/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Ak, ny plæneklipper, og indstilling af høj~
Fra : Jens S., Esbjerg


Dato : 15-05-10 19:24

Min gamle plæneklipper var ved at være færdig, og er udskiftet med en ny
smart tingest med høje/store hjul bagest, og forhjulstræk .....

Og så kommer det: Hvordan bør højden stå på sådan et apparat. Der er 9 "hak"
foran, og 9 "hak" bagest, som højden kan stå på. Det skulle så vidt jeg kan
regne ud, give ikke mindre end 81 kombinationsmuligheder.

I følge brugsanvisningen, som i øvrigt ikke siger meget om indstillingerne,
kan den klippe fra 30-70 mm.

Skal de bageste hjul helst være hævet, eller sænket - eller bør man køre
"plan" med "hakkene" i samme tal foran og bagpå ?

Og så til forhjulstrækket - øh, jeg synes ikke det er så smart som den gamle
med baghjulstræk, da jeg helt naturligt nogle steder trykker ned på
håndtaget - så svæver forhjulene i luften, og tager ikke fat - og når de
tager fat, synes jeg de har for let til "hjulspind" - så er der "for"-dele
ved forhjulstræk fremfor baghjulstræk ?

--
/Jens S., Esbjerg
SYM Fiddle 125, GS 500 F



 
 
Matthias H. Matthies~ (15-05-2010)
Kommentar
Fra : Matthias H. Matthies~


Dato : 15-05-10 19:50

Jens S., Esbjerg skrev:
> Min gamle plæneklipper var ved at være færdig, og er udskiftet med en ny
> smart tingest med høje/store hjul bagest, og forhjulstræk .....
>
> Og så kommer det: Hvordan bør højden stå på sådan et apparat. Der er 9 "hak"
> foran, og 9 "hak" bagest, som højden kan stå på. Det skulle så vidt jeg kan
> regne ud, give ikke mindre end 81 kombinationsmuligheder.
>
> I følge brugsanvisningen, som i øvrigt ikke siger meget om indstillingerne,
> kan den klippe fra 30-70 mm.
>
> Skal de bageste hjul helst være hævet, eller sænket - eller bør man køre
> "plan" med "hakkene" i samme tal foran og bagpå ?
>
> Og så til forhjulstrækket - øh, jeg synes ikke det er så smart som den gamle
> med baghjulstræk, da jeg helt naturligt nogle steder trykker ned på
> håndtaget - så svæver forhjulene i luften, og tager ikke fat - og når de
> tager fat, synes jeg de har for let til "hjulspind" - så er der "for"-dele
> ved forhjulstræk fremfor baghjulstræk ?
>

Hjulene skal sikkert stå i samme hak hele vejen rundt for at den klipper
lige.
Jeg foretrækker absolut forhjulstræk, da det er det nemmeste når man
skal klippe ind under f.eks en busk. Så kan man lige løfte forhjulene op
og trække klipperen baglæns uden at slå trækket fra.
Hilsen Matthias

Martin Bak (15-05-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 15-05-10 20:12


"Jens S., Esbjerg" <NoRespond@a.dk> skrev i en meddelelse
news:4beee6fe$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
> Min gamle plæneklipper var ved at være færdig, og er udskiftet med en ny
> smart tingest med høje/store hjul bagest, og forhjulstræk .....
>
> Og så kommer det: Hvordan bør højden stå på sådan et apparat. Der er 9
> "hak" foran, og 9 "hak" bagest, som højden kan stå på. Det skulle så vidt
> jeg kan regne ud, give ikke mindre end 81 kombinationsmuligheder.
>
Mange flere, hvis der er seperat indstilling til hvert hjul.
>
> I følge brugsanvisningen, som i øvrigt ikke siger meget om
> indstillingerne, kan den klippe fra 30-70 mm.
>
> Skal de bageste hjul helst være hævet, eller sænket - eller bør man køre
> "plan" med "hakkene" i samme tal foran og bagpå ?
>
Afhængig af din plænes beskaffenhed kan det være en fordel at have de
bagerste hjul noget højere end de forreste. Især hvis der er ujævnt er det
en fordel. Det er stadig de laveste hjul der afgør klippehøjden, men
klipperen kløjs ikke nå nemt i højt afklippet græs, eller pinde og andet
skrammel der måtte ligge på græsstykket. Hvis du har en golfbane, så skal
hjulene bare stå ens hele vejen rundt.
>
> Og så til forhjulstrækket - øh, jeg synes ikke det er så smart som den
> gamle med baghjulstræk, da jeg helt naturligt nogle steder trykker ned på
> håndtaget - så svæver forhjulene i luften, og tager ikke fat - og når de
> tager fat, synes jeg de har for let til "hjulspind" - så er der "for"-dele
> ved forhjulstræk fremfor baghjulstræk ?
>
Det er nok mest et spørgsmål om tilvænning.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste