 > hurtig søgning på nettet, giver mange negative kommentarer omkring
 > Onur Air.
 >
 > Nogen der har erfaringer med Onur Air, eller andre selvskaber, som man
 > helst
 > skal styre udenom?
 Hvi
 > Hans
 
 Hvis selskabet må lande i Kastrup skulle det være i orden
 sikkerhedmlssig
 jo
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (28-06-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  28-06-10 14:24
 | 
 |  | Har du ikke tillid til selskabet, må du jo købe billetterne hos et selskab
 du har tillid til og så betale det som det koster.
 
 
 Per.
 
 
 
 "Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
 news:4c27ab92$0$282$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej
 >
 > Kæresten og jeg overvejer en afbudsrejse, men jeg har det ikke ligefrem
 > fantastisk med at flyve, så har mine betænkeligheder ved det...
 >
 > Turen skal evt. gå til Tyrkiet - dvs man sikkert skal flyve med Onur Air.
 > En hurtig søgning på nettet, giver mange negative kommentarer omkring Onur
 > Air.
 >
 > Nogen der har erfaringer med Onur Air, eller andre selvskaber, som man
 > helst skal styre udenom?
 >
 > Har blandt andet læst, om en død kaptajn, fly der kører af landingsbanen,
 > og flere lande som har (haft) forbudt Onur Air at flyve....
 >
 > Mvh
 > Hans
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans Mouridsen (28-06-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Mouridsen
 | 
 Dato :  28-06-10 20:24
 | 
 |  | Hey
 
 "Per Olsen" <per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> skrev i en meddelelse
 news:4c28a268$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Har du ikke tillid til selskabet, må du jo købe billetterne hos et selskab
 > du har tillid til og så betale det som det koster.
 
 Jeg har jo ikke tillid til nogen selvskaber, når jeg ikke bryder mig
 luftfartøjer ;)
 
 Mvh
 Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
  smiley (28-06-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : smiley
 | 
 Dato :  28-06-10 15:05
 | 
 |  | 
 
            On 27-06-2010 21:50, Hans Mouridsen wrote:
 > Hej
 >
 > Kæresten og jeg overvejer en afbudsrejse, men jeg har det ikke ligefrem
 > fantastisk med at flyve, så har mine betænkeligheder ved det...
 >
 > Turen skal evt. gå til Tyrkiet - dvs man sikkert skal flyve med Onur Air. En
 > hurtig søgning på nettet, giver mange negative kommentarer omkring Onur Air.
 >
 > Nogen der har erfaringer med Onur Air, eller andre selvskaber, som man helst
 > skal styre udenom?
 >
 > Har blandt andet læst, om en død kaptajn, fly der kører af landingsbanen, og
 > flere lande som har (haft) forbudt Onur Air at flyve....
 >
 > Mvh
 > Hans
 Hans Hans Hans - tag det helt roligt, jeg garanterer
 at ikke et eneste fly letter fra en dansk lufthavn
 med en død kaptajn ved roret.
 Standarterne blir overholdt - så snub du bare det
 billigste tilbud. Du overlever nok charter flyenes
 snævre sæder på så kort en tur. Til gengæld vil jeg
 fraråde en charter tur til eks. Goa. Det er simpelthen
 umenneskelige forhold på så lang en rejse.
 Jeg har lige fløjet Qatar, på deres ny åbnede rute til
 København. Det var en skuffelse. Maden er nok den værste
 jeg har været udsat for og jeg er ikke kræsen. Underholdningen
 lever slet ikke op til hvad man sku ku forvente af et 5 stjernet
 selskab. Et andet selskab fra samme område Etihad har en inflight 
 oplevelse der klasser over Qatar. Men det er en helt anden historie.
  -max-
            
             |  |  | 
  Hans Mouridsen (28-06-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Mouridsen
 | 
 Dato :  28-06-10 20:31
 | 
 |  | Hej
 
 "smiley" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:4c28ac05$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 
 
 > Hans Hans Hans - tag det helt roligt, jeg garanterer
 > at ikke et eneste fly letter fra en dansk lufthavn
 > med en død kaptajn ved roret.
 >
 > Standarterne blir overholdt - så snub du bare det
 > billigste tilbud. Du overlever nok charter flyenes
 > snævre sæder på så kort en tur. Til gengæld vil jeg
 > fraråde en charter tur til eks. Goa. Det er simpelthen
 > umenneskelige forhold på så lang en rejse.
 
 Ved godt der ikke er grund til bekymring, men er bare ikke lige så god til
 det med højder, og slet ikke når stewardesserne ligner terrorister ;)
 
 Der er vidst ikke andet at gøre, end bare at springe ud i det....
 
 Tak for svaret og de beroligende ord :)
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Bjarne S Nielsen (29-06-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarne S Nielsen
 | 
 Dato :  29-06-10 03:21
 | 
 |  | Hans Mouridsen skrev:
 > Hej
 >
 > "smiley" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:4c28ac05$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >
 >> Hans Hans Hans - tag det helt roligt, jeg garanterer
 >> at ikke et eneste fly letter fra en dansk lufthavn
 >> med en død kaptajn ved roret.
 >>
 >> Standarterne blir overholdt - så snub du bare det
 >> billigste tilbud. Du overlever nok charter flyenes
 >> snævre sæder på så kort en tur. Til gengæld vil jeg
 >> fraråde en charter tur til eks. Goa. Det er simpelthen
 >> umenneskelige forhold på så lang en rejse.
 >
 > Ved godt der ikke er grund til bekymring, men er bare ikke lige så god til
 > det med højder, og slet ikke når stewardesserne ligner terrorister ;)
 Du kan sgu selv ligne en terrorist med din pinlige paranoia.
 >
 > Der er vidst ikke andet at gøre, end bare at springe ud i det....
 >
 > Tak for svaret og de beroligende ord :)
 >
 Flyvning handler mere end noget andet om risikovurdering.
 Der er en reel risiko og går det galt, så går det meget galt.
 Men den er meget, meget lille, og det er formentlig farligere ar køre i
 bil til bageren. Er du bange for det?
 
 Bjarne
 
 PS: Jeg er også lidt bange for at sidde 10 km over jorden i en maskine,
 som er absolut afhængig af en masse elektronik, der aldrig nogensinde må
 svigte. Jeg foretrækker tog, der nødbremser, hvis der er fejl i
 sikkerhedssystemer eller hvis piloten falder i søvn. Af gode grunde er
 der ingen nødbremser i fly.
 
 
 |  |  | 
  Søs (04-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søs
 | 
 Dato :  04-07-10 09:36
 | 
 |  | 
 
            Hej Max!
 Endelig en, der har prøvet at flyve med Qatar    Vi har selv haft meget kig på dem, men ...
 Hvordan er sæderne og benpladsen???
 F.eks. synes vi, at Thai Airways´ benplads er den bedste vi har prøvet!
 Også bedre end f.eks.Singapore Airlines!
 Vi er ligeglade med maden og underholdningen, men da vi begge er meget 
 langbenede, er benpladsen MEGET vigtig!
 Har læst, at på turen fra Kbh. til Doha med Qatar, er der meget lidt plads!
 Hvorimod deres fly fra Doha og videre, f.eks til Østen, har bedre benplads!
 På forhånd tak for hjælpen!
 Venlig hilsen Søs.
 "smiley" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:4c28ac05$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Jeg har lige fløjet Qatar, på deres ny åbnede rute til
 > København. Det var en skuffelse. Maden er nok den værste
 > jeg har været udsat for og jeg er ikke kræsen. Underholdningen
 > lever slet ikke op til hvad man sku ku forvente af et 5 stjernet
 > selskab. Et andet selskab fra samme område Etihad har en inflight 
 > oplevelse der klasser over Qatar. Men det er en helt anden historie.
 >   -max- 
            
             |  |  | 
   smiley (04-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : smiley
 | 
 Dato :  04-07-10 13:24
 | 
 |  | 
 
            On 04-07-2010 10:35, Søs wrote:
 > Hej Max!
 >
 > Endelig en, der har prøvet at flyve med Qatar    > Vi har selv haft meget kig på dem, men ...
 >
 > Hvordan er sæderne og benpladsen???
 >
 > F.eks. synes vi, at Thai Airways´ benplads er den bedste vi har prøvet!
 > Også bedre end f.eks.Singapore Airlines!
 >
 > Vi er ligeglade med maden og underholdningen, men da vi begge er meget
 > langbenede, er benpladsen MEGET vigtig!
 >
 > Har læst, at på turen fra Kbh. til Doha med Qatar, er der meget lidt plads!
 > Hvorimod deres fly fra Doha og videre, f.eks til Østen, har bedre benplads!
 >
 > På forhånd tak for hjælpen!
 >
 > Venlig hilsen Søs.
 Du kan jo slå dem op så vidt jeg husker er det A320 eller A319
 der flyver på CPH-Doha. Benpladsen var såmend udemærket sæderne
 er fastere end på ældre fly. Men så er jeg ret gennemsnits størrelse.
http://www.airlinequality.com/Experience/seat_plans.htm Etihad flyver ikke fra CPH, så der får du et stop mere, men altså en
 bedre flyve oplevelse, har fløjet dem Afrika - Asien, benpladsen her
 forekom mig meget fin.   -max-
            
             |  |  | 
    Hans Mouridsen (17-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Mouridsen
 | 
 Dato :  17-07-10 13:06
 | 
 |  | Hej
 
 Bare lige en opfølgnnig...
 
 Jeg kom til at flyve med det nye danske Jet Time, hvilket må siges have
 været særdeles behageligt - selv når man ikke at glad for at flyve.
 
 Bare det, at det er en dansk besætning og kaptajn, betyder at man føler sig
 meget mere tryg ved det hele - i steddet for en besætning, der taler
 uforståelig gebrokken engelsk (Unur Air).
 
 Stewardesserne var meget venlige og smilene, og gjorde alt for at man følte
 sig godt tilpas. Kaptajnen kom hele tiden med information, og tekniske
 detaljer, hvilket gjorde at man kunne slappe af og føle sig tryg -
 ihvertfald for en som mig ;)
 
 Så vil helt klart vælge Jet Time igen, hvis det kan lade sige gøre!
 
 Mvh
 Hans
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     smiley (17-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : smiley
 | 
 Dato :  17-07-10 13:51
 | 
 |  | 
 
            On 17-07-2010 14:06, Hans Mouridsen wrote:
 > Hej
 >
 > Bare lige en opfølgnnig...
 >
 > Jeg kom til at flyve med det nye danske Jet Time, hvilket må siges have
 > været særdeles behageligt - selv når man ikke at glad for at flyve.
 >
 > Bare det, at det er en dansk besætning og kaptajn, betyder at man føler sig
 > meget mere tryg ved det hele - i steddet for en besætning, der taler
 > uforståelig gebrokken engelsk (Unur Air).
 >
 > Stewardesserne var meget venlige og smilene, og gjorde alt for at man følte
 > sig godt tilpas. Kaptajnen kom hele tiden med information, og tekniske
 > detaljer, hvilket gjorde at man kunne slappe af og føle sig tryg -
 > ihvertfald for en som mig ;)
 >
 > Så vil helt klart vælge Jet Time igen, hvis det kan lade sige gøre!
 >
 > Mvh
 > Hans
 Man skal måske passe på med ikke
 at forveklse gebrokken med fordrukken.
 Når jeg læser din text tror jeg at blive
 hjemme for dig er bedst.
 Det er fint at du nyder de tekniske info,
 jeg har rejst meget og faktisk helst fri.
  -max-
            
             |  |  | 
      Hans Mouridsen (17-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Mouridsen
 | 
 Dato :  17-07-10 19:34
 | 
 |  | Hej
 
 "smiley" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:4c41a729$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Man skal måske passe på med ikke
 > at forveklse gebrokken med fordrukken.
 > Når jeg læser din text tror jeg at blive
 > hjemme for dig er bedst.
 
 Hvor kommer fordrukken ind i billedet?
 
 Hvis det har en god psykoligisk virkning, at det hele foregår på dansk,
 så vil mit valg da være meget klart.
 
 > Det er fint at du nyder de tekniske info
 
 Ja det er faktisk meget interessant
 
 > jeg har rejst meget og faktisk helst fri.
 
 Godt for dig - at du ikke har flyskræk
 
 Mvh
 Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
  Flemming Poulsen (19-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming Poulsen
 | 
 Dato :  19-07-10 05:54
 | 
 |  | On 17 Jul., 14:06, "Hans Mouridsen" <h...@FJERNMIGpc.dk> wrote:
 > Hej
 >
 > Bare lige en opfølgnnig...
 >
 > Jeg kom til at flyve med det nye danske Jet Time, hvilket må siges have
 > været særdeles behageligt - selv når man ikke at glad for at flyve.
 >
 > Bare det, at det er en dansk besætning og kaptajn, betyder at man føler sig
 > meget mere tryg ved det hele - i steddet for en besætning, der taler
 > uforståelig gebrokken engelsk (Unur Air).
 >
 > Stewardesserne var meget venlige og smilene, og gjorde alt for at man følte
 > sig godt tilpas. Kaptajnen kom hele tiden med information, og tekniske
 > detaljer, hvilket gjorde at man kunne slappe af og føle sig tryg -
 > ihvertfald for en som mig ;)
 >
 > Så vil helt klart vælge Jet Time igen, hvis det kan lade sige gøre!
 >
 > Mvh
 > Hans
 
 Hej Hans,
 
 Det er altid en god idé at vælge et flyselskab, hvor man 100% forstår
 hvad der bliver sagt, hvis man er bange for at flyve. På den måde
 undgår man at misforstå nogle af de ting der bliver sagt. Hvis man
 ikke helt forstår hvad piloten breifer om, så kan man sagtens hype sig
 selv op til at det kan være noget ubehageligt - selvom det jo næsten
 aldrig er det.
 
 En anden god idé er ALTID at sige det til kabinepersonalet når man
 kommer ombord. De er vant til folk der har flyskræk og er generelt
 meget dygtige til at håndtere det og hjælpe så godt de kan. Der er
 langt flere mennesker som er utrygge ved at flyve end man umiddelbart
 tror. Jeg så en undersøgelse for nyligt, der viste at omkring
 halvdelen af alle mennesker er utrygge i mere eller mindre grad når de
 flyver - men de indrømmer det sjældent.
 
 Når det så er sagt, så kan jeg kun anbefale dig at få gjort noget ved
 din flyskræk. Meget tæt på 100% af dem der forsøger at kurere det
 kommer helt over det eller i det mindst så meget at de ikke er
 rædselsslagne når de rejser - det kan være svært at tro når man står
 midt i det, men det er faktisk sandt. Det er godt at du forsøger at
 overvinde dig selv ved at flyve - det kan være direkte invaliderende
 at lade sine ferieønsker og rejsemål styre af at man ikke tør flyve.
 Det er første skridt på vejen.
 
 Der findes mange kurser, der henvender sig til folk med flyskræk og de
 har rigtig gode erfaringer med at de faktisk hjælper. Et alternativ
 kan være en psykolog, da det ofte er meget forskelligt hvad der ligger
 til grund for flyskræk (eller flyangst som man oftest kalder det). I
 hovedparten af tilfældene er det faktisk ikke en angst der grunder i
 det at flyve men i noget helt andet. Det finder man oftest først ud af
 når man begynder at "grave" i det.
 
 For mange mennesker (men ikke alle) hjælper det at erhverve noget mere
 viden om at flyve. F.eks. om hvad de forskellige lyde er og hvordan og
 hvorfor et fly flyver. Et fly er designet til at flyve og falder ikke
 bare ned. Det kan du finde rigtig meget info om på nettet.
 
 
 
 |  |  | 
   Hans Mouridsen (21-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Mouridsen
 | 
 Dato :  21-07-10 09:18
 | 
 |  | Hej
 
 "Flemming Poulsen" <feedback@flyrejsen.dk> skrev i en meddelelse
 news:dcfe877e-7d49-4675-9be8-44f10554d11f@x21g2000yqa.googlegroups.com...
 Hej Hans,
 
 Det er altid en god idé at vælge et flyselskab, hvor man 100% forstår
 hvad der bliver sagt, hvis man er bange for at flyve. På den måde
 undgår man at misforstå nogle af de ting der bliver sagt. Hvis man
 ikke helt forstår hvad piloten breifer om, så kan man sagtens hype sig
 selv op til at det kan være noget ubehageligt - selvom det jo næsten
 aldrig er det.
 
 En anden god idé er ALTID at sige det til kabinepersonalet når man
 kommer ombord. De er vant til folk der har flyskræk og er generelt
 meget dygtige til at håndtere det og hjælpe så godt de kan. Der er
 langt flere mennesker som er utrygge ved at flyve end man umiddelbart
 tror. Jeg så en undersøgelse for nyligt, der viste at omkring
 halvdelen af alle mennesker er utrygge i mere eller mindre grad når de
 flyver - men de indrømmer det sjældent.
 
 Når det så er sagt, så kan jeg kun anbefale dig at få gjort noget ved
 din flyskræk. Meget tæt på 100% af dem der forsøger at kurere det
 kommer helt over det eller i det mindst så meget at de ikke er
 rædselsslagne når de rejser - det kan være svært at tro når man står
 midt i det, men det er faktisk sandt. Det er godt at du forsøger at
 overvinde dig selv ved at flyve - det kan være direkte invaliderende
 at lade sine ferieønsker og rejsemål styre af at man ikke tør flyve.
 Det er første skridt på vejen.
 
 Der findes mange kurser, der henvender sig til folk med flyskræk og de
 har rigtig gode erfaringer med at de faktisk hjælper. Et alternativ
 kan være en psykolog, da det ofte er meget forskelligt hvad der ligger
 til grund for flyskræk (eller flyangst som man oftest kalder det). I
 hovedparten af tilfældene er det faktisk ikke en angst der grunder i
 det at flyve men i noget helt andet. Det finder man oftest først ud af
 når man begynder at "grave" i det.
 
 For mange mennesker (men ikke alle) hjælper det at erhverve noget mere
 viden om at flyve. F.eks. om hvad de forskellige lyde er og hvordan og
 hvorfor et fly flyver. Et fly er designet til at flyve og falder ikke
 bare ned. Det kan du finde rigtig meget info om på nettet.
 
 
 ----------------
 
 
 Tak for et rigtig godt indlæg :)
 
 Mvh
 Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |