/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Drev til MBP 2007?
Fra : Henrik 8600


Dato : 23-06-10 10:52

Min MBP fra Marts 2007 vil ikke ejecte cd/dvd'er mere.

Kan det fikses?

Ellers, hvor kan man købe MBP dele / drev.

Sikkert hos Apple, men de er som regel pænt dyre.

Alternativer?

H.


 
 
Thomas von Hassel (23-06-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 23-06-10 11:28

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> Min MBP fra Marts 2007 vil ikke ejecte cd/dvd'er mere.
>
> Kan det fikses?
>
> Ellers, hvor kan man købe MBP dele / drev.
>
> Sikkert hos Apple, men de er som regel pænt dyre.
>

nej, men du kan få et værksted til at skifte det ... apple sælger ikke
reservedele i løs vægt ...

> Alternativer?

www.ifixit.com

/thomas

Henrik 8600 (23-06-2010)
Kommentar
Fra : Henrik 8600


Dato : 23-06-10 18:15



"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
news:1jkjha0.qxxn1yv66zuwN%thomas@elements.dk...
> Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:
>
>> Min MBP fra Marts 2007 vil ikke ejecte cd/dvd'er mere.
>>
>> Kan det fikses?
>>
>> Ellers, hvor kan man købe MBP dele / drev.
>>
>> Sikkert hos Apple, men de er som regel pænt dyre.
>>
>
> nej, men du kan få et værksted til at skifte det ... apple sælger ikke
> reservedele i løs vægt ...
>
>> Alternativer?
>
> www.ifixit.com
>
> /thomas

Ok, er 99% på at jeg selv kan skifte det, har skiftet HDD´n selv

Og Apple laver jo ikke drev selv, hvem har produceret SuperDrevet?

H.


Erik Richard Sørense~ (23-06-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 23-06-10 20:51


Henrik 8600 wrote:
> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev:
>> Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:
>>> Min MBP fra Marts 2007 vil ikke ejecte cd/dvd'er mere.
>>>
>>> Kan det fikses?
>>>
>>> Ellers, hvor kan man købe MBP dele / drev.
>>>
>>> Sikkert hos Apple, men de er som regel pænt dyre.
>>
>> nej, men du kan få et værksted til at skifte det ... apple sælger ikke
>> reservedele i løs vægt ...
>>
>>> Alternativer?
>>
>> www.ifixit.com
>
> Ok, er 99% på at jeg selv kan skifte det, har skiftet HDD´n selv
>
> Og Apple laver jo ikke drev selv, hvem har produceret SuperDrevet?

Det er normalt Sony, Matshita eller Pioneer på bærbare. - Et tip...
Afmonter drevet og se, hvad der står på det lille mærkat på drevet og
find så et tilsvarende. ring evt. til MidtData eller SHG... - Fx. véd
jeg fra en MBP2008, jeg klargjorde sidste år, at det er et Pioneer drev,
og at drevet i både MBP2006 og min egen PowerBook nov.05/jan.06 er et
Matshita drev - Samme drev, der bruges i mange bærbare HP og i Medions
bærbare.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (24-06-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 24-06-10 07:29

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Henrik 8600 wrote:
> > "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev:
> >> Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:
> >>> Min MBP fra Marts 2007 vil ikke ejecte cd/dvd'er mere.
> >>>
> >>> Kan det fikses?
> >>>
> >>> Ellers, hvor kan man købe MBP dele / drev.
> >>>
> >>> Sikkert hos Apple, men de er som regel pænt dyre.
> >>
> >> nej, men du kan få et værksted til at skifte det ... apple sælger ikke
> >> reservedele i løs vægt ...
> >>
> >>> Alternativer?
> >>
> >> www.ifixit.com
> >
> > Ok, er 99% på at jeg selv kan skifte det, har skiftet HDD´n selv
> >
> > Og Apple laver jo ikke drev selv, hvem har produceret SuperDrevet?
>
> Det er normalt Sony, Matshita eller Pioneer på bærbare. -

og Hitachi-LG ...

Det er nemmere at gå i System Profiler og søge på model nummer eller
under "disc burning"

/thomas

Thomas von Hassel (24-06-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 24-06-10 07:29

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
> news:1jkjha0.qxxn1yv66zuwN%thomas@elements.dk...
> > Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:
> >
> >> Min MBP fra Marts 2007 vil ikke ejecte cd/dvd'er mere.
> >>
> >> Kan det fikses?
> >>
> >> Ellers, hvor kan man købe MBP dele / drev.
> >>
> >> Sikkert hos Apple, men de er som regel pænt dyre.
> >>
> >
> > nej, men du kan få et værksted til at skifte det ... apple sælger ikke
> > reservedele i løs vægt ...
> >
> >> Alternativer?
> >
> > www.ifixit.com
> >
> > /thomas
>
> Ok, er 99% på at jeg selv kan skifte det, har skiftet HDD´n selv
>
> Og Apple laver jo ikke drev selv, hvem har produceret SuperDrevet?


dem der var billigst på det givne tidspunkt ..

/thomas

Henrik Münster (23-06-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 23-06-10 23:53

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:
>
> > Alternativer?
>
> www.ifixit.com

Der er også VIS, som ligger i England. Det er lidt nemmere mht. told og
moms at købe varerne i et EU-land.

<applemacparts.co.uk>
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Henrik 8600 (24-06-2010)
Kommentar
Fra : Henrik 8600


Dato : 24-06-10 00:22



""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i meddelelsen
news:1jkketn.rcvgiu1odfnkN%henrik@muenster.dk...
> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
>> Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:
>>
>> > Alternativer?
>>
>> www.ifixit.com
>
> Der er også VIS, som ligger i England. Det er lidt nemmere mht. told og
> moms at købe varerne i et EU-land.
>
> <applemacparts.co.uk>
> --
> Henrik Münster
> Esbjerg
> Danmark

Mange takt! Dét var lige præcis det jeg manglede.

H.


N Dude (03-07-2010)
Kommentar
Fra : N Dude


Dato : 03-07-10 18:07

Thomas von Hassel wrote.:

> nej, men du kan få et værksted til at skifte det ... apple sælger ikke
> reservedele i løs vægt ...

Det skal de gøre i EU. Ikke nødvendigvis selv, men via forhandlere, skal
reservedele være til rådighed. Sælges en vare som forbrugerartikel i EU, så
skal der også være reservedele til rådighed for forbrugeren.



Thomas von Hassel (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 03-07-10 18:11

N Dude <invalid@invalid.invalid> wrote:

> Thomas von Hassel wrote.:
>
> > nej, men du kan få et værksted til at skifte det ... apple sælger ikke
> > reservedele i løs vægt ...
>
> Det skal de gøre i EU. Ikke nødvendigvis selv, men via forhandlere, skal
> reservedele være til rådighed. Sælges en vare som forbrugerartikel i EU, så
> skal der også være reservedele til rådighed for forbrugeren. *

Det kan da godt være .. fakta er bare at de gør de ikke.

/thomas


* har du en henvisning til lovtekst/direktiv ?

Erik Richard Sørense~ (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 03-07-10 20:03


Thomas von Hassel wrote:
> N Dude <invalid@invalid.invalid> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote.:
>>> nej, men du kan få et værksted til at skifte det ... apple sælger ikke
>>> reservedele i løs vægt ...
>> Det skal de gøre i EU. Ikke nødvendigvis selv, men via forhandlere, skal
>> reservedele være til rådighed. Sælges en vare som forbrugerartikel i EU, så
>> skal der også være reservedele til rådighed for forbrugeren. *
>
> Det kan da godt være .. fakta er bare at de gør de ikke.
>
> * har du en henvisning til lovtekst/direktiv ?

Det har han ikke, for den regel eksisterer ganske enkelt ikke nogen
steder inden for EU traktatens område!

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

N Dude (04-07-2010)
Kommentar
Fra : N Dude


Dato : 04-07-10 12:21

Thomas von Hassel wrote.:

> Det kan da godt være .. fakta er bare at de gør de ikke.

Ligesom de ikke erkender dårlig produktion, massevis af fejl, samt det
faktum, at de konsekvent lader hånt om diverse forbruger lovgivning..

> * har du en henvisning til lovtekst/direktiv ?

http://europa.eu/documentation/legislation/index_da.htm

Bed dit orakel om at beskrive CINEMECCANICA sagen for dig...



Thomas von Hassel (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-07-10 12:29

N Dude <invalid@invalid.invalid> wrote:

> Thomas von Hassel wrote.:
>
> > Det kan da godt være .. fakta er bare at de gør de ikke.
>
> Ligesom de ikke erkender dårlig produktion, massevis af fejl, samt det
> faktum, at de konsekvent lader hånt om diverse forbruger lovgivning..

Og af en eller anden grund er det altid en bedre historie at det er
Apple der har "problemer"

Apple er hverken bedre eller værre mht. QA issues, forbruger service
etc. end alle andre store producenter.


>
> > * har du en henvisning til lovtekst/direktiv ?
>
> http://europa.eu/documentation/legislation/index_da.htm

ja, flot ...

>
> Bed dit orakel om at beskrive CINEMECCANICA sagen for dig...

Siden du åbenbart ved noget om det, hvorfor så ikke bare beskrive det
selv ?

/thomas

Erik Richard Sørense~ (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-07-10 12:57


Thomas von Hassel wrote:
> N Dude <invalid@invalid.invalid> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote.:
>>> Det kan da godt være .. fakta er bare at de gør de ikke.
>> Ligesom de ikke erkender dårlig produktion, massevis af fejl, samt det
>> faktum, at de konsekvent lader hånt om diverse forbruger lovgivning..
>
> Og af en eller anden grund er det altid en bedre historie at det er
> Apple der har "problemer"

Havde du ventet andet fra ham?

> Apple er hverken bedre eller værre mht. QA issues, forbruger service
> etc. end alle andre store producenter.

Det er da ellers det generelle indtryk, at Apple pr. 1000 solgte enheder
har en del færre fejl end gennemsnittet. - Men selvfølgelig vil raten da
stige qua det stigende salg...

>>> * har du en henvisning til lovtekst/direktiv ?
>> http://europa.eu/documentation/legislation/index_da.htm
>
> ja, flot ...
>
>> Bed dit orakel om at beskrive CINEMECCANICA sagen for dig...
>
> Siden du åbenbart ved noget om det, hvorfor så ikke bare beskrive det
> selv ?

Fordi det kan spraddebassen ikke. Der findes ganske enkelt ingen
henvisninger til noget, der blot minder om 'CINEMECCANICA' på hele
sitet.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-07-10 13:13

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > N Dude <invalid@invalid.invalid> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote.:
> >>> Det kan da godt være .. fakta er bare at de gør de ikke.
> >> Ligesom de ikke erkender dårlig produktion, massevis af fejl, samt det
> >> faktum, at de konsekvent lader hånt om diverse forbruger lovgivning..
> >
> > Og af en eller anden grund er det altid en bedre historie at det er
> > Apple der har "problemer"
>
> Havde du ventet andet fra ham?
>
> > Apple er hverken bedre eller værre mht. QA issues, forbruger service
> > etc. end alle andre store producenter.
>
> Det er da ellers det generelle indtryk, at Apple pr. 1000 solgte enheder
> har en del færre fejl end gennemsnittet. - Men selvfølgelig vil raten da
> stige qua det stigende salg...

Jeg kan ikke finde noget på Apple i danmark .. men i USA f.eks. er de
som regel i top 3 over forbrugertilfredshed ...

>
> >>> * har du en henvisning til lovtekst/direktiv ?
> >> http://europa.eu/documentation/legislation/index_da.htm
> >
> > ja, flot ...
> >
> >> Bed dit orakel om at beskrive CINEMECCANICA sagen for dig...
> >
> > Siden du åbenbart ved noget om det, hvorfor så ikke bare beskrive det
> > selv ?
>
> Fordi det kan spraddebassen ikke. Der findes ganske enkelt ingen
> henvisninger til noget, der blot minder om 'CINEMECCANICA' på hele
> sitet.

en hurtig søgning giver denne:

<http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:92001E0042:
DA:HTML>

Dvs. du skal have mere end 30% markedsandel før du får problemer med at
begrænse adgang til reservedele ..

/thomas

Erik Richard Sørense~ (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-07-10 14:53


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> N Dude <invalid@invalid.invalid> wrote:
>>>> Thomas von Hassel wrote.:
>>>>> Det kan da godt være .. fakta er bare at de gør de ikke.
>>>> Ligesom de ikke erkender dårlig produktion, massevis af fejl, samt det
>>>> faktum, at de konsekvent lader hånt om diverse forbruger lovgivning..
>>> Og af en eller anden grund er det altid en bedre historie at det er
>>> Apple der har "problemer"
>> Havde du ventet andet fra ham?
>>
>>> Apple er hverken bedre eller værre mht. QA issues, forbruger service
>>> etc. end alle andre store producenter.
>> Det er da ellers det generelle indtryk, at Apple pr. 1000 solgte enheder
>> har en del færre fejl end gennemsnittet. - Men selvfølgelig vil raten da
>> stige qua det stigende salg...
>
> Jeg kan ikke finde noget på Apple i danmark .. men i USA f.eks. er de
> som regel i top 3 over forbrugertilfredshed ...

Det er også mit indtryk herhjemmefra. - En lille sjov historie...
Forleden var min nabo lige en smut herinde, fordi vi kom til at snakke
om beboerblad m.m., hvor jeg tidl. har givet tilsagn om, at jeg godt vil
lave det, og at jeg har en vis erfaring med foreningsblade. - Da jeg
nævnte nogle af de programmer, jeg havde, var hans kommentar, at jeg jo
så brugte Mac...

Men så også at han var vant til at bruge nogle 'bisser' på 16x2,66ghz HP
maskiner på arbejde, og at de jævnligt havde problemer med dem, men at
det jo gik stærkt, når der skulle renderes data, og når de færdige filer
skulle flyttes til deres store kortplottere, (han er ansat i en vis
kardigrafafd. i et vist ministerium). - Han 'pralede' af, at de kunne
flytte 500gb ISO filer via fiber på de maskiner på omk. 5 minutter. -
For sjov viste jeg ham så, at det kunne jeg da gøre lige så hurtigt. -
Trak så en 4gb diskimage fra en ekstern FW800 disk til HD. - Det tog kun
ca. 25 sek.. - Og det er kun til SATA-II/300 via FW800. - Han
var rimeligt imponeret over, hvad en 'sølle' 4x2,66ghz kunne præstere.

>>>>> * har du en henvisning til lovtekst/direktiv ?
>>>> http://europa.eu/documentation/legislation/index_da.htm
>>> ja, flot ...
>>>
>>>> Bed dit orakel om at beskrive CINEMECCANICA sagen for dig...
>>> Siden du åbenbart ved noget om det, hvorfor så ikke bare beskrive det
>>> selv ?
>> Fordi det kan spraddebassen ikke. Der findes ganske enkelt ingen
>> henvisninger til noget, der blot minder om 'CINEMECCANICA' på hele
>> sitet.
>
> en hurtig søgning giver denne:
>
> <http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:92001E0042:
> DA:HTML>
>
> Dvs. du skal have mere end 30% markedsandel før du får problemer med at
> begrænse adgang til reservedele ..

Konklussionen - "Det vigtigste krav i artikel 4, stk. 2, for så vidt
angår det spørgsmål som det ærede medlem har rejst, er at urfabrikanten
ikke må lægge restriktioner på salget af reservedele til uafhængige
reparatører, *hvis de pågældende reservedele ikke fremstilles af
urfabrikanten selv*."

Et par ting...
- Hverken Schweiz eller USA er med i EU og er derfor ikke underlagt EUs
regler, _MEDMINDRE_ de har indgået specifikke handelsaftaler enten via
GAT eller WTO.
- En ikke-EU producent er _IKKE_ forpæigtet til at levere reservedele
til en leverandør inden for EU, _MEDMINDRE_ den pågældende producent har
en autoriseret importør i et EU land, og så gælder det kun for lige
præcis det land, hvor der er en autoriseret importør. - OG - sådanne
leverancer af reservedele gælder _IKKE_ til private kunder, kun til
registrerede - altså CVR og moms registrerede reparatører.

Altså er fx. hverken Apple, HP, Asus (computere) eller Bruno Banetti,
Rolex, Omega, Timex (ure) eller nogen som helst andre forpligtet til at
sælge reservedele til private kunder, - kun til registrerede og/eller
autoriserede reparatører.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jesper Rasmussen (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Rasmussen


Dato : 04-07-10 15:22

On Sun, 04 Jul 2010 15:53:15 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

-snip-

> kardigrafafd. i et vist ministerium). - Han 'pralede' af, at de kunne
> flytte 500gb ISO filer via fiber på de maskiner på omk. 5 minutter. -
> For sjov viste jeg ham så, at det kunne jeg da gøre lige så hurtigt. -
> Trak så en 4gb diskimage fra en ekstern FW800 disk til HD. - Det tog kun
> ca. 25 sek.. - Og det er kun til SATA-II/300 via FW800. - Han
> var rimeligt imponeret over, hvad en 'sølle' 4x2,66ghz kunne præstere.

Hmm - min lommeregner giver flg:
500GB / 300s = 1,67GB/s
4GB / 25s = 0,16GB/s

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Erik Richard Sørense~ (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-07-10 15:57


Jesper Rasmussen wrote:
> On Sun, 04 Jul 2010 15:53:15 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:
>> kardigrafafd. i et vist ministerium). - Han 'pralede' af, at de kunne
>> flytte 500gb ISO filer via fiber på de maskiner på omk. 5 minutter. -
>> For sjov viste jeg ham så, at det kunne jeg da gøre lige så hurtigt. -
>> Trak så en 4gb diskimage fra en ekstern FW800 disk til HD. - Det tog kun
>> ca. 25 sek.. - Og det er kun til SATA-II/300 via FW800. - Han
>> var rimeligt imponeret over, hvad en 'sølle' 4x2,66ghz kunne præstere.
>
> Hmm - min lommeregner giver flg:
> 500GB / 300s = 1,67GB/s
> 4GB / 25s = 0,16GB/s

Fuldstændig rigtig, men tænk på, de bruger et lynhurtigt fiberleder
system med 16-kærners computer over det hele... Det skal de faktisk, når
de kommunikerer med deres fly, - så kan det jo ikke hjælpe, at
responstider er på flere sekunder.

Og 160mb/0,16gb pr. sek. er stadig over det, FW800 burde kunne yde... -
800:8 = 100mb/sek.

Jeg har siger og skriver _tre_ gange tidligere set lige netop den disk
yde mere via FW800 end det burde være muligt.... - Det var ikke bevidst,
jeg valgte den disk, men det var lige den, der var tændt på det
tidspunkt.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jesper Rasmussen (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Rasmussen


Dato : 04-07-10 16:18

On Sun, 04 Jul 2010 16:56:37 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Fuldstændig rigtig, men tænk på, de bruger et lynhurtigt fiberleder
> system med 16-kærners computer over det hele... Det skal de faktisk, når
> de kommunikerer med deres fly, - så kan det jo ikke hjælpe, at
> responstider er på flere sekunder.

Og din pointe er? At nogen med noget udstyr kan overføre med høj
hastighed og du med noget andet udstyr kan overføre med 1/10 af
hastigheden - og hvad har antallet af CPU-kerner med det at gøre?!?
Og hvad har kommunikation med "deres" fly med det at gøre - streamer de
data frem og tilbage til "deres" fly i luften?


> Og 160mb/0,16gb pr. sek. er stadig over det, FW800 burde kunne yde... -
> 800:8 = 100mb/sek.
>
> Jeg har siger og skriver _tre_ gange tidligere set lige netop den disk
> yde mere via FW800 end det burde være muligt.... - Det var ikke bevidst,
> jeg valgte den disk, men det var lige den, der var tændt på det
> tidspunkt.

Det er tilgengæld imponerede, meget imponerende, faktisk - du har
simpelthen udstyr, der kan yde 60% mere end det er teoretisk muligt med
FW800!! - hvad er det for nogle diske og FW-kabinetter du bruger, om man
må spørge?


--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Erik Richard Sørense~ (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-07-10 18:39


Jesper Rasmussen wrote:
> On Sun, 04 Jul 2010 16:56:37 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:
>> Fuldstændig rigtig, men tænk på, de bruger et lynhurtigt fiberleder
>> system med 16-kærners computer over det hele... Det skal de faktisk, når
>> de kommunikerer med deres fly, - så kan det jo ikke hjælpe, at
>> responstider er på flere sekunder.
>
> Og din pointe er? At nogen med noget udstyr kan overføre med høj
> hastighed og du med noget andet udstyr kan overføre med 1/10 af
> hastigheden - og hvad har antallet af CPU-kerner med det at gøre?!?
> Og hvad har kommunikation med "deres" fly med det at gøre - streamer de
> data frem og tilbage til "deres" fly i luften?

Hans påstand var, at en Mac ikke kunne levere et stabilt og hurtigt
transfer signal, hvilket jeg jo så kunne modbevise via FW800. Og ja, de
streamer data frem og tilbage mellem fly.

>> Og 160mb/0,16gb pr. sek. er stadig over det, FW800 burde kunne yde... -
>> 800:8 = 100mb/sek.
>>
>> Jeg har siger og skriver _tre_ gange tidligere set lige netop den disk
>> yde mere via FW800 end det burde være muligt.... - Det var ikke bevidst,
>> jeg valgte den disk, men det var lige den, der var tændt på det
>> tidspunkt.
>
> Det er tilgengæld imponerede, meget imponerende, faktisk - du har
> simpelthen udstyr, der kan yde 60% mere end det er teoretisk muligt med
> FW800!! - hvad er det for nogle diske og FW-kabinetter du bruger, om man
> må spørge?

Spar lidt på din sakasme... Jeg skriver jo udtrykkeligt, det kun er på
den ene disk, det kan lade sig gøre. - Jeg har to kabinetter af det
mærke - NewerTech MiniStack V3 med to nøjagtigt identiske Seagate 500gb
SATA-II 7200rpm/32mb cache diske. Den ene - den omtalte - ligger altid
på 100% eller mere ved dataoverførsel i forhold til FW800 specs, mens
den anden kun ligger på det normale 75-80% af de 100mb/sek.. Selve FW
kablerne er dobbeltskærmede sølvkabler i 400kr.-klassen pr. stk..

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-07-10 15:31

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Han 'pralede' af, at de kunne
> flytte 500gb ISO filer via fiber på de maskiner på omk. 5 minutter. -
> For sjov viste jeg ham så, at det kunne jeg da gøre lige så hurtigt. -
> Trak så en 4gb diskimage fra en ekstern FW800 disk til HD. - Det tog kun
> ca. 25 sek..

du ved godt at 4GB på 25 sek. er langsommere end 500GB på 5 minutter
ik' ?

/thomas

Erik Richard Sørense~ (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-07-10 16:08


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Han 'pralede' af, at de kunne
>> flytte 500gb ISO filer via fiber på de maskiner på omk. 5 minutter. -
>> For sjov viste jeg ham så, at det kunne jeg da gøre lige så hurtigt. -
>> Trak så en 4gb diskimage fra en ekstern FW800 disk til HD. - Det tog kun
>> ca. 25 sek..
>
> du ved godt at 4GB på 25 sek. er langsommere end 500GB på 5 minutter
> ik' ?

Bemærk overførselsmetoden. - Der bør altså være forskel på et 100
gigabit fiberoptisk netværk med 15k SAS diske og så en FW800 med
'almindelige' 7200rpm diske.

mvhl. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-07-10 17:56

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >> Han 'pralede' af, at de kunne
> >> flytte 500gb ISO filer via fiber på de maskiner på omk. 5 minutter. -
> >> For sjov viste jeg ham så, at det kunne jeg da gøre lige så hurtigt. -
> >> Trak så en 4gb diskimage fra en ekstern FW800 disk til HD. - Det tog kun
> >> ca. 25 sek..
> >
> > du ved godt at 4GB på 25 sek. er langsommere end 500GB på 5 minutter
> > ik' ?
>
> Bemærk overførselsmetoden. - Der bør altså være forskel på et 100
> gigabit fiberoptisk netværk med 15k SAS diske og så en FW800 med
> 'almindelige' 7200rpm diske.

100Gb fiber ? efter hvilken standard ? 100Gb ethernet er først lige
blevet standardiseret ...

/thomas

Henrik 8600 (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Henrik 8600


Dato : 04-07-10 18:35



"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
news:1jl3zcg.10rjogjmv57swN%thomas@elements.dk...
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
>> Thomas von Hassel wrote:
>> > N Dude <invalid@invalid.invalid> wrote:
>> >> Thomas von Hassel wrote.:
>> >>> Det kan da godt være .. fakta er bare at de gør de ikke.
>> >> Ligesom de ikke erkender dårlig produktion, massevis af fejl, samt det
>> >> faktum, at de konsekvent lader hånt om diverse forbruger lovgivning..
>> >
>> > Og af en eller anden grund er det altid en bedre historie at det er
>> > Apple der har "problemer"
>>
>> Havde du ventet andet fra ham?
>>
>> > Apple er hverken bedre eller værre mht. QA issues, forbruger service
>> > etc. end alle andre store producenter.
>>
>> Det er da ellers det generelle indtryk, at Apple pr. 1000 solgte enheder
>> har en del færre fejl end gennemsnittet. - Men selvfølgelig vil raten da
>> stige qua det stigende salg...

Raten? Den er vel den samme, men selve antallet stiger...?

>
> Jeg kan ikke finde noget på Apple i danmark .. men i USA f.eks. er de
> som regel i top 3 over forbrugertilfredshed ...

Et link?

>
>>
>> >>> * har du en henvisning til lovtekst/direktiv ?
>> >> http://europa.eu/documentation/legislation/index_da.htm
>> >
>> > ja, flot ...
>> >
>> >> Bed dit orakel om at beskrive CINEMECCANICA sagen for dig...
>> >
>> > Siden du åbenbart ved noget om det, hvorfor så ikke bare beskrive det
>> > selv ?
>>
>> Fordi det kan spraddebassen ikke. Der findes ganske enkelt ingen
>> henvisninger til noget, der blot minder om 'CINEMECCANICA' på hele
>> sitet.
>
> en hurtig søgning giver denne:
>
> <http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:92001E0042:
> DA:HTML>
>
> Dvs. du skal have mere end 30% markedsandel før du får problemer med at
> begrænse adgang til reservedele ..

Vil det sige at når Apple ikke har over 30 % af markedet, så burde det være
til at skaffe dele?


>
> /thomas


Thomas von Hassel (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-07-10 18:52

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
> news:1jl3zcg.10rjogjmv57swN%thomas@elements.dk...
> > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >
> >> Thomas von Hassel wrote:
> >> > N Dude <invalid@invalid.invalid> wrote:
> >> >> Thomas von Hassel wrote.:
> >> >>> Det kan da godt være .. fakta er bare at de gør de ikke.
> >> >> Ligesom de ikke erkender dårlig produktion, massevis af fejl, samt det
> >> >> faktum, at de konsekvent lader hånt om diverse forbruger lovgivning..
> >> >
> >> > Og af en eller anden grund er det altid en bedre historie at det er
> >> > Apple der har "problemer"
> >>
> >> Havde du ventet andet fra ham?
> >>
> >> > Apple er hverken bedre eller værre mht. QA issues, forbruger service
> >> > etc. end alle andre store producenter.
> >>
> >> Det er da ellers det generelle indtryk, at Apple pr. 1000 solgte enheder
> >> har en del færre fejl end gennemsnittet. - Men selvfølgelig vil raten da
> >> stige qua det stigende salg...
>
> Raten? Den er vel den samme, men selve antallet stiger...?

ja ... det giver ingen mening. Dog jo større firma og jo flere
forskellige produkter jo sværere er det at opretholde et godt customer
service nivuea ..

>
> >
> > Jeg kan ikke finde noget på Apple i danmark .. men i USA f.eks. er de
> > som regel i top 3 over forbrugertilfredshed ...
>
> Et link?


<http://www.macworld.com/article/142341/2009/08/acsi.html>


>
> >
> >>
> >> >>> * har du en henvisning til lovtekst/direktiv ?
> >> >> http://europa.eu/documentation/legislation/index_da.htm
> >> >
> >> > ja, flot ...
> >> >
> >> >> Bed dit orakel om at beskrive CINEMECCANICA sagen for dig...
> >> >
> >> > Siden du åbenbart ved noget om det, hvorfor så ikke bare beskrive det
> >> > selv ?
> >>
> >> Fordi det kan spraddebassen ikke. Der findes ganske enkelt ingen
> >> henvisninger til noget, der blot minder om 'CINEMECCANICA' på hele
> >> sitet.
> >
> > en hurtig søgning giver denne:
> >
> > <http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:92001E0042:
> > DA:HTML>
> >
> > Dvs. du skal have mere end 30% markedsandel før du får problemer med at
> > begrænse adgang til reservedele ..
>
> Vil det sige at når Apple ikke har over 30 % af markedet, så burde det være
> til at skaffe dele?

nej omvendt ..

Jeg får ondt i hovedet af at læse lovtekster (hvilket er grunden til at
det ikke er mig der læser erhversjura her i huset) ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 03-07-10 20:00


N Dude wrote:
> Thomas von Hassel wrote.:
>> nej, men du kan få et værksted til at skifte det ... apple sælger ikke
>> reservedele i løs vægt ...
>
> Det skal de gøre i EU. Ikke nødvendigvis selv, men via forhandlere, skal
> reservedele være til rådighed. Sælges en vare som forbrugerartikel i EU, så
> skal der også være reservedele til rådighed for forbrugeren.

Hold nu din kæft og bland dig uden om! - Får du ikke ret i den ene
gruppe, vandrer du blot til en anden og mænger dig ind med noget, du
ikke har en døjt forstand på. - Apple hverken skal eller er forpligtet
til noget som helst af den slags og da slet ikke i forbindelse med noget
som helst, der har noget med EU at gøre! - Ethvert firma bestemmer
fuldstændig selv, om det vil sælge reservedele eller ikke. Og Apple har
altså valgt ikke at sælge reservedele til privatkunder, men kun til
autoriserede reparatører.

Og sjovt nok er der heller ingen af de andre store computer- og
elektronikproducenter, der sælger reservedele til andre end registrerede
reparatører. - Og ja, der findes firmaer, der sælger 'pirat
reservedele', men bruger du sådanne, så er det lige så sikkert som amen
i kirken, at såryger din garanti, hvis det er inden for garantiperioden!

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 03-07-10 20:11

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> pirat reservedele',

mange af de res

Thomas von Hassel (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 03-07-10 20:11

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> N Dude wrote:
> > Thomas von Hassel wrote.:
> >> nej, men du kan få et værksted til at skifte det ... apple sælger ikke
> >> reservedele i løs vægt ...
> >
> > Det skal de gøre i EU. Ikke nødvendigvis selv, men via forhandlere, skal
> > reservedele være til rådighed. Sælges en vare som forbrugerartikel i EU, så
> > skal der også være reservedele til rådighed for forbrugeren.
>
> Hold nu din kæft og bland dig uden om! - Får du ikke ret i den ene
> gruppe, vandrer du blot til en anden og mænger dig ind med noget, du
> ikke har en døjt forstand på. - Apple hverken skal eller er forpligtet
> til noget som helst af den slags og da slet ikke i forbindelse med noget
> som helst, der har noget med EU at gøre! - Ethvert firma bestemmer
> fuldstændig selv, om det vil sælge reservedele eller ikke. Og Apple har
> altså valgt ikke at sælge reservedele til privatkunder, men kun til
> autoriserede reparatører.


Enig. Mit "lokale" orakel i EU ret (og erhvervsret generelt) kan heller
ikke se hvordan den påstand skal kunne holde vand ...

Forbrugeren skal selvføgelig have adgang til at få produktet repareret
ihvertfald indenfor garanti perioden ... men her kan producenten selv
bestemme hvordan det skal foregå, i Apple's tilfælde via de aut.
værksteder.

>
> Og sjovt nok er der heller ingen af de andre store computer- og
> elektronikproducenter, der sælger reservedele til andre end registrerede
> reparatører. - Og ja, der findes firmaer, der sælger 'pirat
> reservedele', men bruger du sådanne, så er det lige så sikkert som amen
> i kirken, at såryger din garanti, hvis det er inden for garantiperioden!
>

Jep .. dog skal siges at mange af "pirat" reservedelene faktisk _er_
orginale dele, f.eks. skærm assy's, bundkort m.m., men skaffet via grå
kanaler ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (03-07-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 03-07-10 21:03


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> N Dude wrote:
>>> Thomas von Hassel wrote.:
>>>> nej, men du kan få et værksted til at skifte det ... apple sælger ikke
>>>> reservedele i løs vægt ...
>>> Det skal de gøre i EU. Ikke nødvendigvis selv, men via forhandlere, skal
>>> reservedele være til rådighed. Sælges en vare som forbrugerartikel i EU, så
>>> skal der også være reservedele til rådighed for forbrugeren.
>> Hold nu din kæft og bland dig uden om! - Får du ikke ret i den ene
>> gruppe, vandrer du blot til en anden og mænger dig ind med noget, du
>> ikke har en døjt forstand på. - Apple hverken skal eller er forpligtet
>> til noget som helst af den slags og da slet ikke i forbindelse med noget
>> som helst, der har noget med EU at gøre! - Ethvert firma bestemmer
>> fuldstændig selv, om det vil sælge reservedele eller ikke. Og Apple har
>> altså valgt ikke at sælge reservedele til privatkunder, men kun til
>> autoriserede reparatører.
>
> Enig. Mit "lokale" orakel i EU ret (og erhvervsret generelt) kan heller
> ikke se hvordan den påstand skal kunne holde vand ...
>
> Forbrugeren skal selvføgelig have adgang til at få produktet repareret
> ihvertfald indenfor garanti perioden ... men her kan producenten selv
> bestemme hvordan det skal foregå, i Apple's tilfælde via de aut.
> værksteder.
>
>> Og sjovt nok er der heller ingen af de andre store computer- og
>> elektronikproducenter, der sælger reservedele til andre end registrerede
>> reparatører. - Og ja, der findes firmaer, der sælger 'pirat
>> reservedele', men bruger du sådanne, så er det lige så sikkert som amen
>> i kirken, at såryger din garanti, hvis det er inden for garantiperioden!
>
> Jep .. dog skal siges at mange af "pirat" reservedelene faktisk _er_
> orginale dele, f.eks. skærm assy's, bundkort m.m., men skaffet via grå
> kanaler ...

Plus at vi jo heller ikke må glemme, at snakker vi PC markedet modsat
Mac, så er det jo heller ikke usædvanligt, at selv de store producenter
af dele, sælger dem som deciderede løsdele til hjemmebyg... - Det giver
jo så en lidt anden situation især, når det gælder stationære computere,
men på bærbare - fx. HP og Asus - er det specialdesignede 'løsdele' -
eller reservedele, om man vil, - hvilket betyder, man ikke blot kan gå
ned i nærmeste elektronikforretning og købe præcis den samme 'stump'.

mvh. Erik Rihcard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

N Dude (04-07-2010)
Kommentar
Fra : N Dude


Dato : 04-07-10 12:22

Erik Richard Sørensen wrote.:

> Hold nu din kæft og bland dig uden om! - Får du ikke ret i den ene
> gruppe, vandrer du blot til en anden og mænger dig ind med noget, du

Altid velargumenteret og elegant i sin retorik





Benny Mortensen (04-07-2010)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 04-07-10 13:46


"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:4c2f6e2d$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
> Thomas von Hassel wrote.:
>
>> nej, men du kan få et værksted til at skifte det ... apple sælger ikke
>> reservedele i løs vægt ...
>
> Det skal de gøre i EU. Ikke nødvendigvis selv, men via forhandlere, skal
> reservedele være til rådighed. Sælges en vare som forbrugerartikel i EU,
> så skal der også være reservedele til rådighed for forbrugeren.
>

Reservedele, skal være til rådighed, men ikke nødvendigtvis, til
forbrugeren.

M.V.H....Benny..



Thorbjørn Ravn Ander~ (25-06-2010)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 25-06-10 22:04

Den 23/06/10 11.51, Henrik 8600 skrev:
> Min MBP fra Marts 2007 vil ikke ejecte cd/dvd'er mere.

Heller ikke hvis du holder museknappen nede mens du genstarter den?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste